Alla har vi dåliga dagar, en dålig vecka, eller ibland oturen att faktiskt hamna i en tuff period i livet. Vi kanske blir sårade, förlorar någon, stressar för mycket eller hamnar i andra problem. Det är svårt att veta hur man skall gå till väga för att må lite bättre. Man brukar säga att tiden läker alla sår. Men det handlar också om vad man gör med tiden, sitter du i samma tänk genom tiden kommer du inte se någon förändring. Fortsätter du göra samma sak om och om igen får du inget nytt resultat. Jag tänkte dela med mig av några tips som jag anser fungerar för mig när jag varit nere under längre perioder. Det innebär inte att det fungerar för alla, men varför inte prova iallafall? Då vet man vad som inte fungerar och kan lägga fokus på andra metoder.

Yoga - Att utföra yoga på morgonen någon gång i veckan är verkligen själhelande och är något jag rekommenderar. Det finns massvis med nybörjarövningar som fungerar utmärkt om man inte vill gräva sig för djupt i det.

Samtala med någon, terapi - Det här kan kännas som en uppenbar punkt som de flesta känner till. Men att prata om saker som tynger en med någon man har förtroende för känns superbra. Det kanske inte löser problemet, men det kan hjälpa till att reflektera eventuella lösningar eller få en att inse att problemet inte är omöjligt. Vill man inte prata med någon närstående är kuratorer och terapeuter ett alternativ. För mig har det fungerat toppen. Terapeuter är inte till för att köra över dig eller skälla ut dig, det ligger inte i deras intresse, kom ihåg det.

Vitaminer - Jag har de senaste månaderna börjat konsumera mer vitaminer, vare sig det är i mat eller som kosttillskott. Mitt humör blir inte magiskt på topp, men jag märker en skillnad. Mitt humör är mer balanserat och jag känner mig piggare om dagarna. Jag brukar ta Johannes ört, som för övrigt är hälsosamt och sägs ha en positiv inverkan på humöret, E-vitamin och omega3.

Sätt mål - För att göra vardagen lite enklare brukar jag sätta upp mål eller hitta saker att se fram emot inom en kort tid. Jag kan sitta och drömma om min första bil eller mitt första hus, men det är så långt fram i tiden att det inte känns värt att tänka på just nu. Därför brukar jag sätta upp kortare mål för att alltid arbeta mig framåt. T.ex denna vecka ser jag fram emot att Marcus kommer hem och att få gymma med Fahima. Nästa vecka ser jag fram emot att mamma kommer tillbaks till Sverige. Det hjälper verkligen och får livet att inte verka så komplicerat och tufft ibland. Det kan även handla om mål som att vika tvätten, ta ut soporna eller byta sängkläder. Att uppnå målen motiverar till att sätta högre mål att arbeta sig mot.

Eliminera negativitet - Det tog tid för mig att inse att vissa människor får mig att må dåligt eller hamna i dåliga umgängen. Grupptryck kommer man aldrig ifrån, men det finns positiva och negativa grupptryck. När jag väl insåg att vissa begränsade mina möjligheter till att må bättre så förstod jag även vad jag förtjänar, välmående. Vi kommer aldrig må bra konstant, men när man upptäcker varningsflaggor eller långvarig negativitet, reducera det. Det handlar inte om att beskylla andra, snarare att lära sig vilka människor man vill och bör ha omkring sig.

Prioritera - Är det värt att ta en fight? Vilken nytta har den? Att hamna i konflikter är inget ovanligt eller fel. Det är nyttigt för att utvecklas.. Men ibland kan det faktiskt vara värt att fråga sig själv om konflikten är värd att ta. Handlar det bara om att slänga anklagelser eller vara taskig så är det ganska onödigt. Man hamnar i bråk som leder till att man säger grova saker som man inte alltid menar och det kommer vi inte undan. Men jag har lärt mig att försöka sålla bort iallafall VISSA konflikter jag kan kontrollera och styra bort. Fundera över vad du kan göra istället för att lägga ned tid på en onödig konflikt.

