Avslöjar redan nu så att ingen missar att idag var TREDJE gången jag vann över Thomas. Undra om han kommer sluta ge mig tips och råd nu...

Fick låna min fina bil idag igen, med lock över flaket nu. Perfekt att ha konten och borren i. Kläderna har jag gärna i bilen så att de är varma när jag ska ta på dem.

Norrtäljes härliga pimpelserie idag! Vi fiskade på södra delen av Vällen. Dagen började med en helt fantastisk soluppgång när jag satt i bilen på väg till sjön. Kunde inte ta någon bild men hela himlen var helt rosa, det var så fint! Jag var faktiskt inte först på plats idag, så jag fick lots hjälp när jag skulle parkera. Alla är så fina och snälla! Jag gillar mitt lördagsgäng väldigt mycket!

Det var en hel del snö på isen så det diskuterades om det var broddar på eller inte. Jag valde broddar på för det var drivor med snö och sen partier utan snö. Jarmo berättade vart han skulle gå, men det var långt dit så jag tänkte att jag inte skulle gå riktigt så långt idag så jag tog sikte på Thomas och min lagkamrat Tommy till en början. Sen efter en stunds promenerande delades gänget upp och jag slog följe med Lasse en bit. Han berättade att det fanns en grynna "här någonstans" men att den inte syntes nu när det var högvatten, rädd om min borr lämnade jag Lasse vid grynnan "här någonstans" och gick efter Björne istället. Vi har alltså inte börjat fiska ännu, bara gått gått och gått. Korta ben och overall på, gissa om jag var varm. Stannade vid tre små öar och satte fast mitt borr och sen slet jag av mig overallen och luftade ett tag. Tog av mig dunjackan jag hade under overallen och packade ner den i väskan.

När starten gick fiskade jag runt små öarna men fick inget så jag förflyttade mig till Björne som satt vid en stor ö istället. När jag kom fram till honom sa han att han fått någon bättre fisk och att jag INTE skulle gå härifrån för här finns det fisk. Satte mig ner och släppte i pirk o krok. Napp direkt, en liten en, SEN fick jag en större och kunde inte hålla tyst utan jublade lite. Fick självklart sällskap då men det bjuder jag på. Kom gärna till mig när jag fiskar, då gör jag något rätt iaf!

Jag hängde kvar vid den stora ön hela dagen i sällskap med bland annat Björne och en dam från Sundsjöfiskarna. De där två plockade hur mycket fisk som helst, mest småfisk men tillsammans blir det stora vikter! Jag jobbade på, bytte krok, pirk och borrade runt lite överallt. MEN JAG SPRANG INTE IVÄG FRÅN FISKEN, den du Jarmo!

Hittade en massa olika djurspår, men de här utmärkte sig, de var så stora! Jämför med mina fötter, vad kan det vara? Jag vill att det ska vara Varg eller Lo. Någon som vet?

Efter någon timme kom det en massa dimma och dagen blev ännu finare. Jag älskar att kunna sitta ute i naturen och fiska och samtidigt få njuta av det fina vädret!

Mina grannar för dagen. Björne med ledarvästen och sundsjöfiskaren.

Promenaden tillbaka till starten var fantastisk fin, och varm! Jag ville bara lägga mig ner och andas när vi kom tillbaka.

​Invägning och jag fick ihop strax över 1300 gram. Rätt nöjd ändå, tills jag pratade med Björne, som jag alltså suttit bredvid hela dagen. Lite över 4 kg hade han. Men jag har studerat honom och sundsjöfiskaren hela dagen så imorgon då vet jag hur man gör.

Och återigen, det viktigaste med dagen var ju att jag vann över Thomas för tredje gången!

Om någon är ute efter en trea i Ursvik är vår lägenhet till salu här

I år arrangerar Stäkets SF tillsammans med Enskede SFK pimpel SM 10-11 Februari.

Tanken är att pimpel SM ska äga rum på Steningeviken i Mälaren och is kontoller sker dagligen för att säkerställa att isen byggs på i god tid till SM. Om det mot förmodan inte skulle hinna bli tillräckligt mycket is finns det 2-3 reserv sjöar.
Jag kan lova att tävlingsledningen gör allt de kan för att pimpel SM ska kunna gå av stapeln på det tilltänkta vattnet.

