22/10-17

Den tredje dagen hade vi faktiskt eftermiddags surfen eller ja den som börjar kl 12. Egentligen skulle vi ha alla morgon lektioner men vi bytte till oss denna eftermiddags lektion eftersom vi gick ut kvällen innan. Så det blev sovmorgon för oss och vi kunde avnjuta frukosten i lugn och ro.

Surflektionen på eftermiddagen tyckte jag inte om. Vi var liksom nästan 30 personer (dock 3 instruktörer) så tyckte det blev rörigt och sämre tyvärr.. iallafall så åkte vi till en strand 30 minuter bort, till den södra delen på seven mile beach. Riktigt blåsigt och strömt i vattnet så de varnade för massa farliga saker, men vi överlevde som vanligt. Det var även en sjö i närheten som vi avslutade med att bada i, kallat Tea tree lake typ? För att det är färgat som te utan ett slags träd som finns runt om sjön, ska tydligen vara bra för huden.

Kvällen blev en myskväll med chips och serien vi har laddat ner på Netflix, den är sjukt konstig dock... men såklart laddade vi ner den för det var en surf serie. Mysigt ändå :)

Den lite mindre roliga delen av att surfa... som man ser på min glada min hehe

21/10-17

Ännu en surflektion på morgonen men denna natten hade vi bara sovit typ 2 h. Jag hade sovit super skönt dock och ville inte gå upp ur sängen vilket resulterade i att jag fick stressa för att hinna bussen, slängde i mig frukost innan för annars hade jag dött! Surflektionen var bra, regnade dock men gjorde inget då vi ändå var i vattnet! Svalde sjukt mycket saltvatten vilket ska vara bra för bakfyllan så tummen upp för det!

På kvällen var det ladies night på cheeky monkey så vi var ju tvugna att gå dit! Free entré för tjejer och gratis champagne, så bra, älskar ladies nights! Kvällen var superkul men till slut hade jag sån cravings för pizza så vi gick till legend pizza, som alltid har nattöppet och köpte varsin slize. Pratade med några som hade köpt en enorm pizza som de inte ville äta upp, så vi fick deras pizza hehe, tog hem den till vårt lilla tält och åt den där! Mat är ju alltid så gott när man är full!

20/10-2017

Kl ringer 06.30 på morgonen och vi var uppe med tupparna utanför tältet... det var svin kallt utomhus men solen hade redan börjar stiga upp så en fin dag väntade. Vi var redo för vår första surflektion. Kl 07.15 kom mojosurf bussen och hämtade upp oss och från början verkade det som att bara jag och Jessica skulle vara med på lektionen då två killar bangade men sedan skulle vi hämta upp en till tjej och då hade det blivit massa strul så det slutade med att vi totalt blev 5 tjejer. Vi hade såå velat ha en privat lektion då en av killarna i gruppen berättade att han hade haft det dagen innan och att det var sjukt nice då man fick all hjälp.

Vi åkte med bussen och stannade till för att kolla hur vågorna såg ut och det var så sjukt vackert. Det är verkligen något speciellt med att vara uppe tidigt på morgonen, allt är så lugnt och fint, sån härlig känsla. Sedan fick vi våra wetsuits, mojosurf tröjorna samt varsin surfbräda som vi bar ner till stranden.

Vi stretchade lite och sedan gick vi igenom hur man skulle ligga på brädan, hur man steg för steg hoppar upp till rätt position och allt man behöver veta. Sedan kollade vi hur vågorna gick i vattnet, och till slut fick vi även ta våra surfbrädor och tog oss ut en bit. Jag var inte riktigt redo när läraren sa till mig att hoppa på brädan för att fånga den första vågen av oss. Men jag gjorde som han sa, gjorde steg för steg och plötsligt stod jag upp och åkte på vägen hela vägen in till stranden. Det var världens häftigaste känsla och blev så sjukt chockad att jag bara stod upp på första försöket! Fick jätte mycket beröm av läraren och han sa att jag har stor potential till att bli grym. Är typ född till detta hehe, nä men lite måste man ju få skryta ;) dagen fortsatte och jag svalde säkert flera liter saltvatten haha, vågorna var så stora och det svåraste av allt var egentligen att ta sig ut i vattnet mot vågorna.

Det skönaste med att börja dagen tidigt är att man sedan har hela dagen framför sig så vi kom tillbaka och åt vår frukost, vi var liksom tillbaka vid 11 tiden! Sedan gick vi en sväng till stranden, träffade på några riktigt grova Australienare... man förstod inte ett ord vad de sa haha.. "G'day mate", efter det gick vi tillbaka och fixade oss inför kvällen!

