View tracker

Ovan har vi en filmsnutt med en Mercedes w202(troligtvis tillverkad mellan 1995 och 2000) med 2,5liters femcylindrig OM 605 och fyra ventiler per cylinder. Eftersom det är en förkammardiesel kan den varva 7000rpm.

Varför är dessa bättre än dom tidigare? OM 60x var en helt nyutvecklad motor med topplock i aluminium, byggda för att ersätta de gamla slitvargarna i gjutjärn (OM 61x) dessutom lyckades de sänka ljudnivån, göra motorn lättare, kompaktare, mer effektiv och bränslesnålare. Detta trots att dessa motorer fortfarande håller 100 000mil med helt vanlig service.

OM 602 är en femcylindrig motor med 2 ventiler per cylinder, den tillverkades från 1985 fram till 2002 och även på licens av Ssang yong i Korea under namnet OM 662 (1996 till 2004). Den tillverkades i två olika motorstorlekar på 2,5 liter och från 1988 även i en strokerversion på 2,9 liter. Den större versionen av motorn användes i transportbilar eller terrängbilar, samt som direktinsprutad version i E290 turbodiesel (år 1996-2000). Motorn finns både med, utan turbo och från 1988 så blev förkammaren omdesignad under benämningen "Diesel 89 initiative" för mindre sotiga avgaser och bättre effektivitet. Denna motorn monterades framförallt i mercedes 190(w201) och w124 men som tidigare nämnt även i transport och terrängfordon. Dom turboladdade 2,5liters motorerna ska enligt osäkra källor ha oljekylda kolvar och starkare vevstakar

I utförandet som sugmotor var effekten och vridet såhär:

2,5 liter 1985-1988 90hk vid 4600rpm och 154Nm vid 2800rpm

2,5 liter 1988-1993 94hk vid 4600rpm och 158Nm vid 2600-3100rpm

2,9 liter 1988-2001 95-98hk vid 4000rpm och 192Nm vid 2400-2600rpm

i utförande med turbo

2,5 liter 1986-1988 122hk vid 4600rpm och 225Nm vid 2400rpm

2,5 liter 1988-1993 126hk vid 4600rpm och 231Nm vid 2400rpm

2,9 liters direktinsrutad 120-129hk vid 3800rpm och 280-300Nm vid 1900rpm (fanns i w210 modellen)

Varför är denna motorn så grymt bra då? Den är väldigt långlivad, användes i massor av olika fordon, samtidigt som den är mer effektiv, varvvillig och tystare än föregångaren, vi jämför lite med föregångaren för att se skillnaderna.

Mercedes w124 tjänstevikt ca 1450kg(tillverkad från 1984 till 1997) acceleration 0-100km/h 250D 16,5 sec, 250D Turbo 12 sec bränsleförbrukningen borde vara ca 0,75 liter/mil för turbon och ca 0,7 liter/mil för den utan turbo. nedan kommer siffrorna från föregångaren igen.

Mercedes w123 tjänstevikt ca 1400 kg (tillverkad från 1975 fram till 1985): acceleraton 0-100km/h: 240D 22 sec, 300D 18 sec, 300D turbo 15 sec Bränsleförbrukning: 240D normalt 0,75-0,85 liter/mil (långkörning i 80-90km/h ska det gå att få ner i 0,7liter/mil) 300D oftast 0,85-0,95 liter/mil (både med och utan turbo)

Dessutom är OM 602 trimvänlig för den som vill ha mer effekt, 250hk ska den klara utan större problem med pålitligheten, medans max ligger på nånstans över 300hk men då är pålitlighet och hållbarhet ingen större proritet. Kan även tillägga att jag personligen har ägt en mercedes 190 2,5D(w201) med 90hk och hur jag än körde så tog den 0,64-0,67 liter/mil

ovan en liten film på om602 i w124 chassi

OM 603 är helt enkelt samma motor som OM 602 fast med en extra cylinder. Den sexcylindriga Om 603 tillverkades från 1985 till 1996, fanns både med och utan turbo och i två olika motorstorlekar 3,0 liter. Troligtvis framtagen för USA-marknaden fanns från 1990 en uppborrad och förlängd slaglängd 3,5 liters version som framförallt användes i dom större och tyngre lyxbil-modellerna. Nedan kommer siffror på 3,0 liters modellen.

