Header
View tracker

Hälsa, Inspiration, Träning, BBG-Bikini Body Guide, Vardagen

Imorgon kör jag veckans sista BBG-pass. Då har jag klarat av två veckor.

Jag har försökt tänka på kosten i ca tre-fyra veckor men jag har verkligen ansträngt mig senast tre veckorna. Så för två veckor sedan började jag med BBG (Bikini Body Guide av Kayla Itsines) igen. När jag senast körde BBG blev jag sjuk under vecka nio och kom inte igång igen förrän nu. Men under dessa få veckor har det hänt mycket.

Jag registrerar min mat och hur mycket jag dricker varje dag i appen Lifesum och det inneär alltså att jag räknar kalorier. Det är inte slaviskt på något sätt, utan mer en fingervisning för mig själv. Det hjälper mig mycket! Det har inte hänt så mycket på vågen men jag märker stor skillnad i kroppen rent generellt. Och det är jätteskönt!

Likes

Comments

Hälsa, Inspiration, Träning, Vardagen

I somras var jag inne i ett sådant flow med min träning och övriga hälsa. Jag försökte äta bra och följde Kayla Itsines träningsapp Sweat i hela NIO veckor. Jag var själv förvånad, men det flöt verkligen på. Det blev en vana, och det var precis det jag hade eftersträvat att det skulle bli. Men så i början på oktober blev jag förkyld. Rejält förkyld, med halsont. Är det något jag fått lära mig av andras misstag så är det att absolut, under inga omständigheter, träna med halsont. Jag höll mig motiverad i en vecka och tänkte hela tiden, "snart är det över, då kör jag!". Det tog två veckor innan det onda i halsen släppte. Då var det redan kört.

Några veckor senare blev jag förkyld igen, med halsont. Lagom till jag började hitta motivationen igen.
Även den förkylningen höll i sig. Sedan höll jag mig frisk ett litet tag innan förkylningen slog till igen, med halsont. Nu är det fyra veckor senare och förkylningen med halsont sitter fortfarande i. I fredags ringde jag till slut till vårdcentralen som gav mig några tips att prova under helgen och blev det inte bättre skulle jag återkomma. Och det kommer jag få göra, för bättre har det absolut inte blivit.

Hade jag haft bättre självdisciplin så hade jag skött maten extra bra under den här tiden, men det har jag ju såklart inte. Att börja om varje måndag är jag expert på. Nu går jag bara och väntar på mitt halsont ska försvinna, och tills dess kommer jag fortsätta försöka äta hälsosammare. Jag försöker få med mig maken på tåget och han är motvillig men börjar förstå att det är för bådas bästa.

Likes

Comments

John, Olivia

Att Dessi är en fantastisk fotograf, det vet alla men i år... Jag tänkte att det skulle bli svårt att toppa förra årets bilder men icke. De blev fantastiska även i år. Tyvärr kan jag ju inte visa dem än. Jag har idag lagt en beställning på julkort och när de är utskickade, då kommer jag visa bilderna från fotograferingen.

De fantastiska bilderna från 2015:

Likes

Comments

View tracker

Huset, Hälsa, Inredning, Inspiration, Träning

Nu har vi bott i vårt nya hus ca sex månader. Vi utforskar fortfarande hur värmepumpen funkar, möjligheterna att ta sig uppför garageuppfarten med tvåhjulsdrift vid snö, var vi vill ha tavlor, vad vi vill behålla i möbelväg och vad vi inte vill behålla och så vidare.

Vi trivs fortfarande jättebra, allihop. Jag har ju aldrig bott på landet så det här var en ny upplevelse för mig, men det känns jätteskönt!

Vi hade ett problem med förvaring till en början. Var ska vi förvara det vi vill ha lätttillgängligt men som vi inte använder varje dag/vecka? Var ska vi få plats med vinterkläder? Jag rensade mängder av kläder, väskor och skor innan vi flyttade och jag rensade ännu mer kläder, väskor och skor efter att vi flyttat. Nu klarar vi oss med en gemensam klädkammare och en dubbel byrå i sovrummet. Men vinterkläder och "säsongskläder"? Det fick bli en Lundbergs -lösning i tvättstugan med kläderna i plastlådor. Även ett par hyllor för blöjor, stryktvätt osv.

