Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Resa med barn, Mat

Jag är såå trött. Det tar på krafterna att fira en hel dag. Man måste ju liksom vara så glad också (helst hela tiden) och äta massvis med socker.

Började morgonen med sång, paket och fattiga riddare!

Sen blev det paddleboard med Jimmy och Erik för födelsedagasbarnen. Tack för den presenten Erik och Lisa❤

Efteråt blev det den bästa av luncher...

Som den här glassbomben med sju skopor glass från 2 scoops!

Efter den lunchen tog Lisa och jag över de färska tonåringarna och åkte till Saladan för att mysa. Alfons fick världens äldsta massagegumma som verkade vara helt lomhörd och gjorde allt tvärtemot det Alfons sa men förutom det var allt bra. Eller Lisas hår gick tydligen inte att bleka trots flera försök. Det mesta av håret sitter dock kvar så ingen större skada skedd.

Vi åt faktiskt ännu mer lunch också. Två luncher till blev det för mig och Alfons!

På kvällen bar det av till Mr Nui och hans restaurang So Good. Säga vad man vill om det stället, att servicen kanske ibland kan ifrågasättas och eventuellt att nivån på uppmärksam serveringspersonal kunde höjas, men Mr Nui är fantastisk med alla barnen, så engagerad och omtänksam. Idag hade han ordnat jättefint för Alfons och Cornelias skull!

Det var Erik och Lisas sista kväll så det var extra mysigt att det blev en härlig kväll med många skratt, mestadels glada, sockerhöga barn, god mat och framförallt två ordentligt firade nyblivna tonåringar! Ni är bäst Alfons och Cornelia💘💘

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Mat, Barn

Nu när Erik och Lisa är här ville vi passa på att hänga utan barn. Lisas och mitt häng blev på Kantiang beach med start vid Same same but different. Väldigt fin strand där och vi åt god lunch i deras restaurang. Litet minus dock för att stranden verkligen var helt öde (egentligen det vi var ute efter, trodde vi åtminstone). Men det innebar också att inga stolar eller parasoll fanns över huvud taget och i den stekande solen gick det inte att sitta långa stunder.. Men vackert det var det!

Blev en Spy innan lunch. Bara en sån sak liksom😅. Lunchen var alltså denna goda papayasallad med stekt kyckling som Helena tipsade om. Den var jättegod! Men vart var papayan?? lika bra det eftersom papaya ändå inte är särskilt gott😄

Efter lite pressande i solen gick vi bort till Why Not Bar och sjönk ner i en varsin sittpuff. Jag tog massage och Lisa nöjt av lugnet. Sen kom vi på att vi nog, trots allt, inte orkade vara borta hela kvällen också. Vi längtade nääästan lite efter barnen..
Det la vi dock upp väldigt snyggt så att Jimmy och Erik trodde att vi uppoffrade oss för deras skull, en lär ju vara lite smart..

Vi åkte alltså hem och tog över ett gäng glada kids så männen kunde gå ut och roa sig. Vi roade oss med hjälp av Bamse vi.

Lite läskig, han den där Bamse...

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Klong Dau, Kärlek

Nåt jag verkligen vill njuta av in i det sista så är det kvällarna på stranden. Det är fasen det bästa här. Timmen innan solen går ner.

Efter en tidig middag, hemkörd från trevligaste Mr Friendly, tryckte vi på ungarna badkläder och släpade med alla flytdon ner till stranden.

Frans och världens tröttaste Polly

Japp, många flytdon blev det. Och som sagt världens tröttaste (och kinkigaste) Polly som lekt hela dagen med Frans och Vilma med två dagars hög feber i bagaget.

Kolla Erik och Lisa då, solnedgångsselfie, så gölliga😄⭐⭐

Eller Lisa och Vilma! Jättejättegulliga🌅

Här då? GOALS-gullig..

Thailand, Bo utomlands, Familj, Resa med barn, Mat, Kuala Lumpur

Här har det varit tyst ett tag. Det beror på att vi haft fullt upp och att Bejaya Times Square i Kuala Lumpur hade sisådärigt Wifi.

Vi startade helgen redan i torsdagskväll faktiskt. Jimmys moster Elaine fyllde då 60 så vi firade storslaget med skumpa och middag på The Island och sen drinkar, eldshow och fyrverkerier på Indianen för de som orkade, inte jag alltså..

