Header

Everyday life, Fitness, Health

I think it's safe to say that almost everybody have heard about the 5:2 diet ? A lot of people have also heard about the 16:8 diet. When 5:2 was new around 2012 I tried it. But it wasn't for me. I love food and don't want to be without it. Since then I haven't given intermittent fasting anymore thought. But then I strumbled across it the other day and realised something...

When I was living in England for the summer when I was 17 I tried a diet that I had heard of before I left Sweden. I lost weight but it was really difficult. And then I gained it all again when I started eating like normal. When I now read about intermittent fasting again I realised that what I was doing in 2005 was The warrior diet! One of the trending ways of eating right now.

And I also discovered that there's another way of intermittent fasting nowadays, the 14:10 diet. I don't like calling it diet because it's a way of life but... My discovery there was that I'm already doing it! I eat breakfast at work at 9:00a.m. and I have dinner with my children at 6:00p.m. at the latest. So it's something that I do but don't have to work for. Win!


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Health, Inspiration, Everyday life

I en artikel i Corren igår stod det om hälsofördelarna med att stå när man arbetar. Vi svenskar är visst de mest stillasittande i hela världen. Vill man inte dö för tidigt av "sitt-sjukan" som den kallas bör man stå minst fyra av de åtta timmarna man arbetar.

"När vi sitter statiskt förbrukas 5 kalorier i timmen. När vi står stiger förbränningen till 15 kalorier."

Jag har ett stillasittande arbete men har sedan några månader tillbaka ett höj- och sänkbart skrivbord och sedan jag började stå har jag även införskaffat en ståmatta av bra kvalité. Visst är det jobbigare att stå om dagarna, men det är ju meningen. Hellre det än stelheten man annars upplever genom att ha suttit ner hela arbetsdagen. Jag är inte heller främmande för att förbränna lite fler kalorier varje dag.

Nästa steg för min arbetsplats är att sätta upp kabelsamlaren under skrivbordet som jag köpte förra veckan.

Likes

Comments

Inspiration, Everyday life

Under hösten/vintern har jag gått på något som kallas Företagarskolan här i Linköping. Det är ett samarbete mellan Linköpings kommun, ALMI, Mjärdevi Science Park, Nulink, Nyföretagarcentrum m.fl. Företagarskolan vänder sig till både etablerade och nya företag som vill hitta nya möjligheter att utvecklas.

En kväll i veckan har vi setts och under dessa veckor har vi fått lära oss om allt mellan sociala medier och marknadsföring till skatter och bokföring. För min egen del var detta jättebra. Jag fick med mig en hel del som jag direkt kunde implementera varje vecka på vår egen verksamhet. I princip varje vecka var det även någon föreläsare där. Detta gjorde varje tillfälle väldigt levande. Och för mig som har ett etablerat företag var det intressant att höra om hur andra företagare gått tillväga eftersom att jag kan rätt mycket av det grundläggande redan.

En bild från avslutningskvällen med några av tjejerna. Drivna tjejer! Någon driver en foodtruck och någon annan är wedding planner.


Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Health, Inspiration, Fitness

De som följer mig på Instagram vet att jag har satt ett mål denna vår. Mitt mål är att jag den 1 juni ska klara av att springa Blodomloppet (5km) på under 30 minuter.

I maj 2015 sprang jag Blodomloppet på 42,40. Och det var första gången jag klarade av att springa 5km överhuvudtaget (!). Senare under sommaren i slutet på augusti sprang jag Stadsfestloppet på... 36,49!! Eufori!! En förbättring på 5,91, helt jäkla fantastiskt. Men sen hände livet...

Förra året sprang jag Blodomloppet i maj igen. Denna gång utan att ha i princip tränat på 4-5 månader. Jag kom i mål på 40,40. Och det var jag riktigt nöjd med ska tilläggas. Så jag tänker nu att om jag verkligen går in för det under de kommande 3 månaderna så borde jag fixa det?! BBG 3 gånger i veckan, HIIT 2-3 gånger i veckan, lite promenader och så bra mat som möjligt. Sen får vi se hur realistiskt det är. Jag har ju trots allt ett jobb att sköta och två barn att ta hand om. Men jag ska fasen göra mitt bästa och jag är på god väg redan.

Jag är så peppad inför det här!

Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Health, Everyday life

Förra helgen var jag på "syster-dejt" med min storasyster. Jag fick det i kombinerad julklapp/födelsedagspresent.

Först såg vi Will Smiths senaste film 'Collateral beauty' (Skönheten i allt) på bio. Vi hade inte alls förväntat oss att den skulle vara en sådan snyftare. Som tårarna rann! Den var riktigt fin.

Efter bion gick vi till Beer & Burger på Storgatan i Linköping och åt. Jag tog en 'The cheeseburger' med sötpotatis-pommes men tog bort översta brödet. Blev lite mycket. Men köttet var fantastiskt gott!

Likes

Comments

BBG-Bikini Body Guide, Health, Inspiration, Fitness, Everyday life

Jag är nu inne på tredje veckan av Kayla Itsines #12weekchallenge och veckan har inte blivit som jag tänkt riktigt. Jag gjorde pass 1/3 i måndags som planerat. Sen hade jag vilodag i tisdags eftersom att jag då har Företagarskolan . Igår skulle jag ha gjort pass 2/3, men jag var på dåligt humör och var jättetrött så jag struntade i det. Vilket jag kommer att få ångra nu resten av veckan eftersom att jag har en späckad vecka.

Idag kommer jag få göra pass 2/3 plus LISS (Low Intensity Steady State) vilket är tex. en rask promenad. Och imorgon (även fast jag inte har tid) kommer jag få göra pass 3/3. Tanken är att göra tre styrkepass i veckan samt tre konditionspass. På lördag kommer jag kunna fixa LISS automatiskt och på söndag får jag göra det på eftermiddagen när jag är helt slut.

Något som däremot går bra är kosten! Jag räknar mina kalorier, håller mig inom dem och har koll på mina macros även om jag inte följer dem riktigt.

Vill du följa hur det går så är jag mycket aktiv på instagram, jarnfrun.

Likes

Comments