Header
View tracker

 

NM-tävlingen på Rudskogen gick för ett par veckor sedan, men jag har inte riktigt funnit lusten för att skriva ett inlägg om tävlingen då det visade sig att det skulle bli säsongens sista.

På eftermiddagen av fredagsträningen gick diffen sönder. Jag hörde att det small till så jag stannade direkt. Det visade sig att kronhjulet hade lossnat.
Så för att vi skulle kunna delta under lördagen så demonterade Sven Tore Sandberg och pappa ner min bakaxel medan jag och Oskar André Sandberg åkte hem till dem (Oslo) i rask fart för att hämta en differential som jag skulle få låna för att kunna köra.

Två på natten var bilen klar, så då var det direkt till campingen för att sova och gå upp  7 nästa morgon för att köra warm up.
Under warm up hörde jag ett tickande ljud från bakaxeln, men vi kunde inte helt lokalisera vart ljudet kom ifrån i bakaxeln. Så vi fortsatte att köra.

Jag blev 4:a i kvalet men var ständigt orolig när jag körde då jag var rädd att även denna skulle haverera.

Väl i racet gjorde jag en bra start! Tog mig ur första kurvan som 3:a, men då dök nästa problem upp – kopplingen började hänga sig i öppet läge. Vilket gjorde att jag ramlade ner till en slutlig 5:e plats…

I race 2 skulle jag starta från den 3:e startrutan och även här gjorde jag en bra start! Höll min placering i starten men det tog inte lång tid innan kopplingen hängde sig på nytt. Jag var åter igen nere på en 5:e plats och efter ett par varv så hände det som jag var rädd för under dagen. Differential nummer 2 havererade. Vi anade att detta skulle hände men vi hoppades på att den skulle hålla in i mål så att jag skulle kunna ta några poäng.

Så efter många om och men beslutade jag mig för att stå över resten av racen denna här säsongen. Jag kände att jag inte skulle klara av att stressa med att få hem delar till bilen och att demontera/montera den på nytt, speciellt inte nu när jag precis har börjat på Chalmers.

En annan orsak och inte helt betydelselös är att sponsorpengarna är slut sedan flera tävlingar.

Till nästa år ska vi vara mer förberedda! Förhoppningsvis gör jag ett bra sponsorarbete och lyckas få ihop tillräckligt med resurser för att kunna ha de mest sårbara komponenterna till bilen i reserv.

Jag vill tacka familjen Sandberg som hjälpte mig och pappa under helgen på Rudskogen, utan er hade jag inte kommit till start på lördagen!

Givetvis också ett riktigt stort tack mina sponsorer som hjälpt mig under säsongen.

Jeanette









Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Torsdag Träning:

Vi fick enbart två pass under torsdagen, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Och under dagen lyckades jag kommer ner på tiden 57,8. 0,4 sekunder efter Jörn Aalerud som var snabbast under dagen. Vilket var en besvikelse då jag i våras körde på 57,2 och det var dessutom 20 grader kallare då än det var nu.

Fredag friträning och tidskval:

Under fredags träningen gick det inte bättre, jag var 4:e snabbaste med tiden 57,9. 1,4 sekunder efter Oskar Sandberg som var snabbast under träningen. Under lunchen satte jag mig och tittade på video från körningen och laddade om inför tidskvalet.

Inför kvalet var jag överladdad, jag körde ett par varv och upptäckte snabbt att jag inte var där jag skulle och körde in i depån för att lugna ner mig. Jag körde ut igen och satte min bästa tid 57,4. Jag hade ett par snabba varv på slutet med det blev dessvärre gulflagg i en kurva och för att inte få allt för mycket skäll så släppte jag av i gulflaggszonen. Min tid räckte till en 4:e plats, 0,7 sekunder efter Oskar som åter igen var snabbast.

Lördag race 1:

Under race 1 skulle jag få starta i startruta 4. Hela dagen gick jag runt och funderade på hur jag skulle göra starten då det ju som bekant har varit ett stort problem för mig detta år.
Kvällen innan hade vi justerat kopplingen då motorn draggade när den var kall.
Detta ledde till att kopplingen inte tog på samma ställe som innan och detta hade jag inte i åtanke när jag gjorde starten. Jag mötte med gas för sent och fick stopp på plattan...
Så jag fick starta upp igen och spinna iväg sist i fältet. Jag jagade upp mig till en 5:e plats.

Söndag race 2:

Inför det här racet hade det börjat dugga, det var väldigt varmt i luften fortfarande så vi chansade på att banan inte skulle hinna bli blöt under racets gång. Men några av mina konkurrenter trodde på regn och ställde in bilen därefter.
Jag skulle starta i 3:e startruta då man vrider på de 7 första inför race 2.
I starten kom jag iväg och tog mig ur första kurvan som 3:a, och efter något varv till var jag uppe på en 2:a plats och tog upp jakten på Jörn som höll i ledningen. Under den här perioden så regnade det inte så mycket, men det började regna mer och mer. De som hade regninställt bilen hängde inte med mig och Jörn i början som hade bilarna torrinställda.

