Idag tänkte jag uppdatera bloggen då jag vart borta i ungefär en månad nu.

Familljen jag lever med är helt underbar! Barnen är väldigt söta(och extremt irriterande) och både Aaron och Lisa är väldigt snälla och roliga. Jag tror helt ärligt inte att jag skulle kunna hamna på ett bättre ställe än i denna lilla håla här i Michigan.

När jag anlände var det bara 5 dagar kvar tills att skolan skulle börja. Men som tur är, är min värdpappa lärare på skolan jag går i så han tog med mig på ett elevrådsmöte på fredagen innan skolan skulle börja. Där fick jag chansen att träffa några elever och även ta en rundtur på skolan. Efter mötet kom två elever, samt en utbytesstudent från Spanien, Maria, hem till oss på middag. Senare på kvällen satt vi ute på tomten, tände en brasa och åt smores. Smores var något jag inte hade testat förut, något som var jätte jätte jättegott!

Även fast jag fått min rundtur på skolan och hälsat på några elever var jag extremt nervös över den första skoldagen, som tur gick det rätt bra även fast jag tappade bort mig ett flertal gånger... Mitt favoritämne i skolan är utan tvekan träslöjd, även fast vi bara har gått igenom maskiner och regler. Det är nog människorna i denna klass som gör det till min favoritklass, hehe.

Två gånger i veckan utövar jag Sideline Cheer, vilket innebär att vi står på planen och hejar på skolans amerikanska fotbollslag. I fredags hade vi vår första uppvisning, vilket gick hur bra som helst(förutom att min Body Suit sprack).Senare i höst planerar jag även att göra Try Out för Competitive Cheer, vilket är då man tävlar mot andra lag i cheerleading. Detta är den roligaste sporten jag någonsin testat på, älskar det!

I lördags gick jag på bio för att se Blair Witch tillsammans med två tjejer från min Algebra 2 klass, Monica och Cassie, Cassies moster/faster och Maria. Filmen var inte den bästa, men vi hade det roligt iallafall.

På söndagar går vi i kyrkan i ungefär 2,5 timmar, vilket inte är lika kul... Jag kämpar verkligen för att inte somna, har redan misslyckats ett par gånger...

Jag saknar Jasu, Diana och Mamma litegrann... och den svenska/finska maten ofc. Men jag har än så länge inte känt av någon extrem hemlängtan, vilket är skönt. Ändå gav bästa Aaron mig nyss Swedish Fish(Pastell Fisk) för att jag skulle få lite "Taste of home".

​Klockan sex på morgonen lämnade vi hotellet för att ta bussen mot flygplatsen. Där checkade vi in vårt bagage, gick igenom en säkerhetskontroll och letade upp vår gate. Vi letade upp ett ställe att äta frukost på, köpte lite snacks och spelade några norska kortspel. Planet hade blivit försen ungefär 1,5 timmar. Till slut kom vi på planet och flög då mot Chicago där vår lilla grupp splittrades och jag ensam fick leta upp rätt gate. Det gick rätt bra fram tills att även detta plan blev förenat. I två timmar fick jag sitta ensam på flygplatsen i Chicago.

Men det var inte förs på planet mot värdfamiljen som jag förstod vad jag höll på med. Att jag nu var påväg mot mitt nya liv och att jag inte skulle får träffa min familj och mina vänner i Sverige på 10 månader. Jag grät faktiskt så mycket att flera frågade om jag var okej.

När jag kom fram till flygplatsen i Michigan stod min värdfamilj där med skyltar och stora leenden. Nervositeten släppte så fort vi satt oss i bilen, vi klickade direkt.

​Vi köpte lunch från Whole foods Market i Culumbus Center och tog med det till Central Park där vi hade en mysig picknick. Vi stannade ett par timmar i Central park, spelade lite fotboll, tog det lugnt och njöt av det underbara vädret.

Efter detta satte vi oss på bussen mot ett köpcentrum för att sedan shoppa loss ett par timmar.

Nu är det dags för mig att göra iordning min väska, för imorgonbitti flyger jag vidare mot värdfamiljen. Jag är så sjukt taggad på att träffa dem!

Dessa 3 dagar i New York har varit helt fantastiska. Jag vill passa på att tacka alla människor som har gjort dessa tre dagar till de absolut bästa. Något jag älskar med Soft Landing Camp är att man får vänner från hela Världen. Nu har jag vänner från Danmark, Italien, Finland, Sverige och Tyskland.

Detta är då andra Tourdagen i New York och idag såg vi bland annat China Town, frihetsgudinnan, Brooklin bridge, World Trade Center och mycket mer. Vi började turen med att även idag äta lunch på Shake Shack på Grand central station. Efter det unnade vi oss med varsin bakelse från ett grymt bageri, Magnolia Bakery. Vi åkte sedan vidare mot andra sevärdheter. Favoriten idag var helt klart Brooklin bridge, utsikten var fantastisk!

Denna dag har varit så jävla bra! Klockan 11 lämnade vi hotellet för att bege oss mot Upper Manhattan. Jag fick ärligt talat en tår när jag för första gången såg staden, så jäkla fint var det.

Vi åkte först på en bussightseeing i ett par timmar innan vi till sist fick upptäcka stan på egen hand. Vi besökte bland annat Central Park, The Top of the Rock, Grand Central Station, Times Square och mycket mer.

