Träning & Kost

Heello!

Idag är jag på riktigt bra humör. Nästan lite ovanligt bra faktiskt.

Till största del beror det ju på det helt uunderbara vädret. Himlen har varit så gott som molnfri hela dagen! Minuset är ju dock den konstanta vinden här i Vasa, men sånt får man ta antar jag.

En annan väldigt avgörande faktor för mitt välmående är ju såklart träningen!
Igår sa jag upp mitt medlemskap vid Easyfit. Uppsägningstiden är 30 dagar och under den tiden får jag fortfarande träna där, vilket passade mig som ska flytta hem i mitten av april perfekt, tänkte jag. Det visade sig dock att det tillkommer en räkning under de 30 dagarna och jag får ännu träna en månad efter det (varför göra det så krångligt??), alltså till slutet av maj. Alltså betalar jag för en månads träning då jag befinner mig i Vasa endast 1 gång/vecka... kul!

Men snål som jag är så måste jag ju på något sätt göra det värt det ändå, alltså tränar jag nu två gånger/dag vid gymmet! Låter kanske sjukt i någras öron, men jag försöker kombinera ett styrkepass på morgonen med ett konditions-/yogapass på kvällen. Idag blev det t.ex. 1 timme coreträning + lite olympiska lyft på morgonen och 30 min spinning nu på kvällen.

Har faktiskt aldrig vågat mig på olympiska lyft innan, har alltid trott att det bara är för crossfitare, typ. När jag väl började på bodypumpen och vi körde (typ) cleans och jerks så fick jag upp ögonen för lyften. Idag provade jag på alla tre, snatch, clean och jerk, med lite tyngre vikter (inte alls tunga dock, är noggrann med tekniken när lyften är så explosiva) och shiiitt så kul det var! Älskar explosiviteten. Verkligen något jag kommer fortsätta med!

Sen spinningen ikväll. Alltså fy. Jag tror att jag en gång förut i mitt liv varit på ett spinningpass. Landsvägscykling är ju verkligen iinget i jämförelse! Kändes verkligen som att hjärtat låg i halsgropen när passet var över, haha! Men sånt gillar vi. Mer pulshöjande träning, tack!

Blev dethär inläggen flummigt? Det känns lite så. Hela jag känner mig lite flummig haha.

Kan ju passa på att fråga er nu, innan jag är helt tillbaka, vad vill ni läsa? Vilka inlägg föredrar ni på min blogg? Äälskar ju träning och är inne i ett sånt flow nu så skulle kunna tala om det 24/7, men vad vill ni höra om? Tell me, thank you.

Alltså att denna bild är tagen kl.19:15 är ju bara ofattbart. Solen skiner fortfarande på trädtopparna?! Spring, we've been wainting for you.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Hejj på er!

Äntligen börjar vi gå mot ljusare tider, och snart kan jag börja blogga som vanligt igen! Ni har ingen aning om hur mycket jag saknat bloggisen, helt galet.

Det har i vanlig ordning hänt en hel del sen sist. Jag har pluggat massor, tränat på som vanligt, ätit gott och till och med partajat lite.

I onsdags stod Boom City appro på schemat. Det är ett event där man går från bar till bar, köper något och får ett stämpel på köpet. Med 6 stämplen från olika barer fick man ett kandidatmärke och med 9 stämplen ett magistermärke. Jag hade verkligen såå kul! Och klarade förstås av både kandin och magistern, hahah.

I helgen har jag umgåtts med Linus och även lite med hans vänner. På lördagen provade vi på Mr Bank i Jakobstad och ojjj så gott det var! Kanske den godaste pizzan jag någonsin ätit, faktiskt!

Idag har jag inte gjort mycket alls. Körde ett lyckat benpass på gymmet, var deppad över hur långt ifrån mitt PB jag är i marklyft men så tänkte jag "äh, man orkar alltid mer än man tror" och vips så var det inte så långt ifrån ändå.

Nu sitter jag och väntar på att middagen i ugnen ska bli klar. Kycklingfiléer med batatpommes och massa grönsaker står på menyn. Mums!

Likes

Comments

Träning & Kost, Vardagligt babbel

Hej på er!

Vet inte om jag orkar gå igenom vad som har hänt sen sist? Jag har pluggat på, storstädat lägenheten, varit på lägenhetsvisning och shoppat lite. Och umgåtts med Linus såklart.

Idag vaknade jag vid 8, vilket är lite sent för att vara jag. Sov väl lite dåligt, så var riktigt trög i morse.
Ca. 12 var jag vid gymmet i Vasa, körde ett riktigt skönt benpass, veckohandlade efter det och fixade ihop veckans matlådor. Blev faktiskt riktigt nöjd, även om jag tyckte kombinationen var lite märklig.