När det började regna mer körde Ådne och Henrik om mig och jag började känna mig väldigt osäker på bilen och min egen körning och tappade därför tempo.
Efter ytterligare ett par varv kom Oskar Sandberg ikapp mig men missade inbromsningen till kvarnkurvan och körde på mig bakifrån, han fick bryta med söndrig kaross. Skadorna på min bil blev däremot inte allt för allvarliga så jag kunde fortsätta och komma i mål som 4:a. Jag kunde trösta mig med att jag hade snabbast tid i racet tack vare att jag var snabb i början då det ännu inte blivit så blött.

I NM ligger jag nu 5:a då Ådne och Henrik har gått om mig i ställningen. Men jag hoppas på att kunna bita ifrån på Rudskogen där runda 7 och 8 ska köras den 23-24 augusti!

Mer bilder från tävlingen hittar du på www.jeanettemalm.se under ”Galleri”.

Jeanette













Likes

Comments

View tracker

 

Skandinaviskt mästerskap i Seven Racing på ett 40 års Jubilerande Svenskt Sportvagnsmeeting

eller

Ett kanon arrangemang utan regelbok i Seven Racing

 

Ja det är med minst sagt med blandade känslor jag skriver detta inlägg om ett arrangemang som var helt fantastiskt genomfört av MSCC och dessutom med svenskt sommarväder när det är som bäst. Detta var tävlingen som jag mer än allt annat ville vinna, riktig hemmaplan och där pappa har sina rötter i motorsport. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om arrangemanget hur bra allt var och hur trevliga alla människor var men allt grumlas av att Seven styrelsen eller ordföranden tillät en deltagare att vara med som inte uppfyllde reglementet. Detta kanske inte vore ett större problem om det inte varit för att bilen tilläts starta med så mycket som 30-40% högre motoreffekt än vad regelboken tillåter.

Vi protesterade när vi kom, över att bilen fick delta men utan åtgärd med motiveringen att vi och merparten var så mycket snabbare och skulle inte ha något med bilen att göra, dessutom var det ju Skandinaviskt mästerskap och inte NM, man menade då att man inte behövde följa regelboken. En förklaring som också sas var att man var rädd för att antalet startande skulle bedömas som för lågt av arrangören (12st) då flera lämnat återbud, för mig var detta en klen förklaring jag hade anmält/betalat för att tävla i en enhetlig klass enligt reglementet. För deltagarna från Danmark ingick tävlingen i DM.

De som trots allt lyckats med att ta sig förbi blev ifatt körda och omkörda på rakan igen. Jag tyckte dessutom att föraren var selektiv genom att släppa förbi vissa och hindra andra. 2-4 bilar låg ständigt bakom i de kurviga partierna.

Kortfattat om min tävling var att jag låg 3a i första racet och snurrade av egen förmåga, jag hamnade sedan efter ett par varvs uppkörning bakom ”dragstern” i 2 varv. Lyckades ta mig förbi på inneplan i utgången på rakan bara för att bli omkörd igen på rakan, gjorde en riktig idiotinbromsning i slutet på rakan (kom på tvären in) bara för att komma om och inte hamna bakom ett varv till. Inbromsningen kunde slutat illa både för mig som för den andra bilen. Däcken var nu överhettade men jag kämpade på . Jag blev 6:a.

Till Race 2 ställde vi ett ultimatum till Ordföranden antingen tillåts bilen ej att starta eller så kommer vi inte till start.

Man valde att låta bilen starta trotts att den var utanför regelverket.

Jag kom inte till start.

Nu skall vi fira semester i vackra Skåne och glädjas åt att jag kom in på Chalmers.

Vi hoppas att detta var en engångsföreteelse i Seven Racing… och ser fram emot Raceweek 25-28 juli.

Jeanette

 

Likes

Comments

Viasat Norge var och filmade racet som gick på Rudskogen den 5/6. De filmar bara racet på söndagen så racet där jag kom i mål som 3:a blev inte filmat då det gick på lördagen.

Som tidigare sagt i blogginlägget så hoppade en vattenslang av redan på första varvet så efter ett par varv så ger motorn upp helt och jag får tillsist bryta.

Racet börjar 12 minuter in i filmen (filmen ligger längre ner på sidan).

VIASAT NORGE, NM deltävling 2

Jeanette

 

Likes

Comments

 

Fredag träning:

Jag visste innan jag kom till Rudskogen att jag måste förbättra mig 3 sekunder för att hänga med i toppen, då mitt gamla personliga rekord var 1,35,5 och banrekordet var då 1,32,2.

