Header

Travels

Andra semesterveckan åkte jag och Emma till London. Vi hade planerat in fem dagar där vi bara skulle ta dagen som den kommer och äta god mat. Emma är byggnadsingenjör så bara att promenera och titta på byggnader var något vi gjorde mycket.

Vi flög från Linköping med KLM med mellanlandning i Amsterdam. Det gick väldigt smidigt bortsett från den lilla detaljen att vårt bagage inte hann med mellanlandningen. Det gjorde dock inte så mycket. Det innebar bara att vi slapp släpa väskorna från Heathrow och i stället fick dem hemkörda.

Vi hade bokat boende genom Airbnb i Camden och huset låg väldigt nära både Camden, Kentish Town och Primrose Hill. Camden kändes lite nedgånget med mycket alternativa människor. Kentish Town kändes som att det var väldigt få turister som höll till där. Primrose Hill är ett rikemansområde där det bor mycket kändisar, och där var det väldigt rent och enbart fina hus. Medan vi åt frukost på en uteservering där en dag gick Josh Hartnett förbi oss med barnvagn.

Vi hann testa Beef and Brew i Kentish Town som hade fantastiska hamburgare. Vi tillbringade en dag på shoppingcentret Westfield utanför stan och där testade vi Jamie Oliver´s Italian. Jag åt en otroligt god pasta carbonara. En dag åt vi på Lemonia i Primrose Hill som jag läst mycket om och där åt jag en köttallrik med bl.a. lamm. En dag gick vi in till Camden och åt fish and chips med mushy peas på Poppies . Det kändes som en grej vi bara var tvungna att göra medan vi var där. Camden hade en väldigt välbesökt matmarknad också. Varenda gång vi gick förbi hade vi tyvärr precis ätit så vi hann inte smaka något, men det var en himla massa små mat-"bås" som jag inför resan hört väldigt mycket bra om.

Efter att ha bott i ett källarrum (även om det var väldigt fint!) så var det skönt efter fem dagar i fukten att bege oss hemåt. Det gick väldigt smidigt ända tills vi skulle gå på planet. Det var blåsigt i Amsterdam så vi blev fast i London ett tag, sen fick vi inte gå av planet väl framme i Amsterdam pga någon säkerhetsgrej. Sen blev vi tvungna att springa genom hela Schipol för att hinna med flyget till Linköping och efter att ha sprungit och trott att jag skulle dö kom vi fram till informationen att planet var försenat. Sen visade det sig att det var sönder och då tog det tid innan det kom ett nytt plan och ja... Det var extremt skönt att komma hem.

Det här var det absolut längsta jag någonsin varit ifrån barnen förut. Tror jag bara varit borta från dem en-två nätter innan. När jag väl kom fram till Linköping mötte dem mig på flygplatsen och det var några riktigt riktigt långa hårda kramar jag fick. Helt fantastiskt!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Health, Everyday life, John

Ok... Så jag hade en idé om att jag skulle hålla min blogg uppdaterad numera. Jag är ju annars sådan, att jag uppdaterar mycket under ett par veckor men sedan orkar jag inte hålla igång. Och då kan det ta flera månader till nästa inlägg. Nu blev det visst så igen. Och under denna tid har jag tänkt att jag nog ska lägga ner bloggen. Men det som hindrat mig är att det finns så otroligt mycket historia här. Den här bloggen går tillbaka till 2010, vilket egentligen är rätt sjukt. Jag började blogga ännu tidigare egentligen men 2010 började jag tydligen på ny kula. Det är roligt att blogga, det är som en dagbok för mig och det är jätteroligt att kunna gå tillbaka och titta på gamla bilder.

I förra inlägget skrev jag om att jag håller på med en "hälsoresa" om man nu vill kalla det för det. Jag håller fortfarande på med den. Skillnaden är att jag för tillfället inte tränar överhuvudtaget. Jag ville se hur stor del av en viktminskning som kosten står för, jag är lat och dessutom har jag åkt på en väldigt långdragen förkylning. Men sedan jag började med det nya upplägget har jag gått ner ca 0.5kg/v och står nu på -4,6kg. Under dessa veckor har jag bl.a. varit i London och det var absolut inte någon hälsoresa, vi åt mycket god mat! Ett separat inlägg får det bli för den resan.

Jag har även sprungit Blodomloppet 5km. Och gick i mål med min bästa tid hittills. Det får nog också bli ett separat inlägg.

Under den här tiden som jag inte bloggat har det också hunnit bli sommar. Jag ÄLSKAR sommaren. Hade jag fått bestämma hade jag flyttat till ett varmt land bums! Vi har haft fyra veckor ledigt tillsammans hittills och nu har jag och barnen en vecka till. Sedan kommer vi att vara hemma tillsammans två vardagar i veckan under sommaren. Det är lyxigt!


Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Fitness, Health, Inspiration, Pregnancies, Weight-watchers

I promised myself that 2017 was gonna be the year where "I do me". I turn 30 in January and when I do turn 30 I'm gonna be in the best shape ever. The background to this is that I've been considered overweight (according to BMI ) for too many years. I gained some weight when I fell in love (+12kgs 26,4lbs), a lot of weight when I became pregnant with my now 5 year old daughter (+24kgs 52,9lbs) and didn't loose all the weight (-11kgs 24,2lbs) before I got pregnant with my now 2,5 year old son (+22kgs 48,5lbs).

