Nästa en månad sedan jag återvände till Sverige efter 9 händelserika månader i Frankrike och jag tänkte till slut sätta mig ner för att berätta om mitt avsked! Skall också försöka sammanfatta året i ett inlägg när jag tid!

Sista onsdagen i Frankrike var det en superlycklig Jasmine som med ett leende på läpparna förberedde sig för att åka tillbaka till värdfamiljen och spendera sina sista dagar där trots att sista skoldagen egentligen var fredagen. Det gav mig tid att packa resväskorna i lugn och fred. Efter 9 månader i Frankrike, har man blivit en resväska rikare. Och en hel del erfarenheter...
Torsdagen och fredagen spenderades hemma vid värdfamiljen. Eftersom de alla jobbade och gick i skolan, fick jag hela huset för mig själv. Jag packade, cyklade, tog promenader och såklart hade Delphine frågat mig om jag kunde göra en sats bullar! Vilket jag var så glad över att göra! Hälften släta bullar, hälften kanelbullar. Inom typ två dagar var de uppätna, haha!

På lördag förmiddag skjutsade Delphine mig till Bourges, för att jag skulle kunna göra lite sista shopping till min familj hemma i Sverige. Sedan var det snabbt hem till värdfamilj för att dra vidare direkt mot en äventyrspark, granne med en sjö. Där finns det flera hinderbanor cirka 10 m högt upp i träd. Vi fick instruktioner hur utrustningen fungerade och sedan kunde vi börja. Vissa hinder ganska enkla medan övriga relativt svåra. Men roligast måste nog ha varit den linbana som man kunde ta över sjön till, vad jag tror, var en liten ö i sjön. Jag blev varnade för en av linbanorna på tillbakavägen kunde ge en ett bad. Trots varningen valde jag den och jag blev rejält blött.
När vi hade bytt kläder och tagit vår försenade "quartre heure" begav vi oss tillbaka till Sennecay.

Sista officiella dagen i Frankrike var inte fruktansvärt händelserik. Morgonen spenderas i en två timmar lång telefon telefonkö till SAS kundcenter. Den rådande strejken gjorde det osäkert om jag skulle komma iväg. När jag äntligen kommit fram och fått prata med personal som informerade mig, kunde jag njuta av den sista dagen i Frankrike. Vid lunch skålade vi för att mitt år kom till ett slut här i Frankrike. Till huvudrätt fick jag för första gången smaka på anka, från deras gård dessutom, med hemlagade pommes. Det var såklart gudomligt gott! Vi pratade igenom mitt år här i Frankrike och de försäkrade mig om hur mycket framsteg jag gjort och de ser hur jag utvecklas under de här månaderna. Det var en perfekta sista dag i ett land som jag lärt mig att älska och blivit mitt andra hem.

Det är ju den bästa lögn jag dragit! Två inställda flyg och inga lediga platser vilket betyder att jag är fast i Frankrike. I fredags hördes jag tal om en strike som med största sannolikhet skulle bryta ut på fredagskvällen. I det ögonblicket var jag lugn och min magkänsla satt SAS skulle lösa det och mina flyg skulle gå som vanligt på måndagseftermiddagen. Fram tills söndagkväll såg allting ut som planerat och inga inställd flyg när jag gick och la mig, väl medveten om att det fanns en möjligt att de skulle bli inställda. Vilket jag också blev informerad om 30 min innan vi skulle bege mot tåget på morgonen. Stressad som jag var att vi snart skulle vara tvungna att dra oss mot tåget och i hopp om att det kanske skulle lösa det åt mig på flygplatsen, tog jag tåget. Nu sitter jag här fast i Frankrike, med flyg som avgår imorgon eftermiddag. Samma flyg som båda igår och i måndags blev avbokade. Fram tills ikväll/natt kan jag bara hålla tummarna att ett mirakel sker och att jag kommer hem imorgon. Det är lätt att vara efterklok och kanske skulle jag ha stannat vid värdfamilj. Men det är en upplevelse och trots att det lite frustrerande så är det samtidigt lite spännande att inte veta när man kommer hem!

