Flyget gick grymt. Jag vill gråta av lycka av att vara tillbaka i Sverige. Svensk mjölk!! Idag väntas mycket saker.

Träffa två kompisar i Flen. Träffa mormor, träffa kuriren, träffa farfar och skjuta.

Första dagen i Sverige går bara att älska! Jag vill göra saker nu, äta svensk mat och liksom Sverige! Jag älskar Sverige!

Väl vid landningen skulle vi lämna in passen till ledarna. Då vi stötte på pass problem, inte jag! Jag hade mitt pass. Men jag och nästan alla andra åkte till hotellet och de är lyx! Nu fattar jag varför lägret var så dyrt. Stort hotell, pool, allt möjligt! TILL OCH MED SÄNGAR! Äntligen sängar! Jag älskar det!

Strax innan frukosten kom han med pass problem till hotellet då passet var funnet. Frukosten var endast fikabröd. Lunchen var underbar! Stor buffé med massor av saker. Lämna man sin tomma tallrik utan händer på så blev man av med den. Tallrik efter tallrik med mat, dessert, sallad osv! MATKOMA! Samma sak med middagen fast i en mindre skala.

Flygplatsen, smidig säkerhetskontroll och nu 3,5h fritt på flygplatsen innan boarding. Skit tråkigt. Alla sover, inte jag.

Resa, resa, resa.. Gå från farmhouse till bussen. Åka buss till närmsta tågstation och åka till Kyoto där vi blev släppta i 30min, 30MINUTER för att äta mat. Vi kan säga så här, vi sprang, vi kasta i oss maten som var gudomlig och sprang tillbaka och upptäckte följande problem.

Alla scouter är här i tid men vart är ledarna? Sagt och gjort så stod vi där och de kom vandrandes 5-10minuter sena och hade några ursäkter som "kö, byta kassörska, vi trodde inte ni skulle komma i tid".

Sedan hade vi utbytes dag med japanska scouter då de sjöng deras scoutsång och jag, Isabelle och Alex tog ton och sjöng våran tillsammans med de svenska scouterna. Sedan kom det roliga! Massor av lekar och vi lärde dem små grodorna, små grisarna och små elefanterna och raketern. Sedan kom borgmästaren, herregud så många Borgmästare vi träffat på denna resa!a

Sedan bar det av till flygplatsen då vårt bagage och tre andra avdelningars bagage också vilket betyder 160väskor att få in så vi hade vagn race och väskorna kom upp på nolltid. Sedan åt jag världens godaste mat stor köttbit med pommes som kom ut på en stek het plåt så den fortfarande stektes när jag fick den.

Jag satt bredvid lilla Alex på flyget så jag kunde sova med benen på hans ben och så hade jag fönsterplats! Älskart!

Kortfattad dag, sitta på en buss i 8h = sova nästan hela resan.

Sedan träffa borgmästaren för staden vi sover i. Vi reser med två grupper till då den ena och halva av den andra har home stay sista natten här i Japan medan vi bort på ett jätte mysigt vandrarhem. Detta är det japanska jag väntat på hela resan. Ser precis ut som det man sätt på film och maten är underbar! Mitt i prick!

Idag försvinner ungefär 90% av alla, men vi river vårt läger och sover en natt till alla scouter under stjärnorna vi.

Maten är fortfarande äcklig, alla har nog gått ner i vikt. Tröttheten börjar falla in på många, en del hostar och jag har resefeber och hemlängtan.

Idag har jag tänkt mycket på min kommande "scoutframtid" och jag har ett mål, åka på Finlands internationella jamboree 2016, svenskarnas internationella jamboree 2017 samt Moot på Island samma år. Då jag tar studenten 2017 så ska jag på hösten åka och jobba tre månader i Schweiz och genomföra kandersteg. Sedan explorerbelt 2018 och åka på nästa World scout jamboree 2019. Det är bara de stora lägren, sedan finns det små som DUST, Femundsmarka osv som jag hoppas också kunna åka på.

Idag hade vi noll aktiviteter eftersom det är sista dagen för ungefär 90% av alla scouter som är här. Så vi har suttit i mattältet för de mesta och fruktat värmen.

