UAE, Jobb

Så har mina två första arbetsdagar susat förbi. Jag trivs som fisken i vattnet med det utmanande och varierande arbetsuppgifter jag har. Har även gjort min första sale, det var en stor moment för mig. Jag märker att nu när jag har 'kommit in' i vardagen här lite mer så saknar jag dansken min, hunden, vännerna och rutinerna lite. Men det hör jobbet till. Har fina kollegor som fyller tomrummet under tiden. Om 13 dagar kommer dansken, om 32 dagar kommer bästis, om 60 dagar kommer andra bästis och om 68 dagar kommer antagligen syster. Jag tycker det är jätteroligt att få besök, då blir inte hemlängtan lika stor. Snart är april här och man måste åka hem, så man måste passa på att njuta så länge det varar. Detta är en otroligt fin arbetslivserfarenhet och gör väldigt mycket nytta åt en som människa också.

Igår firade vi min 22:a födelsedag som egentligen inträffar imorgon, men passade bäst att fira igår. Vi åkte in till Dubai där jag fick träffa lite mer av mina kollegor och sedan styrde vi ut i Dubais nattliv. Blev endast vatten för mig (som ni ser hur fint och strategiskt jag placerat på bilden till höger). En annorlunda men rolig födelsedagsfest. Nu återstår att se vad året som 22 åring har att erbjuda. Förhoppningsvis så får jag bli sambo, bo i ett nytt land, fortsätta vara kär i min dansk, träffa en massa nya människor och få vara frisk. Imorgon är jag ledig och då tänker jag bara ligga i solen och läsa en bra bok. Ladda energi för arbetsveckan helt enkelt.

UAE

Som rubriken säger testade jag jetski, vattenskoter, för första gången idag. Hur vi kom på idén att göra det vet jag inte riktigt. Har kanske den spontanaste människan jag någonsin träffat som kollega, som ena sekunden bara kan säga "Idag ska vi åka jetski" och så någon timme senare gör vi det. Om det var roligt? JA! Men var riktigt rädd för att falla i och gissa vad som händer... Det var dock inte så dramatiskt som jag trodde det skulle vara. De som satt i båten som åkte förbi en stund senare skrattade nog ihjäl sig när min kollega låg dubbelvikt av skratt på vattenskotern och jag försökte klättra upp då det var stora vågor. Nå, något man kan checka av bucketlisten igen!

Speaking of checka av. Idag kunde jag även checka av träningsperioden och imorgon är min första riktiga jobbdag. Om jag är nervös? Oh ja. Men det kommer gå bra och jag har fantastiska kollegor som backar mig om jag behöver hjälp. Känns tryggt och spännande att börja jobba imorgon. Efter att jobbet är klart ska vi fira min 22:a födelsedag, som egentligen infaller på lördag, men då är det jobb för kollegans del och ledig dag för min del. Så det passade helt enkelt bättre imorgon. Ska bli riktigt kul!

En sista shoutout är till bästa Kia som idag fyller år. Hon kommer dessutom och hälsar på om 33 dagar. LÄNGTAAAR!

• UAE

UAE

Tiden bara rusar iväg här i UAE. Idag har jag varit här i 1 vecka och 1 dag. Detta betyder att imorgon är sista dagen som jag inskolas och sedan får jag börja jobba påriktigt. Ska bli så roligt, men samtidigt är jag såklart nervös. Men det hör väl till. Sedan senast har jag hunnit vara på vår huvudoffice här i UAE, fått se Dubai Mall (och shoppat lite, men bara lite), observerat lite flygplats, ser sjukt mycket fram emot min första arrival/flygplats på måndag. Så har jag bara umgåtts med min härliga kollega och varit med en gång till till Fujairah, observerat barnklubb, yoga och simskola. Fick några lediga timmar i måndags och de spenderade jag i solen med en bra bok. Imorgon ska jag göra mina sista observationer och sedan är min skolning klappad och klar. Kvällen spenderar jag med att förbereda mig mentalt för min första arbetsdag på torsdag. Är supertaggad!

