I DID IT! JAG GJORDE DET!!! Jag klarade den största utmaningen i hela mitt liv.

GLAD TACKSAM och STOLT. Det är det jag känner mest av allt efter dessa 122 dagar. Så glad och lycklig över att jag gjort detta, över att mitt liv har blivit så berikat av nya upplevelser, erfarenheter och människor. Tacksam över att jag fick denna möjligheten, över vad jag har och vad som väntar på mig där hemma. Jag är så oerhört priviligerad. Tacksam över att Sverige är mitt hemland. Framförallt är jag tacksam över mina vänner och min familj. Dessa månader har fått mig att inse hur viktiga vissa personer är i mitt liv. Och sist men definitivt inte minst är jag så HIMLA STOLT ÖVER MIG SJÄLV. Tänk att jag gjort detta. Känner mig så stark och modig!

Nu vill jag hedra mina 122 dagar på Jamaica med en visuell recap. Sätt gärna på denna denna denna eller denna låten för att ännu bättre sätta er in i hur mitt liv varit här borta på andra sidan.

Vi ses snart, PUSS!

Nu är väskorna packade, rummet är städat och inspekterat och jag är så redo att åka hem! Igår var det riktigt jobbigt, jag vill åka hem men det kändes samtidigt så himla jobbigt och sorgligt att lämna allt och alla. Jag får alltid separationsångest, tycker tom det är jobbigt att lämna ett hotellrum efter en helg haha. Men som jag längtar efter er!!! ALLIHOPA! Och julen, gosh vad jag ska julmysa. Om mindre än två dygn sitter jag hemma i soffan. Helt galet.

Som jag sa tidigare så har jag sett till att göra så mycket jag bara kan nu det senaste och tiden har gått alldeles för fort. Men idag har den sniglat sig fram. Jag vill bara att det ska bli torsdag (helst fredag) NU. Mitt flyg går inte förrän 14.50 lokal tid här från Kingston i morgon och det är den resan jag ser minst fram emot. Sist vill jag minnas att flyget var trångt, kallt och obekvämt men det kanske berodde på att jag rest i 20 timmar och knappt sovit...Är också lite nojig över att checka in. Har ju två extra väskor som jag måste betala för och mina erfarenheter från detta land säger att det kommer ta lång tid och skapa oreda. Allt som kräver liiiite extra ansträngning av personal görs helst inte. Men sen, efter incheckning, flygresa och landning i Miami känns det som att allt kommer gå toppen *peppar peppar*. Har börjat gilla att resa ensam och blivit riktigt bra på det. Och flygplan är ju faktiskt riktigt mysiga! Ser fram emot att sova lite, kolla på ett par filmer, äta mindre goda flygplansmåltider och läsa min bok. Blir säkert lite extra julklappsshopping på mellanlandningarna där emellan också.

Oj, jag tappade tråden här. Skulle ju bara visa lite av vad vi gjort de senaste dagarna här.

I måndags unnade vi oss en kväll på en finare restaurang. Det blev verkligen en perfekt avrundning på denna terminen! Det var fantastiskt gott och härligt att spendera kvällen med några av tjejerna!

På tisdagen åkte jag, Nina och Ella till Ocho Rios för att leka vid Blue Hole, chilla på stranden och självklart äta en sista jerk chicken haha. Men Blue Hole alltså, så jäkla ballt ställe! Har sagt det förut men säger det igen, naturen här är så förbannat vackert och inte minst när människan inte lägger sig i. Bilderna är inte i närheten av att göra stället rättvisa!

Här var jag glad men också helt förkrossad över det faktum att det var min sista dag vid strand och hav på jag vet inte hur länge :(

Ikväll ska vi mysa med en film och bara umgås. En annan tjej lämnade idag, imorgon åker jag och en till och sedan trillar vi av en efter en. Så. Himla. Sorgligt. Men vi har lovat varandra att ha en återträff i Amsterdam i sommar så vi säger "ses snart!" istället för "hejdå!" när vi kramas och låtsas att vi inte är ledsna. Nu är jag riktigt blödig märker jag. Åh...