Det första passet slog jag mitt personliga rekord med 0,3 sekunder, passet efter det tog jag 0,3 sekunder till. Så mina tider gick stadigt neråt. Men sedan ändrades grupperna från att vara klassvis till att dom slog ihop jätte grupper. Så den grupp jag hamnade i hade ca 30 bilar ute på banan samtidigt så man fick väldigt få varv för sig själv. Men jag fick ett varv och då satsade jag och fick tiden 1,33,9. Jag plockade alltså det här passet ytterligare en sekund! Och med den tiden var jag snabbaste Super Seven under ett par pass. Mot slutet av dagen kunde jag dessvärre inte förbättra mig då ett drivaxel lager gick och det tog flera timmar för oss att få ut och byta det. Sen började kopplingen slira, så jag hann inte få någon mer körning. Någon annan som inte fick så mycket körning under fredagen var Ådne Halsterud vars motor rasade under eftermiddagen, han hade dessvärre ingen reserv med sig så han kunde inte ställa upp i racen.

Lördag race:

Det hela inleddes med uppvärmning och det var samma grupper här som det var under träningen på fredagen så man fick inte mycket fri körning. Jag fick i alla fall tiden 1,34,6 och jag tror att jag då var 3:e snabbast, det fanns ingen officiell tidtagning under uppvärmningen så jag vet inte helt säkert.

Under tidskörningen lyckades jag inte alls… Jag körde av otroligt många gånger under fredagen och under uppvärmingen och jag tror det satte sig i mig lite, jag blev helt enkelt rädd för att köra av igen. Jag fick i alla fall tiden 1,34,8 vilket gav mig en tredje plats, men bara 0,066 sekunder från 2:a. 1:a platsen togs inte helt oväntat av Oskar André Sandberg i bil 58 som på tidskörningen också slog banrekordet.

Race 1 och start position 3. Starterna på Våler hade inte gått bra, jag spann allt för mycket, så jag tänkte prova en annan variant här för att undvika det. Men det gick inte bra alls… Jag kom inte iväg överhuvudtaget… Så jag var sist av 10 bilar och var då bara tvungen att börja jaga mig uppåt. Jag kom upp till en 2:a plats då Oskars drivaxel gick av och han blev tvungen att bryta. Dessvärre förlorade jag 2:e platsen till Henrik Krogstad sista varvet. Jag gjorde ett riktigt nybörjar fel då jag inte täckte upp i ingången till slaktaren. Men jag blev trotts allt första tjej på pallen någonsin i Seven Racing, och det är jag väldigt nöjd med! Vann gjorde Jörn Martin Aalerud.

Söndag race:

Under uppvärmningen var det tänkt att jag skulle skaka av mig rädslan för att köra av och komma ner på 33:e tider igen, men tråkigt nog hade någon lagt en massa olja på banan och då var det svårt att köra fort, dessutom så var det fruktansvärt mycket bilar på banan samtidigt…

Under race 2 så vrider man på de 7 första, alltså den som vann startar då 7:a i race 2. Detta gav mig då en 5:e plats. Jag spann lite för mycket i starten och kom ut som 6:a då Jörn Martin Aalerud gjorde en väldigt bra start och kom om mig. Men jag jagade mig upp till en 3:e plats och hade då 2:a platsen 50 meter framför mig. När jag precis tagit mig upp på 3:e platsen började jag märka av att något var lustigt med motorn, så på varv 5 bröt jag. Det visade dig då att en vattenledning hade hoppat av förmodligen redan på första varvet men dessvärre så upptäckte jag inte detta innan det var försent och motorn gick..
Det var väldigt synd för jag tyckte att jag började få upp farten igen under racet jag hann få tiden 1,34,7 men jag kände att jag hade kunnat köra  snabbare.
Men man lär sig av sina misstag och den skruven som lossnade kommer härmed att blir dränkt i locktight innan vi sätter dit den!

Just nu ligger jag 3:a i det Norska Mästerskapet, 30 poäng efter 1:a platsen som hålls av Aalerud. Se ställningen mer i detalj på http://bilsport.no/uploads/poeng/Racing_NM_kl6_SR_13.pdf

Nästa race blir på Knutstorp, vi ska då vara med under sportvagnsmeeting. Ska bli otroligt kul och väldigt mycket folk! Biljetter och annan info finns på http://www.sportvagnsmeeting.se/.

Jeanette









Likes

Comments

Träning Fredag:

Mitt mål med dagen var att komma ner på 59 sekunder. Mitt tidigare personliga rekord var 1:00:3, och efter mina goda resultat från träningen på Kinnekulle hoppades jag att kunna prestera även här! Men till en början såg det mörkt ut, banan var torr, solen sken, men trotts det kom jag inte ner i tid, jag låg och harvade på tider över minuten och inget var roligt.
Så inför sista passet satte jag mig i pappas bil för att få tänka, sen var det ut på banan igen. Jag vet inte riktigt vad som hände där i bilen, men allt lossnade så fort jag kom ut på banan! Jag fick tillsist tiden 59:63 och jag fick många tider under minuten! Jag var med den tiden 0,5 sekunder efter Oskar Sandberg som var snabbast under fredagen.