UAE

När man är så excited redan i bilen påväg mot Dubai att man måste knäppa en pinsam selfie då kusken packar in grejerna.

Som rubriken säger har jag idag fått testa på vår exkursion - Moderna Dubai. Kan bara säga - JÄKLAR vad jag fått uppleva idag alltså. Moderna Dubai handlar så som rubriken säger om att få uppleva moderna Dubai, så som det ser ut idag. För er som inte är så inlästa på Dubai (som jag inte heller var för ca 1 månad sedan) så är Dubai under 50 år gammalt som land. Vilket är väldigt ungt om man jämför med mitt 100 åriga Finland. Dock är Dubai 1000 gånger mer modernt än Finland kommer bli på kanske 50 år, om ens någonsin.

Det första stoppet var Jumeirah beach och Burj Al Arab. Burj Al Arab är världens lyxigaste hotell. Vad jag inte visste var att hotellet faktiskt bara har fem stjärnor, som många andra lyxiga hotell också har. Storyn om att det skulle vara sju stjärnor uppkom från en tidningsartikel där en journalist skrev att det var så bra att det borde få rankas som sju stjärnor. In fick vi inte komma, det måste man ha en bokning till, så vi fick beskåda det från stranden istället. Så en dålig bild på självaste Burj Al Arab till vänster här uppe. Till höger har ni vårt vrålåk för idag. Otroligt bekväm buss med aircondition, all you can wish.

Följande stopp blev Palm Jumeirah och Atlantis The Palm. Palm Jumeirah är en konstgjord ö formad som en dadelpalm och en halvmåne som ni ser på bilden till höger, som jag stulit rakt av från google. Den orange byggnaden ni ser högst upp i mitten på halvmånen är Atlantis The Palm. Det är ett hotell vars tema är, precis som namnet säger, Atlantis (en undervattensvärld). Hotellet har världens största svit, på över 900 kvadratmeter. Som ligger mellan de två pelarna på bilden till vänster. Även detta fick vi beundra endast utifrån. I hotellet ligger också en av Gordon Ramsays Michelin stjärnbelönade restauranger.

Näst på tur blev Dubai Marina. Vilken MAGISK plats. Dubai Marina är världens största konstgjorda/människogjorda marina.Vi fick åka på en båttur som tog 1 timme vilket var SÅ mysigt. Solnedgången var också helt underbart vacker.

Efter detta var det dags att åka till Armani hotell som ligger precis brevid/fast i Burj al Khalifa, världens högsta byggnad. Här fick vi äta så sjukligt god buffemat. Det ingick i exkursionspriset men var inte särskilt dyrt att köpa på egen hand heller så kan rekommendera. På den andra bilden ovanför till höger ser ni delar av Dubais skyskrapor samt världens största fontän. Har tyvärr ingen bild från showen då jag hade fullt upp med att njuta av den. Den var verkligen cool. De högsta vattenstrålarna sprutade upp till 150 meter ovanför ytan.

Sista stoppet blev Burj Al Khalifa, världens högsta byggnad som mäter hela 828 meter. Fick nästan gå ner i brygga för att klara av att se hela byggnaden från marken. Denna byggnad är helt fantastisk och utsikten över ett upplyst Dubai kvällstid var bland det vackraste jag sett i hela mitt liv.

All in all - för att summera en sån här dag krävs det nog att man upplever den själv. Så om någon har vägarna förbi Dubai så är alla dessa fem en must do.

UAE

Igår var jag som jag tidigare nämnde på jeepsafari. Det var något bland det roligaste jag varit med om och även en väldigt kulturell upplevelse, vilket jag inte alls förväntat mig. Vi startade dagen med att köra 1 timme ungefär från Ras Al Khaimah ut i öknen. Då vi stannade första gången såg det ut såhär. Så otroligt vackert även om det är bara...sand. Sedan tog vi fart och driftande på i öknen. Det var så sjukt häftigt då bilen bara kastade åt alla håll och sanden yrde utanför bilen. Det sjukaste hände även, då jag tittade ut genom fönstret och plötsligt såg kameler springa runt.

