"Borta bra, men hemma bäst". Ett citat jag aldrig har kunnat relatera mer till.

Vår resa fick ett tidigare slut än vad den egentligen skulle fått. Men när man inte kan slappna av och njuta utan istället har panik och gråter i princip varje dag, då ska man inte vara kvar.

Vår start på resan gjorde att jag tappade mycket hopp. Jag har drömt om denna resa i mer än ett halvår och jag har hunnit bygga upp mycket förhoppningar. Förhoppningar om att besöka fina stränder, gå på marknader, se saker och bara njuta. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Att backpacka är inget för mig. Jag har alldeles för mycket kontrollbehov för att "kunna ta dagen som den kommer". Hela situationen gjorde mig bara stressad och var otroligt psykiskt påfrestande. Att backpacka är inte så lätt som folk verkar få det att se ut.

Jag och Oliver var eniga om att åka hem tidigare, så det är inget som har hänt mellan oss. Och vi ångrar inte att vi åkte! För hade vi aldrig åkt, hade jag aldrig fått vetskapen om att backpacking inte är något för mig. Dessutom har jag lärt mig så otroligt mycket under denna resa! Men iallafall så har vi nu testat detta och kommit fram till att vi nog håller oss till charterresor i framtiden haha!

Usch vad rörigt allt blev, hoppas ni förstår vad jag försöker förklara. Men jag ville bara att ni skulle veta hur läget ligger till, är det någon som undrar något mer så skriv bara till mig. Ta hand om er. <3

Jahapp och så var dagen som jag längtar till lika mycket varje år, julafton. En dag som betyder så mycket för mig. Men som i år inte blev som en vanlig jul. Istället har jag spenderat min julafton som vilken annan dag som helst. Jag och Oliver tog bussen till Bangkok för att spendera jul och nyår här har vi tänkt. Vi bokade ett hotell i förväg för att vara säkra att vår visit i Bangkok inte slutade som sist... Resan hit gick jätte smidigt och vi kom fram till vårt hotell någorlunda smidigt också! Hotellet är fint och har en fin pool på innergården men som tyvärr inte får någon sol pågrund av det höga hotellet. När vi landat i vårt rum så bestämde vi oss för att gå ut och äta. Så vi gick till ett "mall" som ligger ungefär 10 minuter härifrån. Där hittade vi en thailänsk restaurang som hette "MK restaurang". Här får man en stor tallrik med mat som man själv tillagar i en kastrull. Ingen utav oss har gjort något liknande förut så personalen hjälpte oss och gick förbi vårt bord säkert 20 gånger för att kolla till oss haha. Maten var väldigt speciell, lite kött och massor med grönsaker och typ ägg (?). Ägg som var formade som fiskar och liknande haha. En väldigt annorlunda upplevelse så att säga! Tyvärr gjorde maten oss inte mätta så vi gick tvärs över till McDonald's efteråt... Julafton spenderandes på donken, livet har sina kontraster som sagt!
Saknar alla där hemma extra mycket idag. <3 Hoppas alla får en underbar jul! Puss på er

Vet inte riktigt hur jag ska summera de senaste dagarna. Låter bilderna tala för mycket, men kort sagt så har vi varit på bio (Star wars), hängt vid poolen, spelat biljard, vart och myst med elefanter (best day ever!) och så har vi såklart ätit i mängder! Bra dagar så att säga, dumt att klaga!

Idag så låg jag ute vid poolen i cirka en timma vid lunch (lyckades bränna mig för första gången...). När jag tröttnade slet jag upp Oliver ur sängen för att gå och äta på Market Village (stammisar). På undervåningen inne i Market Village så finns det som en liten "inne marknad" med små små butiker och stånd. Och så finns det även ett stort mat område med främst thaimat. Sen är det även förvånansvärt billigt där för att vara inne i ett köpcenter. Min mat, biff med nudlar kostade en tia. Alltså en svensk tio krona (!!!)
När vi var färdiga gick vi runt lite vid alla dessa stånd och små affärer och jag ser fiskspa! Jag har alltid, av någon anledning vart så sugen på att testa fiskspa (även fast jag är den mest kittligaste människan på jorden). Efter lite övertalande så lyckades jag få med Oliver att pröva med mig. Så både jag och Oliver prövade. Och som jag skratta!! Fyfan, under dem 15 minuterna som jag satt där med mina fötter ner i ett akvarium så spände jag hela min kropp konstant. Det kittlades så oerhört mycket! Oliver var mest fascinerad haha, och han skulle kunna göra det igen säger han. Jag tror dock det var första och sista gången för mig...
Annars har vi bara spelat lite biljard och ätit nu på kvällen!