Mitt liggunderlag har gått sönder. Jag har träffat en trevlig kille från Canada. Jag har slösat bort mina sista kontanter.

Nu på kvällen hade vi avslutnings ceremoni som sög så jag och Alexander gick tillbaka till byn.

Under tiden här har jag sovit utomhus nästan varje natt. Svalt och härligt.

Mer info om lägret och resan hittar ni på; http://japan2015.scout.se/

Samma visa som varje morgon. Sovmorgon och tidig frukost hämtning.

Lugn förmiddag. Man hittar inte på så mycket här för att det är så varmt. Idag hade vi global men jag och Alexander satte oss i skuggan och gjorde inget. Man orkar inte mycket längre. Vi lever i typ 40-50 graders värme i solen var dag. På natten är det typ 25-30 grader och vi fryser.

Jag deltog i en tävling i Finlands kontinent tält, jag vann mumin saker. Inte så jätte roligt pris men en vinst är alltid roligt.

Idag var det jätte äcklig middag och vi gjorde långbord på vår gata så vi satt med andra scouter också.

Jag har även vart och fått information om kandersteg som jag ska genomföra någon gång inom en snar framtid.

Mer info om lägret och resan hittar ni på; http://japan2015.scout.se/

Samma visa som tidigare dagar, sovmorgon och tidig frukosthämtning.

Idag hade vi vatten aktivitet på schemat. Vi åkte till en hamn och hoppa på ett japanskt militär fartyg och åkte sedan 1h fick se en svävare och sedan 1h tillbaka. Så mycket till aktivitet var det inte men coolt var det! Nu kan jag skryta för pappa.

Vi fick även veta att lägerledningen består av svenska och engelska scouter. Inga från Japan för de blev utsparkade. Varför vet vi inte men det var kaos de första dagarna så det kanske var deras fel.

Det var en relativt lugn eftermiddag och kväll. Jag går och lägger mig tidigt för nu kommer utmattnings symtomen.

Mer info om lägret och resan hittar ni på; http://japan2015.scout.se/

Samma visa som igår. Sovmorgon och tidig frukost hämtning.

Idag skulle vi ha nature, vilket är att gå 8km och i denna värmen funkar det inte. Så vi gick till ett fågel observatorium. Där fanns det så man kunde kolla på fåglar, klappa fiskar och krabbor.

Det var relativt lugn eftermiddag. För några nätter sen träffa jag en mongolisk kille. Det är 18 scouter från Mongoliet och det är han och en tjej som kan engelska. Han berätta att han alltid velat bli konstnär men att hans föräldrar vill att han ska bli doktor. Vår subcamp chef (lägret är uppdelat i fyra olika subcamps som alla har en chef som är ansvarig för de området) är konstnär och har en egen studio i Storbritannien så jag och en kompis såg till att de träffades och snacka lite och hoppas att den mongoliska killen vågar fortsätta drömma och försöker uppfylla sin dröm. Vem vet han kanske åker till Storbritannien och kollar på hans studio.

Mer info om lägret och resan hittar ni på; http://japan2015.scout.se/

Idag var det sovmorgon! Dock de som ska hämta frukost går upp 4:45 och hämtar frukost och går och sover igen. Just för att vi ska få det vi vill ha.

Dagens aktivitet var science, jag, Axel, Emil, Martin, Jonathan och Ebba gick direkt till svenskarna. Där fick vi veta mer om solceller. Bygga jobbiga pappers hus och även göra ett litet "grupparbete" om solceller. Vi uppfann en sula man har i skon på vintern som värms upp av solceller som sitter fram på skorna.

Sedan fick vi lyfta 80kg, jag lyckades på den tredje vikten! Hur förblir ett frågetecken för er. Sedan kom en kille och skulle trolla men misslyckades fyra gånger och så sa han "var detta imponerande nog för att ni skulle vilja gå in i vårt tält som inte har något med detta att göra." Vilket vi gjorde men jag lyssna inte i tältet.

Även lycka kompis själen, då en kompis vid namn Karin som är tre år yngre sa "Linnéa, du är som min extra storasyster". Bara lycka!

Åter igen får man beröm av ledare för att man tar tag i saker. Jag är bra på att vara "ung vuxen" i mina ögon.