Hej Måndag!

Förra veckan blev inte som jag hade förväntat mig det hände en lite oväntad sak som jag inte vill ta upp här men ja man slutar aldrig förvånas av människor helt enkelt. Som tur var löste sig allt snabbt tack vare en väldigt snäll person i mitt liv. Tänkte dock dela med mig av veckans planer då det kommer blir en händelserik vecka!

Måndag: Idag är en lugn dag, Andreas sprang precis iväg till jobbet och jag ska gå bort till mitt kl 13.

Tisdag: Jobbar samma tid som idag men på kvällen kommer tjejerna och vi ska fira min födelsedag och köra julklappsleken.

Onsdag: MIN FÖDELSEDAG! Lilla jag fyller 21år?! Helt ärligt har jag lite panik då jag gärna inte blir äldre än 20;) Men födelsedag är födelsedag och älskar att fylla år hehe. Är faktiskt ledig så ska luncha med Andreas och på kvällen ska vi hem till familjen och fira både mig och mina syskon som tror det eller ej fyller år dagen efter.

Torsdag: Jobbar även då och som sagt är det min lillasyster och lillebrors födelsedag. På kvällen landar mormor och morfar med flyg och då kommer alla hem till mig och A på middag .

Fredag & Lördag: står jobb på schemat, längtar dock till lördagkväll för då är det min favorit kväll på hela december. Älskar verkligen kvällen innan julafton allt är så mysigt och förväntansfullt. Så då ska jag ta mig hem till familjen för uppesittarkväll och sover även där.

Söndag: JULAFTON!!

Bilder från helgens årliga julmys med familjen och familjevänner.

Hej ny vecka igen!
Förra veckan bestod av mycket julfix bland annat pepparkaksbak och fixade vår fina julgran!
Men men idag fyller även min fina pojkvän 21 år firade han med paket och min ljuva sångröst imorse tror nog han uppskattade det;)

Veckans planer ser ut som följande: JOBB därför inget kul att skriva om, men nästa vecka då jäklar är det en händelserik vecka! Mer om det då, nu ska jag fortsätta kika på svenska hjältar galan❤️

Personalmöte när de e som bäst

Ja imorse stod personalmöte på schemat blev en mysig frukost på packhuset.

Nu ska jag vara produktiv, ta mig bort till gymmet innan det är dags för storstädning av lägenheten så julpyntet kan komma upp & Ikväll är det pepparkaksbak på schemat med tjejerna❤️

Precis landat hemma i soffan efter en så himla härlig helg. Vi har bara ätit gott, myst och shoppat en hel del. Så mysigt att få umgås med familjen på detta sätt och bara vara, med inga måsten.

Nu e jag full med energi inför veckan som även e veckan när Andreas flyttar hit på riktigt?!? Wow vi blir faktiskt sambos for real i helgen.. efter 4 år med distans så e de äntligen över❤️

En riktig mysvecka väntar ska bland annat umgås mycket med finisen på bilden och det blir en riktig girlstrip med tjejerna i familjen. (haha rimma kan jag tydligen)

Måndag: Andreas åker på morgonen, jag ska sova ut, sen städa och diska lite innan jag börjar jobba kl 15.

Tisdag: Ska hinna med ett gympass och börjar små packa in för helgen innan jobbet kl 16.

Onsdag: Ledig dag och har endast några maskiner tvätt, gymmet och en lunch med en gammal barndomskompis inplanerad

Torsdag: Jobbar jag vid 14 så blir nog inte mycket mer än det och sista packningen.

Fredag: Bilen rullar mot Stockholm tillsammans med mamma, lillasyster och vi möter även upp mormor där. Så en riktig tjejhelg väntar.

Lördag: Mysa runt, shoppa & gå på jul på Skansen vet jag att mormor såg fram emot så de ska hinnas med. Sen en god middag.

Söndag: Ännu en hel dag i Stockholm dock utan planer och på vägen hem ska vi försöka hinna svänga förbi Elin i linkan och se hennes nya lägis.

Hej på er!

Tänkte att planerna inför veckan kommer upp lite senare ikväll men först ska ni få se hur mysigt vi hade igår.

Vi åkte nämligen upp till kosta på deras julmarknad tillsammans med Nicole och Andre. Fick sån julkänsla dom hade verkligen gjort så fint, såg exakt ut som snö på marken och granarna. Det fanns massa fina saker att kolla på, dock var det svinkallt. Men stort tips för att göra en lite rolig söndagsutflykt.

