Besöka Ikea i Australien var lite som ett måste kände jag och vad passar inte bättre än ett besök där på en regnig dag. Så idag, söndag, körde jag och Stella till Ikea North Lakes och det fick ju självklart bli köttbullar till lunch. Vi strosade runt och jag köpte även lite lösgodis och en burk med lingonsylt som ska ätas tillsammans med köttbullar framöver, mums!!

I food storen utanför kunde man provsmaka lussekatter, glögg, pepparkakor och svenska chips. Ni hör ju hur bra söndag vi lyckades få till!! Efter någon timme så körde vi hemåt, trötta och mätta.

Sist men bäst, köttbullar med mos och brunsås!!

Ännu en vecka har passerat och veckodagarna ser likadana ut varje vecka, därav känner jag att det är meningslöst att uppdatera om dem varje dag. Men något som är värt att skriva om är helgens äventyr, som var en roadtrip till Byron Bay. Efter denna helgen kan jag med handen på hjärtat säga att Byron är ett av mina favoritställen, hela staden andades lugn och frihet. Det fanns ingen stress och inga måsten, precis som det ska vara. Vi bodde på ett hostel som heter Backpackers inn och det var över mina förväntningar, det låg precis vid stranden och de hade riktigt bra service.

Vi kom fram på fredagskvällen, senare än planerat då det var fruktansvärt mycket trafik samt att Byron Bay ligger i NSW och därav läggs det på 1h från den tiden vi har i QLD. Vi vandrade runt och letade efter något att äta och kollade in staden, vi tog oss tillbaka till hostelet då det fanns möjlighet att få gratis inträde och billigare drinkar på en klubb om man gick tillsammans med en grupp från hostelet och det var väl ett solklart val att de var det vi skulle göra.

Dagen efter vaknade vi upp till ett regnigt Byron, men det skulle inte förstöra dagens planer. Det bar först av mot "The farm", en farm med en restaurang. Jag valde dock att stanna kvar i bilen då jag lyckades bli väldigt sjuk under helgen och kände att jag ville vila för att få mer energi till nästa destination för dagen, vilket blev Nimbin. Det är en liten stad cirka 1h från Byron, det ligger nere i en dal och vägen dit var ganska läskig med stora stup och smala vägar. Nimbin är lite som en fristad där det kryllar av hippies och droger, väldigt tråkigt att det var så kasst väder för tror det hade varit en mycket roligare upplevelse om det hade varit sol så man slapp springa och ställa sig under tak så fort himlen kände för att öppna upp sig.

Vi körde efter några timmar tillbaka till Byron och när vi kom fram gick vi till en marknad där de såldes allt från smycken, kläder, hemgjorda sylter och yogapass. Senare på kvällen var planen att gå ut på ett ställe vi fått rekommenderat men på vägen dit blev en av tjejerna jag var där med lite väl berusad så hon och jag gick tillbaka till hostelet.

På söndag som var vår sista dag vaknade vi upp till sol!! Vi checkade ut och sedan gick vi in mot stan för att kolla lite i butiker och jag slutade upp med att köpa en dyr jäkla resa som jag ska berätta mer om senare. När vi kände oss klara så tog vi bilarna och körde upp till Cape Byron, en udde med en fyr. Det är även den mest östliga platsen i hela kontinenten och tillhör tydligen en av världens yttersta platser.

Efter fyren åkte vi och la oss på stranden för att senare åka hem till Brisbane igen. Har ni möjligheten att åka till Byron Bay, do it!!

Fredag, lördag och söndag. Mina favoritdagar då de betyder ledighet, jag jobbar 4,5 dagar i veckan och tyvärr slutar jag så pass sent så att jag inte riktigt orkar hitta på något efter jag slutat. Eftersom jag vill hinna se så mycket som möjligt av Queensland så försöker jag planera in något kul varje helg vilket resulterar i att helgerna oftast blir utflykter.

I lördags var jag ju på Straddie som jag berättade om innan men någon timme innan vi tog färjan hem så ändrades planerna för kvällen. Från att ha planen att bara åka hem och lägga sig i sängen framför Netflix så mötte jag upp en svensk tjej, Elin, på tåget för att sedan hämta upp min bil vid tågstationen för att sedan åka ner till inget mindre än Gold coast!! Spontant som tusan men det är så det ska vara. Vi kom fram ganska sent till Surfers paradise, tror klockan var runt 10 p.m så det var bara att slänga på sig klackarna och börja dricka GT för det var utgång som väntade och jäklar vilken rolig kväll det blev. Vi sov hos Elins kompis som hade ett hotell rum på Hilton hotell som låg precis vid stranden, och utsikten från det rummet var magisk, vi bodde nästa längst upp i skyskrapan. Vi vaknade upp till ett ganska grått och mulet Surfers men som tur var så kom solen fram efter lunch och planerna som var bakishäng på stranden kunde genomföras. Efter några timmar tog vi bilen och körde hem och när jag väl kom hem till familjen vankades det födelsedagskalas för pappan.

Jag är så lyckligt lottad att jag har dessa möjligheter jag har, jag är på resande fot och kan göra precis vad jag vill (så länge ekonomin håller, hehe). Jag har chansen att tjäna pengar men samtidigt upptäcka andra sidan av jorden, hur drömmigt är inte det?

Det finns så himla mycket jag vill göra innan jag lämnar Australien och det är så svårt att prioritera vad man ska göra. Men igår bokade jag en flygbiljett till landets största stad, nämligen Sydney! Jag ska åka ner och träffa Alma under jul och nyår, det ska bli så himla skönt att träffa någon man känner och ha semester på semstern.

05.40 ringde mitt alarm på lördagsmorgonen och 06.40 gick tåget mot Cleveland. Efter cirka 1,5 timmes tågfärd så hoppade vi av för att sedan åka buss till hamnen i Cleveland, för där väntade en färja som sedan skulle ta oss ut till North Stradbroke Island. Jag och några tjejer, tror att vi var cirka 10 st bestämde oss för att utforska Straddie och det var inget dumt beslut ska jag säga. Att det kan skilja sig så mycket gällande landskap med endast en 40 minuters båttur som det gjorde är helt galet!! Vi blev alla positivt överraskade när vi möttes av ljusblått vatten och vit sand och det första vi gjorde var att ta bussen till North Gorge walk, det var de finaste kilometrarna jag vandrat. Såg sköldpaddor, delfiner och mantor/rockor ute i det vilda!! De sista timmarna innan färjan skulle ta oss tillbaka till fastlandet låg vi och solade och tog svalkande dopp i havet. Vågorna här är ganska stora och de är även så jäkla kraftiga och har starka strömmar, så man får ta det försiktigt när man badar annars hamnar man långt ifrån flaggorna där livräddarna befinner sig.

Detta är tjejerna jag hängde med hela dagen. Vi var ju ganska många som åkte ut tillsammans men vi splittrades ganska fort. Alexia, Corinna och Tiphanie

Ser ni hur fantastiskt det är?

Kanske inte de bästa bilderna men här är delfiner och sköldpaddor!!