Vi hade också ett utrymme utanför barnens rum som vi inte visste vad vi skulle göra med riktigt. Men den gamla amningsfåtöljen från Johns rum och ett nyinköpt löpband fyllde det. Så nu är det min lilla träningshörna. Löpband, yogamatta, hantlar, hopprep, foamroller och kettlebell. Perfekt!

Likes

Comments

John, Vardagen, Olivia

Idag fyller min fina, fantastiska, underbara lilla son 2år! Jag kunde inte bestämma mig för vilken/vilka bilder jag skulle uppmärksamma detta med så det fick bli en bildkavalkad i ett blogginlägg. :-)

Kärleken till sina barn, den går inte beskriva. Det finns inte ord nog... Om han bara visste hur älskad han är.

Likes

Comments

John, Vardagen, Olivia

Nu är det äntligen dags! Lite semester hela familjen tillsammans. Jag har ju varit "ledig" med barnen i 4v medan förskolan har varit stängd men R har jobbat hela sommaren. Nu fanns det äntligen utrymme för 1,5v semester för honom, men hur spenderar vi den? Jo, barnen har sin andra inskolningsvecka på nya förskolan och vi inleder veckan med att jobba. Han var inne igår, idag har vi båda åkt in och imorgon får vi ett viktigt besök till jobbet så då måste vi också åka in. På torsdag måste jag också jobba men då hoppas jag kunna göra det hemifrån om tekniken tillåter.

På tal om barnens nya förskola... Jag är väldigt glad för att båda barnen trivs på sin nya förskola. De går på samma förskola men på varsin avdelning. Det känns skönt! Olivia tittar till honom ibland och han blir jätteglad när hon kommer men i övrigt är de självständiga. :-)

Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Hälsa, Träning, Viktväktarna

Dags att uppdatera er lite.

Jag skrev förra veckan om hur jag startat om med BBG och även ändrat invägningsdag för Viktväktarna. Jag kommer inte stirra mig blind på vågen men tycker att det är skönt att ha den som lite vägledning. Första veckan har jag gått ner -0,5kg. Idag, första dagen på vecka 2 med BBG, har jag även tagit mina mått och tagit före-bilder. Senast jag tog mina mått var förra sommaren innan vår semester till Grekland. Då vägde jag 3kg mindre än vad jag väger nu. Då hade jag kört järnet med kosten länge men endast konditionstränat. Senaste året har jag knappt brytt mig. Jag har hållit koll på vikten men inte haft något go.

Mitt öppna instagramkonto Järnfrun håller jag ständigt uppdaterat för den som är nyfiken. Jag skriver på engelska där eftersom att jag har en del utländska följare (tack vare BBG) som jag gärna vill ska kunna hänga med.

Följ mig gärna där!

​När jag försöker träna med barnen hemma...

Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Hälsa, Träning, Viktväktarna

Nu är det tredje (?) gången jag startar Kayla Itsines Bikini Body Guide (BBG). Tidigare gånger har jag inte ens lyckats komma förbi vecka två. De här träningspassen är fruktansvärda. Sjukt effektiva säkert med tanke på vilka resultat jag sett att andra fått men det gäller att du har ett hårt pannben. Det har inte jag. Kommande två veckor ska jag dock intala mig det. Jag SKA komma förbi vecka två och in på tre. 

Jag har även ändrat invägningsdag för Viktväktarna till måndagar. Jag har sedan jag började med VV (dec -14) haft onsdagar men jag inser att jag på sista tiden fuskar för mycket på helgerna och tänker "fan, jag får vara sjukt strikt måndag och tisdag" så ordnar det sig nog. Det slutar med att jag står på plus minus noll, jag kommer inte framåt. Eller neråt rättare sagt.

Jag har ett delmål. Det är 24 oktober. Planen är -6kg, dvs 0,5kg i veckan. Sen om jag ökar i muskler och det förändrar viktplanen, det återstår att se. Just nu är jag bara motiverad till att återigen kunna hålla fast vid något, att inte ge upp. 

Likes

Comments