Vi hade en otroligt talangfull chaufför som ville ta selfie med mig, som ni ser på vänster bild. Han driftade på och styrde förbi alla träd, buskar och annat som var mitt i öknen så himla proffsigt, han kunde lätt varit stuntman i Fast and the Furious. Vårt vrålåk ser ni till höger, en Toyota land cruiser. Såååå häftigt!

Efter en stunds driftande var det dags för fotostopp och då knäppte min/vår chaufför bl.a. dessa bilder. Talangfull både bakom kameran och ratten. Efter detta var det dags att drifta vidare. När vi sedan var klara med det så körde vi till en basecamp där det fanns uppdukat bord med stora dynor att sitta runt. Där fick man även testa på att rida på kameler, få henna tatuering (vilket jag inte gjorde, mamma don't worry) och att surfa/boarda i sand, som var en av mina stora to-do's här i UAE. Efter detta var det dags för program. Först var det en eld-show som var helt amazing. Efter det var det traditionell dans, som såg otroligt svårt ut, hade aldrig klarat av det. Sedan blev det middag i form av UAE-BBQ, såååå god mat, grillad kyckling, hummus, pita, tabbouleh, ris och massor mer. Efter det var det dags för belly-dancing och jäääklar vad duktig hon var. Sedan frågade hon upp folk på scenen och såklart frågade hon mig, tackade dock nej, haha.

Efter detta var det dags att åka hem igen. Sjukt spännande dag och rekommenderar verkligen om man vill testa på nåt lite 'extremt' men samtidigt få en smak av UAE's kultur.

• UAE

Jobb, UAE

Igår var det dags för runturer på alla våra hotell jag kommer att jobba för. Och jag säger bara - det var helt fantastiskt. Ovan ser ni bilder från femstjärniga Hilton Waldorf Astoria. Helt fantastisk plats! Ska försöka ta lite mer bilder på de andra hotellen då jag har tid. Fick även träffa lite nya kollegor vilket var jättetrevligt. På eftermiddagen var det barnklubb och service som gällde. Kan inte annat säga än att mångsidigare och mer spännande och positivt utmananade jobb får man söka efter. Passar mig som handen i handsken och var helt uppspelt då jag skulle gå och lägga mig för dagen. Om det är sådana kickar man får av jobbet - då vet man ju att de är rätt.

Idag ska jag få åka på ökensafari. Hur coolt är inte det? Ska försöka fota så mycket som möjligt, lär bli en häftig upplevelse. Imorgon packar jag väskan och åker till Dubai för att även få uppleva det, där ska jag få träffa några kollegor också, supertrevligt. Bilder och lång uppdatering utlovas senast i början på nästa vecka. Ha de!

Jobb, UAE, Vardag

Mamma var gullig och köpte en velourdräkt till mig som jag kunde flyga i till "julklapp". <3

Hej hej, här har det varit tyst. Men nu kommer det mega-långa första inlägget sen jag ankom till Ras Al Khaimah här i Förenade Arabemiraten. Jag åkte iväg till flygfältet på söndag kl. 13:30 efter att jag sagt hejdå till familjen och min underbara hund. Framme var jag kl. 15, alltså tre timmar före flyget skulle lyfta, precis som anvisningarna sa. Nå, fick incheckat på 5 minuter, sade hejdå till mamma som var snäll och körde mig till flygfältet och så var jag igenom två securitychecks och en lång vandring till gate 51B på flygfältet på ytterligare 20 minuter. Så var det bara att vänta... köpte lite snacks till flyget och satt och pratade med dansken en stund. Sedan var det 6 timmar och 50 minuter flyg framför. De som känner mig vet att jag inte är jättebra på att sitta still och inte göra någonting. Men jag läste en hel bok, såg två avsnitt gilmoregirls, lyssnade på musik och tittade på utsikten på de olika upplysta städerna som gled under oss, fick sovet två timmar och sedan var vi framme 30 minuter före väntad tid. I dåläget var klockan 03 på natten i Förenade arabemiraten. Det skiljer två timmar från Finland. Sedan var det dags att gå igenom passkontrollen vilket gick fint och sedan hämta bagaget. Redan här märkte jag hur otroligt serviceminded de är i detta land. Då jag fått mitt bagage, vilket gick SUPERSNABBT så hade jag en chaufför som väntade på mig och körde mig till dörren vid hotellet. Resetiden var ca 1 timme till mitt hotell som jag bor på, men det var ingen trafik denhär tiden på natten heller. Sedan damp jag i säng efter att ha hälsat på de som jobbade i receptionen den turen. Sängen har ALDRIG kännts så skön efter över 15 timmar på resande fot.