Torsdag och vi har vart på Market Village och prövat på KFC. Ingen hit för någon utav oss... Sen besökte vi även en affär som heter Makro. Det är en stor grossist som ser nästan ut som ett lager inuti. Där inne finns allt ifrån färska skaldjur till 1,5 kg säckar med Cornflakes, sammanlagt 12 liter Cola för 50 spänn och 8 liters vindunkar. Vi köpte med oss 2 stora salamis, ölkorv och chips! Sen när vi kom hem så satte vi oss på balkongen, med vår salami och lite cider (vatten för min del dock haha). En väldigt mysig kväll!

Onsdag kväll nu och idag har vi hängt på stranden och ätit mat i mängder! Vi blev dock inte så långvariga på stranden då dem såklart hade någon städdag eller liknande, vilket gjorde att de inte hade några solstolar framme och vi fick ligga på våra vita fina hotell handdukar i sanden haha! Så när vi fått sand inprincip överallt på kroppen så gav vi upp och gick till hotellet och la oss vid poolen istället. Sandfritt dvs haha!
På kvällen så gick vi ut och åt med Patrik och Gunvard på en restaurang som kallas för 94an. Där hade dem allt möjligt att välja på. Bland annat kött, som Oliver suktat efter hela resan. Så där fick han äntligen sin oxfilé och jag tog en skaldjurspasta som var gudomlig! Efter vi ätit upp så beställde vi in sushi och tonfisk. Sushin var verkligen heaven on earth! Med all mat i magen gick vi därifrån mätta och erhört belåtna. Mest nöjd var nog Oliver som fått käka oxfilé och sushi på en och samma kväll (utan att bli ruinerad), det är inte illa!

Idag åkte vi till ett vattenland som ligger uppe på ett berg här i Hua hin. 12 km från vårt hotell, så det är en bit. Vi tog en tuk-tuk dit för 300 bath, alltså inte ens 100 kronor. Tog ungefär 30 min att åka dit och när vi kom fram så var det folktomt. Vi hade läst att det är massor med folk på helgerna då Bangkokborna åker dit så därför valde vi en vardag. Och det var perfekt! Kostade ungefär 140 kronor per person att gå in.
Inne på parken så fanns det massor av pooler, några rutschkanor och sånt som ska finnas i ett vattenland! Vi hade det jätte mysigt! Efter några timmar där så for vi hem och käkade!

Unnade mig en fotmassage trotsallt. 30 minuters fotmassage för 100 bath, billigt och bra!

Godkväll! Klockan är nu halv åtta och vi kom precis in till rummet. Vi har legat vid poolen en stund och sen gått runt här i Hua Hin. Vi gick förbi en restaurang som vi tyckte såg trevlig ut, den hette Krua hua hin och det var riktigt gott! Billigt också för att vara en restaurang, för våra två rätter plus 4 drickor (maten var lite stark så man var jäkligt törstig så att säga haha) kostade 350 bath vilket mosvarar ungefär 80 svenska kronor. Efter vi käkat gick vi vidare och gick in på Market Village igen. Det köpcentrumet vi var på igår. Oliver köpte någon egen nyckelring till sin bil, den bilnörd som han är... Haha. När vi var klara inne på köpcentrumet så gick vi till nattmarknaden, eller kvällsmarknaden (kalla det vad man vill). Där fanns lite gott och blandat. Mycket smink, kläder, accessoarer och krims krams. Jag hittade ingenting men Oliver köpte sig ett par shorts för 40 svenska kronor!
Som sagt så är vi nu på rummet och inte tänkt göra så mycket mer ikväll. Går väll ut och äter senare när vi börjar bli hungriga, kanske tar mig en massage också. Återstår att se!

Söndag kväll, cirka halv elva och utanför vårt hotell spelas fortfarande live musik. Vi kom in för en stund sen efter att ha käkat lite middag, tog en varsin kyckling spett tallrik. Så jäääkla gött! Våra två tallrikar plus en varsin dricka kostade sammanlagt 40 kronor. Bra för vår budget det vill säga!
Idag har Oliver legat bakis inne i rummet och jag låg en timma vid poolen.
På eftermiddagen tog vi en tuktuk liknande grej till Market Village, för 10 bath per person! Där käkade vi donken. Smakade som hemma, så inget märkvärdigt. Efter maten gick vi och kollade runt lite på köpcentrumet men tomhänta gick vi sedan hem. Annars har vi inte gjort så mycket idag då Oliver som sagt inte mått så bra idag hehe. Vi skulle gått på nattmarknad här i närheten men det fick vi skippa, tar det förhoppningsvis imorgon istället! Nu säger vi godnatt!