Det är ett tag sedan jag skrivit i bloggen nu. Hela livet vändes lite upp och ner där ett tag! Besökte sjukhuset alldeles för ofta under flera månader men nu börjar jag äntligen bli friskare, även om det tar lång tid!

Mitt bland allt det jobbiga så började jag ett nytt jobb också. Ett jobb jag alltid trott att jag ville ha, ett prestigefyllt jobb inom kemi. Jag jobbade 2 månader och nej, det jobbet var absolut inget för mig. Så jag slutade! För ja, man kan sluta, bara sådär! Sedan kom jag på en annan viktig sak, jag vill inte jobba med kemi! Haha! 3 års utbildning men nej, jag vill verkligen inte jobba med det.

Så nu har jag sökt in till en annan utbildning som jag håller tummarna att jag kommer in på! Det är musik! Känns ju så himla självklart att det är det jag ska plugga så nu tog jag äntligen tag i det! 😊

Men nu har jag fått njuta lite av att vara arbetslös - vilket kan vara skönt lite då och då! Men i Juni börjar sommarjobbet och jag är väldigt taggad på att få åka upp till Pajala under sommaren! Visst, vädret kanske inte alltid är det roligaste men bilbingo, fiske, grilla och vara nära naturen slår det mesta!

Idag gick vi upp ur sängen klockan 13.... Det var ju meningen att vi skulle vakna klockan 9 men det var så mysigt att bara sova vidare!

Har så svårt att vara pigg i December-Januari-Februari, det är så mörkt hela tiden. Och eftersom jag spenderar ungefär 3 veckor uppe i Pajala när det är som mörkast så blir jag trött. I Pajala är det bara ungefär 1 h sol varje dag i December och jag märker verkligen av det! När jag var yngre så spelade det ingen roll - jag var pigg även fast det var mörkt ute. Men ju äldre jag blir desto mer sol vill jag ha. Mamma sa att hon känner precis likadant - jag kan förstå henne när hon åkte iväg en vecka till Gran Canaria för någon jul sedan.

Här i Linköping är det soligt iallafall 6 h varje dag och jag försöker ta vara på den tiden, men tyvärr är det svårt när jag vaknar så sent som jag gör. Men vi lyckades vara ute 1 h och promenera idag (såklart så passade vi på att fånga pokémon samtidigt). Jag och David lyckades ta över ett gym idag då vi fått ganska bra pokémon men en som heter Fredrik lyckades ta över det sen. Vi träffade honom när vi var ute och promenerade och vi stannade och prata lite om vilket team vi tillhörde och hur man kör battles 😊 Tycker det är roligt när man råkar träffa på random människor som man börjar prata med!

Annars har vi gjort massa tråkigheter idag, som att städa och tvätta. Jag lagade mat!!! Det händer kanske 1 gång varannan vecka. Jag lagade älgfärsbiffar med potatismos, gräddsås och lingonsylt. Kokade lingonsylten själv för så ambitiös var jag! Men tyvärr märkte jag att vi inte hade tillräckligt mycket strösocker så jag använda pärlsocker istället, haha! Det gick precis lika bra 😜

Nu är det gladiatorerna som gäller med en kopp varm oboy!

Mega-snögubbe som Jag, Syrran och mammas släkt byggde ihop förra året vid jul! Han blev ganska läskig med den röda karamellfärgen som mun och ögon!

Idag har det varit en ganska lugn dag. Vaknade vid 12 och sedan åkte jag och David iväg till stan för att jaga pokémon. Vi tar "pokenader" (pokémon promenader) varje dag!

Eftersom jag börjar jobba nu på måndag och kommer börja tjäna lite pengar har jag börjat titta på hus. Har börjat bli riktigt sugen på att flytta ut på landet till ett fint litet hus. Känner mig väldigt vuxen just nu, haha! Men ska verkligen börja spara till kontantinsats nu så jag och David kan flytta till hus om cirka 2 år. Eftersom David pluggar just nu så blir det svårt för honom att tjäna ihop pengar vilket gör att det faller på mig.

Så just nu sitter jag och surfar på blocket bostad och hemnet bara för att checka in bostadsmarknaden och börja fundera på vad för typ av hus jag faktiskt vill ha. Har kommit fram till en del saker som jag verkligen MÅSTE ha:
1. Öppen spis - det är så mysigt! Och med tanke på att vi lever i ett kallt klimat största delen av året så är detta ett måste! Som tur är går det ju faktiskt att installera en öppen spis efter man köpt hus men det skulle vara väldigt smidigt om det redan fanns. Och de flesta hus i Linköping verkar ha öppen spis😊

2. Stort badrum med badkar - Samma här med badkaret, det går lätt att installera in efteråt OM badrummet är tillräckligt stort. Tyvärr märker jag på många hus att allt krut har lagts på ett stort kök och hall och att badrummen är pinsamt små! Jag vill ha ett stort badrum med helst både dusch och badkar, med ett stort sminkbord där man kan samla alla sina produkter och ha plats för massa växter!

3. Stor trädgård - Med tanke på att vi bor såpass långt ner i Sverige så är det fullt möjligt att odla fruktträd och andra ätbara växter. Det känns så lyxigt att kunna göra det! Hemma i Norrbotten kunde vi inte odla äppelträd eller liknande, det var alldeles för lite sommar. Men när jag var i Stockholm var det helt fantastiskt att bara kunna äta plommon direkt från trädgården ❤

4. Diskmaskin - ingen förklaring behövs.

Sen hade ju en bastu varit ett stort plus i kanten, men tyvärr verkar folk i Linköping inte tycka om att basta. Brukar titta på kanske 4 hus per dag och jag har bara totalt sett 3 hus med bastu. Lite trist, men det går ju alltid att köpa en fristående och sätta på gården.

