Hej på er!

Nu är det Hilda här bakom skärmen för första gången och jag ska väl presentera mig lite grann i alla fall. Jag är ung, träningstokig, bor i Solna och driver mitt eget företag. Jag är god vän med Jasmine, men just idag är jag här i egenskap av coach. Jag jobbar som hälsocoach med speciell inriktning på viktpsykologi och långsiktiga förändringar och det tar oss lite osökt in på ämnet jag ska snacka om idag - livsstilsförändringen Jasmine ska köra igång med!

Jag (och Jasmine) och förmodligen du som läser har någon gång försökt gått ned i vikt utan att lyckas långsiktigt. Tyvärr har vi ju en hel del olika hinder som oundvikligen möter oss när vi ska försöka gå ned i vikt eller få bättre vanor och de allra flesta dieterna/träningsprogrammen är dömda att misslyckas (läste någonstans att av alla som påbörjar en diet är det endast 1/9 som lyckas att bibehålla sina resultat efteråt? Galet va?) på grund av...ja bland annat att kroppen jobbar emot oss.

Kroppen vill ju alltid bibehålla normalläget och det är tyvärr därför vi känner av en massa tråkiga saker som hunger, huvudvärk, förkylningar, brist på motivation, sötsug osv när vi har påbörjat en livsstilsförändring. Kroppen jobbar emot oss eftersom att vi börjar förbruka dess "nödlager" och buffert, alltså kroppsfettet.

Detta motstånd som kroppen gör, i samband med att vi har svårt att bryta gamla vanor och beteenden samt lever i en extremt mat-fixerad värld (åt skräpmat, godis, fredagsmys, afterwork-ölen, tisdagsvinet, bakispizzans håll alltså) gör att vi behöver ta tag i dessa hinder och komma över dem på olika sätt för att ha en chans att lyckas.

Jag tycker vi har lyckats väldigt bra med det i det här programmet som Jasmine med min hjälp ska köra (och som jag själv precis klarat av 5 veckor av, lika skönt varje gång).

Programmet bygger på några viktiga grundstenar

- Ingen hunger

- Inget sötsug

- Fullständig näring av högsta kvalitet - ingen svält, mer energi, inga förkylningar, balans i kroppen

- Välmående under resans gång!

- Inga måltidsersättningar - riktig mat från början

- 6 mån-period med möjlighet till fortsättning (ingen quickfix men stora, hållbara resultat)

- Bra vanor från början

- Viktpsykologi (hur man skapar nya bra vanor, närvaro när man äter, bli medveten om din kropp och dess signaler och när ska man lyssna på dessa och mycket mer)

- Coaching. Vi behöver alltid någon som helhjärtat stöder oss och som vi kan bolla med. Hur många har vi någon som faktiskt helt fokuserat och närvarande lyssnar enbart på oss själva och som enbart vill se oss lyckas - och som faktiskt ger oss tid/energi/fokus varje vecka? Det är tyvärr ovanligt (inte för att människor inte vill oss väl utan för att man ofta är så upptagen med det som händer i sitt eget liv) och väldigt nödvändigt för att vi ska lyckas i vår resa.

- Förutom under utrensningsfasen: Inga förbud! Man ska kunna unna sig. Mat ska kunna vara gott och man ska få njuta - det är också en del av en livsstil. Har vi med oss detta kommer våra resultat bli mer långsiktiga och livet lättare.


Det ska bli otroligt kul att följa med Jasmine på den här resan och ni kommer säkert få se mig mer här (om jag får för Jasmine hehe) så kan jag ju alltid berätta lite mer om produkterna, om kosten, om vår syn på träning osv... Men kände att det här höll på att bli en roman så man får ju begränsa sig lite grann!

Ha en toppenfin dag!

P.S. Om ni undrar vad det är för stolle som skriver kan ni alltid besöka min och Kickos blogg wellnessprojektet för att ta reda på lite mer om oss.



Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Instagram@jasminejense