I utförandet som sugmotor var effekten och vridet såhär:

3.0 liter 1985-1988 109hk vid 4600rpm och 185Nm vid 2800rpm

3.0 liter 1988-1993 113hk vid 4600rpm och 191Nm vid 2700-2900rpm

i utförande med turbo

3.0 liter 1986-1988 143hk vid 4600rpm och 267Nm vid 2400rpm

3.0 liter 1988-1996 147hk vid 4600rpm och 273Nm vid 2400rpm

Varför är denna motorn med här? för att den är den största och grymmaste dieselmotorn som gick att få original i de tidigare w124. Trots att den har ett mer känsligt topplock än OM602 så kan man plocka ur ca 300hk ur motorn och ha den hyfsat pålitlig, medans max ligger nånstans omkring 400hk och det är imponerande siffror. den större versionen på 3,5 liter däremot är enormt känslig även original och många topplock fick troligtvis bytas innan Mercedes designade om topplocken och förstärkte dom

Mercedes w124 300D tjänstevikten är ca 1500kg acceleration 0-100km/h 300D 13 sec, 300D Turbo 11 sec(endast automatväxlad) bränsleförbrukningen ligger nånstans omkring 0,8-0,9 liter/mil

dessa sexcylindriga motorerna går väldigt jämt och fint, men dom är väldigt långa och tunga, vilket gör det trångt under motorhuven. Troligtvis är det även det långa topplocket som gör dom lite känsligare, troligtvis är det svårare att kyla cylindern närmast torpedväggen.

ovan en w124 med en 300 turbodiesel, notera hur trångt det är

Om 604 hoppar vi över här och jag kommer förklara varför i ett senare blogginlägg

OM 605 tillverkades från 1993 till 2001 och är en vidareutveckling av den femcylindriga OM 602. Motorstorleken är på 2,5 liter och topplocket har omdesignats med bland annat dubbla överliggande kamaxlar (DOHC). Denna motorn fanns bara i två karossmodeller w202 och w124 (förutom specialmodell av w210 för vissa länder). Den började att tillverkas utan turbo för att sedan 1995 erbjudas med turbo.

utan turbo

2,5 liter 1988-1996 113hk vid 5000rpm och 170Nm vid 2800-4600rpm

i utförande med turbo

2,5 liter 1995-2001 150hk vid 4600rpm och 280Nm vid 1800rpm

vad är så speciellt med denna då? Vill du trimma en personbilsdiesel så har du fått jackpott med denna motorn då den är en av de mest lättrimmade personbilsdieslar någonsin, rätt turbo + intercooler samt modifierad pump så kan man enkelt plocka 300-400hk och motorerna ska klara upp till 500hk utan större problem. Finns även en viss herre från Finland som lyckats plocka 550hp efter 6000rpm och växellådsknäckande 707nm


ovan ser vi en kort filmsnutt på en w202 som accelererar över 402m på 12,8 sec och fart över 180km/h. Motorn är helt original inuti med bland annat en större turbo och modifierad insprutarpump. Effekten är 375hk och vridet ligger på 611Nm (bilen är körd med 300hk+ i två år utan problem)

OM 606 tillverkades mellan 1993 till 2001. Den är en vidareutveckling av OM 603 med 3,0 liters motorvolym och 24 ventiler, kanske har den bättre hållbarhet än föregångaren eftersom hela topplocket är nyutvecklat? dock är den kortare OM 605 snäppet mer robust. det finns nån enstaka som lyckats ta ur 590+hk troligtvis har även denna sexcylindriga motorn lite svårt att kyla cylindern närmast torpedväggen? Normalt så plockar de flesta trimmare 400hk upp till strax över 500hk ur denna motorn, medans absolut max borde ligga omkring 600hk och vid denna trimninggraden har den dessutom ett vridmoment som knäcker många bakaxlar och växellådor

utan turbo

3,0 liter 1988-1996 136hk vid 5000rpm och 210Nm vid 2200-4600rpm

i utförande med turbo

3,0 liter 1995-2001 177hk vid 4600rpm och 330Nm vid 1600-3600rpm

Varför är alla dessa motorerna bara på andra plats? motorn på förstaplats är ännu mer robust, användes under längre tid i massor av olika fordon och är ovanpå det bränslesnålare. en annan sak som gäller motorerna med dubbla överliggande kamaxlar är att de aldrig användes i lättare lastbilar och endast OM 606 användes i terrängbilen. En gissning till detta är att dom troligtvis är mer högvarviga och en annan är att motorerna är mer komplicerade med fler delar som kan gå itu. Enligt osäkra källor händer det även i de senare motorerna med DOHC att glödstiften fastnar och bryts av när det är dags att byta dom och delvis kan det bero på att de är så långa.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ovan är en video på en mercedes 240D (w123)


Dieselmotorer, nu snackar vi om riktiga dieselmotorer innan datorernas intrång, enkla motorer där underhållet består av olja, filterbyte(oljefilter, luftfilter, bränslefilter) och var 10-20 000 mil spridarrenoveringar(om man vill att motorn ska gå riktigt bra). Här håller vi oss till bilar som får köras med b-körkort och de som än så länge har en prisklass som passar för oss vanliga dödliga. Det finns såklart andra bra dieselmotorer som jag kommer diskutera lite mer i slutet av min lista, vi drar igång topp 3(enligt mig) och börjar från tredjeplats

Mercedes OM 615, senare OM 0616 och OM 617. OM i motorbeteckningen betyder Oel-Motor(oljemotor) eller översatt så är det moderna namnet Dieselmotor mer förståeligt.