Heej, har inte hänt mycket sedan sist så tänkte dela med mig av mina planer inför helgen.

Fredag: Fixa lite inför lördagens festligheter, jobba stänging och sedan fyller även min mammsi år så då ska jag så klart hem och fira henne på kvällen.

Lördag: Troligtvis jobba en stund och på kvällen ska vi ha födelsedagsfest för Elin (som fyller 21 idag wooho!!)hemma hos mig och sen blir de utgång.

Söndag: Vakna upp med födelsedagstjejen (om inget oväntat händer;)) och ska väll troligtvis umgås ett tag sen ska jag och mitt jobbgäng ha AW med den andra butiken i stan!

Ha en super fin helg allihopa ❤

Bild från Elin sjukt roliga 20-års fest förra året

Hej de va ett tag sen sist!

Inte jätte mycket som händer i livet just nu faktiskt. Vart lite nere ett tag då vissa saker tar mer på än vad man tror men just det här är vet jag inte är värd nån energi, men ja det är lättare sagt än gjort. Så det har blivit mycket jobb och när jag inte jobbar försöker jag umgås så mycket som möjligt med mina fina tjejer och familj. I helgen kom Andreas och stannade enda till igår! Vi har myst i de fina vädret, fixat de sista i lägenheten (gick super bra med vissa saker som ni ser längre ner, vad brukar man säga 7års otur väntar) och bara umgåtts.

Nu ska jag strax ut och ta en promenad och sen kila iväg hem till familjen för fredagsmys❤️

Asien 2017
Nu äntligen har jag hunnit klart med det här inlägget, hoppas ni gillar och orkar läsa de, samt att någon kanske kan få något tips inför er resa ❤

Inför resan

-Kolla upp visum, alla länder vi var i kunde vi åka in på med Turistvisum alltså behövde vi inte ansöka om någonting innan men det beror endast på hur länge man planerar att stanna. Däremot för att få komma in i vissa länder behöver man ha en bokad utresebiljett.

• Thailand: 30 dagar om man flyger in i landet 14 dagar om man kommer via landsväg.
  • Malaysia: 90 dagar
  • Bali: 30 dagar
  • Filippinerna: 3o dagar (ingen sa till oss och vi hittade ingen information innan om att vi behövde ha en bokad utresebiljett, jag kom förbi tullen men Andreas fastnade så vi fick inte komma in innan vi bokat en biljett)
  • Vietnam: 14 dagar (utresebiljett bokad)

- Se till att ha alla vaccinationer som behövs för alla länder ni skall besöka, all information om vilka sprutor man skall ta får man hos sin vårdcentral.

-Ha ett extra bankkort gärna två extra man vet ALDRIG vad som händer ;)

- Kopiera era pass ifall de skulle försvinna på vägen.

-Fixa reseförsäkring

-Köpa en väska på runt 55-70 liter beroende på hur länge ni ska vara borta. Min var på 66L. Jag hade också en liten ryggsäck som handbagage som e lättare att hålla koll på med pass och liknande i.

-Ha en stabil budget, allt kan hända flyg blir inställda boenden som dubbel bokas och man vill inte behöva snåla. Vi hade en budget på ca 30 000 var på 3 månader och då räknande vi inte in någonting av de vi köpte innan och även inte flygbiljetterna dit och hem. Vi höll oss i prinicip till budget och gick kanske över med 4-5000 tillsammans. Men då lyxade vi en del och flög mer än vad många gör då vi ville undvika båtresor ;)

Packningstips och budget

• t-shirts, linnen -de bekvämaste du har och som du trivs i, du kommer ej ha på dig de sommarkläder som du knappt använder hemma
  • träningskläder om man känner för det, men de e bland de skönaste man kan ha på sig på utflykter bla
  • massa bikini/badkläder
  • sportbh
  • underkläder och strumpor - men gör inte som mig och ta med allt du äger typ de går att tvätta och det är otroligt smidigt och billigt
  • shorts, kjolar
  • nån strandklänning
  • ett par långbyxor och en tjocktröja - det är kallt på flygplatser och flygplan
  • gympaskor
  • flippflopp / tofflor
  • några ballerina eller "finare skor" ska man gå ut någonstans eller upp på en rooftop kommer man oftast ej in i flippflopp.
  • keps eller solhatt -använde ej jag och nu mår mitt hår inte alls bra så rekommenderas
  • solkrämer, badrumsartiklar -tips ta med hårdtvål håller längre och tar inte lika mkt plats
  • reselakan - i alla sängar vill man inte sova utan dom de kan jag lova
  • ta ej med handduk de finns på alla hotell/hostel och köp en sarong eller fler att ha på stranden istället.
  • toffsar, böcker, kortlek, spel osv
  • plåster, mediciner osv
  • Plastficka att ha alla viktiga papper och pass i
  • kamera eller en gopro eller vilken action kamera som helst är så smidigt och så glad att vi hade en sådan med.
  • Så klart laddare till både telefon och kamera gärna dubbla om man har, lätt att glömma kvar sånt