Hotellet är så vackert att man vill gråta nästan - Hilton Ras Al Khaimah Spa & Resort.

På måndag så hade jag träff med min kollega och jag var sjukt nervös, helt utan orsak. Min kollega är helt amazing och känner redan nu att vi nog kommer bli ett riktigt bra team. Jag tror att säsongen kommer bli grym och ser fram emot att lära känna henne ännu bättre. Jag har inte officiellt börjat jobba än utan observerar hur saker och ting ska göras i privata kläder. Min kollega är väldigt duktig på att lära upp mig och det känns som jag lär mig snabbt. Har fått se lite på simskola, barnklubb, service och välkomstmöten. Har ett väldigt varierande jobb vilket gör en rastlös själ som mig väldigt lycklig. Ska imorgon få åka runt till resterande hotell vi har hand om med en finsk guide. Nästa vecka ska jag också observera hur det går till på flygfältet. Idag har jag fått träffa min högsta boss här på destinationen och även hon är helt underbar. Det är verkligen rätt människor i rätt roller här på destinationen. Så sjukt kompetenta och inspirerande kvinnor (och säkert också män när jag får träffa mina kollegor på andra destinationer).

Första intrycket är helt enkelt väldigt, väldigt bra. Kollegorna är bäst, hotellen är lyxiga med hög standard, personalen på hotellen är ytterst trevliga och gör sitt allt för att du ska ha det bra, det satsas massor på min utbildning för arbetet och i allmänhet på att personalen ska ha det bra och såklart att gästerna ska ha en så fantastisk semster som möjligt (som att något annat skulle vara möjligt i detta underbara land). Ska få åka till Dubai under veckoslutet för att testa på vår exklursion vi har där samt besöka kontor och annat. Ska bli så spännande att få besöka världens högsta byggnad, världens dyraste byggnad, världens största shoppingcenter osv. På fredag får jag även testa på jeep-safari vilket ska bli sjukt spännande. Bara köra (åka) runt i öknen i en cool bil och se på de vackra vyerna. Lovar att försöka ta lite bilder från allt jag upplever och uppdatera om det senare. Summa sumarum, inte besökt Förenade Arabemiraten? - Do it!

Finns det något ni skulle vilja läsa om?

New in

Jag är extremt viktig med hur mitt hår ser ut. Har jag alltid varit. Då jag var yngre hade jag håret enda till långt ner på magen/ryggen. Då jag gick i gymnasiet klippte jag det kort (axellångt) och sedan dess har det inte riktigt velat bli långt, varje gång det har blivit lite längre igen har någon frisör klippt av helt för mycket då jag bett dem toppa lite. Så färgen på håret har blivit väldigt viktig för mig. Har så länge jag kan minnas velat ha en ombre/bayalage, vad det nu i dagsläget kallas. Aldrig har någon riktigt lyckats. Aldrig har jag blivit riktigt nöjd, endå har jag alltid betalat och sedan försökt fixa det själv. Ända tills jag fick nys om Emma. Emma jobbar på Hairstore och är en hår-wizard. Hon tog mitt ganska så förstörda hår och förvandlade det till detta ovan. Kan hands down för första gången på flera ÅR säga att jag är 110% nöjd. Hon lyssnade på mina önskemål, visade färger på färgkartan, gav förslag men lyssnade endå helatiden vad JAG ville ha. Nu är jag mer än redo att åka till UAE då jag är så fin i håret. Och ja - om ni vill bli lika fina som jag så ring till Hairstore i Kampen och fråga efter Emma.