Herregud, jag är alltså inne på min sista vecka här. Hur snabbt har det inte gått? Kan inte tro att jag om mindre än fyra dygn sitter hemma i soffan med min fina familj. Lika mycket som jag längtar efter det, lika mycket inser jag hur mycket jag kommer sakna detta stället. Jag försöker fota, filma och minnas allt jag gör så gott jag bara kan. Har redan börjat packa eftersom jag har planerat in massa saker de sista dagarna nu (typiskt mig) men detär för jag vill maxa den sista tiden. Ikväll ska vi äntligen äta på Steak House som var fullbokat senast vi gick dit. I morgon väntar en dagsutflykt till Blue Hole och något festligt på kvällskvisten. Onsdag handlar om att packa och städa det sista och allmänt förbereda mig för hemfärd och på kvällen ska vi göra något kul för att fira min sista kväll.

I går söndag hade vi en sista stranddag (nästan) hela gänget. Blir nästan tårögd av bilderna...kan inte fatta att detta fantastiska äventyr snart är slut...

Så har redan min och Ninas minisemester i Negril kommit och gått. Åh, när man är på ställen som Negril vill man allt annat än att lämna Jamaica. Men när istället för att deppa över att vår tid snart här är över försökte vi njuta till fullo. Tycker att vi lyckades riktigt bra!

Hotellets frukostbalkong var inte att leka med. Med lite sats hade man nog kunnat hoppa rätt i vattnet därifrån!

Vi hängde såklart de flesta av våra timmar på stranden. Våra största bekymmer var om vi skulle sola fram- eller baksida och om vi skulle ha Mudslide eller Rum Cream från baren...

Vi låtsades att vi var på romantisk semester och kollade på den alltid lika vackra solnedgången. Jamaica har helt klart de vackraste solnedgångarna jag någonsin sett. MAGISKT!

En kväll gjorde vi oss fina, åt en femstjärnig middag på balkongen och gick ut och dansa. Vi hade en så himla rolig kväll, som alltid med den donnan! Och ja, den där middagen är femstjärnig på riktigt. Rykande het jerk chicken från gatan, våra favvonachos och en flaska rötjut.

En morgon åt vi frukost vid poolen och morgonbadade lite innan vi traska till stranden.

Åt en god lunch på att av alla typiskt jamaicanska strandrestauranger.

Drack kokosnötter och posade lite innan den snabba men perfekta lilla semestern var över. Var riktigt jobbigt att lämna...

Väldigt onaturlig och inte spontan bild men man förstår min kärlek till just denna kokosnöten, så himla mycket godare än alla andra jag druckit här!

På ett sätt innehåller denna luciamorgon motsatsen till vad jag önskar. Jag vill ha ett frostigt vinterlandskap som gömmer sig i decembermörkret, levande ljus på varenda plats där det är fysiskt möjligt, doften av nyligen använda tändstickor och det nybyggda kaffet, gosestrumpor och en gigantisk filt och såklart ohälsosamma mängder lussebullar, pepparkakor och Alladinpraliner. Och jag vill helst ha allt detta tillsammans med min lillasyster hemma hos mormor och morfar.

Nu sitter jag i ett solupplyst studentrum som inte tillåter levande ljus, det luktar gräs och bensin, jag har en mjuk filt bredvid mig som jag är för varm för att använda och jag knaprar på en 90% kakaoruta från Lindt som jag hittade för 60 kr. Och juste, jag sitter ensam.

"Stackars människa!" tänker ni nu och börjar famla efter era telefoner för att skicka ett stöttade meddelande om att "Snart kommer du hem vännen och då ska vi ta igen allt julmys gånger hundra, håll ut!!". Eller så gör ni inte det. Troligtvis tänker ni "Sluta klaga din drama queen, gå och plaska lite i Karibiska havet och njut av en färsk kokosnöt på den vita stranden istället" och det är precis vad jag ska göra.

För även om det inte är 13 december på det ultimata sättet, så är det ända himla bra. Jag har åtta (!!!!!!) dagar kvar på Jamaica och livet är ganska lätt att leva. Skriver dock en mental brasklapp till mig själv *Åk inte bort så nära in på jul Moa. Någonsin. ALDRIG. Du är alldeles för besatt av den*

Det är så sjukt att människor börjar åka hem nu. Igår hade vi en sista kväll tillsammans innan den första familjemedlemmen åker hem idag. Usch vad jag kommer sakna alla!

Självklart blev det på favvohaket Chilitos, kommer sakna det stället också haha!

Och alla paniktog massa bilder, minnen minnen minnen!