Efter nyår så hade jag tre dagar i Sydney innan jag skulle flyga tillbaka hem till Brisbane. Det var nog egentligen alldeles för lite tid för att hinna med att utforska Australiens största stad, det var stressigt och jag har i efterhand hittat fler saker jag hade velat hinna med att se. Men inte ska jag vara deppig för det, jag hann ju med en del del ändå.

Dag ett spenderades i Manly med Alma och årets första dag bjöd på strålande sol och värme. Vi spenderade nästan hela dagen liggandes på varsin handduk på Manly beach vilket resulterade med att vi inte gjorde allt för många knop den dagen. Solbrända och trötta åkte vi hem till Almas värdfamilj och hade en trevlig middag.

Dag två blev en riktigt turistdag, vi började dagen men att åka upp i Sydney Tower för att få se staden från en annan vy. Vi stod i kö över en timme men när vi väl kom upp var det värt väntan, man såg verkligen ut över hela Sydney.

Efter att gått några varv i tornet bestämde vi oss för att fortsätta turistandet och vi besökte St Mary´s Cathedral. Katedralen var så himla vacker, det pågick en ceremoni under tiden vi besökte den så jag har inga bilder att visa mer än dem jag tog utifrån.

Vi vandrade vidare till Darling Harbour där vi slog oss ner på en mysig restaurang vid hamnen och beställde in mat och rödvin. Där satt vi i någon timme och pratade om allt mellan himmel och jord. Vi pratade mycket om hur att resa såhär på egen hand ger en perspektiv på livet och får en att inse vad som egentligen är viktigt här i livet.

Helt plötsligt började det regna och promenaden vi skulle ta till operahuset blev ersatt av en uberresa.

Det ville inte sluta regna så turistandet blev ersatt av vindrickande vid operahuset, ett väldigt bra beslut då vyn där var helt fantastisk.

Jag och tre av det finaste Sydney hade att erbjuda: Operahuset, rödvin och Harbour bridge!!

När himlen blev svart lystes hamnen upp av alla skyskrapor, så himla vackert.

Och jag var fortfarande på vinet, surpriseeee

När klockan började närma sig 23 kände vi att det var dags att röra oss hemåt då jag ville vara pigg inför min sista dag i Sydney.

2017 sista dag spenderades i inget mindre än Australiens största stad, Sydney. Jag och Hedda började dagen med en god brunch på ett café i Glebe och sedan gick vi till Coles för att handla mat för dagens plan var att sitta vid vattnet och vänta på fyrverkerierna och ha picknick.

Vi hade fått höra att alla bra utkiksplatser blev fullsatta redan tidigt på dagen så vi vandrade mot Harbour bridge redan vid lunchtid och vi hamnade på utkiksplatsen Campells cove, en förvånansvärt bra plats. Tur det då vi satt och väntade på de jäkla fyrverkerierna i cirka 12 timmar, såhär i efterhand skulle jag nog säga att det inte riktigt vart värt väntan, då man hade lika gärna kunnat göra något annat på dagen och sedan ställa sig så nära vattnet som möjligt lite innan 12-slaget. Men vi hade en mysig dag med massa plockmat och konversationer om 2017/2018. Vad vi tycker har varit bra med året, vad vi ångrar, vad vi lärt oss och vad vi förväntar oss av 2018.

Jag kom framtill att 2017 har varit mitt bästa år hittills, jag fick besöka Sydafrika som gav mig minnen för livet och lärde mig hur orättvis vår värld är. Jag fick uppleva mösspåtagningen, balen och årets höjdpunkt STUDENTEN, de absolut roligaste detta året. Jag fick ett nytt jobb, jag köpte mig en bil för mina egna pengar, jag flyttade hemifrån (flyttade dock hem några månader senare). Jag och Moa åkte till Spanien vilket var den mest behövliga resan någonsin efter en jobbig vår och en sommar fylld av jobb. Jag var på festival med bästisar, jag var på en Håkan-konsert och tillsist så jag tog beslutet att åka till Australien. Ett år som innehöll en himla massa skratt, lite hjärtekross, ångest, lycka men det var framförallt ett år som gav mig minnen för livet.

Hela Sydney stod och räknade ner sekunderna innan tolvslaget, så himla mäktigt. När klockan slog 00.00 lystes hela himlen upp av de häftigaste fyrverkerierna jag någonsin sett och det höll på cirka en kvart. När fyrverkerierna slutade låg hela Sydney under rök och jag och Hedda kollade på varandra och tänkte "upplevde vi precis det här?" Det går inte beskriva känslan jag kände efter, både jag och Hedda kom överens om att det verkligen kändes som ett nytt år hade börjat.

