Nu går nog tiden lite för fort! Mycket har igen hunnit hända och snart är hälften av tiden här bakom. Första veckoslutet i februari åkte vi med alla utbytesstuderanden till Québec. Staden var så mysig och kändes som en liten julstad med alla sina juldekorationer som var kvar. Lördagen innebar mycket sightseeing och god mat. Vi besökte bl.a. ett ishotell som nog egentligen låter coolare än det var i verkligheten. Vädret var iskallt och man kunde inte stanna utomhus alltför länge. På kvällen var det utgång till en lokal nattklubb. Medelåldern på klubben såg ut att vara 16 år, men vi alla utisar hade hur kul som helst ändå!

Tyckte väldigt mycket om Québec och vill definitivt besöka staden under våren också!

Vi åt dom godaste crêpes till frukost på "Le Billig", men som inte var överhuvudtaget billiga.

På söndagen efter den hälsosamma frukosten var det dags för dogsledding! Har gjort det förut i Finland men var fortfarande väldigt taggad över att få ge kärlek till alla hundar. Hela dagen var väldigt lyckad och vi fick till och med åka själva!

Vi åkte tillbaka till Montréal på kvällen i en väldigt tyst buss då alla var väldigt trötta efter veckoslutet.

Fin-Swe-gänget! (förutom killen till vänster som är norsk)

Här försöker hunden slippa min kärlek, lättare sagt än gjort.

Efter Québec var det en väldigt vanlig skolvecka. På fredag var det dags för att visa upp sina salsa talanger på Salsathèque, vilket är en salsabar i Downtown. Absolut en av de roligaste barerna som jag varit på här! Var inte heller så dålig på salsa som jag trodde (började nästan tro att jag är född i fel land). På lördag firade vi Joonas som fyllde år tidigare under veckan. Svenskarna hade ordnat fint med hemlagad middag, men ingen orkade fortsätta kvällen till en bar.

På söndagen blev det roadtrip med alla rumskompisar till Ottawa som ligger ca 2h från Móntreal! Vädret verkade riktigt lovande på morgonen, men det blåste snabbt upp till en ordentlig snöstorm. Det snöade så mycket att vi inte såg mycket av staden.. Men det var en lyckad dag ändå! Då vi skulle köra hem på kvällen var snöstormen så intensiv att vägen hem tog 4,5h istället för 2h. Vi såg upp till 10 olyckor under vägen och har aldrig varit så rädd bakom ratten:D Men som erfaren finsk chaufför kom vi helskinnade hem.

Kanadas parlament!

Vi smakade på "beavertails" som är en typisk efterrätt i Ottawa, väldigt gott! Till höger en bild på alla rumskamraterna (förutom Moa som tog bilden).

Vädret börjar bli varmare och det finns inte mycket snö kvar längre :) Som bäst är det midterms på gång: har haft två tenter och har ännu två kvar på torsdag. Men efter torsdagen blir det nästan 2 veckors lov och Kuba wihuu!

Hej igen! Tiden flyger verkligen iväg här! Har haft mycket skola sedan senaste inlägget men har också hunnit åka på några resor. Två veckoslut sedan (27.1-31.1) åkte jag på en roadtrip till Toronto, därifrån till Chicago och på hemvägen stannade vi vid Niagara Falls. Resan organiserades av Interstude, och utbytesstuderanden från hela Montréal kunde följa med. Från min skola var det bara jag och Casse, men Tanja och hennes kompis Albane från Frankrike kom också. Resten 25 pers var också från Frankrike så det blev inte så multinationellt som jag hade hoppats på. Men det var verkligen en lyckad resa!

Nattbussen till Toronto avgick kl 2 på natten och Casse och jag kom rakt efter baren till mötesplatsen. Den natten sov jag inte många sekunder då det var väldigt obekvämt, men konstigt pigg kände man sig ändå följande dag! Vi anlände till Toronto kl 8 på morgonen varefter vi försökte täcka så mycket mark som möjligt under en dag. Vi besökte bland annat Dundas Square, Hockey Hall of Fame, CN Tower, Chinatown och City Hall. Allt som allt gick vi nästan 20 km! Till skillnad från Montréal är Toronto helt engelskspråkigt, vilket kändes väldigt konstigt haha. Vädret var väldigt kallt och blåsigt, och det var is kallt då vi tog färjan för att se Torontos skyline. På kvällen samlades hela gruppen i en bar på några drinkar före bussen till Chicago avgick kl 23.

Dundas Square

Tanja, Albane, Casse och jag i "Oronto".

Torontos skyline från färjan.