Håll alla tummar ni kan för mig, vill hem nu! / Jasmine

Nu tyckte jag att det var dags att titta in här, säga hej och berätta vad som den senaste tiden. Senaste blogginlägget skrev jag om min resa till Lyon. Det har gått ett bra tag sedan mitt senaste inlägg. Sedan dessa har tiden sprungit på som bara den och det är bara lite mer än en vecka tills jag åker hem. Lördag är det och igår kväll hängde jag hos Dewi, med Didrick, där hon bor för en sista gång innan jag åker hem. Denna morgon vaknade jag upp och det bjöds på engelsk frukost! Jag högg in och kastade nog i mig en aning för mycket mat till frukost. Det var planerat att jag skulle ta tåget till Bourges på morgonen. Men när vi sedan skulle dubbelkolla att tåget gick, kunde vi inte hitta det. Detta tåg är ett av många som blivit inställt på senaste tiden, pga strejk. Om det var orsaken eller att det var de pågående översvämningar som härjar här i Frankrike, det vet jag inte.
Men Dewis mamma var så schysst och skjutsade mig till Bourges. Jag sa hejdå till dem och sedan strollade jag runt i affärer och hittade lite saker att ta med hem till Sverige.

Vad händer annars här i Frankrike, förutom de pågående översvämningarna och strejken? Jag börjar förbereda mig mer och mer på att dra hemåt igen. Efter ha bott i ett land i 9 månader och sedan lämna det, känns väldigt konstigt. Det känns extra frustrerande för mig, när jag känner att det äntligen börja lossna med språket och jag får det allt lättare att uttrycka mig. Ibland känns det som det verkligen står stilla i utveckligen och speciellt då, har man svårt att vara stolt över sig själv och ifrågasätter varför man är här. Men flera stycken i skolan och min värdfamilj försäkrar mig om att jag gjort otroligt mycket framsteg. Det gäller då att ta sig åt det och tro på dem.

Denna vecka höll jag min första presentation #på franska, bättre sent än aldrig va? Min historia lärare hade frågat mig, mesans halva klassen var i Sverige, om jag kunde förbereda en liten prestation på Sverige. Berätta lite om min skola, vart jag bor och lite allmänt. Jag förberedde och var otroligt nervös. För det första har jag alltid haft svårt att stå inför en klass och nu var det dessutom på Franska. Men jag klarade det och fick jättemycket beröm från min lärare som var imponerade av min franska och tyckte jag gjort ett bra jobb med presentation. Efter det bjöds det på "un gateau" som jag bakat. Efter många beröm för båda kakan, men också självaste prestationen, steg mitt självförtroende högt.

Hur mycket jag än älskar Frankrike och skulle kunna stanna här ett bra tag, är det snart dags för mig att dra hemåt. Jag längtar så otroligt mycket hem och få träffa familjen, lite extra min mormor. Nu har jag en sommar och se framemot, med jobb och umgås med kompisar. Jag har ju också glömt att berätta att jag blivit myndig när jag lyst med min frånvaro. Min födelsedags firades hemma vid värdfamilj och Dewi var här för att fira med oss!
Allt vad det betyder att ha blivit myndig, det får jag väl se väl tillbaka i Sverige.
Nu är det dags att njuta av sista veckan i Frankrike och ta vara på den korta tiden kvar här.

A bientôt! / Jasmine

Sista dagen startade tidigt på morgonen för att vinka av Emma och Lovisa som var tvungna att bege sig mot tågstation då deras tåget gick ganska tidigt. Efter ha sagt hejdå till dem, gjorde vi oss iordning för att möta upp Idun för att sedan ta funiculaire som tog oss till toppen av ett berg i Lyon. Där kan man få se den magiska le basilique de Fourvière. Efter ha varit en typisk turist och tagit massa kort på utsikten och besökt souvenirshoppen begav vi oss ner igen. Denna gång gick vi ner. En mycket fin promenad, med massa trappor och genom gamla stan. Korsa en flod och sedan var vi framme i lägenheten för att lämna över nyckeln till damen som vi hyrde lägenheten av.

När överlämnader var klart tog vi bussen en bit för att säga hejdå till Idun och sedan sista biten till Gare de Lyon med tunnelbana. Jag och Alma vinkade av Nike. Sedan gick vi den korta biten till ett jättestort köpcentrum som ligger precis brevis. Båda hade en stor resväska var och det var lite krångligt att gå runt med dem i ett packat köpcentrum. Men Alma köpte vad hon behövde och sedan drog vi tillbaka till tågstation. Jag vinkade av Alma och satt sedan och väntade på mycket tåg som gick strax efter.
Den fyra timmar långa tågresan gick förvånansvärt snabb och när jag anlände i Bourges, var min värdmamma där för att möta upp mig.