Tävling Lördag:

Kval:
Jag fick hela 18 varv i kvalet! Jag hade lite svårt att komma upp i tempo, men jag slog tillsist mitt personliga rekord från gårdagen med 0,2 sekunder och fick tiden 59:42, detta gav mig dessutom en 3:e plats, bara 0,3 sekunder efter 1:a plats!

Race 1:
Då var det dags för race, från 3:e startruta!
Dessvärre gjorde jag en väldigt dålig start, jag spann för mycket och tappade en placering och var nere på 4:e plats. Däremot fick jag upp tempen i däcken väldigt fort (förmodligen för att jag spann x-antal meter i starten...) och kunde komma ifatt Ådne Halsterud och om honom. 3:e platsen höll jag tråkigt nog inte längre än i 2 varv då Ådne kontrade tillbaka och bromsade sig förbi mig på rakan. Resten av racet så låg jag en bit efter Ådne och kom tillsist i mål på en 4:e plats och fick tiden 59:63. Är otroligt nöjd!

Chris, Oskars mekaniker bjöd på skjuts i sin nya Polestar Volvo till Pizzan för avhämtning en resa som skulle klarats på 30 minuter men som tog 1,5 timme då vi av bara farten eller om det var lokalsinnet som stannat i depån hamnade i grannkommunen 5-6 mil bort...Tur att det inte är bilorientering som vi sysslar med!

Tävling Söndag:

Ösregn,och riktigt blött!

Warm up:

Jag fick inte mer än 4 varv på grund av att jag körde av i chikanen vid läktaren, en riktigt klassiker. Men jag fick i alla fall tiden 1:16:24, vilket gav mig snabbaste tid hela 0,7 sekunder före 2:an!
Vi fick ett till warm up och även denna gången i regnet gick det bra! Däremot körde jag av igen, på precis samma ställe..
Åter igen snabbast, 1:15:54, 0,3 sekunder före 2:an!

Innan racet så var det en väldigt lång paus, vilket behövdes då mina kläder var genomblöta…

Race 2:
Torra kläder och över 4 timmar senare var det äntligen dags för race!
Omvänd startordning av de 5 första från race 1 alltså startposition 2.
Usel start igen… bara spann... av med gasen och nytt tag och fortfarande inget fäste.
Så återigen tappade jag en placering i starten, men lyckades ta en placering 2 kurvor senare.
Oskar som var helt överlägsen denna helgen kom om mig på första varvet och jag var återigen nere på en 3:e plats. Ett par varv senare ville Ådne prova samma omkörning han gjorde i gårdagens race, men jag bestämde mig för att inte ge mig så lätt! Tråkigt nog klarade jag inte helt att bromsa ut honom utan bromsade istället på mig och körde av, rutinen för att ligga i täten och fightas är väl inte helt där än... hehe
Men jag kom på banan igen, var sist i fältet och hade 12 varv kvar att köra så det var bara att ge järnet!
Jag tog mig åter igen upp på en 4:e plats, men täten var då ett halvt varv före så jag låg i ett ingenmansland och körde. Däremot så gick det väldigt fort! Jag fick tiden 59:25 vilket bara var 0,2 sekunder långsammare än racets snabbaste tid! Dessvärre började det dugga mot de sista varven, vilket jag inte märkte.. så jag körde av igen, hade jag inte gjort detta så fanns det en liten chans att jag faktiskt kommit ikapp Ådne och Jörn då de fightades och t.o.m. körde av för att komma i mål som 2:a. Jag kom i mål som 4:a igen.

Jag hoppas på att kunna göra lika stora framsteg till nästa deltävling som ska köras på Ruskogens motorcenter den 7/6-9/6! För att se mer om inbjudan, tidsschema osv gå då in på http://www.racingnm.no/. Här hittar ni även resultaten från racen, och ställningen i NM så långt.

Jeanette




Likes

Comments

Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen, men när man har skolarbete upp till öronen och en bil i garaget att ta hand om så är det svårt att hinna med. Här kommer i alla fall reportaget från den sista deltävlingen i Åkericupen!

Återigen så var det tävling på GKRC team 13 i Torslanda, vi körde sist på inomhusbanan så jag tänkte att vi denna gång kunde köra på den stora utomhusbanan. 17 stycken var vi totalt, en del kunde tyvärr inte dyka upp exempelvis Harri som låg på delad första plats i cupen innan tävlingen.

Det hela inledde som vanligt med träning för att känna lite på grejerna och för de flesta att lära sig banan. Förhållanden på banan var väldigt bra, medvind på rakan och mycket gummi i asfalten då den stora tävling Tom Trana Trophy hade körts bara en vecka innan.

