kära läsare hoppas att eran helg har varit bra. som jag skrev i mitt föra inlägg skulle jag gå på en military weekend i eksjö.

I vanligt fall så bruka jag har lektionen till tjugo i tre på fredagar men dina fredag skulle jag bara gå på skolan på förmiddag och sen åka buss till Eksjö. Jag åkte buss från Hultsfred resecentrum till mariannelund torget och sedan med ett annat buss från torget till Eksjö resecentrum där jag blir upphämtad av kursledaren. han hade uniform på sig och hade en Volvo v 60 tror jag och sedan körde han mig till ing2 (Göta ingenjörregemente).

på plats på ing2 fick vi namn bricka där det stod vårt namn så allt vet vem vi var. efter inkomsten ing2 åt vi middag i matsalen. det var räkpasta ,korv stroganoff , ris, kyckling sallad, bön sallad, olika såsar (vitlök, dill,stark) och olika drycker lingon, äpple och bubbel vatten.

efter att vi hade ättit middag. gick vi till lektion salen där vi bland annat fick information om försvarsmakten värdegrund, fick schema för helgen, anteckning material, penna, mugg och en sak som jag kallade för 3 i 1. det var kniv, gaffel och sked.

det var 20 deltagare i kursen. alla kom från olika städer bland annat Helsingborg, Motala och Ljungby. dem flesta deltagare var från Eksjö och Nässjö. efter genomgång gick vi i en led och sedan gick vi till lager där vi hämtade ut allt utrustning. väskan som vi hämtade ut vägde ca.20 kg där bland annat var uniform, vinterjacka, regnkläder och vatten flaska. .

efter att vi hade hämtad ut utrustning gick vi tillbaka logement där vi skulle sova i natt. vi fick bland annat att bädda säng och vård av utrustning. dagen avslutades med kvällsmål där vi bland annat fick smörgås, ramlösa, varm choklad, te och frukt.

dagen efter vaknade vi klockan 6. samling var vid klockan 7 inom 1 timme skulle vi har då bäddat upp sängen, tagit på sig uniform, städa och äta frukost. vi tog på oss uniform och alla hjälpte så åt att städa logement som vi sov i. vi åt frukost vid klockan 06:30 till frukosten serverades bland annat gröt, flingor, yoggi, kokat ägg och olika drycker. efter frukost gick vi runt och kollade på försvarsmaktens fordon och vapen. träffade en vägledare som berättade dem olika yrken inom försvarsmakten. hon håll och förläste i några timmar.

efter informationen. åkte vi till militär fällt. där vi bland annat provat att skjuta på riktig, sjukvårdstjänst och sambandstjänst. efter allting skulle vi tälta. vi fick lunch och kväll mat ute på fälten. det regnade som fan vi hade regnkläder på oss. vid fem tiden började vi sätta upp tält det var roligt faktiskt alla hjälptes så åt. g

dagen efter vakande vi klockan sex som vanligt. packade upp allting. vi fick frukost vid 7 tiden. vi fick 3 mackor, frukt, juice och yoghurt. marsch (gå) till ing2 med sin tung ryggsäck det var typ 3-4 km det tog i alla fall tre kvart. när vi var på platsen duschade vi och gick på toa dem som ville det. vi bytte till civila kläder vi hade samling i gymnastik salen där vi bland gjorde dem fysiska krav som ställs på blivande soldater. vi gjorde beep. dagen slutade med att vi lämnade allt utrustning. sedan hade vi samling där vi bland annat fick skriva utvärdering och fick en diplom.

utryckning var då klockan 4 men det gick inte nån buss till Hultsfred än förs klockan halv 6. därför valde jag att gå runt i stan. dem flesta butiker var stängde. jag slutade med att jag åt på pizzerian. åt som vanligt kyckling och räk pizza.

Så mycket har jag gjort.

Tack!

Jawad

Hej! Alla fina folk

Just nu sitter jag i skolan har lite tid över då skriver jag gärna för bloggen.

Min helg var inte bra eftersom jag har varit förkyld och hade huvudvärk men jag överlevde iallafall. Nu ska vi inte snacka om tråkiga saker. Vi har inte haft tur med vädret heller det har varit regnet hela dagen typ. Hoppas att ni har haft en kanon helg. Själv har man börjat veckan med tyska lektionen. Så vi får se hur vi slutar det. Ny veckan betyder nya möjligheter och nya utmaningar. Denna veckan förväntats många roliga äventyr jag ska bland annat på military weekend i Eksjö. För er som undrar vad military weekend så är det en helg där man får prova på soldats liv och veta mer om försvarsmakten. om ni vill kan ni läsa på deras hemsida. länken finns nedan:

och en video som ger en inblick hur det kommer på ungefär ser ut

Jag heter Jawad och har precist fyllt 19 år. Jag går sista året på naturvetenskap programmet och en positiv och glad kille som tycker om nya utmaningar hela tiden. Jag utforskar världen ( i'm a citizen of the World). på min fritiden träffar jag mina vänner, läsa böcker och resa och möjligheten finns. tills idag så har jag bland annat varit i Afghansitan (Hemland), Pakistan, Turkiet, Dubai, Sverige, Köpenhamn, Polen, Finland och London. Mitt mål är att resa jorden runt innan jag fyller 30 år. så här i bloggen kommer jag bland annat skriva om olika resor som jag har gjort och tipsar er (läsaren) bästa restauranger, hotell och platser som du bör besöka i olika länder och min vardag.

följa me

Hey!

My name is Jawad and i am 19 years old. I go last year on the science program and a positive and happy guy who enjoys new challenges all the time. I explore the world (I'm a citizen of the World). In my spare time I meet my friends, read books and travel if the opportunity is available. Until today, I have been in Afghanistan (homecountry), Pakistan, Turkey, Dubai, Sweden, Copenhagen, Poland, Finland and London. My goal is to travel around the world before I'm 30 years old. in my blog will i write about various trips I've done and tips you (reader) the best restaurants, hotels and places to visit in different countries and my daily life.