Våran room mate eller ska jag säga teepee mate Marie, var super härlig och skön så vi krökade tillsammans innan vi gick ut! Då gick vi till cheeky monkey som enligt oss är den bästa klubben i Byron bay. Där var det paint party så vi blev målade över hela kroppen (vilket vi sedan såklart aldrig riktigt fick bort).. iallafall det var svinkul och själva dans golvet är liksom bord man dansar på vilket är lite speciellt!

19/10-2017

Från Sydney till Byron Bay. Från storstad till träsk. Hehe. Bokar man mojo surf i Byron bay så hamnar man på arts factory, vilket är ett hostel ute i träsket. Jag kollade upp på kartan vart vi var och såg bara skog och ännu mer skog. Dessutom så bor man i teepees, stora tält med sängar i. Till en början var vi skräckslagna, rädda för allt och ingenting.. det sprang omkring ödlor överallt och vår ledare sa att de är jätte vänliga så länge man inte trampar på dem för de kan bita till då och släpper aldrig taget, vilket leder till att de skulle kunna bita av ett finger. Förutom ödlor så sprang det även omkring kalkoner överallt och det var en tjej som berättade att en kalkon hade gått in i hennes teepee och röjt ut, kastat runt alla hennes kläder i hela tältet.. till sist så hörde vi att det bodde en pytonorm på hostelet och att den brukade smyga sig till köket varje natt... jag såg den aldrig men tydligen så hade alla andra stött på den här och där. Nog med djur, det sprang även omkring hippies överallt, de gick omkring med sina didgeridoos, rökte weed, jonglerade och luktade allmänt hippies?

På kvällen hade vi en liten välkomst middag med mojo gänget på bryggeriet precis bredvid. Då fick vi supergoda burgare och en cider var! Lyckligt. Dessutom var det stand up komedi så vi satt där ett tag och bara hade du mysigt!

Däremot så var första natten var hemsk, vi undrade verkligen vart vi hade kommit och om vi ens skulle överleva.. natten var iskall och jag kunde knappt sova då jag var livrädd för att en spindel skulle krypa in under det tunna lakanet vi hade som täcke.. jag var rädd för varenda litet löv som föll ner på tältet och jag trodde verkligen jag skulle dö. Men jag överlevde, tur var.

Desto fler dagar vi var där desto mer gillade vi stället! Chill stämning, jag kunde slappna av så jag kunde sova, vi fick en stor Björnfilt så vi inte frös, började nästan gilla ödlorna till och med hehe! Är lite stolt!

Kram på er där hemma!

18/10-2017

I onsdags checkade vi ut från hostelet kl 10 på morgonen men greyhound bussen skulle inte gå förens kl 23.30 på kvällen så vi fick spendera hela dagen hemlösa! Det gjorde oss inget då vi gick till hamnen igen, åt en Hungry Jacks lunch i the royal botanic garden. Det finns wi-fi vid opera kitchen så vi kunde sitta där en stund vilket är sjukt mysigt också, de har liksom sittplatser längst hela vattnet så det är superbra. Vi passade även på att ladda ner en serie offline på Netflix (vilket jag för övrigt inte visste att man kunde göra förens Vilde berättade det).

På kvällen myste vi till det och utnyttjade en rabattkod vi hade från vårt hostel (vilket vi egentligen inte kunde använda då vi hade checkat ut hehe men vi löste det ändå), så det blev en "gör din egen pizza" till middag! Riktigt gott var det!

Sedan hoppade vi på vår första nattbuss med greyhound som tog oss till Byron bay. Det var väldigt få människor på bussen så vi fick två säten var och kunde ligga ner och sova. Mysigt men lite jobbigt för kroppen då bussresan tog 12 h.

Kramkram!

17/10-2017

I tisdags hade vi en liten fixardag, vi gick tillbaka till Base för att prata med the travel agency och bokade det sista på östkusten samt outbacken. Nu har vi alltså alla aktiviteter bokade, de flesta boenden och greyhound bussar för att ta oss överallt! När vi var klara fick vi en liten mini koala av Ischi som man kunde sätta på fingret tex. Så söt, längtar efter att få hålla en koala nu alltså!

