View tracker
View tracker
View tracker

Gomorgon! Tänkte att jag ännu slänger in vloggen jag filmade i fredags när bland annat jag träffade Fia och Cajsa under dagen. Det känns som att dethär med att vlogga och spela in videos till YouTube är min grej. Det är roligt, jag får lätt med mera material och jag känner inte samma press att det måste komma ut nått varje dag som jag gjorde på bloggen. Jag är inget proffs, men jag blir bättre!

Likes

Comments

Jag och Cajsa filmade in två challenges, vill ni veta hur det gick så ta en titt på våra youtube kanaler! På min kanal hittar ni Whisper Challange och på Cajsas The Humming Challenge. Roligt hade jag och Cajsa då vi spelade in i fredags i allafall :)

Likes

Comments

Okej, först ska jag ta och svara på frågorna jag fick i mitt inlägg som heter "Om att ha personlig tränare". Jag går alltså på gymmet EasyFit i Vasa och har gymmat där nu i ett helt år. Detta är fösta gången sedan jag började "gymma på riktigt" för cirka 5-6 år sedan som jag går på ett gym där det tränar både kvinnor och män. EasyFit är ett billigt gym och jag hittar allt vad jag behöver där. 30 euro i månaden kostar det. Att ha PT kostar förstås mycket, vi träffades 2 gånger i månaden under ett halv års tid och vi hade telefonontakt, jag fick träningsprogram,kostråd och vi gjorde kropps analyserna. Detta kostade mig ca. 150 euro till i månaden men jag tyckte att det var värt det. Givetvis finns det anda PT "paket" och priserna varierar från gym till gym.

Sedan tänkte jag också snacka lite om mat. Jag gillar inte mat och jag är jätte dålig på att ha rutiner. När jag började med min PT fick jag skriva matdagbok i 5 dagar, helst en vecka ( enda kravet var 3 arbetsdagar och två lediga dagar). Inget mera än så. Jag minns hur rädd jag var då jag lämnade in den. När hon sedan hade kollat igenom den skulle vi göra det tillsammans. Jag åt för sällan och oregelbundet, för lite protein och inte alls mångsidigt. Man såg också ett mönster, när jag ätit dåligt från morgonen, om jag var tött eller stressad var det dåligt hela dagen. Socker och småätanden. När jag börjat dagen bra och var pigg och glad var jag inte lika snål och hungrig. Alltså orkade jag laga bättre mat åt mig.

Jag fick som uppgift att äta oftare, att få upp det från 3-4 gånger om dagen till 5 helst 6 gånger. Det var säkert det jobbigaste under hela halv året, att minnas äta. Jag började äta gröt med bär på på morgonen, och detta hjälpte mig jätte mycket! Jag var inte alls sötsugen under dagen. Jag lade till en smoothie som mellanmål och försökte få i mig ett kvällsmål också. Sedan var det lunch och middag som vanligt.

Kom i håg att det är viktigt att unna sig själv ibland också något, kan vara allt från lite choklad till sushi till ett glas vin någon kväll.

När jag började med detta blev Jerry också lite inspirerad av att börja äta nyttigare och träna. Till skillnad från mig är han underviktig och detta hade jag inte lärt mig något om. Men han tog tag i samma matvanor som mig. Ofta och mångsidigt. För att få mera massa som han ville ha började han träna nån gång i veckan utan vikter här hemma. Om man inte vill på gym går detta jätte bra och han fick resultat jätte snabbt. Efter ett tag fick jag hjälpa honom att byta rörelser och att ta in hantlar och vikter.

Nu peppar vi varandra och hjälps åt! Hoppas ni fick något ut av inlägget och finns det mera frågor så svarar jag gärna. Ikväll kommer det ut en video på Youtube från gymmet. Hare gött!

Likes

Comments

Den 23 februari skrev jag på ett PT kontrakt på gymmet där jag går. Kontraktet var 6 månader. När jag skrev på kontraktet berättade jag int det för många. Nu har det gått ett halv år och kontraktet gått ut många vet om det.

När jag hade min första träff med min PT gick vi lite igenom vad jag hade för mål och vad jag ville få ut av detta. Mitt mål var endast att gå till gymmet. Jag behövde hjälp med att gå till gymmet, någon som kan hjälpa mig med träningsprogram, kostråd och träna med mig ibland. Jag hade faktist inga förväntningar alls.

I början fick jag en matdagbok där jag skulle skriva ner exakt allt jag stoppade i munnen, vilken tid och "varför" tex. hungrig, snål, trött, stressad, glad... en vecka skulle jag göra detta. Sedan fick jag feedback. Jag åt alldeles för lite och sällan. Jag gjorde detta även efter några månader och då åt jag tillräckligt mycket mångsidigare fick jag höra.

Vi gjorde också ett muskelkonditions test, jag var så nervös för sist jag gjorde det vet i högstadeit på gymnastiken. Men det gick bättre än förväntat! Vi gjorde en kropps analys och tog mått.

När jag sedan var på sista träffen efter en halv års träning förväntade jag mig inte mycket, jag visste att min vikt hade pendlat fram och tillbaka och det gjorde mig lite nervös, och andra sidan var det inte för att gå ner i vikt som jag skaffat PT. Men jag blev glad över reslutaten.

På sex måndaer hade jag förbättrat mig massor, från 16 till 23 situps på 30 sekunder.

Från 11 till 16 armhävningar på 30 sekunder.

Och från 15 till 21 knäböj på 30 sekunder.

För vissa låter detta kanske inte så mycket, eller så bra. Men vet ni jag är nöjd. Vikt mässigt hade det inte hänt så mycket ca.3 kilogram mindre visade det, och sammanlagt 13 cm försvunnit från min kropp.

Varför bestämde jag mig för att inte göra detta till en stor grej medan det var på gång? Jo, när man skaffar PT känns det som att alla tror jag man skall delta i bikini fitness eller tappa 40 kg. Jag skaffade PT bara för motivation. Sedan så ville jag inte ha sådan press utifrån också, folk som frågar och undrar, eftersom jag redan har galen prestationsångest.

Vill ni ha ett inlägg om hur det går nu när jag "tränar på egenhand"? Hur min syn på kost och träning ändrats? Upp och nerförsbackar under tiden? För det skriver jag gärna om!

Denna bild har jag tagit en samma dag som kontraktet skrevs.

Bara någon vecka innan sista testet skulle tas.

Likes

Comments

Kolla in min Youtube!
Jenni Villanen