På fredag förmiddag kom Mr Chaichana från Together (vår lilla minilivs/alltiallo på gatan) och hämtade upp oss. Han körde oss som vanligt med lite skräckblandad förtjusning till Krabi Airport (lika glad varje gång vi och alla andra vi mött efter vägen har livet i behåll efter resan)..

Från Krabi tog vi flyget till Kuala Lumpur igen.

Jimmy och jag tar bilder på våra sovande barn. Alfons hade hög feber i två dagar precis innan vi åkte och var rätt däckad. Nu har Polly hög feber..

Väl framme i Kuala Lumpur checkade vi in på ännu ett enormt hotell, Berjaya Times Square, som sitter ihop med en ENORM galleria. Det är så stort att det till och med ryms ett helt litet Gröna Lund i mitten, med bergochdalbana och allt...

Själva hotellet luktade cigarettrök och var inte direkt superfräscht. Nu jämför jag visserligen med E&O Recidens som var sjukt fint men nja ändå för hotellet...

Shoppingen får däremot fem stjärnor av mig. Finns HUR MYCKET SOM HELST! Såväl billiga kopior (sjukt jädra billiga) och kläder och prylar och det finns butiker med märkeskläder till väldigt bra pris.

Att äta är också väääligt billigt, typ halva priset på till exempel Mc Donalds och Starbucks jämfört med Sverige (vilket gör att man äter dubbelt så mycket så det jämnar ut sig ändå). Malaysisk mat verkar vara en salig blandning av Thai/Kina/Arab men det blev inte mycket inhemskt mat i magen förutom för Jimmy som verkar tycka att det var gott.

Jag gillar också med Kuala Lumpur att de flesta pratar väldigt bra engelska och att det är rent, fräscht och ordning och reda (stor kontrast mot Thailand).

Samtidigt var det väldigt skönt att komma hem till Lanta sent igår, krypa ner i en nybäddad säng och somna till ljudet av grodorna för herrejösses vad mycket energi som går åt när man shoppar i en storstad...

Thailand, Bo utomlands, Familj, Tankar, Kärlek

Det är med väldigt blandade känslor som jag konstaterar att vår tid i Thailand börjar ta slut (för denna gång). Vilket äventyr det varit för oss som familj! Att vara så långt hemifrån, gå i ny skola, vara nära inpå varandra på ett nytt sätt, lära känna en annan kultur och möta massa nya fina människor.

Det kommer bli väldigt sorgligt att tänka att det här är sista gången vi badar i havet, åker tuktuk, handlar på Lanta Mart, träffar Mr Noi, går till skolan eller yogar med Helena😢😢😢.

Finns även några saker som ska bli skönt att det är sista gången för, som att stiga upp och känna lukten av död och avlopp, tvätta håret utan varmvatten och att behöva säga tack, men nej tack till sjuhundrafyrtiotre tuktuk-chaufförer..

I det stora hela och med facit i hand är det ändå få grejer jag velat göra annorlunda. Visst hade vi kunnat vänta tills Polly var lite äldre och på så vid underlättat vardagen. Vi hade kunnat bråka om husets skavanker med ägarna men att vi haft det lite träigt och bökigt emellanåt med små prövningar är kanske det bästa av allt. Vi klarar det och tillsammans är vi en jädrans underbar  familj. Skål för det!

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Klong Dau

Idag körde Alfons eldshow igen och det blev knas och en sån där eldboll fastnade på hans T-shirt. Det gick bra men det såg otäckt ut. Men innan det hände var han grym⭐

Vi har haft en riktigt fin dag idag med bad på Cha-da med farmor (och company) och Erik och Lisa. Efter lunch blev det strandhäng och Jimmy och Erik kom såklart igång med sina sandskapelser. Man kan tro att de aldrig fick leka färdigt i sandlådan som barn.

Det blev en redig grop och en väl genomtänkt sköldpadda. Och det här fina ansiktet som Cornelia gjorde.

Frans, Vilma och Polly fick absolut inte vara med eller ens leka i närheten av sandkonstverken.

Helt plötsligt rullade stora mörka moln in och åskan började mullra. Bara packa ihop och knata hemåt. Det gick över snabbt som tur var så att vi alltså kunde gå till Mr Noi sen på kvällen.

