En portion
En portion pasta
En scharlottenlök
Fyra-fem babytomater
En stor eller tre små svampar
ca 50 gram sojabönor
Två äggulor, parmesan, svartpeppar

Stek lök, tomat och svamp i rapsolja med salt som driver ut vattnet. Koka pastan till nästan klar och häll av. Blanda äggulorna, parmesan och svartpeppar i en separat skål. Blanda ner både pastan och äggröran i stekpannan med grönsaker men var försiktig så ägget inte koagulerar! Toppa med massa parmesan och svartpeppar!

​Utbudet i Monaco var inte såå stort mest Chanel, Prada och liknande. Fint att se men inga affärer man gick in i, dörrarna var låsta utifrån och det fanns fler säkerhetsvakter än personal i varje butik.

Shoppingcentrumet LeMetropol var dock något bättre för oss turister, nästintill bara märkesbutiker där med men mer märken som Hilfiger och Hugo Boss.

TACK till alla fina vänner som kom hit igår på en kombinerad födelsedag och hejdåbrunch då jag inte kommer hinna träffa alla innan jag flyttar till Åsa!

Jag hade förberett som en tok, städat HELA huset, bakat tre sorters bröd, 2 sorters pannkakor, gjort egen müsli, stekt upp ägg och bacon och gjort två olika smoothies till smoothiebowls. Sov 2 timmar natten mellan lördag och söndag men fyfan vad värt det var, hade såå himla mysigt och ärligt talat så älskar jag att laga mat, speciellt god mat till personer jag gillar.

När ungefär hälften droppat av fick jag hjälp att städa och sedan droppade vi ned i mitt rum i matkoma och skålade bubbel. Vid fyra åkte resterande hälften hemåt förutom Anton som hjälpte mig med det sista, senare tog vi bussen till honom och åt middag med hans föräldrar, himla mysigt! <3

Veckan fortsätter med häng hos min kusin och hennes barn idag, jobb imorgon, onsdag, fredag och lördag. Firandet av min och Antons årsdag (!!??) på fredag/lördag och massa allmänt häng med vänner och lite träning. Å sen på söndag morgon åker jag och Julia till Lissabon!

Hej på er såhär en vecka in på semestern!

Har inte haft med mig min kamera runt så mycket här i Nice av bekvämlighetsskäl men tänkte istället bjuda på lite snapshots från lite gott och blandat från veckan och lite utvärdering av saker och ting! Semestern är inte över än, vi stannar här tills på onsdag och idag ska vi faktiskt på dagsvisit till Monaco som endast ligger 23 minuter härifrån med tåg. Ska bli kul att se lite annat, Nice är inte särskilt stort och vi har ändå varit här i en vecka nu! :)

STRANDEN

Här är en inte så jättebra bild på stranden där vi hänger ungefär 1-2 timmar om dagen, ofta på morgonen. Det är, som ganska vältjänt, stenstrand här vilket är sådär. Skönt då man inte blir sandig men lite obekvämt att ligga på samt lite jobbigt att ta sig upp från vattnet med vågor samt småsten och bara fötter. De andra köpte badskor men jag har valt att köra barfota trots allt vilket har fungerat bra det med, så beror ju lite på vad man känner för! Vattnet är uppskattningsvis 18-20 grader varmt så det är ganska svalt!

Finns mycket strandaktiviteter här, som jag inte själv gjort (pga asfeg) men det finns möjlighet till jetski, paraflying, gummibåt efter motorbåt mm. Även övriga aktiviteter såsom volleyboll och boxning. Hade jag varit här med någon kompis hade jag kanske vågat mig på något av de första nämnda men jag är ganska nöjd utan också hehe..

MAT

+ Godaste maten jag ätit här var i fredags kväll på di più i gamla stan/ vid stranden, hiiimelsk god pasta fylld med ricotta, toppad med tomatsås, mer ricotta, mozzarella, parmesan och basilika (har jag sagt att jag gillar ost?)

MOJITO

+ Vi hittade också en annan favorit nämligen mojito på... självaste Mojitobar! Tyvärr hade de dock inte den godaste mojiton jag druckit men ändå stort plus för miljön då denna bar låg med utsikt över havet samt välfyld lokal. De hade även en två liters mojito jag var sugen på att köpa men det fick räcka med varsin liten!

