Hej hej! Idag har det varit en sjukt stressig dag om jag ska vara ärlig. Det har hänt lite för mycket saker på kort tid så idag hade jag tänkt att tipsa lite om några avslappningsövningar. Vi alla känner oss stressade ibland eller kanske tom dagligen och vi glömmer alltför ofta bort oss själva och hur viktigt det är att tänka på sin egen hälsa. Inte bara ens fysiska hälsa utan också den mentala, för kropp & själ hör ihop, så här kommer nu 5 enkla avslappningsövningar som du kan göra när som helst och vart som helst.

1. Andas

Det viktigaste steget och egentligen enklaste är att andas. Ta några djupa andetag och bara blunda i några sekunder. Du kommer att känna ett inre lugn och känslan att få koppla bort resten av världen för en liten stund är obeskrivlig.

2. Blunda

Vi har säkert alla somnat under en lektion någon gång, kom igen var ärliga nu ;)

Jag har iallafall det och dom där små minuterna eller sekunderna kan göra mer skillnad än vad du tror. Man rekommenderas faktiskt till att ta små powernaps lite då och då istället för att sova längre perioder under dagtid för det kommer att få din hjärna att slappa av och en avslappnad hjärna = avslappnad kropp :)

3. Sträck på dig

Vi människor undviker gärna att sträcka på oss, särskilt om man är lite längre. Jag personligen väljer hellre att säcka ihop än att sträcka på mig eftersom att det gör mig så sjukt mycket längre än vad mina vänner är. Men det här är fel mina kära läsare! Vi har ingen anledning att skämmas för dom vi är, tvärtom, och den största anledningen till att vi borde sträcka på oss mer är att vår kropp förtjänar det. Om vi börjar att gå och sitta mer upprätt så kommer vi kunna undvika alla dessa spänningar som lägger sig i nacken och axlarna. Så sträck på er!

4. Andas rätt

Jag har valt att ta med andas två gånger eftersom att de olika punkterna skiljer sig åt. När jag säger andas rätt så menar jag att man ska andas på det sättet som man gör när man tränar. Börja alltid med att andas ut för att sen ta in ny luft. Den här metoden kommer att leda till ultimat avslappning, det lovar jag. Det är också ett väldigt bra sätt att andas sig genom smärta.

5. Sätt dig och samla tankarna

Det här är en väldigt effektiv metod och ändå så glömmer vi alltför ofta bort att sätta oss ner och tänka till. Ta någon minut och sätt dig ner och bara tänk lite. Rannsaka dig själv eller fundera över dagen, det behöver inte vara en lång stund. Kontentan är bara att du ska få lite egen tid.

Ta hand om er och ha det så bra :)

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Hej hej! Idag fick jag en sista-minuten-avbokning på morgonmassagen så pga. brist på kunder så hoppade min klasskompis in och det blev en massage iallafall. Hon ville ha en helkroppsmassage så det var det som stod på dagens schema. En helkroppsmassage går till på följande sätt ; du bäddar bänken på samma sätt som vanligt med handdukar och massageskydd, sedan börjar du med en helt vanlig ryggmassage för att sen gå vidare till baksida ben, armar, bröst, mage och slutligen nacken. Det är en skön och avslappnande massage som passar alla olika typer av människor eftersom att man enkelt kan välja hur mycket kraft som ska användas. Det är en väldigt individuell och flexibel massage eftersom att den ändras beroende på vem man masserar.

Lite personliga tankar

Jag var ju som sagt inte riktigt inställd på att få massera idag så när det blev av iallafall så var jag något oförberedd men min kund fick mig att känna mig väldigt bekväm. Ironiskt, eller hur, eftersom att det egentligen ska vara "the other way around" men i detta fallet så funkade det bakvänt och det var väldigt skönt för mig.

Ja, så kan det bli ibland. Kunderna blir ens trygghet och det är ju faktiskt bara bra, för det är ju inte bara kunden som ska trivas med dig utan du måste ju också få känna dig trygg.

Ta hand om er och ha det så bra :)

Ps. Hann tyvärr inte ta några bilder denna gång men ni kan få titta på kundens recension här nedan ;)