Efter den 19/1 är tävlingsvattnet avlyst och inga tävlingsfiskare får fiska på tävlingsvattnet, kontrollanter kommer att vara på plats dagligen för att kolla att det inte är några tävlingsfiskare på området.

Totalt har 673 individuella anmält sig till SM och 170 lag är anmälda till lag SM och de kommer från hela Sverige.

Lördag den 10/2 är det SM för individuella och söndag den 11/2 är det SM för lag.

Hittills har pimpel SM följande sponsorer:

ICA VIKSJÖ
JELLY BEAN
ORSA FISKECENTER​​​

Vill ni också sponsra pimpel SM klicka här eller mejla info@pimpelsm2018.se

Jag själv kvalade inte förra året så i år har jag äran att vara funktionär på SM och har även fått med min sambo att hjälpa till.

​Jag är ju en sann statistik nörd och gillar ordning och reda så jag har självklart gjort statistik för alla tävlingar jag är med i.

Än så länge har jag aldrig fiskat 2 gånger på samma sjö men i framtiden kommer det ju hända och då kan jag enkelt gå tillbaka i min fina excel och kolla dels hur mycket jag fick, vart jag fiskade och hur mycket fisk den som vann fick. Utöver den informationen skriver jag även om jag vet var vinnaren varit och fiskat.

Eftersom jag uppenbarligen inte är så bra ännu får jag lita på min statistik i framtiden och förhoppningsvis ha någon fördel där.

Norrtälje, mina lördagsvänner, arrangerade dagens SM kval serietävling. Så jag styrde bilen mot Rimbo och Rimbo-Långsjön. När jag svängde in på parkeringen så insåg jag att jag var först, inte helt ovanligt, så jag åkte istället och kollade in hur lång sjön egentligen var. Vägen gick längsmed hela sjön och jag konstaterade att det tog rätt lång tid att köra 70 km/h längs med den.. Min plan från början när jag satt hemma var att gå längst bor till höger ifrån starten. Men efter min lilla tur med bilen avstyrde jag den idén (dumt val). När jag kom tillbaka till parkeringen hade fler hittat dit och då kunde jag också parkera min lilla bil och påbörja påklädningen. Det absolut svåraste varje dag är att välja hur många lager jag ska ha på mig och sen att knöla på allt.

Efter en snabb kik på kartan igen och några ord med Thomas hängde jag på honom ut till en vasskant på andra sidan sjön. Jag hade första parkett när startskottet gick och kunde absolut inte missa när vi fick börja fiska. Började kanske 2-3 meter ut från vassen, inte ett pet. Gick närmre vassen och i tredje hålet fick jag 3-4 fiskar i vassen. Bytte till mindre krok då jag hade svårt att kroka en del fisk. Hittade lite små fiskar runt om men efter ett tag dog det ut. Gick efter de andra jag suttit med som lämnat mig och hittade dem runt en liten udde. De fick lite små fisk här och var och jag plockade kanske 4 fiskar sen dog det igen. Så himla trist! Vi hängde ungefär i höjd med ön fast längs kanten (nedre på bilden). Träffade på Björne som berättade att han hade haft på minst en stor abborre som hade snott kroken och rätat ut hans länk. Letade efter den fisken ett tag men fick bara små fiskar. Kollade på klockan och hade ca 1 timme och 45 minuter kvar när jag lämnade dem och gick rakt över sjön till andra sidan och lite vasskanter. Dåligt beslut IGEN, fick 1 eller 2 stycken vid vasskanterna på andra sidan så då gick jag istället till starten och mötte upp Björn Eldh som hade känt två större, försökte fånga dem men fick bara 2 små. Vi hade dock nära till starten då vi satt precis utanför. Thomas kom ut sköt stoppsignalen precis bredvid oss så det var ingen tvekan om när det var slutfiskat heller. Jag gillar tydligheten..