Utsikten på the Top of the Rock var fantastisk. Jag rekommenderar verkligen er alla som funderar på att åka till New York rekommenderar verkligen er som funderar på att åka till New York att besöka byggnaden. Även fast det regnade, var det helt klart värt att åka upp dit.

Bara 10 minuter innan vi skulle samlas vid bussen upptäckte jag, och fyra andra svenskar, att vi var vilsna. Efter att ha frågat om riktningen sprang vi så fort vi kunde igenom Manhattan och de trånga folkmassorna. Jag började nästan tro att vi kanske skulle bli tvungna att ta taxin tillbaka till hotellet, men vi hann som tur perfekt. Med svulna fötter och blöta kläder satte vi oss på bussen mot hotellet för att sedan direkt gå till swimmingpoolen för att svalka oss.

Nu är det bara tre dagar kvar tills att jag får träffa värdfamiljen, can't wait!

Jag som började planera min packning redan flera månader innan avresan fick bli utan sömn då jag inte var i närheten till klar...

Maxvikten på det incheckade bagaget ligger på 23 kg, men ofc packar jag i alldeles för mycket. Min väska låg på hela 31 kg så jag var tvungen att proppa i en massa saker i handväskan och handbagaget. Detta resulterade i att min packning blev en enda röra.

Mitt tips till framtida utbytesstudenter är att packa klart sin väska ett par dagar innan så att det inte blir en sista minuten packning. Man bör noggrant fundera på vad som är nödvändigt att ha med och inte. Jag tyckte själv att detta var extremt svårt då allt, enligt mig, var nödvändigt.

Ungefär runt klockan 5 på morgonen lämnade jag, min syster och min mamma huset för att ta oss mot Arlanda. Där hjälpte de mig att checka in bagaget osv. Vid pass- och säkerhetskontrollen kunde de inte längre följa med, så där stod vi och tog farväl. Det känns fortfarande inte verkligt att jag inte ska få träffa dem på ett år...

Jag gick igenom säkerhetskontrollen, kollade runt och shoppade lite i taxfreen innan det blev dax att röra mig mot gaten. Enligt reseinformationen jag fått på nätet skulle jag gå ombord på gate F68. Men när jag väl kommit fram till gaten förstod jag att något var fel. Det var tomt, ingen var där och det var bara 5 minuter kvar innan boardingen. Jag fick panik, kollade på mitt boardingkort och insåg då att jag kommit helt fel. Jag skulle gått till gate 8. Och såklart var jag tvungen att gå igenom ännu en pass- och säkerhetskontroll. Med bara 5 minuter kvar innan planet lyfter rusar jag igenom Arlanda och hinner perfekt.

Vi mellanlandade i Köpenhamn, där jag tillsammans med Linus, som också är utbytesstudent hos Explorius, letade reda på rätt flyg mot New York. I Köpenhamn steg det på en hel del utbytesstudenter, framförallt danskar, men även ett par från svenskar från den södra delen av Sverige. Just nu sitter jag faktiskt bredvid Erika, en trevlig utbytesstudent från Ystad. Den totala restiden är 11 timmar och vi har redan flugit hälften!

Jag känner att jag kan pusta ut nu, allt har gått relativt bra! Nu är jag riktigt taggad på att få lära känna alla nya människor på Soft Landing Camp och på att få uppleva New York!

Idag ringde äntligen min kontaktperson, Annika, på Explorius för att informera om- och gratulera till min placering. Nu börjar det verkligen närma sig. Om bara 8 dagar, Lördagen den 20e augusti, tar jag flyget från Arlanda i Stockholm till New York och Soft Landing Camp. Den 24e augusti reser jag sedan vidare från New York till min världfamilj.

Jag kan helt ärligt inte bli mer nöjd med min placering. Jag ska bo i delstaten Michigan i en liten by vid namn Lake Isabella som år 2010 bara hade ungefär 1700 invånare. Jag har blivit tilldelad en välkomstfamilj, vilket innebär att familjen kommer att vara min värdfamilj för en period. Det är möjligt att min värdfamilj blir permanent men annars kommer jag få flytta till en annan familj. Min välkomstfamilj består av två värdföräldrar i 40 års-åldern, en värdbror på 5 år, en värdsyster på 8 år och en hund.

Just nu är det blandade känslor inför resan. Det känns självklart kul att min dröm äntligen går i uppfyllelse samtidigt som det känns jobbigt att lämna livet här i Sverige.

För ungefär ett halvt år sedan hade jag en dröm, en dröm om att få leva som i en äkta high school film, med gula bussar, korridorer med skåp, cheerleaders och massvis med klubbar. Vid den tidpunkten var det fortfarande bara en dröm. Men idag, ett halvt år senare, står jag här och förbereder mig för att snart packa ner mitt liv i en resväska på 23 kg och ta flyget över Atlanten för att påbörja mitt nya amerikanska liv.

Jag heter Jeanette, är 17 år och bor i Stockholm tillsammans med min familj som består av min mamma, Johanna och min äldre syster, Jasmine. Nu under sensommaren 2016 lämnar jag tryggheten här i Sverige och åker iväg som utbytesstudent till USA.

Denna blogg har jag startat framförallt för att jag ska kunna skriva av mig och så att jag i framtiden ska kunna läsa och drömma mig tillbaka till mitt liv i USA, men även för att skapa något som framtida studenter kan dra nytta av.

Jag hoppas att du kommer att trivas här på min blogg, och tveka inte att fråga om det är något du funderar över!