Natten i bussen gick bra och sov nästan 6h! Folk på bussen hade märkt hur obekvämt det är att sova sittandes så denna gång var golvet fullt med sovande studerande. Mitt i natten måste alla vakna för att gå igenom gränskontrollen till USA vilket tog en stund. Vi kom fram till Chicago kl 10 och därefter splittrades vi igen till mindre grupper och Tanja, Albane, Charlotte, Casse och jag började dagen med otroligt goda pannkakor. Sedan började turistandet igen! Trump Tower, Navy Pier, Millenium Park, Chicago Bean, Michigan Avenue, the Loop och kvällen avslutades i Willis Tower. Det är en hög skyskrapa med "glasboxar" där man kunde se hur långt ner det är till marken.

På kvällen checkade vi in på hotell vilket kändes som lyx efter 3 dygn utan dusch... Ingen orkade med utgång så det blev en skön lång natt i hotellsäng!

Chicago Bean

Navy Pier

Tanja, Albande och jag i en av Willis Towers "glasboxar".

Dag 2 i Chicago!

Vi började igen dagen inne i centrum med samma pannkakor. Sedan gjorde vi en visit till Chinatown men blev lite besvikna. Chinatown i Toronto var mycket större och hade mera att se än här. Efter lunchen gick Casse på NBA match och vi tjejer åkte till Wickerpark/Bucktown som anses vara ett hipsterdistrikt. Det var fullt med små och tuffa vintage butiker och caféer! Sedan samlades hela gruppen igen på en Blues bar med live band och bussen hemåt startade kl 23.

Inte de bästa bilderna men såhär såg det ungefär ut i Whickerpark/Bucktown.

Följande dag spenderades sedan i Niagara Falls! Själva staden var väldigt underlig och kändes som en kuliss stad som bara var där för turisternas skull. Men vattenvallet var så mäktigt! Definitivt ett av de finaste utsikterna som jag har sett! På morgonen var det lite molnigt men under eftermiddagen klarnade vädret upp och solen kom fram.

Observera den fina regnbågen..

Kvaliteten på denna turistbild är inte den bästa, men från översta raden neråt: Tanja, Benjamin, Felix, Nils, Casse, Justine, Albande, Jag, Thomas och Charlotte!

På kvällen åt vi middag på Hard Rock Café och sedan var det dags för den sista bussresan före vi anlände i Montréal kl 3 på natten. Både Toronto och Chicago var stora och det fanns mycket att se, men insåg också hur mycket jag tycker om Móntreal och det kändes skönt att komma "hem" igen.

Hemma hann jag vara några dagar i skolan före det igen var dags att åka iväg på nästa resa till Quebec City! Berättar mer om det i nästa inlägg!

Hejsvejs! Skrev i mitt förra inlägg att jag lyckades undvika förkylningen som en superhjälte, men vaknade följande morgon med en jädrans ont i halsen vilket utvecklades till en ordentlig förkylning. Veckan spenderades i lugna takter och låg bara i sängen hela veckoslutet. Troligen har jag bara en lunga kvar efter all hostande, men känner mig äntligen frisk!

På onsdag efter skolan mötte jag, Casse, Tim och Joonas upp Philip och Tanja, som är på utbyte i ett annat universitet i Montréal. Vi gick och kollade på min första NHL match: Móntreal Canadiens mot Pittsburgh Penguins. Stämningen var otrolig och allting var så mycket större än i Finland! Tyvärr så förlorade Canadiens men det var en lyckad kväll ändå!

Har det fortfarande svårt med öldrickandet, så måste sörpla på min lilla drink medan alla andra drack öl.

Tanja, Casse, jag och Tims fotograferingstalang.

På fredagen kände jag mig redan bättre så jag och mina rumskompisar gick och turistade oss i Montréal Old Port. Vi hade som mål att besöka Notre Dame men det var stängt, så det blir ett nytt besök någon annan dag.. Här kommer några bilder från vår dag på stan! Första två är från min snapchat och sedan en bild på det mysiga caféet som vi kaffepausade på.

På lördag var det dags för en stor barrunda, som ordnades av en lokal start-up. Första baren hade live band och var ett väldigt mysigt ställe! Där fick man även 25 shots för 25$ så vi finnar såg det som en passlig utmaning. Bar nummer 2 var så cool med skate ramp innuti! Har tyvärr inga bilder från stället (men flesta hann säkert se det på snapchat). Följande två ställen var klubbar och resten av kvällen bestod av mycket dansande!

Söndagen blev som förväntat väldigt trög och det enda produktiva jag fick gjort var att gå till matbutiken. Tyckte att vägen dit var rik på mysiga och coola hus så passade på att ta några bilder. Blir fortfarande positivt överraskad av hur tufft Montréal är!

Denna vecka kommer att bestå av en hel del skola och på torsdag åker jag på en roadtrip till Toronto, Niagra Falls och Chicago wuhuu! Det blir en 5 dagars resa och 3 nätter kommer att spenderas på bussen.. Men vi är unga och friska (yolo) så det kommer nog att gå  bra! Skall försöka komma ihåg att ta många bilder:)

Måste ta och skärpa mig med skolan då det redan känns som om man ligger efter. Har framförallt problem med franskan som känns alldeles löjligt svår. Tydligen måste utbytet innehålla lite skola också.