Länder och favoritställen

I Thailand var vi inte på jäättemånga ställen vi var I Bangkok, Krabi, Khao Lak , Koh Lanta och det som var absolut finast Kho Lipe, super mysig ö dock lite dyrare än på de andra ställena.

I Malaysia var i endast på Langkawi och i Kuala Lumpur och de ösregnade varje dag förutom en i Langkawi så inga super härliga minnen därifrån. Men kan tänka mig att stranden och vattnet är super fint annars. Mitt absolut största tips är att göra Skytrex vilket är en höghöjdsbana, så himla roligt!

Kuala Lumpur är full rull, mycket trevligare än Bangkok men forfarande så där smutsigt som de bara blir i så stora städer. Dock grymt bra shopping, just dom dagarna önskade jag speciellt att jag inte levde på en backpacker budget.

Bali! Oj vad jag hade höga förhoppningar på detta land, men måste erkänna att jag blev lite besviken. Jag skulle inte rekomendera någon att åka till Gili öarna men de e som sagt min åsikt, tycker bara de var smutsigt hästbajs överallt pga ingen motordriven trafk så de e häst och vagn som gäller eller cykel. Dom har böneutrop vääldigt ofta, just när vi var där var det i princip dynget runt och pga att de e så liten ö så hörs det över hela ön, det dånar rejält.

Men Balis fastland är ett stort plus, stränderna är inte de blå fina vattnern och vita stränder utan de e mkt vågor just därför alla surfar där antar jag. Men maten är helt fantastik, människorna är trevliga, det är mycket renare än resterande asien och de finns så mkt att se och göra.

Nu till mitt absoluta favorit resemål, Filippinerna. Wow vilka ständer de finns. De bilder ni ser ovanför är från den finaste ön i livet, Kalangaman heter den och ligger utanför Malapascua som är en ö utanför Cebu.

Det enda negativa med Filippinerna är att det är lite dyrare och svårare att hitta bra boenden, man får ofta lägga kanske nån hundralapp mer samt boka i förväg för att få samma nivå på boende som resterande Asien med vår budget. Maten är inte heller en jätte höjdare men de väger stränderna och befolkningen upp. Man märker också att Filippinerna ligger lite efter i utvecklingen då det är ett väldigt fattigt land, det är svårt att ta sig fram och de tar ofta längre tid men trots att det är de fattigaste landet har dom den dabsolut trevligaste befolkningen,

Vi besökte många ställen på ön Cebu som är en stor ö, Cebu City, Bohol, Moalboal, Malapascua. Vi var även på ön Palawan och i El Nido. Men mina favoriter är de jag nämnde ovanför, att göra i Kawasan falls i Moalboal och att åka på båttur i El Nido

Vietnam.

Vi besökte Ho Chi Mihn och de va ingen höjdare, som ni märker gillar jag inte storstäder, men de som var mest intressant här var att besöka krigstunnlarna skulle jag säga.

Men annars var vi endast på en liten ö Phu Qouc, här hade vi också otur med vädret men vi fick några fina dagar och då fick vi verkligen se de fina sidorna av denna ö. Stort tips super fina stränder och godmat, enda negativa är att dom är väldigt dåliga på Engelska.

Vi avslutade vår resa i Bangkok på de finaste hotellet någonsin och Bangkok överlag är stökigt men med bra shopping och god mat.

Överlag skulle jag rekommendera maten i Thailand, folket och stränderna i Filippinerna och boenden samt aktiviteter i Bali.

Herregud vad långt det blev men är så otroligt kul att få skriva om det här, då det är det bästa jag gjort i mitt liv. Så mitt enda tips till dig om du tvekar på att åka på en långresa i Asien eller vart som ÅK!

Ledig dag, lite små sjuk och så får magiska Linda en avbokning, ja då blir de så här bra!

Nu är jag mer än redo för mörkare tider🍁