SHOPPING

...Finns det inte så mycket av här, eller kanske beroende på vad du är ute efter. Vi har mest hängt på varuhuset Lafayette som finns i Paris också. Lite liknande koncept som NK/ Åhlens. Men i övrigt finns det inte så mycket butiker jag kände till eller kände mig så lockad till. Addidas, Berskha, Mango, Zara och Sephora var de enda jag har besökt bortsätt från Lafayette och en dansbutik. Men som sagt- inte bästa shopping staden!

DO: Ät glass på Oui Jelato, G O D A S T E

DONT: Drick inte drinkar på torget vid glassbaren! Mojiton på bilden över var snarare en stor shot än en drink

Det var allt jag hade att dela med mig av idag, mer kommer efter hand! Ska nu krypa ner i sängen framför resterande 20 minuter på mitt orange is the new black avsnitt, tidig kväll idag för tidig morgon imorgon!

Kram finisar!

Idag hade vi en lugn dag här, lång sovmorgon, stor lunch och mycket vila. Inget häng på stranden då Jennifer bränt sig och jag råkade få ett vinglas tappat på mig igår kväll, allt inget vin i utan bara en ganska stor glasskärva i armen. Så vi bestämde oss för att ta det lite lugnt med sol och saltvatten idag.

På eftermiddagen tog jag och Jennifer sightseeing tåget "Petit train" genom Nices, fick se de gamla ruinerna av det gamla nice, gamla stan, nya stan, stranden och lite mer. Så himla värd tur! För 10€ fick vi åka i ungefär 45 minuter inkluderat 10 minuter egen vandring i de gamla ruinerna. Vi visste inte att tåget gick upp dit innan och det var en av sakerna vi se här så det passade ju perfekt!

Stora torget

Utsikten från de gamla ruinera

Nu ska jag gå och lägga mig, planen inför imorgon är liksom de andra dagarna att ta det lite som det kommer. Men på förmiddagen ska vi iallafall till stranden och njuta av solen och havet!

Hoppas ni har det fint!
Kram!

Stillastående uppdatering under flera veckor nu, tiden har liksom runnit mig mellan fingrarna då jag jobbat 7-10 timmar fem gånger i veckan under de senaste veckorna för att sedan åka och umgås med Anton så mycket jag kan. Har fyllt år också, nitton. Firade med att gå ut och äta med Anton dagen innan, jobba på själva dagen men köpa en födelsedagssushi på jobbet. Hade jättefina kollegor som köpte nocco och bakade kanelbullar till mig, sötaste. Julia kom förbi några dagar efter och lämnade fyra stycken choklad crossainter, alltså räddaren i nöden!! Mitt i allt detta hade jag helt plötsligt semester, panikpackade allt i söndags för att igår kväll ta tåget upp till Stockholm för att spendera natten på Clarion hotell på arlanda. Tidigt imorse lyfte planet till Nice där jag mötte upp min älskade storasyster och hennes sambo.,

ÄNTLIGEN

Möttes av bubbel på rummet (fick alltså en hel flaska själv, hahah?) så vi delade på min systers och hennes sambos flaska och skålade in semestern, wiee!

Fick även en superliten söt balkong på rummet med utsikt mot bergen. Kan även skymta havet åt vänster, så fint!

Och såhär ser jag ut nu på kvällen, efter en dag fylld av pizza, sol och bad. Flög även själv för första gången i mitt liv idag, stort steg för mig som är lite flygrädd. Men det har gått förvånansvärt bra, bara lite trött av hur jag låg och vred mig inatt, nerver alltså!

Här om veckan var jag ledig från jobbet och passade då på att umgås lite med pappa. Vi hämtade ut våra pass, kollade lite i affärer och åt lunch + efterrätt på rosenkaffet i trädgårdsföreningen. Den vegetariska lasagnen var inte så god men miljön och kanelbullen till efterrätten kompenserade upp det, jättemysigt ställe!

Äntligen fredag och jag är ledig!!!!
Vaknade upp tidigt brevid Anton för att tillsammans åka till passcentralen och fixa nya pass. Det tog ungefär 40 minuter vilket är väldigt kort väntan på det stället så kändes väldigt skönt att det inte blev längre än så. Efter att ha växlat lite pengar mm sa vi hejdå och jag åkte hem. Väl hemma sov jag för det första några timmar, badade sedan hunden (vilket var väääldigt behövligt hehe) för att nu tvätta, städa lite och fixa tackkorten som aldrig blir av för mig att göra. Blir helt enkelt en dag hemma av att ta tag i saker som behöver göras men som jag skjutit på, funderar även på att ta ett bad senare då jag inte gjort det på länge! Hade varit skönt!

Hoppas ni har en bra helg!