Me, myself and I - Ja, ibland är det faktiskt det som krävs. Jag, jag och jag. Jag hade en period där jag prioriterade precis alla andra före mig själv. Jag ställde upp mitt i natten, uppoffrat mycket av min värdefulla tid, dedikerat hjärta och själ på andra. Nej, jag skuldbelägger inte andra för det. Det är mitt egna ansvar. Men det är svårt att säga ifrån, även om jag har en inlämning eller ett träningspass jag vill utföra så tog jag andras behov före mina egna. Jag insåg att andras behov och känslor inte är mitt ansvar. Det handlar inte om att totalt förkasta andra, utan att lära sig sina gränser innan det är för krävande. Det är INTE fel att säga ifrån.

Vill jag? - Fråga dig själv om du vill må bättre. Finns inte viljan finns inte orken. Att vilja är lika med att ha kommit halvvägs till målet. Det krävs arbete från sig själv. Därför kallas det just självhjälp.

Minimera inte -Minimera inte dina känslor. Skjut inte bort jobbiga känslor, för det är inte det självhjälp handlar om. Det handlar om att bearbeta och jobba sig förbi de ordentligt. Skjuter du alla dina saker under sängen när du städar så syns de visserligen inte, men du vet att de finns där under, och du vet att det kommer bli jobbigt om du behöver ta itu med röran senare. Acceptera att det är okej att vara ledsen. Gråt om du behöver, skrik eller slå på en kudde. Hade inte sorg, ilska eller frustration varit mänskligt hade vi inte haft de känslorna. De finns för en anledning.

Var medveten - Var medveten om att det du känner inte varar föralltid. Jobbiga som glädjande känslor. Stormen varar inte för evigt. De glädjande stunderna är inte heller infinitiva. Gå inte runt och oroa dig för när nästa storm kommer, då missar du de upplyftande perioderna. Njut av de soliga dagarna och ta stormen som den kommer. För varje slag du vinner, desto starkare och förberedd kommer du vara för nästa. Som tidigare nämnt, acceptera känslorna.

Take action - Ja det sista på listan är att faktiskt göra, det svåraste. Men finns viljan finns orken.

Livet är tufft, men det är du också! <3

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Idag blev det ett väldigt tidigt gympass. Jag åkte in mot stan klockan 5 imorse och gymmade till klockan 7 ungefär. Det var såå skönt eftersom det nästan var tomt. Nu har jag en gymkompis också och vi skall börja träna ihop imorgon, hur kul??! Det är skönt att träna själv ibland, men jag föredrar att göra det med någon.

Bättre tider är påväg. Förändringar jag har gjort inom mig själv, mina tankesätt, attityd och den livsstilen jag väljer att leva har definitivt visat positiva skiften. Det är så lätt att hamna i negativa tankebanor, men svårare att ta sig ur. Men bara för att det är svårt, så innebär det inte att det är omöjligt. Ta hand om varandra

Likes

Comments

Hej hörni!!

Igår fick jag ett samtal av mamma, hon berättade att hon skall flytta tillbaka till Sverige. Det var ingen särskilt stor nyhet, jag hade vetat om att hon planerar på att flytta tillbaka ganska länge. Men det som chockerade mig var att hon kommer om ungefär 10 DAGAR?! När vi väl pratade om det var jag självklart glad. Men det var inte förrän på kvällen när jag skulle sova som det verkligen sjönk in. Jag började stortjuta, och jag gråter sällan över lycka haha. Jag var tvungen att ringa Mahdi för det kändes som att jag skulle få panik över att jag grät så mycket. Jag uppfattade inte riktigt att hon faktiskt skall bo här, i samma land. Hon har bott utomlands i tio år, att hon kommer tillbaka vred mig upp och ned. För många är det en självklarhet att ha sin mamma nära, och det är inget fel med att vara van med det. Men för mig känns det fortfarande overkligt, min kropp är typ inställd på att hon bara kommer på besök.

Detta kommer på att förändra så mycket, iallafall för mig. Jag är helt övertygad om att det är positiva saker som kommer hända framöver. Hoppas allt är bra med er, ta hand om era nära och uppskatta de!

Likes

Comments