Ut på första varvet så var det nog lite halare än många hade räknat med, en handfull av förarna körde av i andra kurvan, men kom igång igen!
Stefan var snabbt och satte tiden 59:01, vilket är en väldigt bra tid med tanke på att banrekordet är 56:44, men Robin var inte mer än 3 hundradelar efter, 59:04 blev hans bästa tid på den 10 minuter långa träningen. Efter dessa två så var det ett hopp på nästan 1 sekund, 3:e man var Peter som fick tiden 59:98. Tjejerna som ställde upp i tävlingen var Frida och Emelie, de fick tiderna 1:00:25 respektive 1:03:12.

Till tidskörningen vred Robin upp tempot rejält, och satte tiden 58:33 och var där med snabbast på tidskörningen, därefter kom Peter på 58:69 och Stefan på 59:03. Tjejerna kom in på en 7:e respektive 17:e plats!

Resultat från Tidskörningen:

1. Robin
2. Peter
3. Stefan
4. Rickard
5. Tommy
6. Sven-olof
7. Frida
8. Dick
9. Patrik
10. Mathias
11. Anders
12. John
13. Denny
14. Bosse
15. Niclas
16. Dan
17. Emilie

Väl I finale tog Robin starten direkt och hade Peter ca 1 sekund bakom sig under hela racet. John, Mathias och Anders var dessvärre inblandade i en startsmäll och innan dom kunde komma ur röran vara hela fältet borta, men dom lyckades tillsist komma ikapp och komma i mål på 16:e, 17:e och 14:e plats! Peter som innan tävlingen låg på en delad 1:a plats tillsammans med Harri kom i mål som 3:a och vann därmed cupen.

Resultat final:

1. Robin
2. Peter
3. Stefan
4. Tommy
5. Rickard
6. Sven-olof
7. Frida
8. Dick
9. Bosse
10. Patrik
11. Dan
12. Denny
13. Niclas
14. Anders
15. Emilie
16. John
17. Mathias

För att se hela poängställningen från Åkericupen kan du gå in på min hemsida http://www.jeanettemalm.se/ och klicka dig in på ”Åkericupen”.

Återkommer med prisutdelning av Åkericupen samt med film och bild.

Jeanette



Likes

Comments

I helgen så gästade vi Kinnekulles testevent för att prova de nya grejerna vi installerat på bilen och för att komma igång igen efter vinteruppehållet. Vi har under vintern installerat nya dämpare, riktat framvagnen efter sista smällen på Rudskogen, byggt paddelväxling och diffusor (nytt reglemente 2013) samt byggt en ny motor.

Det var dock tänkt från början att vi skulle köra på Knutstorp, men då snön tvingat Hyllinge MS att ställa in träningen fick det bli Kinnekulle istället, det låg snö här också, men vara i utkanten av banan, som tur var…

Lördag:

Lite snöfall, kallt, blåsigt, underbart…!
Vi bestämde oss för att ta det lugnt i början då förhållanden inte gav någonting, så jag lekte en del med min nya paddelväxling och fick den justerad. Så början av lördagen var mest lugn körning och att hålla fingrarna varma. Men kontentan av dagen var att allt fungerade som vi hade hoppats! Paddelväxlingen fungerade jätte bra, nerväxlingarna var helt underbara nu!

Söndag:

Idag hade metrologen lovat sol och värme (+7 grC..). Men det var trotts allt blött på banan när vi började köra. Så det blev ett par pass på blött underlag, men jösses vilken balans vi hade fått till i bilen! Trots att banan var till 90% blöt fick vi 58,13 vilket var mitt tidigare personliga rekord på torrt.
Efter lunch så hade banan blivit torr och inga tidigare data att gå på för de nya dämparna. Vi styvade  lite, men det visade sig vara alldeles för lite, 1 sekund sämre än på blött… Bilen blev väldigt trögstyrd och mina armar var som trästockar när jag kom in. Learning by doing…

Så till nästa pass så styvade vi bilen mer, och då lossnade det. Jag fick tre varv för mig själv och slog då mitt personliga rekord med 0,8 sekunder. 57,2 är nu mitt nya rekord. Bilen känns dock fortfarande lite trögstyrd efter några varv då däcktempen stiger, och bromsbalansen är ännu inte perfekt då jag låser bromsarna bak. Vi tror dock att vi har hittat felet med bromsarna vilket vi hoppas att kunna återgärda till första deltävlingen på Vålerbanan 10-12 Maj.






Jeanette

Likes

Comments

Då var det dags igen! 18 racetokiga chaffisar, receptionister och chefer från de tre åkerierna i Surte hade samlats för att göra upp i Åkericupen!

Det var lite för kallt för att köra på utomhusbanan med tanke på att temperaturen låg precis över pluskanten. Inomhusanläggningen är dessvärre inte uppvärm som den är i Majorna, så vi som stod bredvid och hejade medans åkerierna fightades vilt och blev svettiga frös vi ganska rejält!

