Tisdag morgon blev jag upplockad utanför hostelet för att börja min sex dagars tour genom outbacken upp till Alice Spring. När vi kom fram till Flinder Ranges hade vi kommit in i Australiens öknen och det var så häftigt att se skillnaden på storstaden Sydney och outbacken. Vi gick sedan en liten promenad genom Alligator Gorge, vilket var jätte häftigt! Vi gick genom två röda höga klippor!

Onsdagen var det uppstigning kl 6 för då var det dax att åka till Coober Pedy. Det är en liten liten by ute i ingenstans och dom har bara en huvudgatan. Några hus lite här och var men dom har flera enorma ytor där dom letar efter Opal. När vi kom fram gick vi på en guidad tur nere i en grotta och fick se hur man hittar Opal, jätte coolt!

Senare på kvällen gick vi till Josephines Kangaroo Orphanage där vi fick träffa fyra räddade kängurus. Dagen innan hade dom fått in en liten unge som låg efter vägen efter att mamman blivit påkörd. Den var så söt!

Hälsa på lilla Matty!

Torsdag var det uppstigning kl 04.00 för att åka en timme senare. Idag hade vi en lång bussresa framför oss, en 10h resa. Vi stannade på vägen strax innan solen gick upp så vi kunde se soluppgången. Vi tog även en massa bilder för där fanns bara en enda väg och öken. Så häftigt att se, nästan bara sånt man ser på film, haha.

Vi stannade även vid gränsen av South Australia och Northern territory.

Ytligare en tidig morgon, för idag skulle vi gå en lång vandring i Kings Canyon! Vi begav oss till Watarrka National Park för att påbörja våran tre timmars vandring. Det hela började med en lång och brant uppförsbacke med stentrappor, men det var värt det för när man kom upp så såg man en otrolig utsikt! Blev otroligt många bilder och vi gjorde även lite eko mot en vägg, haha.
När vi kom tillbaka och alla hade gått på toaletten så begav vi oss äntligen till Uluru!

Här är den, den förbaskade stenen som är så otroligt stor!! Omkretsen är 10km och den är ca 345 meter hög. Men det jag inte visste var att den är över 3km "hög" fast neråt, alltså under marken.

Vi såg solnedgången och fick se hur röd stenen blir just vid ett tillfälle när solen går ner. Synd bara att min kamera inte är så bra för det är 100 gånger finare i verkligheten!

Lördagen var också en tidig morgon. Idag var vi på jakt efter soluppgång innan vi åkte vidare till Kata Tjuta, men på grund av alla moln så blev det ingen soluppgång. Eller jo solen gick ju självklart upp men trängde tyvärr inte igenom molnen. När vi kom till Kata Tjuta så hade vi en tre timmars vandring framför oss igen. Idag hade vi värre väder. Grått och i början så blåste det otroligt mycket. Men under tiden så gav det med sig och blev en jätte bra vandring. Det var ändå ganska skönt att det var molnigt för att gå i stekande sol i tre timmar hade inte varit så roligt.

När vi kom tillbaka till campingen tog vi ett litet dopp i poolen mellan regnskurarna som kom.
Vi gick även och hälsade på våra grannar här på campingen.

Denna kväll fick vi se en jätte fin solnedgång över både Uluru och Kata Tjuta!

Sista dagen fick vi en liten sovmorgon, ända fram till kl 6.00! När vi hade packat ihop alla våra saker så for vi till Uluru igen för att gå The Base Walk, alltså runt stenen.

Strax innan Alice Spring stannade vi på en kamelfarm för att dom som vill kunde rida dom. Dessa kameler tävlar i springning så vi satt på ryggen deras medan dom sprang, haha konstigt men väldigt roligt!

• 4 Readers

Hejhej!
I Adelaide hade jag två hela dagar, hann inte göra och se super mycket just för att jag inte var helt frisk. Men hann med att gå i botaniska trädgården, gå på konstgalleri, museum och gå lite på stan.
Jag laddade upp krafterna för min tripp upp till Alice Spring!