Det var nog alla mina viktigaste punkter. Folk kanske tycker det är mycket önsketänkande för första huset men nog ska det lösa sig!

Nu ska jag fortsätta mysa i vardagsrummet framför tv:n med min älskade filt och tända lite ljus. Tror David joinar mig sedan för att titta lite serier, vi har börjat titta på Once upon a time, den verkar hur bra som helst!

Såhär ser det ut hemma hos oss just nu 😃 Älskar verkligen renfällen som jag fick i julklapp! Tycker dock att vårt köksbord borde bytas ut mot något i ljusare färg.

Tänkte faktiskt börja min blogg med att skriva om en av mina favoritaktiviteter, fjällvandring!

Nu i somras var Jag, David, Martin, Johan och Mihoko och vandrade till Kebnekaise. Vi hade 3 dagar på oss att vandra + bestiga toppen. Vi hade inte den bästa turen med vädret (det regnade nästan konstant).

Dag 1: Jag och David började resan hemma i Pajala med att göra mackor till allihopa och sedan åkte vi med bilen till Kiruna där vi skulle plocka upp resten av gänget. I ett kallt och regnigt Kiruna möter vi dem på flygplatsen och märker att de klätt sig i sommarkläder (shorts). Så det blir snabbt ombyte av kläder och sen drog vi vidare mot Nikkaluokta där vi ska börja vandringen. Vi kommer iväg alldeles för sent (klockan 16) och hade därför ungefär 2 timmar att ta oss till båtbryggan. Jag och Johan började vandra i ganska raskt tempo för att kunna räkna ut om vi skulle hinna med båten. Om vi inte skulle hinna så skulle vandringen blivit 6 km längre. Men vi kämpade oss fram 6 km i regn och rusk och hann med båten. Men båtturen var inte så rolig då vi frös väldigt mycket.

Väl framme på andra sidan så var det meningen att vi skulle stanna och äta middag, men med tanke på regn och köld så bestämde vi oss för att vandra klart hela vägen (8 km) fram till fjällstationen. Vi klarade oss med proteinbars och nötter.
Vi kom fram till fjällstationen vid klockan 22 och då var det dags att hitta tältplats! Vi var trötta och frusna och tog de första tältplatser vi kunde hitta - vilket betydde att vi hade långt bort till vatten och när vi sov så märkte vi att hela tältet lutade neråt. Haha! När tältet var uppe så skulle vi äntligen få äta middag och jag måste säga att frystorkad mat är underbart! Det var så skönt att bara kunna koka upp vatten och hälla i en påse och plötsligt har man en kycklinggryta med ris! Vid klockan 24 fick alla äntligen gå och lägga sig.

Dag 2: Vi vaknade upp, alldeles för sent såklart, och slängde i oss frukost och började promenera mot toppen vid klockan 10-11. Första biten var lugn och relativt rak, men sedan kom vi till en brant stigning och vaderna fick börja jobba! Naturen var helt underbart vacker med massor av vattenfall! Efter ett tag började det såklart regna igen (haha) men vi fortsatte kämpa! Vi höll utkik efter ett ställe som hette Kaffedalen och när vi trodde vi nått det tog vi paus för att äta lunch. Då träffade vi 2 kvinnor på väg ner och vi frågade dem om var Kaffedalen låg. De pekade LÅNGT uppåt! De påpekade att vi nog började alldeles försent om vi ville nå toppen denna dag. Efter det så blev vi lite nere eftersom vi så gärna ville upp! Men vi bestämde oss för att iallafall försöka nå Kaffedalen. Men när vi började ännu en stigning uppåt och började klättra på stora och blöta klippblock samtidigt som det började snöa och David fick ont i höften så bestämde vi oss ganska snabbt för att vända neråt igen. Väl tillbaka vid tältplatsen gjorde vi middag, jag och David gjorde faktiskt tacos, och sedan satt vi och pratade innan det var dags att sova.

Dag 3: Sista dagen bestämde jag och David att vi skulle vandra tillbaka hem. De andra stannade för att försöka bestiga toppen igen. Men jag och David var ganska slut och David hade ännu ont i höfterna. Självklart så blev denna dag riktigt solig och varm. Men jag och David hade en jättefin tur tillbaka till Nikkaluokta och vi stannade mycket på vägen för att fota och bara njuta av naturen. Det jag älskar med fjällvandring är att vattnet från bäckarna är så himla gott och fräscht! Sen fick jag köra hela vägen hem igen och vårat äventyr var slut för denna gång. Nästa sommar ska vi försöka igen att bestiga Kebnekaise och förhoppningsvis har vi mer tur med vädret!

Då ska jag försöka börja blogga igen. Tror jag har haft 3-4 olika bloggar genom åren men jag har som aldrig orkat fortsätta.

Men eftersom jag nu i mer än 5 år bott så långt hemifrån så tänkte jag att en blogg kan vara ett bra sätt för familj och vänner i Pajala att se vad som händer i mitt liv.

Jag bor i Linköping med min pojkvän David, som pluggar till dataingenjör, i en lägenhet på 80 kvm. Själv har jag pluggat till högskoleingenjör i kemisk analysteknik (vilket ingen någonsin kommer ihåg) och på måndag börjar mitt nya jobb!

Det var allt för nu.

Ha det!

Min Shelly <3 Saknar henne så himla mycket.