Precis som på Majorna blev förarna indelat i tre grupper, och det hela inleddes med träning!

Träning grupp 1:

Det ska nämnas att gokartarna var iskalla när vi började, och de som då körde första passet hade det väldigt halt då de första halvan av passet enbart kunde jobba med att få upp värmen i däcken. Men Harri som vann förra deltävlingen och Peter som kom två lyckades få in 2 kanon tider, 25,47 respektive 25,63! Det ska då nämnas att banrekordet ligger på 24,04, och att komma på ner på 25:or i Mars när det är någon knapp plusgrad är inte illa!
Stefan och Dick var heller inte speciellt långt ifrån att komma ner på 25 tider, de fick 26,11 respektive 26,23.

Träning grupp 2:

I grupp två så lyckades man inte riktigt komma upp i samma speed som i grupp 1, trotts att de i grupp 1 hade värmt upp bilarna för dem. Snabbast i grupp 2 blev Robin som kom ner på 25,68. Närmast honom var Sven-Olof som lyckades komma ner på 26,34. De båda tjejerna som ställt upp till denna deltävling: Frida och Emilie, hade blivit satta i grupp 2 de kom ner på 27,07 respektive 29,08. Frida har ju då ett litet övertag, kanske med tanke på att Emilie inte var med på första deltävlingen.

Träning grupp 3:

I grupp 3 lyckades ingen komma ner på 25:or, närmst kom Thomas med sina 26,18 och därefter Dan på 26,40. Nykomlingarna John och Denny från Surte Åkeri kom ner på 27,30 och 27,59.

Så efter en heldel snurrande på det hala underlaget var nu alla förberedda inför tidskvalet!

Kvalgrupp 1:

Denna gången slapp grupp 1 att sladda omkring allt för mycket för att värma upp däcken då däcken fortfarande var uppvärmde sedan träningarna tidigare, och visst kom dom ner i tid! 5 av de 6 som ingick i gruppen kom ner på 25 tider, och bästa var Harri på 25,08. Därefter fanns Peter på 25,42 och sedan Stefan på 25,90.

Kvalgrupp 2:

Sven-Olof lyckades plocka 0,7 sekunder från sin tid han satte på träningen och var därmed snabbast i kvalgrupp 2, hans nya tid blev 25,55. Robin tappade en tiodel från träningen och kom ner på tiden 25,73. Frida gjorde också ett stort hopp tidsmässigt, hon plockade nästan 0,9 sekunder och fick därmed till tiden 26,23. Men värst var Emilie hon plockade hela 1,7 sekunder från sin tid hon satte på träningen vilket innebar att hon kom ner på 27,23, mycket starkt!

Kvalgrupp 3:

Återigen var Thomas snabbast i grupp 3, han kom i kvalet ner på tiden 25,47. Vilket var en förbättring på över 0,5 sekunder! Därefter kom Dan på 26,26. Men en annan som gjorde ett lika stor hopp som Emilie var Thorbjörn! Han fick tiden 28,69 under träningen, men lyckades i kvalet plocka nästan 1,9 sekunder och komma ner på 26,75!!

Då hade alla kvalat och fått en position i C, B och A final. Tillskillnad från deltävlingen i Majorna så skulle vinnaren av C och B finalen gå vidare. Alltså att vinnaren i C går vidare till B och vinnaren i B går vidare till A.

C-finalen:

Michael fick en relativt enkelt resa i mål och in i B-finalen, då han gjorde en bra start och lämnade de andra bakom sig när de började fightas om placeringar, luckan var så stor att han hade råd med en piruett mot slutet av racet. John däremot som startat på en 6:e plats lyckades efter en del bök och stök komma förbi Thorbjörn och komma upp på en 2:a plats, men att ta upp fighten om segern var dock borta sedan länge då Michael hade öppnat upp en lucka på 5 sekunder till de övriga. Thorbjörn kom in som han startade: 3:a, däremot fick Anders se sig slagen av både John och Thorbjörn då han förlorade sin 2:a plats till dessa och kom i mål som 4:a. Emilie fick problem under racet och fick efter någon snurr se sig varvad av fältet .

Resultat:

  1. Michael Nasenius (vidare till B-fina)
  2. John Ahlgren
  3. Thorbjörn Hetty
  4. Anders Olsson
  5. Marcus Hermansson
  6. Denny Elgh
  7. Emilie Sporre

B-finalen:

Stefan gjorde i B-finalen samma sak som Michael gjorde i C. Han lyckades komma undan lätt i starten utan kångel, han gick i mål 5,8 sekunder före tvåan och satte även snabbast tid i racet med 25,899. Ketih tog sig i mål på den plats han hade startat på vilket var den 2:a rutan, däremot hade han Mattias bara 1 sekund bakom sig som hade tagit en placering från Dick och därmed tagit sig upp på en 3:e plats. Frida ramlade igenom fältet efter del missöden i samband med staten, hon tappade sin 6:e plats till Dan och Michael, men hon hade den näst snabbaste tiden i racet 25,944.

