Året er 2045, og verden er plaget af overbefolkning, fattigdom og lidelse. For at undslippe den grimme virkelighed, logger en stor del af befolkningen hver dag ind i den realistiske 3D verden OASIS. Den 18-årige Wade Watts er en af de mange, der bruger hver dag i cyberspace, men Watts har et mål, han vil finde det "Easter Egg" (der består af tre nøgler og tre porte) opfinderen af OASIS, James Halliday, før sin død har efterladt et sted i OASIS. Han er dog ikke alene om det, der er titusindevis af andre "guntere", der søger at finde ægget, og dermed vinde den store sum penge og kontrollen over hele OASIS, heriblandt det onde firma IOI, der vil lave OASIS om til en pengemaskine. Der går dog mange år, før der kommer et gennembrud i Hallidays konkurrence. Igennem sin avatar Parzival finder Watts den første nøgle lige før den flotte, kurvede avatar Art3mis gør det. Dette starter for alvor konkurrencen, og der går ikke længe før IOI er lige i hælene på Parzival og de andre succesfulde guntere.

Gennem de mange 80'er referencer og relaterende karakterer lykkedes det Ernest Cline at skrive en interessant og medrivende bog, der er svær at lægge fra sig, når man først er kommet ind i handlingen. Bogen er en dystopi, men modsat The Hunger Games og Divergent, ligger bogen tættere på en mulig realistisk fremtid. Især som hele virtual-reality verdenen vokser, virker scenariet i Ready Player One mere som science faction end science fiction, hvilket var én af de mange faktorer, der fangede mig i historien. En anden faktor var de næsten uendelige henvisninger til film, bøger, musik og andet fra 80'erne, ligesom skaberne af Stranger Things er Cline vokset op i 80'erne. Igennem James Hallidays konkurrence, deler han sin opvækst med referencer til bl.a. Blade Runner, Monty Python, Indiana Jones, Ringenes Herre, Star Trek og mange flere film, skuespillere, musikere, spil osv. Jeg har fundet en liste over dem alle her, mange af dem fangede jeg ikke selv.

Ready Player One åbner en masse tanker om livet på internettet, og om hvordan vi allerede nu kan gemme os bag en avatar, og dele vores tanker med verden uden at afsløre vores identitet. Det har også gjort det muligt at skabe et glansbillede af os selv, ligesom det i OASIS er muligt at designe sin avatar, præcis som man vil have den. Men som Wade Watts finder ud af er OASIS ikke virkeligheden, ligesom Instagram, Facebook, Twitter og diverse andre sociale medier heller ikke er virkeligheden. Der ligger måske mere bag Clines store fokus på 80'erne, for i 80'erne var der ikke Instagram, og der kunne vi ikke leve vores liv gennem smukke redigerede billeder og bruge vores skærm som skjold for alle de meninger andre har. Bag skærmen gør det ikke ondt, for det er jo ikke ægte. Måske trækker jeg den for langt, måske var folk ikke lykkeligere i 80'erne end de er nu, måske var folk ikke mere ægte, men det kunne være interessant at prøve at vokse op uden sociale medier.

Ready Player One er en spændende bog, der både lærer dig om popkulturen i 80'erne og sætter tanker igang om den digitale verden vi lever i og dens udvikling. Jeg vil anbefale alle at læse den, da den især nu er relevant og tankevækkende.

Nedenunder er traileren til filmatiseringen af Ready Player One der udkommer i 2018, og er instrueret af Steven Spielberg (som der også er flere referencer til i bogen)


Du er velkommen til at smide en kommentar, og dele dine tanker om bogen eller andet.


Jante

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Likes

Comments