Har också äntligen haft chansen att pröva gymmet som universitetet har här. Alltid lika obekvämt att komma till ett nytt gym då man måste leka att man inte alls är så borttappad som man känner sig.. Men hoppeligen kommer träningen att bli en del av vardagen här också!

Nu är första veckan bakom! På fredagen började Welcome Week med snowtubing på St Sauveur vilket var så kul haha! Man kunde åka ensam eller samtidigt med upp till 6 personer! Vissa av backarna var så branta att ditt ansikte frös till is ifall du inte täckte det med allt som du ägde och hade på dig...

Efter 5h åkande hoppade vi på bussarna igen och åkte mot stugan där vi skulle spendera veckoslutet. Det var den största stugan jag har sett så vi 150 utbyteselever rymdes bra. Kvällen bestod av drickspel (surprise surprise) och det var roligt att lära känna mer folk! Lärde mig spelet 'rage cage' som jag definitivt kommer att introducera till er där hemma också;)

På söndagen åkte bussarna med bakfulla studerande till ett utespa, vilket var så coolt! Det var -20 grader och alla bassänger var utomhus, så det var vääldigt kallt att springa runt i bikini från en pool till en annan. Men miracles do happen och jag lyckades överleva veckoslutet utan att bli förkyld.

På söndag kväll var alla tillbaka i sina egna sängar och det blev en efterlängtad sovmorgon på måndag. Dom flesta hade skola på måndag men jag och mina rumskompisar hade ledigt, så dagen spenderades i Downtown. På kvällen var det dags för skrinning i Montréals Old Port, vilket är den gamla delen av staden. Eftersom jag representerar Finland var det såklart förväntat att jag skulle vara jätteduktig, men det slutade i att jag föll fler gånger än asiaterna sammanlagt. Skyllde på skridskorna och isen.

​Har nu haft första lektionen av mina alla kurser och de verkar super intressanta! Hade glömt hur intressant ett ämne kan bli då föreläsaren själv också tycker om sitt ämne.. Till skillnad från Hanken är alla väldigt aktiva på lektionerna, och alla vill dela med sig av sina åsikter osv. Blir kul att se hur kurserna utvecklar sig under de kommande veckorna!

Nu blir det igen en utekväll! Hejhej!

Till sist en bild på Kanadas traditionella maträtt "Poutine", som är egentligen franskisar med ost och valfritt tillägg. Det var en av de flottigaste maträtterna som jag har ätit.. Jag antar att det samlades några extra kilogram efter den måltiden.

Hallo! Efter att ha svarat på spanska cirka 52 gånger, låst ut mig ur lägenheten och glömt att ge dricks på about varje ställe, är nu första dagarna bakom och jag känner mig mindre borttappad för varje dag. Lägenheten är inte riktigt som bilderna på nätet, men man vänjer sig! Delar alltså lägenhet med 4 andra tjejer: Moa från Sverige, Julia från Finland, Elske från Nederländerna och Clémence från Frankrike. Alla är super trevliga!

Här är utsikten från min lilla balkong!

Vi bor i La Plateau som är ett område med en massa caféer, restauranger och små butiker. Allting är så mysigt här! Det tar ungefär 30min härifrån till skolan med buss.

Igår hade vi 'Orientation Day' där vi fick en massa information om kommande terminen och gick en rundtur i skolan. På kvällen hikade (eller mer promenerade) vi alla utbyteselever till Mount Royal som är ett berg som ligger nära oss. Utsikterna var så fina!

Julia, Elske och jag på kvalitetsbild på Mount Royal.

Efter bergsbestigningen var det dags för första utekvällen, vilket var super kul! Men jetlaggen sitter fortfarande i och vi alla rumskompisar gick hem ren vid 12 tiden.

Vädret börjar bli allt kallare här och jag har totalt underskattat vintern i Montréal. Så nu blir det en jakt på ordentliga vinterstövlar och utebyxor! Kanske jag borde ha lyssnat noggrannare på föreläsningen om hur man skall klä sig här för att överleva vintern...

Idag börjar 'Welcome Week' med en massa program hela veckan!

Sitter för tillfället på ett café på Heathrow och väntar på att mitt flyg till Montréal skall närma sig, har nämligen en lång mellanlandning på 7h. Är väldigt förväntansfull över kommande 5 månaderna, men samtidigt känns det fortfarande overkligt att jag faktiskt är redan på väg!

I brist på annat bjuder jag på en bild av min "Avocado, Hummus & Roasted Cherry Tomatoes Toast" som kom utan avokado och körsbärstomaterna var ej rostade. Men gott ändå!