Vägde in min lilla påse på 660 gram, dock ganska nöjd med det ändå då jag hörde att många haft det svårt att hitta fisken idag. Mötte Calle som kom släpande på en stor påse, lite över 3 kg vägde han. Och länge såg det väldigt bra ut för Calle, det kom in folk med små påsar och Calles leende blev större och större. Tills de som gått längst bort förbi ön kom tillbaka, deras promenad tillbaka hade varit tung för de släpade på fyllda skryllor. Calles leende försvann och en efter en vägde in sina påsar. Toppvikten låg på 8480 gram, en helt sinnessjuk vikt, sen fylldes det på med 6 kg, 5 kg osv. Oavsett vad tycker jag Calle gjorde riktigt bra ifrån sig idag! Tänk om jag gjort som jag hade planerat från allra första början? Jag skulle ha gått längst bort på sjön och fiskat med storfiskarna helt enkelt, men lätt att vara efterklok.

Prisutdelning och idag kom jag 3:a av totalt 5 damer. Helt okej ändå. MEN det bästa av allt med hela dagen var att jag vann över Thomas. Ordningen är därmed återställd och han kan börja vänja sig vid att jag kommer väga in mer fisk än vad han kommer göra..

Jag tog visst inte så mycket vettiga bilder idag så ni får istället titta på min fina häst Florestan istället. Jag åkte ju ändå direkt till honom efter tävlingen. Och nu planerar jag att vila i soffan med katterna. Trevlig kväll!

Lång färd till norra Norrtälje idag. Ännu längre för att jag inte fick igång spotify i bilen, hittade inte knappen för det..
Var inte först på plats idag men väl nummer 2. Har än så länge inte åkt fel en enda gång utan Norrtälje killarna har varit jätte bra med att märka ut exakt var på kartan vi ska parkera.

Innan starten fick jag en pirk av Björn Eldh och han lovade stor abborre på den och han hjälpte mig sätta fast den på ett spö och till den fick jag en krok av Christer. Vilka killar!

Dagens tävling var på Bottenfjärden, tror knappt det var någon som hade fiskat där tidigare. Jag fick höra att det fanns ett inlopp och ett utlopp på sjön så jag satte fart åt det stället där inloppet skulle vara. Satte mig vid Björn och Lasse Sundberg, jag fick fisk nästan på gång Ingen runt om fick fisk så de drog rakt över viken och in till vassen. Jag satt kvar och nötte en stund men fick bara någon enstaka här och där så tillslut gick jag över till de andra. Och självklart hade de bättre lycka, Björn satt och drog hela tiden och kom och gav mig en av hans krokar han använde. Inte för att det hjälpte men det gav lite hopp iaf. Fick lite små fisk runt omkring där men efter ett tag dog det ut så jag lämnade dem och gick tillbaka till den brygga jag startade vid. Fick kanske 2-3 fiskar och sen följde jag efter alla andra som vandrat längre in i viken. Inget höjder ställe så jag var egentligen bara inne och vände och gick tillbaka där alla fått så mycket fisk tidigare. Hittade några små fiskar och avslutade ändå rätt nöjd. Innan slutet fick jag en större gädda, och egentligen är det ju bara onödigt att få gädda eftersom man inte får tävla med det men den var så himla stor så jag var rätt nöjd med mig själv ändå. Fantastiskt roligt att försöka få upp en gädda på ett litet litet pimpelspö.

På vägen tillbaka (en ganska lång promenad) funderade jag på vad jag kunde göra bättre och kom bland annat fram till att jag ska LYSSNA på de som kan något och sen bara hänga på dem, flyttar de sig och sen blir kvar en stund ja då finns det fisk och där ska jag också vara.

Resultatet då? 936 gram och tvåa i damklassen! Äntligen!!

Jag har gått en hel del idag men det är nog ingenting mot Jarmo, jag tror han gick runt hela sjön och han var inte helt nöjd med dagen då det var dålig utdelning på fisk för honom. Nya starka tag imorgon då det är SM kval, även det i Norrtälje.

Kvällen bjuder på bio och middag med min härliga sambo som är så snäll o fixar bilar till mig på helgerna.

Vad gör du inför tävling?
Putsar pirkar? Packar?

Jag tvättar bilen.. pirkarna har också fått sig en putsning. Trevlig kväll!