Resultat:

  1. Stefan Johansson (vidare till A-final)
  2. Keith Larsson
  3. Mattias Thörnblom
  4. Dick Sporre
  5. Dan Nilsson
  6. Michael Nasenius
  7. Frida Sporre

A-finalen:

A-finalen var ett minst sagt spännande race! På startgridden stod topp 3 i serie efter varandra, Harri, Peter och Thomas. Starten blev rafflande då Harri och Peter låg precis efter varandra i täten och istället för att böka så skapade dom en lucka till de andra i fältet. Efter att de kört tillsammans i ett par varv satte Peter in stöten och lyckades ta sig förbi Harri och upp i ledningen, men Harri la sig tätt bakom. Peter fick tillsist en lucka på 2,5 sekunder då Harri gjorden tabbe på 9:de varvet och segern var därmed klar.
Bakom duon hade 3:an i serien Thomas inget bra race, han startade som 3:a men kom i mål som 6:a.

Resultat:

  1. Peter Johansson
  2. Harri Mourujärvi
  3. Sven- Olof
  4. Robin Härsjö
  5. Stefan Johansson
  6. Tomas Zell

Så efter den andra deltävlingen ser det otrolig tight ut i täten där Harri och Peter ligger på en delad 1:a plats! Allt hänger nu på nästa deltävling som ska avgå den 27/4 på Torslandas utomhusbana, om vi får tillstånd så kanske jag kan ta några försiktiga varv med Seven eleven bilen.

Poängställningen hittar du på www.jeanettemalm.se under fliken ”Åkericupen”.

Jeanette


Likes

Comments

Som tack för stödet inför säsongen 2013 har jag anordnat en gokartserie för mina sponsorer (Surte Åkeri, Bröderna Nilson och Gösta Johansson Åkeri). I helgen tävlade de mot varandra i den första deltävlingen av tre.

Den första deltävlingen  23/2  på Majornas gokartcenter där de tre åkerierna ställde upp med sammanlagt 22 vinsttokiga chefer, chaffisar, kassörer m.m. Så man kan säga att det var upplagt för fina fighter och rolig körning!

Tävlingen inleddes med att förarna delades upp i tre grupper om 7-8 förare för att minska kö på banan, och sen var det full fokus på träningspasset som skulle köras innan det var tävling på riktigt med kval och final.

Träning:
De som blev lottade in i grupp 1 satte ribban högt direkt då de kom ner bakom ratten, Thomaz Zell lyckades pinka in starka 39,514 redan första passet, men Rally föraren Harri Mourujärvi var inte långt efter med sina 39,618! Tommy Elowson och Keith Larsson lyckades också komma ner på 39 sekunder om än bara knappt med 39,995 respektive 39,962. Väl i grupp 2 var det ingen som kunde mäta sig med de snabba förare i grupp 1, närmast kom Robin Härsjö och Rickard Elowson som båda kom ner på 40 blankt.

 Även i grupp 3 var det ingen som kunde hävda sig med de starka lastbilsförarna i grupp 1, utan här var det mer en liten batalj mellan de båda cheferna, Dick Sporre och Dan Nilsson. Dan lyckades komma ner på fina 40,393 och Dick lyckades på sista varven slå till med 40,425, så även de lyckades hävda sig mot sina anställda! Men snabbast i grupp 3 blev Mathias Thörnblom på 40,063. Frida Sporre fick ensam lyfta upp den kvinnliga biten i en väldigt mansdominerad tävling! Hon kom ner på 42,099, men hon kom till att förbättra denna tiden något enormt under tävlingens gång!

Kval:
Till kvalet tryckte Harri gasen i botten på riktigt, han kom ner på otroliga 39,115! Med denna tiden vann han inte bara sin kvalgrupp utan han vann hela kvalet, med en marginal på över 0,3 sekunder till tvåan! Vilket nog gjorde honom nöjd då det innebar att han skulle få starta i pol i A-finalen. Till kvalen var det många som ryckte upp sig, Majornas hyrkartbana är inte den lättaste att lära sig då den nästan enbart består av hårda ”hårnålar”, så nu när alla fått lära känna banan lite bättre var det många fler som kom ner på 39 sekunder!

Mellan de förarna som fightades om 2:a  platsen blev det väldigt jämt, alla körde på 39,4-39,6. Men det blev tillsist Rickard som drog det längsta strået och skulle då får starta bredvid Harri i A-finalen. Thomas snubblade på målsnöret till 2:a platsen och fick snopet nöja sig med att starta 3:a i A-finalen, 0,095 sekunder från 2:a platsen! Hela startfältet till A-finalen fanns i grupp 1 och 2. I grupp 3 lyckades Dick dra ifrån Dan då han slipade av 0,2 sekunder av sin tid på träningen och kom ner på 40,293.