Hej, här kommer ett inlägg för nu har min sista månad gått och jag har nu rest vidare.
Jag landade igår runt 5 i Adelaide efter att jag sagt hej då till familjen och Sydney. Några tårar kom när man kramade om barnen en sista gång men försökte hålla en god min för att försöka göra det lättare för barnen. Men när jag checkat in på hostelet här i Adelaide så kom alla känslorna på en och samma gång. Jag grät för att jag lämnat familjen, Sydney och mitt liv där som jag har byggt upp under detta halv år. Samtidigt som jag grät för att jag faktiskt har jobbat klart och att jag får börja resa igen. Att jag är så exalterad på att få se nya platser, träffa nya människor och snart få träffa mina släktingar i Perth. Jag grät för att jag skulle resa själv och kände mig ensammast i hela världen. Och som pricken över I:et så är jag också sjuk just nu som gör att alla känslor kommer dubbelt så mycket.

Jag har iaf två hela dagar här i Adelaide för att se stan, sedan på tisdag börjar jag en sex dagars tripp upp till Alice spring.

Här kommer även några bilder från min sista månad.

Har verkligen försökt tagit vara på tiden och umgåtts och träffat alla underbara människor jag träffat här.
Haft vinkväll, picknick och fikor.

Lisa har också varit här på besök en hel vecka. Jätte mysigt och jag fick visa henne mitt cammeray.
Vi åt middagar och fikade ute, gick på bio, hade picknickar, shoppade och myste på. Vi hade inte träffat varandra sen vi separerade uppe i Cairns så vi hade mycket att ta igen.

Söndag 17/9 var det även dax för Blackmores Bridge Run 2017, 10km. Och oj va roligt det var. Jag har aldrig sprungit med ett sådant leende och att jag dessutom sprang 10 km på en helt fantastisk tid är helt otroligt! Jag är så stolt över mig själv!! Det var så mäktigt och häftigt att se så mycket människor. När man kommer ut på bron och ser ett 8-filigt körfält fullt med människor som är där för att springa milen var bara så mäktigt! Jag är så glad att jag gjorde det och fick vara med om detta.

En varm och solig söndag for jag och Fanny upp till Palm Beach för att ligga på stranden och gå upp till Palm Beach Lighthouse för att se denna utsikt. Alltså titta bara, så otroligt vackert!! Klart man drog några poser ;)

Näst sista dagen jag jobbade for jag och barnen till Balmoral Beach för en sista utflykt tillsammans.

En sista fin-middag med ännu finare vänner!! (+Carro)

Mina charmtroll!!

Sista kvällen i Sydney blev en middag ut med Zip och hennes vänner.
Så glad att jag kommer träffa henne i Perth om bara någon vecka och så glad att vi har klickat så bra med varandra. Från att inte känna varandra utan bara hört talas om varandras namn, till att faktiskt ha en stor betydelse i ens liv. På sex månader har vi hittat varandra så pass bra och från dag ett visste vi att vi verkligen var familj.

Hejhej! Nu har jag påbörjat min sista månad här hos familjen och även i Sydney. 30 sep flyger jag till Adelaide och börjar resa igen i ca en och en halv månad innan jag sätter mig på flyget hem.
Det känns som att ingenting har hänt sen jag skrev sist, men samtidigt har jag gjort en del. Därför kommer en del bilder nu.

For in till stan för att köpa denna goda shake men en karamell munk. Väldigt mäktig men otrolig god! Sedan blev det även lite shopping. :)

Träffade några kompis i Manly, vi satte oss på en uteservering och åt en jätte god lunch. Helgen efter tog vi några drinkar i Newtown.

En helg var det chokladfestival inne i stan, vid The Rocks. Mötte upp två kompisar och strosade runt lite. Och herre vad människor, jag förstod att det skulle vara mycket folk ute men aldrig att det skulle vara så mycket, haha.

O har även fyllt hela tre år. Dagen efter började han på dagis och oj vad han var exalterad! Han fick detta Nemo puzzlet av mig😇

Gått två olika coastal walks. Hermitage Foreshore track och Spit Bridge to Manly Walk. Jag älskar verkligen alla dessa coastal walks och jag kommer verkligen sakna dom när jag åker hem. Det är som ett lugn när man går dom. Antingen har jag någon med mig så man kan prata och skratta medan man går eller så går jag för mig själv och har antingen musik i öronen eller bara lyssnar på vågorna som kluckar och fåglarna som kvittrar.

Fick vara med på ett treårskalas och det var så mysigt. Vi var i en park nära oss. Familj och vänner var där för att fira honom.

Mötte upp Fanny på Vapiano och åt en riktig god middag.

Gick en snabbis på en stor fiskmarknad och titta krabborna! Enorma!