Visste ni att över 1 biljon människor över hela världen kollar på dessa fyrvererier? Och att cirka 1 miljon människor står nere i hamnen och kollar på dem?

Det tog oss nog en timme att komma ifrån folkmassan, det var så himla mycket folk!! Våra planer för efter tolvslaget gick inte precis som tänkt men vi kom på en plan B och mötte upp Jesper och Jacob som också är från Karlskrona och spenderade årets första timmar med dem.

Efter surf campet spenderade jag resterande dagar innan nyår hos Hedda i Newcastle. Även om hon jobbade två av dagarna var det så himla skönt att bara få umgås med någon man känner hemifrån och någon som går igenom exakt samma saker som en själv. Vi hade mysiga dagar på stranden och kvällar fyllda av skratt, precis vad man behöver för att få energi och må bra.

Hedda jobbade ju som sagt och den ena dagen skulle hon leverera cupcakes upp till Nelson Bay, och eftersom jag inte varit där förr så hängde jag med. Önskar verkligen vi hade haft mer tid där då det var en så himla mysig stad. Vi körde även till Birubie beach, där överraskades jag av enorma sanddynor!!! Man kunde hyra brädor för sandsurfing men vi skippade det och tog ett svalkande dopp i havet istället.

Var inte alls sugen på lämna Newcastle, det gjorde mig så lycklig att få resa fritt och vara med Hedda men eftersom ett nyårsfirande i Sydney väntade på oss så det var bara att packa ihop väskan ännu en gång och sätta sig på tåget.

Jag la ut en bild på mig och Hedda på Instagram och skrev "we will always have Australia" och det är så himla sant. Vi kommer alltid ha dessa minnena och erfarenheterna, vi kommer alltid kunna prata om det och förstå varandra och vi kommer alltid ha Australien som det landet där vi lärde oss stå på våra egna ben.

På juldagen klev vi upp klockan 05.00 efter några få timmars sömn för att sedan sätta oss på ett tåg mot Sydney. När vi väl kom till Sydney var det dags att sätta sig på ännu ett tåg som skulle ta oss ner till Gerroa där vi skulle spendera tre dagar på ett surf camp! Vi hade dock sån jäkla otur med vädret, det var mulet, kallt och vi var ju ständigt blöta eftersom vi hade två lektioner i vattnet om dagen.

Eftersom vi kom dit på juldagen och man firar jul här i Australien den 25:te så var det inga lektioner denna dagen utan vi hade vår första lektion på tisdagsmorgonen.

Första dagen var det mycket information om hur man checkar av vattnet och vågorna, landträning om hur man står på sin bräda men vi fick även slänga oss ut i vattnet. Herregud vad svårt det var? Det ser ju ganska lätt ut från strandkanten men det mina vänner, det var det inte.

Mellan våra två lektioner var det lunch, det bjöds på typiskt australisk mat så som kängurugryta, hamburgare och sallad.

De två resterande dagarna såg ungefär likadana ut: Vakna, frukost, klä på sig våtdräkten, gå till stranden, surfa 2 timmar, äta lunch, surfa 2 timmar till och sen på kvällen drack vi lite vin och hade det trevligt!!

Men på de två sista lektionerna började tekniken sitta och jag fångade vågorna utan hjälp, alltså den känslan när jag stod upp på surfbrädan på en våg och inte ramlande av var fasen helt magisk!!  Och under vår sista lektion såg vi även delfiner i vattnet, hoppandes ganska nära där vi låg och vilade på brädorna. Snacka om magiskt x2!

Vi valde att åka på tredagars men de flesta som var där skulle stanna hela veckan, men jag tror att jag, Alma och Hedda var nöjda efter dessa tredagar. Vi var extremt trötta när vi satt oss på tåget tillbaka mot Sydney där Alma hoppade av medan Hedda och jag åkte vidare mot Newcastle.

En rolig grej var att efter dessa tre dagar berättar Almas värdpappa att stranden där vi surfade är ganska välkänt för att hajar cirkulerar omkring och han visade oss en rapport på att man sett en haj samma dag som vi hade vår sista lektion i vattnet. Gissa om jag som precis kommit över min rädsla för fiskar (och jag menar ALLA fiskar, stora som små) blev en aning rädd.