Vardag
Idag är det den första dagen av månaden jag fyller år. Hurra! Blir nog dock en annorlunda födelsedag då jag är tusentals kilometer bort från både vänner, familj och pojkvän. Dagarna tills jag åker iväg går numera att räkna på en hand (galet?) och jag är taggad till tusen. Väskorna är packade och det är endast mjukisdräkten och conversen jag ska köpa imorgon som fattas från packningen. Är sjukt bortskämd med hela 48 kilo jag får ta med mig, så packningen var mycket lättare denna gång, även om det tog nästan 7 timmar. Städade dock bort en massa kläder inför flytten som ska ske då jag kommer hem från säsongen, så det bidrog säkert också till att det tog så länge.
Imorgon ska jag ta tåget in till Helsingfors för att gå till frisören, köpa det sista inför resan och ha en avskedsmiddag med mina tjejer. Som tur ser det ut som åtminståne en del av dem kan komma och hälsa på denna säsong så behöver inte sakna ihjäl mig som sist. Fredag ska vi ha avskedsmiddag med familjen och så ska jag gå på en drink eller två med en vän. Lördagen kommer gå sjuuukt långsamt och på söndag är det hadeee!

Vardag
Hur ska man summera kanske den bästa veckan på hela året? Den här veckan var verkligen så himla välbehövd att det går inte ens att beskriva, tror jag. Men försöka går ju! Det var alltså förra tisdagen som jag styrde stegen mot Helsingfors-Vanda flygfält efter att jag presenterat mitt examensarbete och skrivit ett godkänt mognadsprov (det visste jag ju inte då, men i varjefall var det gjort). Redan den känslan var helt fantastisk och jag har nog aldrig känt mig så lätt i hela mitt liv. Det jag kunde göra var nu gjort och nu kunde jag bara vänta.

Flygresan till Köpenhamn gick snabbt då jag gjorde mina sista ändringar på examensarbetet innan det ska skickas in (som jag gjorde idag, hurra!). Väl i Köpenhamn fick jag krama om min dansk igen och lyckan var nu ett faktum.
Kan kanske börja med att berätta att jag inte varit i Köpenhamn sedan jag var typ, 7 år? Så kunde verkligen inte komma ihåg hur det skulle se ut eller vara, dock var förväntningarna väldigt höga. Det första som slog mig var hur vackert Köpenhamn är, mest förälskade jag mig i fina Nyhavn, som ni ser på bilden till vänster. De färgglada husen och kanalen emellan var så fina.
Under veckan hann vi också med lite sightseeing. Fina Tivoli var utsmyckat i Halloween-tema och det var så spännande att bara gå runt och kolla på allting. Dansken lurade även mig att skaffa ett åkband så vi åkte alla världens skrämmande och mindre skrämmande maskiner. Vi kollade också på slott, bibliotek, parlamentshus och alla världens andra byggnader.
Och som vi har ätit, och druckit, och njutit. Det finns SÅ många bra restauranger, caféer, barer och ställen i Köpenhamn. Favoriterna ser ni ovan. Drinken till vänster är nog min nya favoritdrink. Den kallades "Den danska cosmo" och innehöll rabarber, jordgubb och vanilj.
Det bästa med veckan har helt klart varit att spendera tid med min dansk. Behövde verkligen lite påfyllning med kärlek innan våra respektive vinteräventyr börjar och distansen blir längre. Och kan inte annat säga än att jag är sjukt tacksam för att han är just min pojkvän, att han stöttar mina drömmar och alltid finns där för mig.
Summa sumarum - Mycket god mat, goda drinkar, fantastiskt sällskap, fina vyer, nya bekantskaper och framförallt ett hjärta fyllt av kärlek. Nu ska jag börja packningen till UAE för på söndag är det dags att åka iväg igen.