För första gången i mitt liv sprang jag en mil för om två veckor ska jag springa bridge run här i Sydney på en mil. Det gick jätte bra och loppet kommer förhoppningsvis gå lika bra. Jag unnade mig denna morotskaka efteråt, mums!
Sedan på kvällen mötte jag upp Zip för att fira hennes födelsedag. Fick träffa hennes syster Baths, även min tremänning. Super roligt att träffa mina släktingar här i Australien! Vi mötte upp några av Zips kompisar och hade en super rolig kväll i newtown.

• 36 Readers

Ny vecka och vi är tillbaka i Cammeray efter en helt fantastisk helg i Central Coast. Vi åkte på fredagkväll och kom fram till ett jätte fint hus, lite annorlunda smak av inredning men jätte mysigt. Lördagmorgon när vi klev upp så hade solen gått upp och gav oss en helt otrolig utsikt över hamnen med alla båtar.

När alla var redo tog vi bilen och for ner till ett litet café och åt frukost. Det var så otroligt gott!
Vi tog sedan bilen och for och tittade på lite hus och stannade en snabbis i en lekpark.

Efter det släppte familjen av mig på Putty Beach där jag skulle börja och gå en coastal Walk i Bouddi National park. Alltså ord räcker inte till hur vackert det var, och bilderna gör det inte rättvist för det är så mycket finare i verkligheten än på bilderna.

Sedan på lördag kväll kom två familjer så vi körde en stor BBQ och hade det hur mysigt som helst!
Söndag hängde vi på stranden innan vi började rulla hemåt. Vi stannade till vid Bells at Killcare sedan hem.

• 46 Readers

Jag är tillbaka i fina Sydney igen efter fem veckor hemma i Sverige. Jag tog lite semester från min semester kan man säga.

Jag flög hem torsdag 1/6 för att veckan innan fick jag ett samtal från mamma där hon berättade att hon och pappa äntligen skulle gifta sig och att det skulle vara en överraskning till hennes 50-årsfest som skulle vara lördag 3/6. Jag blev självklart jätte glad för deras skull men samtidigt jätte ledsen, eftersom jag var på andra sidan jorden och kommer missa det hela. Jag kände att jag ville verkligen inte missa det här. Det händer bara en gång att ens mamma och pappa gifter sig så jag pratade med min värdfamilj som förstod att jag ville åka hem. Jag berättade för mina syskon om att jag skulle åka hem och vi bestämde att jag skulle överraska dom så ingen annan visste att jag skulle komma hem. Landade på Arlanda fredag morgon, tog tåget upp till Örnsköldsvik där Jossan och Jocke väntade på mig. Dom lämnade mig i Jossans lägenhet innan dom for tillbaka till Sollefteå. Under lördagen tog jag mig till Sollefteå, for hem och fixade mig sedan kom Jossans kompisar och hämtade upp mig. När jag fått klartecken från Jossan om att alla gäster hade kommit och att mamma skulle precis hälsa alla välkommen så for jag upp på RUIF-stugan. Klev ur bilen och överraskade alla om att jag hade kommit hem. Otroligt lyckat!! Efter många tårar och kramar så var det dags att skicka ut alla gäster på en tipsrunda. När dom var klara så fick dom den sista frågan muntligt, "Vad skulle Lena heta i efternamn om hon någon gång skulle gifta sig?" Medan alla stod och diskutera ställde sig pappa på bron, mamma och Jocke kom dansande från sidan och Katarina kom ut. När dom stod där på bron, Katarina mellan dom och mamma höll i buketten fattade gästerna. Blev många tårar igen och efter ceremoni började festen. 50årsfesten som också blev bröllopsfest!

Helgen efter for jag, mamma och pappa upp till Jorm så jag äntligen fick se nya stugan och oj vad fin den är! Där kommer vi trivas som fisken i vattnet!

Helgen efter det på fredagen var det dags för Kramforsstatsfest. Roligt med lite partaj och att träffa saknade vänner! Lördag eftermiddag tog jag tåget upp till Umeå för att även där träffa saknade vänner. Mysigt att få rå om dom några dagar, trots att det blev en snabb visit.

Sedan kom midsommarhelgen som jag först trodde att jag skulle spendera i Australien men det var skönt att få fira det i Sverige. På fredagen hade några kompisar styrt upp en fest uppe på lon i en ladugård. Dom hade städat ur och pyntat med ljusslingor, björkkvistar och dukat upp ett långbord. Vi körde massa lekar och det bjöds upp till dans under kvällens gång. En otroligt rolig och mysig midsommarafton! Midsommardagen for vi upp till Junsele. Hela helgen var rolig och det var så härligt att spendera det med fina vänner!