Snart är det äntligen helg igen. Jag har haft en ganska tung vecka på jobbet med första bokslutet på nya arbetsplatsen och då även årsbokslut. Mycket jobb och lite fritid. Men som sagt nu är det snart helg och jag har förberett lite smått inför tävlingarna i helgen. Förra lördagen lyckades jag glömma isdubbarna hemma så jag har skrivit en liten kom ihåg lista med saker jag alltid tar med mig till tävlingarna så att jag inte ska glömma något...

I helgen är det tävlingar både lördag och söndag. På lördagar är det norrtäljes pimpelserie som jag är med i, då ska vi vara på sjön bottenfjärden utanför Norrtälje.

På söndag är det stockholms pimpelserie med kval till SM. Då är tävlingen på Rimbo-Långsjön i Rimbo.

Det hade varit väldigt skönt att bo i Norrtälje just nu känner jag, men som tur är gillar jag att köra bil. En stund för mig själv med hög musik hela vägen.

Ny dag, nytt vatten och nya friska tag. Måste medge att jag var bra trött imorse när jag gick upp.

SM kval, deltävling nummer 1. Bra uppslutning, vi var över 100 stycken! Tänk så kul att så många i alla olika åldrar har samma intresse. Vädret såg lovande ut innan utgång, men jag hade kollat på vädret innan och det skulle rulla in kallare väder och vindar vid lunch så jag tog på mig flytoverallen. Den är helt underbar, har aldrig frusit (förutom om fingrarna) när jag haft den. Eftersom jag vistas mycket ute i naturen året om, bland annat fiske, höstar, vandring i fjällen och skidåkning så har jag lärt mig vikten av BRA kläder av BRA kvalité. Lager på lager vet alla om men det är väldigt viktigt att kläderna inte sitter för tight, det måste finnas luft mellan lagren så att man behåller värmen. Under overallen har jag underställ i merinoull, kortare byxor i polartec och en tunn dunjacka, det är precis lagom för mig.

Innan genomgången på isen kom Björn Lundberg och Stefan Dellert fram till mig, jag fick en krok av Björn och fisköga från Stefan. Vilka snälla människor jag lärt känna!! Sen kom även Christer Malmgren och gav mig en av hans vinnarkrokar från igår, nu jäklar ska jag väl också få stora fina fiskar?!

Ut på isen för snabb genomgång av Michael Molander, bland annat visade han tydligt hur långt 5 meter som är gränsen på hur nära man får sitta varandra. Riktigt bra!

Hängde på vinnaren Christer från gårdagens tävling men vek av en bit innan dem till en liten udde/ö. Solen sken och det var riktigt trevligt, inte ett dugg kallt att sitta utan vantar. Fantastiskt tänkte jag, tänk om SMHI haft fel denna dag?

Jag tror inte jag fick en enda fisk första timmen, gick därför mot en liten ö där det satt några människor, fick två små och gick sen vidare där Björn Eldh och Christer Malmgren satt. Ungefär här någonstans försvann solen och vinden började tillta. Christer kom fram till mig och sa till mig att stanna där jag var, det fanns stora abborrar här! Fick se Björns fiskar och visst var de stora, men de ville minsann inte smaka på mina krokar. Fick några små och landade på totalt kanske 7 stycken småfiskar för dagen. Fick se när Christer vevade upp en stor fin abborre som han hade svårigheter att bryta nacken av, vilka lyxproblem! Något sånt kommer jag aldrig klaga på. Vinden ilade, min pirk frös fast på isen när jag skulle borra nytt hål, fingrarna höll på att ramla av. Fick värma händerna genom löpturer runt Christer och Björn, kikade även i deras skryllor med jämna mellanrum så att jag hade koll på vilka fiskar som inte ville till mig.

I

Vid ett tillfälle när Christer stod vid Björn som fiskade ropade dem att jag skulle komma till dem, Björn hade en stor abborre på kroken på väg upp. Hann egentligen bara ställa mig upp och då knep abborren kroken från länken och simmade ner i vattnet igen, med ny piercing i läppen. Hade det varit jag hade jag nog börjat grina, men inte de här killarna, Björn gav mig då en likadan krok som den stora abborren simmat iväg med. Jag satte mig 5 meter från honom och började fiska efter den abborren med löftet om att ge tillbaka kroken som den hade i läppen om jag fick upp den. Så blev det tyvärr inte och jag fick gå tillbaka med lätt skrylla och iskalla fingrar. Vi traskade de ca 2 km tillbaka, glada att äntligen få lite värme och slippa sitta stilla i blåsten.

