Efter mycket research har jag beslutat mig för att köra ägg-fasta för att få en kickstart på fettförbränningen. Jag ska äta minst 6ägg per dag i olika former tillsammans med aioli gjort på majonäs och vitlök, och självklart en kopp te till varje måltid.

Detta kommer jag att göra under 15 dagar, där de första fem och sista fem dagarna är just denna ägg fasta och de fem dagarna där emellan ska jag äta strikt LCHF. Tillsammans med detta kommer jag självklart även träna och invägningen kommer att ske antingen efter dessa 15 dagar har passerat, alternativt innan de sista 5 ägg-faste dagarna. Vi får se.

Idag sov jag ut riktigt länge vilket har gjort att jag kommer äta mindre just idag men övriga dagar blir det minimum 6 ägg.

Frukost uteblev idag. Lunchen blev en väldigt sen sådan efter träningen bestående av två kokta ägg, 1-1.5 matsked aioli och en kopp te och till middag åt jag samma då det var så gott.

Dag 1 avklarad, 4 to go.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Dagens träningspass blev hemifrån framför ett POPSUGAR pass. Är inte alls lika vältränad längre som jag var innan så det tog emot men jag klarade det! NU ska jag ta en dusch, laga mat och sedan gå en kvälls promenad. 

Likes

Comments

​​​​som jag tidigare skev så lutar min diet åt lchf hållet och jag tänkte förklara lite kring hur jag äter och hur en vanlig dag kan se ut. Jag kommer även att lägga ut ett inlägg varje dag med bilder för att dokumentera vad jag äter under en dag här på bloggen. För att nämna har jag en gång tidigare i livet även gått ner 10kg med denna metod vilket är anledningen till att jag kör samma igen. 

1. Mindre kolhydrater - jag försöker hålla mig till ett minimum kolhydratintag på ca 10gram men max 20. Detta upplever jag hjälper mig mycket med viktnedgången, känner mig inte alls "uppblåst" och mår allmänt bättre när jag skär ner på kolhydraterna. 

2. Mer fett, men inte för mycket - jag äter mer fett i min diet än vanligt. Då man skär ner på kolhydrater så blir det naturligt att de matlagningsprodukter man köper innehåller mindre kolhydrater och MER fett. Exempelvis brukar jag använda mig av en soya yoghurt som inte innehåller kolhydrater alls och består alltså till mesta del av fett vilket är optimalt för mig. Vad jag vill få ut av detta är att min kropp i huvudsak ska använda fett som bränsle vilket sker i lchf då man hamnar i ett metabolt tillstånd som kallas ketos. Just denna metod fungerar för mig. Jag brukar däremot inte lassa på med massa extra smör, extra mycket fet grädde osv utan jag förhåller mig mest till matlagningsprodukter med låg halt kolhydrater vilket naturligt ger större andel fett och det fungerar för mig. 

3. MYCKET grönsaker - jag försöker äta mycket grönsaker i alla olika former. Steker ofta tomat, baby spenat, sparris med mera för att få en mer matig känsla av grönsakerna. Brukar även äta mycket stekta champinjoner. Till maten (inklusive stekta grönsakerna) brukar jag oftast även göra en sallad till, innehållande isbergssallad / romansallad, gurka, lök, tomat. Så största delen av en måltid för mig är grönsaker. 

4. Protein - ingen större skillnad på protein intaget än vanligt. Äter en "normal" mängd protein i form av kött. 

5. Efterrätter - jag håller mig borta från allt som innehåller socker, förutom när jag har "cheatdays". Då försöker jag äta någon efterrätt eller dylikt som går är åt lchf hållet. När sötsuget slår till är en höjdare för mig 50gram chream cheese (coops egna innehåller minst kolhydrater vad jag sett) tillsammans med ca 7-10 upptinade hallon och en halv tesked sötströ. Detta är magiskt och är tillräckligt mättande gör att inte vilja ha mer. På bestämda cheatdays som jag kommer ha vid olika viktmpl kommer jag äta en Lohilo glass haha.

Något jag även gör är att ALLTID dricka en kopp te till maten. Jag har svårt att dricka vatten får ofta kväljningar och därmed passar te perfekt. Jag får självklart i mig vatten under dagen men det krävs att jag dricker mitt te annars får jag i mig för lite. Varmt te ökar även mättnadskänslan så jag inte överäter vilket jag lätt gör utan. I teet har jag tre kalorifria suketter för att få lite smak på det hela. 




Likes

Comments

Nu äntligen har jag startat en blogg för att hålla koll på min egen viktnedgång. Här ska jag lägga ut vad jag äter om dagarna, hur jag tränar och allmänt prata ut genom denna resa. Mitt mål är komma ned till mina vanliga 52 kg igen. Just nu väger jag 70,5, jag kommer uppdatera min vikt med ca 1-2 veckors mellanrum för att inte vara allt för fixerad av vågen och låta den påverka mig dagligen. Detta är ett väldigt ångestladdat område för mig.

Gällande mat så äter jag åt lchf hållet men skulle inte säga att jag rikgtigt följer någon diet.

Har ni frågor är det bara att ställa dom, nu ska jag ner i vikt!

Likes

Comments