Kokta grönsaker, champijon- och spenatsås samt ugnsstekt kyckling. Kände mig så duktig då jag dessutom använde Oatly matlagningsgrädde! Veganskt och dessutom mycket hälsosammare, det gillar vi!

Till efterrätt/mellanmål blev det en smoothiebowl. Köpte spirulina för första gången idag, så det mixade jag dit också. Det stod på paketet att man skulle börja med 0,5 tsk/dag till en början och sen öka till 1-2 msk/dag, men jag hade nog dit en matsked i misstag, haha. Inga bivärkningar hittills i alla fall, som tur är. Ska försöka äta så hälsosamt som möljigt framöver och träna lite mer, för att kompensera festerna jag har framför mig, haha. Nejmen hälsosamt är bra. Funderar dessutom på att minska på kolhydraterna ordentligt också, ifall det skulle ge lite bättre resultat? Vi får se.

Nu ska jag fortsätta ta det lugnt. Kanske läsa lite i Missdåd Karin Erlandsson (tips tips tips!), kanske kolla något serieavsnitt. Ett till tips! Igår började jag och Linus se en ny serie, eller ny och ny, för oss vad den det! Designated survivor heter den, finns på Netflix. Riktigt spännande hittills!

Likes

Comments

Inköp, Mode & Skönhet

I tisdags klickade jag hem en efterlängtad ny ryggsäck från Zara. Den hade varit slutsåld länge så direkt den kom i lager igen så skickade jag iväg en beställning. När jag var påväg hem från Vasa i fredags fick jag meddelande om att paketet skulle levereras till dörren om cirka en halvtimme. Dörren i Vasa alltså.

Några ändringar och samtal senare fick jag paketet till föräldrarnas dörr igår på förmiddagen. Verkligen pluspoäng till Zara för supersnabb leverans och till DHL för att det gick så smidigt att ändra allting! Enda minuspoängen var nog att man ingenstans kunde se när paketet skulle komma förrän de skickde sms, just innan det skulle komma. Lite svårt att planera kring det kanske!

Anyways, här är den. Vårfräsch, rymlig och stilren! Kände att det var dags att växa ifrån min mud-färgade kånken med hål i bottnen. Att den dessutom låg under 20-lappen är ju bara otroligt!

Älskar alla knäppen och gulddetaljer. Dessutom rymmer de så mycket! Min mapp och mitt A4-anteckningsblock, mina två penaler, två tjocka kalendrar, glasögonfodral, ja, allt man kan behöva! Jag är SÅ nöjd!

Vad tycker ni? Föredrar ni också ryggsäckar före hand-/axelväskor?

Likes

Comments

Vardagligt babbel

Hej på er!

Alltså, jag får nog bara konstatera att jag verkligen är en morgonmänniska. I morse hade jag fått sova ut huur länge jag ville, men vaknade kl.7, helt utvilad och pigg. Dock så tycket jag ju om morgnar också, så jag har verkligen inga problem med det!

Igår hade jag verkligen en riktigt business-dag! Fick ordnat en massa ärenden; förnyade recept och hämtade ut medicin, skickade tillbaka en grej jag beställt i fel storlek, ringde och ordnade en leverans med DHL och inhandlade efterlängtade pennor (oj wow så spännande) och en ny anteckningsbok. Dessutom satt jag från kl.10 till ca. kl.15:30 (men en liten luchpaus med mamma där i mitten) och pluggade i det fina, nya biblioteket i Nykarleby! Fick faktiskt gjort en hel del vilket var sjukt skönt. Efter det kändes det verkligen bra att ta helg!

Kan ju också meddela att jag fick biljetter till pampas! Planen var att bara köpa en biljett åt mig själv men i slutändan hade jag även fyra andra att köpa åt. Som tur hade jag tillräckligt men cash så det gick bra, var ju ändå så pass långt fram i kön så var ju garanterad biljetter, måste ju passa på då! Blev också så förvånad över hur smidig biljettförsäljningen var i Vasa! Dock vet jag ju inte hur det såg ut efter vi fått, men efter att ha hört hur det gick till i fjol så var jag väldigt positivt överraskad. Så ska det se ut!

För idag har jag inte mycket planer, ligger som bäst och väntar på att Linus ska vakna. Sen ska vi nog bara ta det lugnt, förhoppningsvis vara ut lite eftersom vädret är såå fint. Ikväll ska L umgås med sina vänner så det blir nog en helt lugn plugg/mellokväll för mig. Är ensam hemma med mamma så funderar lite på stt fixa en lite spa-kväll, för oss tjejer! Vi får se, vi får se.