Invägningen var inte riktigt något att hurra för, jag hade någon stans runt 200 gram. Idag var jag faktiskt besviken, mest för att mina grannar fick stora fina fiskar men inte jag. Undra om jag gör något fel?

Mötte upp folk som hade både sämre o bättre erfarenheter av sjön, bland annat Jarmo som berättade att han fick 35 stycken i ett hål och sen över 2 kg i ett annat. Och han hade gått lite lite längre än mig, så jag var på rätt sida av sjön iaf men skulle alltså gått efter honom. Lätt att vara efterklok.

Prisutdelning, många fina vikter idag. Kommer inte ihåg vad dagens toppvikt var men tror att det var runt 5-6 kg, helt sinnessjukt. Men alla de som hade fått så enormt mycket fisk hade suttit där Jarmo var. Då vet jag var jag ska gå nästa gång på denna sjö helt enkelt.

En som gjorde riktigt bra ifrån sig var junioren Benjamin, tyvärr han jag aldrig gratulera honom, men han fick över 2 kg och vann sin klass! Riktigt bra kämpat idag!

När prisutdelningen var klar och det var dags för hemförd gick jag tillbaka ner till isen och tog de här bilderna på den fina solnedgången. Visst är det väl fantastiskt att få vara ute i naturen och njuta av det här?

Tack för idag! Det har trots vädret varit en väldigt härlig dag med mycket trevliga människor! Längtar redan till nästa helg!

​På lördagar framöver anordnar Norrtälje Sportfiskare en serie öppen för alla. Idag var första deltävlingen på sjön Syningen utanför Rimbo. Jag var som vanligt först på plats och hade svårt att förstå var vi skulle parkera, men när det kom ytterligare 2 bilar så parkerade vi alla på en grusplan i närheten av vattnet.
Serien kommer att pågå i 7 veckor, och vi lottades in i lag som kommer tävla mot varandra under hela perioden. Det kommer bli fantastiskt roligt att hänga med det här gänget på lördagar framöver. ​Alla är så himla trevliga och glada, delar gärna med sig av tips, man får kolla i deras skryllor och i deras krokaskar. Det är otroligt lärorikt för mig att få titta o se vad folk använder sig utav och vad de faktiskt gör ute på isen.

När vi blivit indelade i lag, där jag hamnade med Tommy E, och Björn B (som inte var med för dagen), så gick vi ut på sjön och fick lite information om sjön.

Syningen är en väldigt grund sjö där det ligger på 1,5 m djupt med vissa ställen ner mot 2,5 m. Jag hängde på några från Norrtälje och fick se en djupkarta från sjön, sa mig inte speciellt mycket förutom att det var väldigt grunt överallt. Började fiska en bit bort längs en stenig/vassig kant. Trögt! Fick 2 stycken små väldigt nära vassen sen var det dött. Gick runt en hel del och prövade mig fram mitt på sjön, längs kanter, vid vassen, i vissen, ja typ överallt.

När jag hade gått över på andra sidan mot var jag började så fick jag lite större (och när jag säger större så menar jag större än pyttesmå...) abborrar. Fick även en liten mört, sen klev det på en större gädda som jag såg ryggen på innan han slet av hela kroken och pilken. Jäkla skit fisk!

Rörde mig längs vasskanten och fick en fisk här en fisk där innan jag fick en till gädda. Vad tusan gör jag för fel tänkte jag, men det fanns andra som hade större problem. Återkommer till det..

Såg att Maj och Jarmo satt mitt på sjön i närheten av starten så gick till dem, de berättade att de hade fått halvkilosfiskar precis innan jag kom. SÅ KLART! De är så duktiga fiskare! Hängde runt dem den sista halvtimmen och fick några småfiskar.