Likes

Comments

Hej hej! Nu så var det ÄNTLIGEN dags för massage nr. 2. Det fick bli en ryggmassage till men denna gången så inriktade jag mig mer på triggerpunkter. Triggerpunkter är de ömma punkter i kroppen som orsakar stelhet och muskelknutor. De är mycket smärtsamma och man hittar dom oftast på de ställena där vi är som mest spända, som t.ex axlarna, skulderbladen och nacken. När man utför en triggerpunktsbehandling så är det viktigt att lyssna på kunden, tryck först lite försiktigt på de ställena där det är ömt, kolla med kunden hur det känns och börja sen massera med tummarna på den ömma punkten. Det är en sjukt ansträngande massage som kan tära något otroligt på massören ifall man använder fel tekniker, så det är viktigt att tänka på sin hållning. En annan sak man ska tänka på är att "massera med kroppen". Tänk dig att alla grepp du tar ska inte kännas i armarna utan det är hela kroppen som ska få jobba. Det här knepet kommer att rädda dig i alla situationer och både din rygg och dina armar kommer att tacka dig. Jag lade upp den här behandlingen på samma sätt som föregående eftersom att det var exakt samma upplägg, en ryggmassage. Den enda skillnaden var triggerpunkterna och att kunden ville få sina muskler igenom arbetade och inte riktigt få känna av den lugna, sköna sidan av massagen.

​Lite personliga tankar

​Jag kände mig ganska säker denna gång eftersom att jag nyligen hade övat på ryggmassagen så jag visste exakt vad jag skulle göra och hur jag skulle göra det. Min kund var nöjd och det var jag med!

Ta hand om er och ha det så bra :) 

Ps. Förlåt för försenat inlägg, men jag har inte haft tid till att göra det tidigare. Sry :(

Likes

Comments

Hej hej! Ledsen för att jag inte har varit så aktiv men jag har haft lite svårt med motivationen och inte riktigt känt mig inspirerad till att skriva nåt inlägg, så idag tänkte jag motivera mig själv och er med ett inlägg om känslomässiga svackor. Livet är i allmänhet en riktigt komplicerad berg-och-dalbana och jag tror inte att jag är den enda som kan hålla med om det. Precis som Augustus Waters sa ; "I´m on a rollercoaster that only goes up" Skillnaden är bara den att jag och Augustus inte alls pratar om samma slags rollercoaster, eller jo förresten det gör vi, beroende på hur man vill se på saken. Jag refererar till en som går upp, ner och åt alla möjliga håll, ja livet helt enkelt. Eller snarare livets djupa dalar som man allt för ofta försvinner ner i. Augustus pratar också om livet men ur ett ljusare och positivare perspektiv och det är detta som jag tänker inrikta mig på i detta inlägget, värdet av positiva tankar. Positiva tankar är så otroligt viktigt och dom påverkar ditt sinne på ett starkare sätt än vad du tror. Vi kan ta ett ex, om jag redan känner mig deppig och nere och bestämmer mig för att hälsa på en sjukt deppig kompis, kommer detta att få mig att må bättre? Troligtvist inte, eftersom att det nu kommer att vara två deppiga personer som drar ner varandra istället för att peppa och uppmuntra varandra. Det jag försöker säga med denna otroligt långsökta illustration är att den deppiga vännen ska föreställa ens negativa tankar och på samma sätt som vännen drar ner dig så kan negativa tankar göra det samma om du bjuder in dom i ditt sinne. Jag har bifogat en bild här under och det ligger väldigt mycket i den. Se ditt liv så här, ta ett steg i taget och du kommer sakta men säkert att nå ditt mål. Vad ditt mål än är så kommer du att känna dig motiverad till att fortsätta. Kom ihåg att du inte är ensam. Vi kämpar alla med nåt men låt inte dina "issues" BLI ditt liv, även om det är en stor del av det så har du så sjukt mycket mer att leva för. Glöm inte att de som skrattar högst har mest sorg inombords, det är därför de är ständigt glada. Det finns inga andra känslor att visa förutom glädje eftersom att allt finns kvar på insidan. Långt, långt därinne... Oj, det här blev lite längre än vad jag hade tänkt mig, men jag vill avsluta med att påminna er om att fokusera på det som är positivt i ens liv. Det finns alltid något, tro mig. Ta hand om er och ha det så bra :)

Likes

Comments

Hej hej! En ny vecka har börjat och det är ett perfekt tillfälle för att göra lite ändringar i sitt liv, om du som jag kan spendera timmar framför netflix när du egentligen ska sova, bara för att du inte kan komma till ro så är sömnlösa nätter vardagsmat för dig, men ska vi ha det så här? Ska vi fortsätta att dygna för att sedan tappa fokuset för att sedan inte orka med något eller någon överhuvudtaget? Svaret är nej, vi måste inte ha det så. Lösningen ligger hos en liten gul frukt som heter citron. Citron är faktiskt mycket mer användbart än vad man kanske tror, därför så ger jag nu er 5 tips på hur citron ska kunna hjälpa dig att sova bättre.

1.Bättre fokus

Citrondoft förbättrar ditt fokus och får dig att känna dig lugnare. Detta hindrar dina tankar från att skingra sig och du kan lättare somna.