Dan fick tråkigt nog se sig slagen av Dick då kan inte kunde toppa sin tid på träningen utan fick nöja sig med 41,066. Frida tog däremot ett stor steg fram, under kvalet lyckades hon kapa en hel sekund på tiden hon fick under träningen, hon kom då ner på tiden 41,088 vilken ledde henne till en 2:a startruta i C-finalen, hon skulle då stå sida vid sida med Dan som med sin tid tog sig till den 1:a startrutan i C-finalen. Dick lyckades kvala in till en 3:e plats i B-finalen där Patrik Wexell skulle starta i pol och ha Mathias vid sin sida på en 2:a plats.

C-final:
Efter en halvflaska vätska och lite stretchning för armarna så var det dags igen, nu skulle hornen växa ut på riktigt! Och oj så spännande det blev! Jag tror vi alla stod och bet på naglarna när vi följde Frida på sin jakt efter Dan. Frida kämpade med att komma tillräckligt nära för at sätta in en attack men när hon väl gjorde det blev hon lite väl het på gröten och kom efter igen, men gummisnöret höll sig intakt och hon i mål som 2:a 0,7 sekunder efter Dan. Bakom duon i topp låg Johan Ahlgren i ett litet dödläge på sin 3:e plats då han var 7 sekunder efter täten och hade sina andra konkurrenter 5 sekunder bakom sig. Däremot så blev det en liten batalj mellan Esso Larsson och Daniel Lindford om 4:e platsen vilken tillsist Esso kom vinnande ur.

Resultat C-finalen:

  1. Dan Nilsson
  2. Frida Sporre
  3. Johan Ahlgren
  4. Esso Larsson
  5. Daniel Lindford
  6. Mickael Nasenius
  7. Thorbjörn Hetty

B-final:
Här skulle nästa chef ställas mot de anställda i de olika företagen. Dick fick en väldigt bra start och klättrade snabbt hela vägen upp till den 1:a plats där han sedan lämnade resten av sina konkurrenter bakom sig, han gick i mål som vinnare 3,3 sekunder före Mathias. Och inte nog med att han vann, han kom även ner på 39 sekunder! På det näst sista varvet lyckades han komma ner på 39,764, vilket i kvalet hade räckt till den 8:e plats i A-finalen!

Bakom Dick var det en hård fight mellan de båda förarna som förlorat sina tätplaceringar till Dick. Mathias och Patrik körde på väldigt jämna tiden och låg och knuffades på varandra hela racet, men Mathias gick tillsist vinnande ur slaget och korsade mållinjen 0,5 sekunder före Patrik som fick nöja sig med 3:e platsen efter att ha startat i pol.

Resultat B-finalen:

  1. Dick Sporre
  2. Mathias Thörnblom
  3. Patrik Wexell
  4. Bosse Karlsson
  5. Peter B
  6. Anders Olsson
  7. Rickard Haga

A-final:
Nu var allvarets allvar kommet, nu skulle de 8 snabbaste förarna göra upp om vem som skulle kamma hem 42 poäng och ta ledningen i serien.
Harri fick en drömstart, han kom undan utan att vara inblandad i något bök och stök. Så han lämnade snabbt de övriga bakom sig, och tog sig in på en klar 1:a plats med en marginal på otroligt 4,7 sekunder till Peter, trots att han hälsade på barriären på första varvet.

Peter Johansson som kvalade in som 4:e lyckades smyga in på en 2:a plats bakom Harri, och han lyckades även förbättra sin tid från kvalet med 0,3 sekunder då kan kom ner på 39,220.
Men de som var snabbast på banan var överlägset Tommy och Thomas, dock så kom det inte undan bök och stök, men när de väl fick fri asfalt kom de båda ner på dagens snabbaste tider så de båda satte tiden 39,09. Thomas som startade 3:a kom också i mål som 3:a, men han hade Tommy tätt in på hälarna, Tommy gjorde en bra klättring då han tog sig upp från en 6:e plats till en 4:e plats, vilket var en väldigt bra prestation då Majornas gokartbana inte är lätt att köra om på, särskilt inte när man ligger mitt i fältet! Men för dessa herrars framgång så var det ju någon som skulle betala, denna någon var Rickard som startade vid Harris sida men som ramlade ner till en 5:e plats.

Resultat A-final:

  1. Harri Mourujärvi
  2. Peter Johansson
  3. Thomas Zell
  4. Tommy Elowson
  5. Rickard Elowson
  6. Robin Härsjö
  7. Keith Larsson
  8. Stefan Johansson

Så efter många trötta armar och glada miner var första deltävling i Åkericupen avklarad. Harri tog hem 42 poäng till serien och sitt lag, och cheferna fick som tur var vinna, B och C finalen!

Poängställningen hittar du under fliken ”Åkericupen” på min hemsida www.jeanettemalm.se

Jeanette

Likes

Comments