Ha en underbar lördag hörni!

Likes

Comments

Vardagligt babbel

Tjo!

Sömn. Vem behöver det egentligen?
Lite så känner jag idag.

Har sovit kanske sammanlagt fem timmar inatt, vid 5:30 gav jag upp och klev upp ur sängen. Nu, kl.7:04 har jag suttit vid ÅA i typ en kvart och påbörjat köandet för en biljett till pampas nationaldag! Weho. Hoppas v e r k l i g e n att jag får en, jamenar, jag sitter på andra bordsraden så fan om det inte räcker. Men det måste det ju. Det är väl bara att hoppas att ingen går före i kön! Jag kom i alla fall precis i rätt tid, eftersom de resterande borden nästan är helt fulla nu. Blir spännande detta!

Jag får ju åtminstone plugga till eftermiddagens tent i några timmar, måste tänka positivt! Hoppas också att jag hinner äta sen innan tenten börjar, för gröten och äggen jag åt lär inte räcka till kl.16!

Likes

Comments

Vardagligt babbel

Hej på er!

Jag lovade ju att inte låta det stå helt tomt här, so here I am, giving you a lil' update.

Jag vet inte hur mycket mer studietid denhär "bloggpausen" ger mig, eftersom det känns som att jag spenderar dubbelt mer tid på att helt meningslöst scrolla genom alla sociala medier. En social media detox är vad jag skulle behöva, jag är så beroende! Och inte bara av att kolla instagram osv, utan också av att vara tillgänglig. Jag är den personen som genast öppnar och svarar på snaps t.ex., och kan inte ha på ljudlöst ifall någon skulle behöva få tag på mig. Att bara stänga av nätet går heller inte riktigt eftersom jag behöver det till studierna. Suck. Har någon nåt tips? Kanske jag kan radera eller logga ut från Instagram en stund. Kanske det blir lite jobbigare att kolla om jag måste logga in varje gång? Hmm, vi får se.

Men, jag har nog studerat också, jodå.
Hoppas verkligen jag klarar tenten imorgon, för då kan jag äntligen börja fokusera på de stora skrivuppgifterna jag har framför mig. Att läsa på tent är så mycket svårare än att skriva exempelvis essäer enligt mig. Det är liksom så konkret att skriva, då ser jag liksom vad jag producerar och jag kan redigera och skriva om och formulera mig mycket bättre. Måste bara börja i god tid så klarar jag nog det.

Annars då? Hade världens flopp i måndags. Min dag var sååå bra till en början. Hade en bra benträning på morgonen, kom tvåa i en frågesport som vi hade som avslutning på en kurs vilket gav mig ett extra poäng i hemtentamen (låter kanske inte som mycket, men i denhär tenten är det verkligen guld värt). Hade världens flow när jag pluggade i skolans bibba, hämtade ut mitt paket från fitnesstukku, solen sken och allt sånt.

MEN. På kvällen hade jag planerat att gå på yoga med min vän Camilla. Trodde hela tiden att yogan skulle börja samma tid som bodypumpen är på onsdagar, dvs.19:45, så jag startade kvart över för att vara i god tid. Väl vid gymmet kunde jag inte anmäla mig längre och insåg kort därefter att yogan redan börjat kl.19:15. Faan. Då var det bara att köra hem igen med svansen mellan bena. Usch. Hatar när det går så fel! Och jag är så dålig på att ställa om mitt humör och komma ihåg hur bra dagen annars varit. Jag hade ju sett så mycket fram emot att yoga igen! Speciellt efter benträningen. Nåja, jag städade lite i lägenheten, vilket behövdes, så dagen slutade ganska bra ändå.

Nu ska jag snart traska iväg till skolan. Har verkligen ingen motivation till att sitta och lyssna på föreläsningar när jag har så mycket annat som borde göras. Oh well, det måste göras.

Så nu ska jag prata finlandismer och språkvård samt diskutera modern svensk litteratur i några timmar.

Ha en härlig kvinnodag!

Har helt förälskat mig i att ha frysta hallon på morgongröten. So fresh, so tasty.

Likes

Comments

Vardagligt babbel

Hej på er!

Här sitter jag, men min gigantiska tekopp och försöker lära mig terminologins grunder. Kul va?