After I had my son in 2014 I joined Weight-Watchers and lost all of the weight from both pregnancies. In august 2015 we went on a vacation to Greece and after that vacation I couldn't find the motivation to keep it up. But I still wanted to loose the "love-kgs". So that's what I'm doing now.

Since January this year I've been eating better, counting calories (and keeping track of my macros) and working out, mostly resistance. The scale hasn't moved but I can feel a difference. My clothes fit much better, which is definitely a win. But this isn't enough for me. I want to slim down. For January-March I've been doing BBG at home and eating around 1800cal/day. And since that isn't cutting it, I've switched it up.

This is what I'm doing now, since last week:

- I eat around 1200-1300 calories a day, which comes from healthy foods so that I don't walk around being hungry. During the weekends I expect that there'll probably be a day with a calorie intake of around 1800 calories.
- I do intermittent fasting 16:8. Which means that I fast 16h and have a "eating-window" of 8h. In my case I eat breakfast at 10 a.m., lunch at around 1 p.m. and dinner at 5 p.m. If I'm hungry in between I'll have a fruit or drink some water.
- I drink at least 2L (67oz) of water or sugarfree juice/soft drink (can't find the english word for what I'm looking for) per day.
- I focus on cardio and try to do either HIIT (15min) or a powerwalk (60min) on my treadmill at home six days per week. I also try to go to the gym two times per week. Last week I did, but this week it'll only be one time.
- I'm a working mom so even though I don't plan resting days, I expect that there will always be one per week.

The result from my first week doing this is in, and even though we had a birthday weekend with both icecream and cake I ended up losing -1,2kg (2,6lbs).

To help me keep track of everything I use the apps Lifesum and Viktkoll. Instagram is also a really good forum for inspiration.


Before - After - Before - After

Likes

Comments

Everyday life, Fitness, Inspiration, Music

I consider myself a lover of all music. When I was little Spice Girls were my heroes and I played their cds so much that they almost broke. My stepfather played Enya and Mark Knopfler at home and in my teens I listened to Linkin Park and Limp Bizkit. Then I got into hiphop and r&b. When I was 20 I listened mostly to hardstyle.

Today I listen to a lot of EDM since that's what makes me perform better when I workout. For workouts where I need more contact I go for music with a slower tempo, but still upbeat. But the music that I really LOVE now, that I can listen to over and over without getting tired of is Hurts.

Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Fitness, Health, Inspiration

While searching for inspiration I found an article that included a 30min treadmill workout from Barry's Bootcamp (Sandra Bullock and Khloé Kardashians trainer). I printed it out as a pdf-file and although it's very detailed which means it could be too much to keep track off during an actual workout, I'm gonna give it a try today.

Maybe this could help in my quest of running a 5k under 30min June 1st.

While searching I also found an article that described something much easier. Put your favourite music on, do a proper warm-up, set the timer on 30min and then jog during one song, walk fast during one song and so on. Do that 2-3 times the first week and then next week walk during one song but jog during two songs. And then keep on making the workout harder and harder.

If you try it, let me know how it went!


Old photo from a 5k race 2015:

Photographer: Fredrik Petersson

Likes

Comments

Everyday life, Fitness, Health

I think it's safe to say that almost everybody have heard about the 5:2 diet ? A lot of people have also heard about the 16:8 diet. When 5:2 was new around 2012 I tried it. But it wasn't for me. I love food and don't want to be without it. Since then I haven't given intermittent fasting anymore thought. But then I strumbled across it the other day and realised something...

When I was living in England for the summer when I was 17 I tried a diet that I had heard of before I left Sweden. I lost weight but it was really difficult. And then I gained it all again when I started eating like normal. When I now read about intermittent fasting again I realised that what I was doing in 2005 was The warrior diet! One of the trending ways of eating right now.

And I also discovered that there's another way of intermittent fasting nowadays, the 14:10 diet. I don't like calling it diet because it's a way of life but... My discovery there was that I'm already doing it! I eat breakfast at work at 9:00a.m. and I have dinner with my children at 6:00p.m. at the latest. So it's something that I do but don't have to work for. Win!


Likes

Comments

Health, Inspiration, Everyday life

I en artikel i Corren igår stod det om hälsofördelarna med att stå när man arbetar. Vi svenskar är visst de mest stillasittande i hela världen. Vill man inte dö för tidigt av "sitt-sjukan" som den kallas bör man stå minst fyra av de åtta timmarna man arbetar.

"När vi sitter statiskt förbrukas 5 kalorier i timmen. När vi står stiger förbränningen till 15 kalorier."

Jag har ett stillasittande arbete men har sedan några månader tillbaka ett höj- och sänkbart skrivbord och sedan jag började stå har jag även införskaffat en ståmatta av bra kvalité. Visst är det jobbigare att stå om dagarna, men det är ju meningen. Hellre det än stelheten man annars upplever genom att ha suttit ner hela arbetsdagen. Jag är inte heller främmande för att förbränna lite fler kalorier varje dag.

Nästa steg för min arbetsplats är att sätta upp kabelsamlaren under skrivbordet som jag köpte förra veckan.

Likes

Comments