Lördag 1/7 var det Box Whiskey festival så då var det jobb som gällde. I år fick jag stå i öltältet och helt plötsligt dyker min gamla mentor från gymnasiet upp och ska också jobba där. Det var jätte roligt för jag har inte sett honom sedan studenten och från att han var min mentor/mattelärare så står vi bakom baren tillsammans, haha. Efter att jag slutat for jag till Övik på syrrans inflyttningsfest. Vi drog sedan vidare till Hamnfesten nere på stan. Spenderade några dagar hos henne. Tog även mitt första dopp för i år (eftersom man inte får räkna med när man är utomlands).

Utöver det jag skrivit så har jag träffat många vänner där hemma, käkat middagar, haft picknick, varit på bilbingo. Jag har träffat gojäntan Ella och busat en hel del med henne. Pysslat och fixat ihop i min resedagbok. Jobbat lite och slappat en hel del.

Sista kvällen i Sverige for vi ner till Falun för att överraska gudfar på hans 50årsfest. Morgonen efter rullade bilen mot Arlanda för att äntligen resa tillbaka till Australien.

Nu har tredje dagen gått sen jag kom tillbaka. Tiden här kommer gå så snabbt och jag har mycket att se fram emot!
Här är några bilder från Blues Point Reserve där det är en jätte fin utsikt över bron och operahuset.

• 52 Readers

God eftermiddag! Månaderna går så fruktansvärt fort och att det redan är början av juni är ju bara sjukt. Att snart har detta halv år gått. Att jag har varit på andra sidan jorden hela detta halv år, att jag har varit och rest i över sju månader är ju helt overkligt.
För någon vecka sen när jag var ute och gick så slogs jag av en sådan tacksamhet för livet. Livet jag lever och allt det jag har fått upplevt. På bara sju månader har jag gjort det en annan kanske skulle ha gjort på fem år, en livstid eller vem vet, kanske aldrig i hela dennes iv. När jag tänker tillbaka till Nya Zeeland så känns det så långt bort men samtidigt känns alla aktiviteter, alla människor och all natur så nära. Jag tänker tillbaka på alla utmaningar jag ställts för och att jag har klarat dom och blivit starkare än vad jag tidigare varit. Att jag har övervunnit mina största rädslor. Att jag vågat kasta mig ut i situationer som jag inte känt mig hemma i men som jag klarat klockren just för att man tror på sig själv. Jag tänker hur mycket jag har vuxit som människa. Tänker på hur tacksam jag är!

I alla fall så har jag varit på resande fot i lite mer än sju månader. (Självklart firades det med lyx middag, efterrätt och en god drink med Emma som firade att hon har rest i sex månader). Tiden rusar iväg samtidigt som det känns som att den står stilla. Jag har gått olika coastal walks med helt otroliga utsikter, varit och sett australiensk fotboll vid Sydney Olympic Park, haft Emma på besök en helg, varit på bio, myst i solen med en fantastisk bok, shoppat, köpt take-away och ätit vid Operahuset med utsikt av Harbour Bridge, umgåtts med Emma och Sarah som för övrigt åker tillbaka till Sverige på torsdag :(, varit och festat på Ivy, varit en ärlig människa och lämnat tillbaka en borttappade börs (vilket är självklart att man gör), varit på marknad, varit på Sydney Vivid, umgåtts med Zipporah och har också hunnit varit på "Taste of Manly" som var en mat och vin festival.

• 73 Readers

Hej! Nu var det ett tag sen jag skrev så ska skriva lite kortfattat vad som har hänt sen sist. A hade två veckors lov över påsk och det var både energikrävande men otroligt roligt att få ha henne hemma. Blir ju att vi inte spenderar jätte mycket tid tillsammans eftersom hon går i skolan på dagarna så det var extra roligt men som sagt energikrävande. För nu behövde jag lägga energi på två barn, leka med båda två och se till att båda är nöjda och glada. Vi pysslade, ritade, lekte café, gick till lekparker och for på en utflykt till Balmoral beach. Mysigt! Men nu är allt tillbaka som vanligt, A går i skolan och jag tar bara hand om O på dagarna. A var så gullig igår när jag sa god natt till dom innan jag gick in till mitt, hon gav mig en kram och sa att jag var hennes bästa vän! Det betydde att höra det för då gör jag ändå något bra så att hon tycker om mig. Underbara ungar!