Vi gick även till Woolworths för att kolls lite olika simkort och telefon abonnemang, då vår vän rekommenderade att gå just till Woolworths eftersom de brukar ha lite erbjudanden osv. Det bästa vi hade hittat dittills var 9 GB surf, gratis samtal och sms i Australien för 40 aud. När vi kom dit hittade vi bästa erbjudandet någonsin(!!) nämligen samma som ovan fast 12 GB surf för 50 aud original pris, men med erbjudandet som var "mer än 1/2%" så vi fick det för 20 aud!! Alltså hur grymt? Ibland har vi faktiskt haft riktigt flyt också :)

Därefter gick vi till Hyde park som var ganska nära och på vägen köpte vi oss en liten rosa högtalare! Vi har velat ha en ett tag så det var verkligen ett kap. Där satt vi ett bra tag i solen tills den började gå ner och inte förens nu kom vi på att solen går ner åt fel håll! Den går alltså ner till vänster, helt tvärt emot Sverige. Det känns så konstigt, mycket här liksom är helt tvärt emot Sverige.

Kvällen avslutades med att vi mötte upp Vilde från Norge, så vi kunde prata både svenska och engelska med varandra. Vi gick ner till Darling Harbour, tog en frozen drink och pratade tjejsnack, supermysigt. Plötligt gick det förbi en man med en påse med en Lindt chockladkartong i och gav den till oss då han inte ville ha den själv. Han gjorde oss väldigt glada iallafall!

Hopps ni har det bra! Kram

I måndags gick jag och Jessica en promenad till hamnen för att ta en "fast Ferry" över till Manly. Det var en jättefin solig dag så det var ett bra tillfälle. Det var verkligen en fast Ferry då den gick fort men vi hann knäppa några härliga bilder på Sydney Harbour i farten ändå!

Väl framme i Manly så var det lite mer laid-back, inte lika stressigt som Sydney! Vi gick igenom en gata för att komma till stranden, det var lite blåsigt men det gjorde inte särskilt mycket då solen sken och det var varmt. Jag tror att detta var vår första riktiga beach dag än så länge... men det stoppade oss inte från att gå ännu en till beach walk. För övrigt var det såå fina hus längst vattnet vill verkligen bo sådär, bara ta en trappa ner så är man vid stranden.

Vi gick till Shelly Beach där man kunde gå Manly scenic walkway, tror området är ett naturreservat så det gick fåglar överallt och massa ödlor! Vi gick en liten tur i "djungeln" som jag kallar det för det var så läskigt att gå under massa träd genom små stigar, var rädd hela tiden för att en spindel skulle ramla ner på mig eller en orm skulle hugga mig i benet... menmen väl där hittade vi en liten hemlig stig som ledde till ett litet guldställe. En klippa vid kanten av havet 50 meter upp, med jättefin utsikt!

Tillbaka till beachen så var det lagom till lunch och vi kände att vi var tvungna att köpa fish and chips eftersom det såldes fisk överallt! Vi hade kunnat äta typ 31 middagar av nudelsoppa för de pengarna men det var det värt för det var sjukt gott. Det tyckte även fåglarna som samlades runt oss, riktigt äckliga fåglar var det för de var inte fega för att komma nära... det hände två(!) gånger att en fågel flög in i oss bakifrån och försökte sno mat!! Sista gången lyckades den sno Jessicas pommes så då drog vi... den nuddade alltså mitt huvud och Jessica tyckte att hon fick fågelns fot i munnen :/

Höjdpunkten var nästan att träffa en liten hundvalp som gick förbi och ville ha vår mat (den med), blev så glad av att klappa den, såå len. När man ser djur här så saknar man verkligen sina hemma!

Kvällen avslutades med gratis korv med bröd på hostelet, vilket i princip är det ända bra på detta hostelet (Maze backpackers) att man får gratis mat! Sedan blev det ännu en utgång men denna gången till ett jätte konstigt ställe tyckte vi då, kallat Side bar. Tydligen så ska detta vara ett bra ställe men vi kanske inte var på rätt mode haha. Så vi drog hem!

Puss och kram!