Tredje dagen startade som sagt också väldigt lugnt och jag var en av de första att vakna denna morgon också. Jag började röja undan. Sedan gick jag och Nike och köpte frukost. Typiskt fransk frukost som baguetter och croissanter. När vi var klara för att starta dagen, begav vi oss till ett stort köpcentrum. Vi mötte upp Idun där och vi hade planerat att ta en båttur på floden därifrån. Av någon oklar anledning gick inte båten den där dagen, så vi gick istället och kollade lite i affärer. Eftersom jag var så galet hungrig och inte riktigt kunde tänka, så köpte jag ingenting.

När allas började bli väldigt hungriga letade vi efter ett matställe i gallerna. Vi hittade snabbt ett bra ställe att äta mat. Kommer inte ihåg vad det hette som jag åt. Men det var jag med nudlar och kyckling vilket var supergott.

Efter att vi hade fått i oss lite mat, blev iaf jag lite piggare och jag gick då och shoppade lite. Vi gick först till mataffären för att handla kvällens middag och fikabröd, några stycken drog hem till lägenheten medan jag och några fler tjejer stannade. Köpte bl.a. en ganska vårlig klänning & vit blus på Pull n Bear och så köpte jag också en liten dyr ask med olika godbitar som är specialiteter från Lyon. Har dock inte smakat dem så vet inte om de är värda pengarna, haha.

Väl hemma i lägenheten satt vi oss ner för att fika. Kaffe, te och fikabröd bl.a. Under tiden som vi fikade spelade Adrian och Emma in ett avsnitt till deras podcast som de ville att vi skulle vara med i, då det handlar om hur livet ser ut som utbytesstudenter i Frankrike. Efter fikat satt vi oss alla ner i soffan och myste framför en film mer Sarah Jessica Parker.

Kocken för kvällen var Emma som lagade till en riktig smarrig variant av carbonara med kyckling. Efter vi alla avnjutit maten följde vi alla med Idun som var tvungen att åka hem till sin värdfamilj som bara bor 20 minuter från centrum med buss. När vi släppt av henne och några stycken hade sagt hejdå för denna gång, tog vi oss tillbaka till lägenheten och tog det lugnt.

Jag var en av de första, om inte den första, att vakna på söndagsmorgonen. Jag började städa upp efter festligheterna dagen innan. Så småningom började alla andra också vakna och jag gick iväg med några andra för att köpa frukost. Tillbaka i lägenheten åt vi alla frukost i lugn och ro, göra oss iordning och sedan tog vi en liten längre promenad till "le parc de la tête d'or". En stor park med en stor sjö där det finns olika sorters båtar om man vill ta en liten tur.

Vi gick där runt ett tag och funderade på om vi skulle ta en båttur eller inte medan vi väntade in Adrian. I parken fanns det ett ganska stort "zoo", som låg i själva parken och kostade inget att gå in där eftersom det var en del av själva parken. Det fanns där apor, giraffer, zebror, för att bara nämna några. Medan vi gick runt och kollade på de olika djuren, började det spöregn. Vi bestämde oss då när vi hade mött upp Adrian, för att inte äta i parken och inte ta en båtturen. Vi hamnade istället på Subway och väl där, blev vi fast ett tag. Eftersom det regnade så mycket, ville vi vänta tills det lugnat ner sig lite. Det gjorde det såklart inte och vi fick till slut springa i spöregnet till metron istället.

På eftermiddagen hade vi ingen större lust att gå ut och göra något. Vi stannade då istället inne i lägenheten, fikade, myste och kollade på film. På kvällen, på jakt efter en restaurang att äta på, hittade vi en indisk restaurang i gamla stan i Lyon. Jag tog kyckling i en sås med smör och tomat, serverat med ris. Det smakade jättegott och jag var nöjd med valet av resturang.
Denna kväll precis som den förra, bjöds det på lite vin och vi dansade mycket. Jag slocknade ganska tidigt till skillnad från några stycken som blev uppe ett bra tag till.

Det var med mycket ångest jag återvände till skolan i torsdags. Dels för att man inte vill att det otroligt händelserika lovet skall ta slut, men också för att jag har lite ångest över hur jag skall ta mig igenom den sista tiden i skolan. Jag måste bara göra det bästa av det och se allt från den positiva sidan.
I torsdag var som sagt min första skoldag efter mitt tre veckors långa lov. Egentligen skulle vi har börjat på måndagen, men jag fick ta ledigt två dagar för att åka till Lyon.