Jag har även hunnit med att ta en fika med en kompis och äta middag med min tremänning och fick träffa hennes mamma. Det var otroligt roligt att få träffa henne. Hon berättade om historier när hon hade varit hem till Sverige och träffat mormor och morfar och alla där hemma. Har också firat Valborg med massa svenskar, som även det var otroligt roligt!

Måste bara påpeka att jag har dom finaste vännerna!! Dom köper födelsedagspresent och skickar ända hit! Puss på er!!

• 96 Readers

Glad Påsk eller om jag ska vara internationell, Happy Easter. Jag har egentligen inte gjort så mycket denna helg men det är ändå skönt. Jag ville ha en lugn helg där jag inte hade några planer utan tog dagen som den kom. Familjen åkte och firade med deras släkt redan på torsdagkväll och kom hem på söndagkväll så jag har varit själv. På fredagen så gick jag ner till vattnet för att sitta och kolla på Operahuset och Harbour Bridge. Jag får inte nog av hur vackert det verkligen är. Man kan sitta hur länge som helst och bara njuta av utsikten, och det är det som är så coolt, att detta är mitt hem nu, haha. Så hela fredagen satt jag där, jag strosade även runt inne på Luna Park som är ett litet nöjesfält. Lördagen åkte jag in till stan för att äta påsklunch hos svenska kyrkan/Cafe Svensson. Det var otroligt gott och mycket mat. Alltid lika roligt att träffa nya människor och även svenskar. Sedan på kvällen var det tänkt att jag skulle möta upp min tremänning och hennes mamma för middag men vi sköt upp det så istället ringde jag min familj i någon timme. Det är så roligt att få se allt det nya som har hänt uppe i stugan sen sist dom skickade bilder. Plus att det var så roligt att få vara med när dom tapetserar och spacklar för då känns det nästan som att jag har varit med och hjälpt till, även fast jag är långt ifrån att ha gjort det. Det är lite sjukt för när jag for hade vi ingen stugan och nu när jag kommer hem kommer vi att ha en helt ny stuga, som vi har byggt själva. Hela familjen och alla runt om kring som har hjälpt till med bygget har varit helt otroliga!! Stugan blir så bra och jag vet redan att jag kommer trivas så sjukt bra där, jag vet att hela familjen kommer stor trivas där. Söndagen passade jag på att bättra på brännan litegrann så jag tog en filt, en book och mitt headset och gick till en park och njöt av dagen.

Grattis på födelsedagen Jennie! Som sagt så var det min födelsedag i tisdags och hela dagen var helt fantastisk! Jag vaknade runt halv åtta och då ringde mamma och sjöng. Strax efter knackade det på dörren och då var det familjen som kom och sjöng och hade med frukost på säng, så gulliga. Jag fick även en liten present från min kära familj där hemma. Så jag slog på en serie, myste ner mig i sängen igen och åt frukost. När jag sedan hade duschat och fixat mig gick jag in till huset för baka. Orkade inte baka en tårta så det fick bli en klassisk kladdkaka. Tog sedan bussen in till stan för att möta upp Josefin. Vi gick och käka lunch på Vappiano där vi hade turen med oss så vi fick två gratis cocktail. Mums till både mat och dryck. Vi strosade sedan genom stan tills vi kom till operahuset där vi tog en drink. Det är så mysigt att sitta där för man sitter typ mellan operahuset och Harbour Bridge. Tog bussen hem igen för att hinna landa i soffan i cirka en och en halv timme innan familjen kom och hämtade mig för då är det dags för middag. Vi åkte på en italiensk restaurang och maten var så god! Det var jätte fint av dom att vi åt ute på restaurang och att jag även fick välja vilken typ av mat, såklart valde jag pasta. Efterrätten tog vi hemma, kladdkaka med grädde och jordgubbar. Där väntade ett paket till och det var från min värdfamilj, stort tack! När vi var mätta och belåtna tog jag bussen in till stan för att möta upp några kompisar för att spela lite biljard. När jag sedan kom hem igen fick det äntligen bli sängen. Dagen var otroligt bra och ska jag vara ärlig så hade jag ingen hemlängtan. Det var så mycket som hände så jag hann inte grubbla över det, men istället kom det lite dagen efter.

Nu är jag i alla fall 21 år och jag är så glad att jag fick fira den här i Sydney!