14/10-2017

(Nu måste jag ursäkta att jag skriver slarvigt, det är nämligen så att mina inlägg försvinner när internet krånglar så har behövt skriva om flera inlägg... vilket är väldigt jobbigt så det blir slarvigt och kanske missar vissa saker)

Men men, efter all kalabalik så återvände vi till hotellet och när vi kom tillbaka så fungerade inte våra rums kort, vi gick då ner till receptionen och bad de fixa det. Då säger han att vi inte var inskrivna på det rummet?! Vi blev jätte chockade för vi hade bokat på två extra nätter och sov där den första extra natten men helt plötsligt var det inte vårt rum längre, det fanns heller inga andra lediga rum på hela hostelet förutom i "the sanctuary" vilket är en tjejavdelning och är de dyraste rummen på hostelet... dock så hade vi samma dag bokat östkusten och lite aktiviteter, outback m.m med Mad travel, en travel agency som fanns på hostelet och då hade han lovat oss att få 50% of om vi bokade på fler rum på Base. Vi fick då hjälp av honom och fick alltså "the sanctuary" för billigare pris än det billigaste rummet!! Hur bra?! Det kunde inte bli bättre, dessutom så fick man 3 gratis drinkar på Scary Canary, plus det bästa... att det fanns plattångar!! Tänk att detta var första dagen på 5 dagar vi kunde fixa oss snygga, äntligen!!

Vi fixade oss tillsammans och gick sedan ner till köket där alla samlas och förar tillsammans, köket är sjukt stort så alla får ju plats! Några körde beerpong medan andra gjorde kortlekar osv. Jag körde kortlek med några britter och en från Skottland haha och man förstår knappt någonting vad en scottish säger!

Kvällen tog oss vidare till Scary Canary, vi hade sjukt kul och drack våra free drinks (gratis är gott). Mot kvällens slut så drog vi ett härligt gäng till Hungry Jack's (motsvarande Burger King) och åt efterlängtade cheeseburgare. Lyckliga jag!

15/10-2017

Igår blev det en promenad till största parken i Sydney! Älskade den så sjukt mycket för det fanns palmer, vatten, massa konstiga växter som vi inte har hemma, en view point över opera huset och bron. Stämningen var så mysigt och det var några som hade babyshower under ett träd, medan på ett annat ställe var det bröllop. Gräset här är för övrigt nästan som i Sverige, inte så konstigt som USA (vilket jag trodde det skulle vara) så haha det är något jag lagt märke till som jag gillar..

Iallafall så gick vi och köpte med massa pizza från domino's, vi var så sjuukt bakis så vi kunde inte tänka på något annat... Eftersom vi knappt hade sovit något den natten så var vi även sjukt trötta. Vi gick en väldigt lång promenad sedan gick vi till view pointen och The Royal botanic garden. Efter ett tag kände vi hur benen inte klarade av att bära oss och vi gick som sniglar, vi klarade alltså inte av att gå mer så vi la oss i parken på gräset och deckade, vet inte hur länge ens! Det var en väldigt mysig dag iallafall.

För övrigt så har vi gått minst en mil varje dag och det är sjukt bra för att vara mig, när vi bodde på Base gick vi ungefär 43 våningar de dagarna enligt hälso appen, vilket kan stämma, bra vardags motion helt enkelt.

Kram<3

(Nu kommer inläggen upp i fel ordning, men det får va så förut Internet suger)

14/10-2017

Okej såå i lördags så fick Jessica ett samtal av flygplatsen som sa att våra väskor hade anlänt, äntligen!! Vi dubbelkollade såklart så att det var vårt namn osv och det var det. Så vi åkte raka vägen till flygplatsen och hämtade de. Sjukt lyckliga och glada tills vi insåg att det skulle bli ett helvete att bära omkring på dessa tunga väskorna:/ jag ramlar ju baklänges om jag inte lutar mig aningen framåt, och när man suttit ner med väskan på ryggen är det en utmaning att resa sig haha, men vänjer mig snart (kanske?).

Vi tog tåget tillbaka till Sydney gick över första övergångsstället (dock mot röd gubbe) och möttes av polisen på andra sidan.... de stoppade oss och några andra för att vi gick mot röd gubbe... alltså sådan otur vi har mitt upp i glädjen och lyckan hehe.. polisgubben visade en kamera som riktades mot oss och sa att vi nu kommer bli filmade under samtalet. Jävlar va rädd jag blev haha! Iallafall så stod vi och pratade med honom, bad om ursäkt och sa att vi var svenskar och inte hade någon aning om detta... (en sak som är väldigt speciellt i Australien är deras rödljus, först lyser det grönt, då får man gå, sen efter typ 2 sekunder så börjar det blinka rött, då får man alltså inte börja gå över utan håller man på att gå över så måste man skynda sig, sedan lysande rött så får man alltså inte gå..). Polisen tog oss åt sidan och sa att detta inte var bra men att vi kom undan för denna gången och att vi aldrig skulle göra om det igen, medan de andra fick böter. Så är ändå lycklig då att vi inte fick böter för det hade varit ett helvete haha!