Men helt seriöst, I have something to tell you. Helt kortfattat: jag kommer inte att ha tid att blogga denna månad, om ens nästa. Jag kommer säkerligen posta något inlägg i veckan men att uppdatera med ett inlägg varje vardag och det kommer inte funka längre. Jag vill, men jag får inte. Jag har skoluppgifter som ger mig så mycket stress att jag inte sover ordentligt om nätterna, har ständig huvudvärk och mår himla dåligt mellan varven. Att försöka plugga tillräckligt, äta hälsosamt och träna, va i skolan nästan varje dag och försöka ha ett någorlunda socialt liv funkar inte om jag dessutom ska blogga dagligen. Inte för mig.

Jag är så ledsen över att det blev såhär, men jag måste dra en gräns någonstans och just nu känns dethär som det klokaste, mognaste och mest logiska beslutet.

Jag hoppas ni förstår, och att ni vill fortsätta kika in här fastän det inte kommer upp inlägg lika ofta, och att ni är tillbaka som vanligt när jag har mer tid.

Kram!

Likes

Comments

Vardagligt babbel, Träning & Kost

Vet ni, igår hade jag en så dålig dag. Eller, egentligen började den svinbra, förutom att jag vaknade halv 6, 2,5 timmar före alarmet (har sovit såå dåligt senaste veckan pga sjuk skolstress, någon som kan hjälpa?). Anywho, jag for till gymmet med Camilla och det gick jättebra! Kul var det också att ha någon med sig. Efter det hade jag skola 12-16, blev så otroligt hungrig i slutet av första föreläsningen så började må allt dåligt. Andra föreläsningen blev inte mycket bättre heller fastän jag hade mer mat i magen, eftersom föreläsaren var på sjukt dåligt humör, "jag steg upp klockan 5 idag, bla bla bla", och det smittar verkligen av sig på mig, tyvärr. Så väl hemma, när jag skulle börja tentplugga så var jag först och främst hungrig igen, och såå trött och deppig. Åt middag, gjorde läxorna tills idag men mycket tentplugg blev det inte. Sen blev jag dessutom hungrig igen på kvällen, och då började jag fatta orsaken till min hunger. Jag åt en avokadomacka och gick och la mig, heelt slut.

Men idag blir det andra bullar! (På tal om bullar ännu, jag åt ingen fastlagsbulle igår! Sad live of a sötsaksstrejkare) Det är den första mars och jag har sovit bättre och längre (vaknade dock innan alarmet, och en gång kring kl.4:30 då min kära vän som befinner sig i LA skickade snaps🙂🙂(men du ska int sluta med det för de)).

I morse tog jag också tag i det som jag troor var orsaken till gårdagens hunger, nämligen att jag inte åt ordentligt från morgonen. Så nu sitter jag här, mätt och belåten efter godaste frukosten: gröt med jordnötssmör, chiafrön och 1/2 banan, två ägg, grönt te och citronvatten!

Det som också var en orsak till gårdagens hunger (och energibrist) var att jag inte drack tillräckligt med vatten, så idag åker vattenflaskan med till skolan igen, samt några mellanmål för att hålla igång systemet!

Det blir bra dethär. Det har jag bestämt. Februari slutade dåligt, men mars börjar bra.

Idag blir en bra dag.

Likes

Comments

Träning & Kost

Ja, alltså, detta kan vara min absoluta favoritövning för rumpan atm. Jag kallar den sumodeadlift med kettlebell och gummiband runt höften. Kort och koncist, eller hur?

Jag "hittade" faktiskt denna övning genom att jag såg en tjej köra den en av de första gångerna jag var inne på Easyfit. Dendär ser effektiv ut, tänkte jag, och provade själv. Och jääklar så effektiv den är!

Var lite sneaky idag när det ändå var så lite folk på gymmet och passade på att filma övningen. Vinkeln är väl kanske inte den bästa, heh.

Det är alltså så enkelt som det ser ut! Gummiband runt höften, en kettlebell i händerna. Sen gör du en sumodeadlift helt som vanligt! Det viktiga är att du spänner på så mycket (alltså går så långt fram) som möjligt, så musklerna är aktiverade genom hela övningen.

För att göra övningen ännu mer effektiv så kan du ställa en stepbräda under vardera fot (eller bara stiga upp på nånting) så du får sänkt vikten ytterligare och kommer ner i en ännu djupare position. T.ex. Vid Easyfit så är inte kettlebellsen tyngre än 24kg (den jag har på bilderna) så då brukar jag ofta fortsätta "öka vikterna" genom att stå på brädorna. Såklart så går det att övergå till hantlar också, om man så vill.

Hoppas ni vågar prova denna övning, för jag lovar er: gör ni övningen långsamt både upp och ner, och spänner musklerna ordentligt och inte vilar uppe eller nere så kommer ni verkligen feel the burn!

You're welcome.

Likes

Comments