Vad hände i Lyon? Förra lördagen blev jag skjutsad till Bourges busstationen för att därifrån ta en fem timmars lång bussresa till Lyon. Jag hittade snabbt vilken Metro jag skulle ta och kom snabbt fram till stället som jag skulle stanna på. En ganska stor lägenhet som några av de svenska utbytesstudenterna, inklusive mig, hade hyrt för tre nätter. När jag anlände var det full fart med att laga mat och höra med alla hur de mådde och så. Det hade trots allt gått ungefär 6 månader sedan vi sågs sist i Paris, där vi var alla utbytesstudenter förutom en. Vi blev lite färre i Lyon , men det var såklart också jättemysigt ändå.

Till middag bjöds det på fajitas som, efter en lång resdag, var mycket gott! Resten av kvällen drack vi vin, dansade och hade bara en superrolig kväll tillsammans.

En vecka sedan min syster och mamma begav sig hemåt igen. Dagarna efter deras avgång var det svårt att vänja sig igen att vara helt utan någon familj. Jag blev så van att ha de bredvid mig 24/7 och sedan hoppade de på tåget och det var tillbaka till verklighet igen. Nu går det dock bättre och jag försöker njuta så mycket som möjligt av mitt lov och min tid kvar i Frankrike.

Denna veckan hålls Printemps de Bourges vilket är en festival i Bourges. Många olika sorters artister under veckan och det bjuds på marknad och folkfest typ. Igår blev jag och Mérilys skjutsade till Bohrges av hennes farmor. Vi hämtade ut våra gratisbiljetter till konserten senare på kvällen. Jag tror genom min värdpappas jobb, hade han fått några gratisbiljetter. Vi gick sedan runt och kollade i butiker och åt sedan en varsin sallad på Holly's diner.
Vi mötte upp mina värdföräldrar i kön till konserten vid 19h och sedan började konserten halv åtta.
Den första artisten att uppträda var Marina Kaye som är en ung men väldigt begåvad ny artist. Har hört några av hennes låter på radion här i Frankrike och de är riktigt bra. Dock var hon ganska tråkig live.
Nästa framträdande kom från LEJ som är en fransk flickgrupp som blandar olika populära låter och gör dem till sina egna. De var också jättebra men hade inte riktigt lika mycket power som den sista artisten hade. Och det var....MIKA!
Lyssnade mycket på hans låter som ung och många sitter ännu kvar i mitt huvud. Han var superduper bra live och han framträdde all de låter som jag lyssnade mycket på när jag var ung. Utöver de sånger jag kände till, sjöng han också flera nya inkluderat några på franska. Alla de nya låtarna var riktigt bra och han var riktigt bra på att få med sig publiken. Har inte lyssnat på han på sååå länge och nästa så att man glömt bort han. Dock efter ha lyssnat på honom live, kanska man kommer börja lyssna på hans låter igen.

Efter ha stått upp i fyra timmar drog vi raka vägen hem och jag slocknade direkt. Mina hem var helt möra och speciellt mina fötter som får lida eftersom jag tog mina oerhört slitna skor som jag borde ha kastat för längesedan.

Ungefär på dagen är det nu två månader kvar tills jag åker tillbaka hem till Sverige. Jag har inte bokat flyg ännu men har iaf en tidsram klar när jag kommer åka hem. Det är såklart blandade känslor nu när det närmar sig hemgång. Samtidigt som jag kommer sakna Frankrike otroligt mycket, kommer det blir otroligt skönt att få komma hem och jobba och sedan börja den svenska skolan igen. Har hört från mina gamla klasskompisar hur stressigt de har det i tvåan. Trots jag hör hur mycket stress de är utsatta för, kan jag faktiskt inte längta mer efter den svenska skolan. Framförallt för att jag inte trivs särskilt bra i den skolan jag går, men också för att föredrar definitivt den svenska skolas sätt att jobba på.
En vecka kvar på mitt långa lov och sedan är det tillbaka till verkligheten.

Men en liten rolig sak som händer innan det. På lördag åker jag till Lyon där jag kommer möta upp andra svenska utbytesstudenter för att spendera några dagar där. Vi har hyrt en lägenhet där och på lördag tar jag bussen från Bourges till Lyon som kommer ta strax under fem timmar.

Sista dagen för mamma och syster här var på tisdagen. Vi började dagen med samma frukost som dagarna innan. Supermysigt att sitta ner och bara äta frukost i lugn & ro och njuta av sällskapet. På förmiddagen följde Delphine med oss på en liten promenad runt Senneçay.

