I torsdags firade Douglas föräldrar att de varit gifta i 15 år. Så jag, Douglas och hans systrar planerade en liten överraskning. Vi åkte och köpte en tårta, bjöd hem de närmsta vännerna och köpte presenter. Det var väldigt spontant men det blev hur bra som helst! Vi dansade, åt och hade roligt. Lite pinsamt bara, för de var inte säkra på om det var 15 eller 16 år de hade varit gifta så vi chansade och skrev 16 på tårtan och såklart var det fel. Fast ingen brydde sig för det är ju tanken som räknas haha ;)

Igår var jag och Douglas på hans kompis student. Det var väldigt tråkigt om man jämför med studenterna i Sverige. Läraren bara pratade och alla satt och lyssnade, sen ropade de upp alla en och en så de fick ta emot sitt diplom. Det tog hur lång tid som helst eftersom det var så många som tog studenten. Sen pratade de lite mer och sen smällde de raketer och tog bilder.

Folket här i Nicaragua bryr sig inte alls om tiden, det var två stycken som kom 1 timme försent till sin egen student. Inte för att de missade något roligt men ändå haha..

Igårkväll va jag och Douglas på bio. Vi såg Skiptrace med Jackie Chan. Det är en komedi och den va faktiskt helt ok, väldigt rolig. Innan filmen åt vi Pollo Campero, det är en snabbmatskedja där de säljer kyckling av olika sorter. Till filmen ville jag egentligen bara ha popcorn men de hade tydligen något paket där man fick en stor popcorn med två drickor och nachos. Jag var tvungen att sätta på mig byxor idag eftersom de sätter på så mycket air condition i biosalongerna. Jag frös ändå ihjäl, hade behövt en tjocktröja också. Eftersom att jag fortfarande är lite förkyld från Sverige gjorde detta att jag blev helt täppt i näsan så jag fick sitta och snyta mig hela filmen.. så fort jag kom ut från biosalongen blev allt bra igen. Det va lite irriterande men jag fick hålla ut haha. Fattar inte varför de har på så mycket AC, det var verkligen jättekallt!

Igår åkte vi till stranden. Det tog ca 1,5 timme att komma dit. När vi väl satte oss i bilen (eller på flaket) fanns det ingen sol alls, bara moln på himlen och det kändes lite som Sverige haha. Det var fortfarande varmt så vi åkte dit. På stranden var det också molnigt till en början och det började till och med regna, men som tur va var det fortfarande ca 27 grader så det var inga problem alls.

Såhär åker man bil i Nicaragua, väldigt farligt om man tänker efter men ingen bryr sig om säkerhet här..

Skaldjursoppan vi åt till lunch

De har svart sand på sina stränder, det är på grund av vulkanerna som finns i landet. På dessa bilder va det ganska molnigt, men vid lunchtid kom solen fram om jag brände mina fötter. Jag visste inte att man behövde solkräm på fötterna men nu är de helt röda i alla fall.

Igår passade vi lille Killian på förmiddagen för att hans mamma var och handlade. Han är såå söt att jag dör och han verkar dessutom gilla att vara med mig haha :) Sen åkte jag och Douglas till hans andra systers jobb för att hälsa på henne. Hon jobbar i receptionen på en tandläkarklinik. Vi gick en väldigt lång sträcka för att slippa betala taxi haha och jag höll på att dö så varmt det var, 33 grader!! Sen på kvällen gick vi och köpte Enchiladas för att äta till kvällsmat (mamma jag vet att du är avundsjuk). Jag somnade ca 20:30 igår vet inte varför jag var så trött haha men vi börjar äntligen vänja oss vid tidsomställningen.

Idag var det Barcelona mot Real Madrid som spelade och typ alla män i hela staden går runt med sina tröjor. Jag bryr mig inte alls om den matchen men ja, fotboll är en stor grej här i alla fall. Efter det åkte jag och Douglas till ett ställe där man kunde bada. Det var sjukt dyrt men det visste vi inte förrän vi redan va där. Nu ska Douglas mamma göra pedikyr på mig, hon kan allt om naglar, hår och smink. De pysslar om mig så mycket här haha.
Jag har det superbra i alla fall och i veckan som kommer måste jag börja ge mig ut och leta efter jobb. Hoppas det är bra med alla där hemma!

För er som undrar lite vad man äter här så är den första bilden ett perfekt exempel. Det är bönor och ris, ägg, bröd och avokado. Det kan dem äta här till både frukost, lunch och middag haha. Bönor och ris är nästan alltid med på tallriken, det kan ibland kombineras med en köttbit, fisk, kyckling eller liknande.