2.Vid förkylning

C-vitamin är som känt bra för din kropp och du har säkert druckit citronvatten eller liknande någon gång när du har varit förkyld, men visste du att det är lika effektivt att ha en citronskiva vid sidan av sängen och bara andas in citrondoften under natten, så sov med citron och du kan andas friskt igen.

3.Mot flugor och mygg

Något annat som stör sömnen och speciellt under sommaren är ju alla irriterande insekter men inte nu längre. Insekter hatar nämligen doften av citrus så skär en skiva citron och ha den bredvid under natten och jag lovar att du kommer att få sova ostört.

4.Mot stress

Citron funkar även som en slags stressbefriare eftersom att det får hjärnan att slappna av. Med en avslappnad hjärna så blir det lättare att fokusera och även lättare att kunna somna.

5.Mot målarlukt

Har du precis målat om hemma?, då kanske lukten av målarfärg stör dig och hindrar din sömn. Självklart så har citronen även en lösning på detta problemet. Lägg en citronskiva i ett glas eller i en skål med vatten och låt det stå i rummet över natten. Citronen kommer då att dra till sig färglukten och du kommer att kunna sova i ett friskt och fräscht rum igen.

Testa detta mina kära läsare och jag lovar er en god natts sömn.

Sov så gott!

Ta hand om er och ha det så bra :)

Ps. Det kommer att komma ett inlägg lite längre fram där jag testar dessa tips och skriver lite om hur det gick.

Likes

Comments

Hej hej! Här kommer ett litet extra helg-inlägg. Jag vill bara påminna er om att ha en riktigt härlig helg. Det är så klart lättare sagt än gjort men försök att släppa all oro och bara slappna av. Skäm bort dig själv och njut av livet. Unna dig saker som alltid ger dig dåligt samvete annars, ät godiset, sov ut och ta det riktigt lugnt. Ledsen om det låter lite cliché-aktigt men det stämmer faktiskt väldigt bra. Något annat som jag vill prata om är ett happy place, vad är då ett happy place? Jag har alltid drömt mig bort till mitt happy place som är långt borta på någon söderhavsö med palmer som vajar i vinden och vatten som man kan spegla sig i, men det gick nyligen upp för mig att det inte är detta som är ett happy place. Mitt happy place är nämligen alla ställen där jag kan vara glad eller lycklig. Jag behöver inte alls någon söderhavsö när jag kan vara precis lika glad när jag är tillsammans med min familj och mina vänner, så kontentan av det hela är att man helt enkelt kan vara nöjd med det man har. Så se dig omkring och inse vad du har, du kanske har mer saker än vad tror att vara tacksam för. Ha nu en underbar helg! Ta hand om er och ha det så bra :)

Ps. Njut av bilden nedanför på mina blåbärspannkakor.

Likes

Comments

Hej hej! Idag hade jag min första massagemottagning. På dagens kund så skulle jag utföra en ryggmassage och en ansiktsbehandling. Jag började med att förbereda massagebänken med en handduk underst, någon slags skyddsfilt som vi använder oss mycket av i massagen och en handduk till kunden också, precis som ni ser på bilden här nedanför. En stor för att ha över kunden och en lite mindre för pannan när man ligger på mage och en för nacken när man ligger på rygg. Jag började massagen med lite avslappnade efflurage, det är strykningar som man gör för att få igång blodcirkulationen och värma upp kroppen inför behandlingen. Efter det så gick jag vidare till själva massagen med lite mer knådande och djupare grepp. Min kund hade en önskan om att få känna sig riktigt avslappnad så jag gjorde mitt bästa med att försöka skapa en bra miljö och en så skön massage som möjligt. Jag masserade i 30 min för att sen gå på ansiktsbehandlingen. Det första jag gjorde var att tvätta ansiktet med en bomullspad och ansiktsvatten, sen började jag massera in en ansiktskräm vid kinderna, käkarna, pannan, näsan och tinningarna. Jag avslutade med en hårbottenmassage, för jag personligen tycker att det är det bästa sättet att avsluta på. Här har ni dagens massage i stora drag.

Lite personliga tankar

Jag kände mig en aning ringrostig eftersom att jag inte har masserat på hela sommarlovet så jag improviserade lite, men det kändes ändå helt ok. Mitt mål var ju att få min kund riktigt avslappnad och jag tycker att jag lyckades med det och inte bara det, även jag kände mig lugn. Det är det som är så fantastiskt med massage, för att även om du känner dig stressad eller orolig så kan du inte visa det för din kund, och det kan leda till att du själv blir lugn. Man kan säga att man tvingar sig själv till att slappna av och efteråt så känns det helt underbart. Ja, det här var allt för idag mina kära läsare. Ta hand om er och ha det så bra :)