OM 615 tillverkades från 1968 fram till 1985 och är i stort sett en stabilare OM 621 (som började tillverkas 1958) med fem ramlager istället för det tidigare tre i OM 621, den är fyrcylindrig med både block och topplock i gjutjärn. Den överliggande Kamaxeln drivs av en kamkedja och hela motorn ska enligt en osäker källa ha en vikt på ca 202 kg. Den fanns i 2,0 liters version och senare 2,2 liters med större slaglängd. Effekten var till en början 55hk vid 4200rpm med 113Nm vid 2400rpm för att sedan bli hela 60hk vid 4200rpm och 126Nm vid 2400rpm

OM 616 tillverkades från 1973 fram till 1985 i Mercedes personbilar, fram till 1995 i mindre lastbilar och enligt vissa källor licenstillverkas den kanske fortfarande i Indien hos "force motors". Denna motorn är i stort sett en uppborrad Om 615 med cylindervolym på 2,4 liter. Vridmomentet skulle vara på 137Nm vid 2400rpm den ursprungliga versionen hade 65hk vid 4200rpm och från slutet av 1978 designade de om förkammarna, kamaxlen och kanske något mer för en mer effektiv förbränning och resultatet blev 72hk vid 4400rpm

OM 617 tillverkades från 1974 fram till 1991 och är en femcylindrig version av OM 616 med cylindervolym på hela 3,0 liter. I version utan överladdning har den 172Nm vid 2400rpm och 80hk vid 4000rpm, 1979 så genomgick denna motorn samma förändring som den fyrcylindriga och resultatet blev att hästkrafterna ökade till 88hk vid 4400rpm. Den fanns även med turbo från 1978 med 110hk vid 4200rpm och 230Nm vid 2400rpm och från 1980 så ökade effekten till 125hk vid 4350rpm och vridet ökade till 250nm vid 2400rpm


Varför är dessa motorer bland topp tre?

odödliga dieselmotorer som hade stor framgång inom personbilsdieslar och troligtvis är dessa motorer anledningen att det byggts många personbilar med dieselmotorer sedan dess. Ovanpå detta så är 100 000 mil inga problem för dessa enormt hållbara(nästan odödliga) gjutjärnsmotorer och dessutom fanns de i Mercedes långlivade personbilar, som exempelvis modellen w123


Varför bara på tredjeplats?

Tja, vi börjar i ena ändan. En motorkonstruktion som i stort sett härstammar från 1958 med lite uppdateringar, dessa motorer är rätt så högljudda och har ingen silkeslen gång heller. Ovanpå detta är dom fyrcylindriga rätt så långsamma och alla dessa motorerna är rätt törstiga ovanpå detta. Den sista pricken över i:et till att dom bara hamnar på tredjeplatsen är dessutom kravet på manuell ventiljustering (helst var 2000 mil/eller en gång per år) på grund av den lite gammalmodiga konstruktionen.


Här kommer lite siffror och jämförelser

Mercedes w123 tjänstevikt ca 1400 kg (tillverkad från 1975 fram till 1985): acceleraton 0-100km/h: 200D 27 sec, 240D 22 sec, 300D 18 sec, 300D turbo 15 sec Bränsleförbrukning: 240D normalt 0,75-0,85 liter/mil (långkörning i 80-90km/h ska det gå att få ner i 0,7liter/mil) 300D oftast 0,85-0,95 liter/mil (både med och utan turbo)


Volvo 244 tjänstevikt ca 1350kg (tillverkad från 1975-1993) acceleration 0-100 ca 13 sec(med b21A) och bränsleförbrukning ca 0,9 liter/mil (när förgasare och tändsystem är välservat)


och nedan kommer en kort video på  en 300turbodiesel(automatväxlad)


Likes

Comments

View tracker

Det som jag letar efter i en perfekt bil kan skilja sig från vad andra letar i sin perfekta bil, så lika bra att rada upp det som är viktigt och bäst för mig. Denna listan är i o-ordning och jag bara listar upp det efterhand som jag kommer på sakerna. Bilden ovan visar en bil som ifall den funnits på riktigt (bara sätta samman med en insexnyckel) vore perfekt enligt mig.

*billig och enkel service (så att även jag med tummen i handen kan göra det)

*bra framkomlighet på vintern (bilen ska ta sig fram utan att stå stilla konstant och spinna med hjulen)

*vettig markfrigång

*bra coupé-värme på vintern

*sval på sommaren utan AC

*bra utsikt, inga a och b stolpar tjocka som telefonmaster

*vettig pris i inköp

*bra motor som alltid startar och fungerar, i kyla såväl som värme(gärna bränslesnål) 

*inget behov av konstanta och dyra reparationer 

*vid behov av reparation ska de nya delarna hålla länge och vara vettigt prissatta

 kanske har glömt något med då får jag helt enkelt lägga till det senare

Likes

Comments