Dags för lunch och det var en alldeles speciell lunch. Min syster hade frågat mig innan de kom om de skulle kunna få smaka sniglar. Eftersom vi är ju ändå i Frankrike och man förknippar Frankrike med att de äter sniglar. Jag hade ätit det en gång innan på jullovet och åt inte upp allt. Sniglarna smakar i princip ingenting, snarare all vitlökssmör man lägger på. Men det som får en att tappa aptiten är, tanken på att man äter sniglar och själva konsistensen.
Jag trodde därför denna gång att jag inte skulle äta upp allt. Det gjorde jag dock. Min syster och mamma tyckte det var hyfsat gott. Ganska förvånad över dem sedan det var deras första gång som de smakade sniglar.

På eftermiddagen drogs vi oss vidare till utkanten av Bourges för att besöka sjön Lac d'auron. En ganska stor fin sjö som vi runt runt. Tror det är runt 5-6km runt hela sjön. Vi stannade på vägen för att gå in för att gå till en matbutik. Syster och mamma såg till att fylla på sitt förråd med franska lokala produkter. Kakor, nougat och korv. Vi gick en bit till och satt oss ner på en parkbänk för att ta vara på det fina vädret innan det var dags att dra oss hemåt.
På vägen tillbaka åkte vi förbi en by, 5 kilometer från Senneçay, besökte kyrkan som byggdes på 10-talet. Till skillnad från våra gotländska kyrkor som ser väldigt omsköta ut, så den här kyrkan väldigt vanvård ut som att alla i princip bara lämnat kyrkan och inte brytt sig om att vårda om den.

Väl hemma började mamma och syster packa. Jag hjälpte Delphine med lite dukning och matlagning inför kvällens middag. Vid middagsdags gav vi värdfamiljen lite gotländska produkter som de hade köpt med hemifrån. Det inkluderade saffranssskorpor, någon chokladtryffel, gotländsk senap, magnet med motiv på Visby domkyrka och en lite bricka med lamm på.

Till middags bjöds det på en sorts gratäng som är gjord på Les crozets och reblochon ost i princip. Båda produkterna kommer från Alperna och des crozets är typ som en variant av pasta från Alperna. Vi åt det tillsammans med skinka och syster skämtade lite om att det var som den lyxigare varianten av vår svenska makaronelåda. Till efterrätt åt vi de som fanns kvar från dagarna innan.
Mamma och syster sa sen adjö till mina värdsyskon eftersom de inte skulle träffas nästa dag.

Måndagsmorgonen startade precis som dagen innan med en lugn morgon. Vi åt frukost, chillade och gjorde iordning oss. Sedan bjöds det på lunch som alla andra lunch och middagar när mamma och syster var på besök, bjöds det på tre rätters. Förrätt, varmrätt och efterrätt. Delphine hade gjort flera olika efterrätter för de olika dagarna. Chokladmousse, paj, vanlig sockerkaka och créme brûle. Supergoda allihopa men inte van att äta så mäktiga efterrätter som de var. Vanligtvis äter vi i familjen efterrätt till nästan varje måltid men det är snarare något lättare. Yoghurt, frukt eller någon liten kaka.
Nu var ju min familj här och då passade Delphine på såklart att lyxa till allt. Precis som min syster föredrog hon också den mycket goda men mäktiga chokladmoussen, medan min mamma föredrog créme brûlé.

Efter lunchen begav vi oss mot Bourges för att kolla runt lite i staden och göra shopping. Vi började med att göra ett besök i katedralen vilken tydligen är en av de fyra största katedralerna i Frankrike. Vi tog trapporna uppför tornet vilket också var första gången för mig som jag var där uppe. Utsikten runt hela Bourges och man kunde också få sig en liten skymt av Senneçay som ligger cirka 20 min bort.

Efter turen upp i tornet gjorde vi lite shopping i Bourges. Även fast jag hittade flera saker jag gillade, var jag allt för trött pga förkylningen för att köpa något. Till skillnad från mig hittade dock min syster och mamma saker de köpte. Kläder, men syster köpte också hem lite lokala produkter från Frankrike.

På kvällen var vi bjudna till Estelle för att äta middag. Vi kom och hann landa lite för att sedan bara gå tvärs över gatan till henne. Hon bjöd på lite vin och småpajer till förrätt. Till varmrätt var det en mycket enkel men jättegod rätt. Lasagne med lax och spenat. Jag som älskar lax, var mycket nöjd. Huvudrätten följdes av en kokosefterrätt som var så god att jag bara var tvungen att fråga efter receptet. Sist men inte minst avslöt vid middagen med lite te och kaffe. Efter det satt vi och pratade ganska länge och min syster och mamma fick lära känna en av de personer som jag umgås mycket med här i Frankrike.