Likes

Comments

Hej hej! NI vet den där känslan när man har planerat något väldigt länge och riktigt räknar ner dagarna till det och sen helt plötsligt så vänds hela din värld upp-och-ner eftersom att planerna ändras i sista minuten.. Dagens inlägg handlar om just detta och hur du kan ändra en deppig dag till en riktigt rolig mysdag, om du liksom jag njuter av inställda planer i stunden för att sen sitta å deppa ihop bara någon timme senare så är detta inlägg specialskrivet till dig. Här kommer några tips på hur du kan ha världens bästa dag tack vare inställda planer ;

1. Gå ut och gå, en promenad kommer att göra dig gott. Du får en chans att skingra tankarna lite eller varför inte tänka till lite extra. Jag är helt övertygad om att luften, naturen och omgivningen kommer att få dig att känna dig refreshed och lugn.

2. Baka, för let´s be real vem blir inte glad av att baka.

3. Ta ett bad, det här är nog det bästa du kan göra, om du som jag lider av sjukt mycket stress och oro så finns det nästan inget bättre för dig än att glida ner i ett varmt och mysigt skumbad med massa tända ljus omkring. Sänk ljuset och stäng ute världen för en liten stund. Det kommer att göra dig gott. Du förtjänar lite ensamtid.

4. Skriv av dig, det behöver absolut inte vara en dagbok. Jag tex. för inte ens dagbok men det händer ändå att jag skriver av mig lite då och då, om du har mycket inom dig så kan du behöva få ut alla känslor på ett skonsamt sätt och då är papper och penna dina bästa vänner eller datorn, ja t.o.m mobilen.

5. Isolera dig inte, självklart har du rätt till ensamtid men det innebär inte att du måste undgå människor i allmänhet, t.ex din familj. Ta dig tid och umgås med familjen, sitt tillsammans med dom och ha det bara riktigt mysigt. Det krävs inte så mycket, bara lite tid och kärlek.

Nu kanske ni undrar vad detta har med hälsa att göra å jag ska säga er att det viktigaste steget i att må bra är att kunna känna sig tillfreds med sig själv, om man lär sig att slappna av och gör detta ofta så kommer man att må mycket bättre och man kommer inte heller att drabbas av panik när man hamnar i svåra situationer eftersom att man har lärt sig ett sätt att hantera problem på. Jag säger inte att man blir lycklig på en dag. Det är en process som kommer att ta tid, speciellt om man bär på mycket sår men med tiden så kommer ljuset att kunna tränga in i även det mörkaste sinnena. Ta hand om er och ha det så bra :)

Likes

Comments

Hej hej! Idag så hade jag tänkt och förklara lite vad jag har för syfte med denna blogg. Jag håller på med ett gymnasiearbete där jag har som mål att :

1. Bli en bättre massör genom att massera oftare

2. Ge tips och råd för hur man ska kunna få en bättre hälsa

3. Motivera mig själv till att må bättre

Jag är inte så öppen av mig när det kommer till mina personliga problem men mitt liv är långt ifrån perfekt. Jag lever ett sjukt stressigt liv och jag har även en tendens att lyckas stressa upp mig själv ännu mer än vad jag behöver eftersom att jag har väldigt lätt till oro. Det händer ganska ofta att jag går runt och oroar mig för saker som man egentligen inte behöver oroa sig för, så när jag bestämde mig för att göra en blogg så visste jag precis vad jag skulle skriva om. Jag har insett själv att tankar och känslor kan påverka en människa på ett mycket starkare sätt än vad man kanske tror och det är därför det är så viktigt med en positiv inställning. Självklart är detta mycket lättare sagt än gjort men det är inte omöjligt, om man går in i ett problem med en positiv syn på saken så kan det leda till att man klarar av motgångarna på ett helt annat sätt. Det som händer är att du får ett annat perspektiv och ser utvägar som du inte gjorde tidigare när du var som mest nere. Lev efter mottot "hakuna matata" för man tjänar inte på att gå runt å oroa sig. Ta dagen som den kommer och försök att leva i nuet, tänk inte så mycket på framtiden och på det som KAN hända. Lev här och nu. Ta hand om er och ha det så bra :)

Likes

Comments

Hej hej! Välkommen till mitt första inlägg.

Först och främst vill jag börja med att presentera mig. Jag heter Jasmine Kumbi och denna blogg är endast tillför mitt gymnasiearbete. Jag går just nu sista året på gymnasiet där jag läser till massör, så därför är det just detta som min blogg kommer att handla om. I bloggen så kommer jag prata om lite allt möjligt som har med hälsa att göra. Kan man känna sig lycklig och tillfreds bara genom att tänka positivare tankar? Hur hanterar man motgångar på bästa sätt? Vad är det som är så bra med massage? Följ med mig på resan så kan vi tillsammans finna svaren på dessa frågor.

Likes

Comments