Innan invägningen gick jag runt och kollade i allas påsar och en del hade fått riktiga monster, största aborren för dagen vägde runt 800. De ser så groteska ut när de börjar bli så stora. Det var Christer som hade lyckats få den största aborren och även den högsta vikten för dagen (4236). När jag skulle väga in min påse fick jag låna Christers påse för en stund och Thomas som skötte invägningen blev rejält nervös där ett tag när jag vägde in MER än honom IGEN! De klämde på påsen och trodde jag försökte väga in en gädda till och med. När vågen stannat såg de att jag hade vägt in Christers påse, och tur var väl det för dem. Fick väga in min egna påse som landade på 772 gram.  ​Jag är ändå väldigt nöjd med dagen. Kunde ha jagat mer men visste inte vad jag hade att vänta av sjön, lätt att vara efter klok.

Vid prisutdelningen fick Björne ett extra omnämnande som dagens gäddfiskare då han fått 11 (!) gäddor. Och jag som gnällde över mina två. Jag kom på 14/20 personer och jag tävlar mot herrar så det får jag ändå vara nöjd över. Slog även några från Stäket som vandrade lite fel idag eller hur var det Calle?

Jag blir så himla glad för alla trevliga människor som kommer fram och berömmer min blogg, det är kul att ni gillar det jag skriver.

Imorgon är det tävling igen då är det Stockholms serien för kval till SM, första kvalet.

Ja just det, jag höll ju på att glömma. Utan att nämna några namn så var det "någon" som klagade på stelhet idag innan tävlingen. Här kommer några bra stretchövningar Jarmo... https://www.expressen.se/halsoliv/traning/din-pt/stretcha-dig-smidig---5-enkla-hemmaovningar/

Vilken dag vi har haft på sjön Addarn!

Fick låna Mickes bil igen och återigen är jag mycket glad för det. Fantastiskt härlig bil och 4 hjulsdriven..
Kom till parkeringsplatsen till badplatsen på sjön Addarn och halkade runt ett tag innan jag kunde parkera bilen någorlunda rakt. Fruktansvärt halt och jag tror varenda bil kanade lite idag.

Det var stor uppslutning till dagens pimpeltävling, runt 60 personer tyckte jag mig höra.

Kul att återse många pimpelkompisar från förra säsongen. Fick mycket bra tips innan start och fick veta åt vilket håll jag skulle gå.

Gick en bra bit på sjön och vek in vid en vik och många följde med mig men stannade vid en grynna mitt sjön. De som stannade där drog nog vinstlotten idag.

När startskottet ljöd satt jag en bit ut från vassen och sen jobbade jag mig inåt, och utåt tills jag hittade lite små knattar. Det var 4-5 stycken i några hål men sen tog det stopp ett tag. Gick tillbaka en bit och in i en ny vik och där hittade jag lite fler fiskar, hittade även Kicki som hade fått sig några stora fina fiskar. Jag fick en större abborre i viken och sen klev tyvärr en gädda på. Den fick jag traggla med ett tag för att få loss men den fick hoppa tillbaka ner i hålet. Gick till en udde och där fick jag snabbt 3 större abborrar igen, jag tror de tre dubblade min vikt för dagen. Tyvärr tappade jag två stycken större också och var riktigt ledsen över det.

Hade inte alls lång väg tillbaka att gå när tävlingstiden var slut. Innan invägning tog jag en kopp kaffe och kollade på när andra plockade upp sina välfyllda påsar. Jag inser att jag har mycket kvar att lära mig men alla är så fina och snälla och delar med sig av sina tips så jag jobbar mig uppåt.

Vägde in på ca 1600, kommer inte ihåg exakt. Fick höra ryktes vägar att Carina hade över 5 kg, måste helt klart följa efter henne nästa tävling.

Prisutdelning och idag var det mycket priser, bland annat största abborre vilket William hade, William är Junior så det var riktigt kul! I damklassen kom jag trea och fick mitt absolut första kuvert! Så himla kul och jag är riktigt riktigt glad för det. Att dessutom komma trea efter Carina och sen Kicki, det är ju helt fantastiskt!

Efter en lång dag på isen med fint väder och ingen vind tog jag bilen till stallet och tog hand om lilla hästen. Han var så nöjd att han fått vara ute hela dagen i det fina vädret.