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Kärlek, Klong Dau

Tänk vad mycket lättare allt blir med fint väder. Idag har det inte regnat!! Vi fick till och med en alldeles underbar solnedgång lagom till middagen.

Kolla bara vilken glad och vacker dotter jag har! Fina Cornelia❤

Tog med Erik och Lisa till So Good och idag hände det... Polly gjorde high five med Mr Noi. Det tog henne 4 månader att komma över sin rädsla för honom. Nja, inte så hon skulle följa med honom hem kanske men hon tittade på honom idag i alla fall✌

Och de här två då som lekt som tokar hela dagen. De låter tyvärr inte stackars Vilma vara med ännu men roligt har dom två åtminstone.

Man kunde nästan ta på lyckan på stranden. Folk var så glada igen.

Polly och jag har flyttat in i Cornelias rum nu när Chan och Ae åkt hem. Cornelia bor kvar på övervåningen. Riktigt härligt med en dubbelsäng och dessutom utan flygmyror och larver. Flygmyrorna och larverna ska jag berätta mer om en annan dag. Inte idag när jag ÄNTLIGEN är på gott humör igen.

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Resa med barn, Kärlek

Sluta läs nu om du inte blir glad av bilder på söta barn. Just nu dräller det runt ungar i alla åldrar här hos oss. Tvillingarna Adrian och Aileen 1,5 år och sen Vilma, Polly, Emma, Frans, Elias, Selina och Ella i stigande åldrar. Alfons och Cornelia är i skolan idag men kommer vara lediga resten av veckan för att umgås (vare sig de vill eller inte). Så här kommer det, KIDS!

Polly med sina favoritkillar⭐⭐

Minitwins👫

Polly och Emma osams om en bil😄

Tungt strandliv

Många badvakter

Tack för titten!
See you in March⛄

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Resa med barn, Kärlek

Idag kom Erik, Lisa, Frans och Vilma. Helt obetalbar syn då Polly fick syn på Frans på stranden. -Heeeej Fraaaans! skrek hon springandes med gällivarehäng på bikinitrosorna. Som hon längtat och som de lekte och lekte.

Jag har varit upptagen hela dagen med att umgås med alla vänner och släktingar som är här nu att jag inte hunnit tagit en endaste bild. Helt galet var många vi är. Vi tog upp hela stranden framför Laguna och även hela Lagunas bar.

Det gör mig glad och rörd att alla dessa människor har velat åka hit och hänga med oss. SÅKLART har strand och sol hjälpt till att göra valet att resa över halva jorden rätt enkelt. Men ni valde att åka just hit och det tar jag som en komplimang⭐

Idag var det faktiskt fint väder fram till eftermiddagen så efter en heldag på stranden blev det hemkörd pizza från Bajen till vårat hus. Vi har suttit på altanen och regnet har öst ner och vi har snackat minnen, ätit pizza, barnen har lekt och det har varit riktigt, riktigt najs.

Nu sitter Jimmy, Erik och Chan kvar och spelar kort. Precis som det alltid var förr. Nu med bara några fler gråa hår och i ett annat land. God natt!

Thailand, Bo utomlands, Koh Lanta, Familj, Mat, Klong Dau

Tack vare att thaikidsen ville vara på stranden trotsade vi det mulna vädret och belamrade halva Klong Dau med spadar, flytdon, hinkar, liggunderlag och ungar. Vi lyckades till och med locka fram solen nån halvtimme innan regnet kom tillbaka.

Långt ifrån klarblå himmel

Regnet öste sen ner igen i några timmar så vi tog skydd i shoppinggångarna i Saladan. Cornelia tatuerade sig och småtjejerna fick varsin docka som spelade Frostmusik och lyste epileptiskt.. Riktigt hemsk leksak.

Inte ett dugg hemsk om du frågar Polly och Emma

Middag åt vi på Lanta Seafood i Saladan. Enligt Ae som är thailändsk på riktigt var maten thailändsk på riktigt😄. Stället såg rätt skabbigt ut men annars fanns inget att klaga på. Förutom Polly och Emmas lampdockor som mer än gärna hade kunnat få råka hamna i vattnet under restaurangen.

Kolla in de här pinsamma föräldrarna då Cornelia.