De gör också väldigt mycket egna juicer, den som är på bilden är morotsjuice, jättegod!!

De sista bilderna är mango, mango här är som äpple i Sverige. Det växer precis överallt, det finns olika sorters mango och denna som är på bilden är grön mango. Den är väldigt sur och det äter man med salt, citron, chili och någon annan krydda som jag inte vet vad det är haha.

I alla fall så håller vi fortfarande på att installera oss och fixa allt som vi behöver. Om två veckor ska vi åka till Costa Rica med buss så igår var vi och köpte biljetterna :D Längtar sjukt mycket tills vi ska åka dit och få vara på stranden. Vi bor i Managua som är huvudstaden i Nicaragua och närmsta strand ligger ca 1,5 h bort så det blir inte att man åker dit så ofta. Förhoppningsvis ska vi dit denna helgen så att jag får chans att sola lite och bli lite brun :)

Nu har jag fixat internet, äntligen haha. I alla fall så är här sjukt varmt. Ca 32 grader och man svettas konstant, men man ska ju inte klaga. Har nu varit här i två dagar, alla här är jätteintresserade av att veta allt om Sverige. Det är väldigt stor skillnad på levnadsstandarden och maten framförallt. Har inte så jättemycket bilder eftersom jag glömmer ta med min mobil, men ska bli bättre på det :D Jag har inte gjort sådär jättemycket på dessa två dagar, det kommer en ny update när här finns något kul att skriva om haha :)

Här får ni i alla fall en bild på Douglas söta systerson

Jag är framme!! Har lite problem med internet, kan därför inte uppdatera med bilder än. Vi mår bra, och resan hit gick bra. Vet inte när jag kommer kunna uppdatera nästa gång, det kanske blir om några dagar. Ni får hålla utkik ;)

Nu är vi äntligen framme i El Salvador! Det var den värsta flygresan jag har varit med om. Den kändes sååå lång, sov inte något alls på hela resan så det kändes som att vi aldrig kom fram.

Vi är i alla fall framme nu, vi hittade vårt bagage snabbt och när vi kom ut väntade min farbror och min kusin på oss. Vi åkte direkt och köpte pupusas (maträtt från El Salvador) för vi var jättehingriga efter denna långa resa. Så kul att se alla igen och de var nog lika glada att se oss. Eftersom jag inte ska vara här så länge har jag suttit uppe fram tills nu och snackat med min kusin. Har inte sett honom på två år så vi har så mycket att ta igen haha. I alla fall fick vi avrunda så att jag får sova lite.

Imorgon bär det av till slutdestinationen Nicaragua där Douglas familj och vänner väntar på oss. :)

Vårt första stopp är Madrid. Flygresan hit gick bra, när vi kom fram tog vi en taxi till hotellet som ligger 10 minuter från flygplatsen. Han tog 20 Euro för den lilla biten.. men som tur är får vi gratis transfer från hotellet imorgon.

Det är lika tråkigt väder här i Madrid som i Ängelholm, regnigt och kallt.. Vi var ju tvungna att äta något så vi gick ut i regnet och hittade en pizzeria som låg ganska nära.

Imorgon går flyget härifrån kl.12:00, och vi åker från hotellet kl.09:00. Nu har vi en lång flygresa på 14 timmar till San Salvador framför oss. Det är bara att vila och förbereda sig mentalt haha.

Nu är dagen här och jag sitter nu på tåget på väg till Kastrup!! Igår var jag och Douglas på Yazhou för få äta riktigt god thaimat för sista gången. Det finns inga thailändare där borta, och eftersom det är bådas favoritmat ville vi äta det för en sista gång. Richard och hans familj var hos oss igårkväll för att säga hejdå, kommer sakna alla så sjukt mycket!!

Våra väskor är fullproppade med kläder, choklad, skor och allt som man behöver. Det var väldigt svårt att packa när man i princip måste ta med sig hela sitt liv, men nu kan jag inte ångra mig fler gånger haha.

Innan vi åkte till stationen åkte vi inom Subway för att ha något att äta innan flyget går. Där väntade Paulina på mig för att säga hejdå, kommer sakna henne såå mycket också! Men vi har bestämt att vi ska skypea och prata ofta :)

Vi kommer att mellanlanda i både Madrid och San Salvador med övernattning på båda ställen. Alltså kommer vi vara framme på vår slutdestination på söndag. Det blir en lång resa men jag tycker det är skönt att få sträcka på benen och kunna duscha osv. Jag hinner även inom att träffa min släkt i San Salvador vilket ska bli jättekul!