Idag har varit en väldigt härligt men ändå sorglig dag. Det är våran sista dag på en strand och bara 3 dagar kvar tills jag kommer hem till kalla Sverige.

Dagen har som alltid spenderats på stranden i det evigt soliga vädret och vi passade även på att göra något vi länge velat göra, nämligen paddla kajak! Vilket bättre ställe att göra det på än underbara Koh Lipe tillsammans med bra vänner?

Så vi hyrde en liten vinglig båt och paddlade ovant iväg till några pyttesmå närliggande öar där vi även stannade på en och badade!

Kvällen avslutades som vanligt med våran lilla partygrupp från tatueringsstudion med några flaskor whiskey. Någorlunda tidig kväll eftersom vi ska åka färja+buss tidigt imorgon morgon till Phuket för senare färd till Bangkok där flyget hem går ifrån.

Lite jobbigt att lämna det bästa stället på jorden men jag längtar hem till alla underbara människor samt ett kallt glas mjölk!

Här ekar det väldigt tomt och de senaste dagarna har vi mest spenderat på stranden med sol och bad så inget jättespännande att berätta eller nya ställen att visa.

Men en rolig sak som hände för några dagar sen var att våra kompisar som vi träffade på Koh Rong i Kambodja har kommit hit för att umgås! Det är verkligen jätteroligt och vi har festat de senaste 2 dagarna med ett helt gäng vi träffat en kväll.

Och en mindre rolig sak, när vi badade en natt efter ett par(?) drinkar så lyckades jag sparka på en sjöborre och märkte inte förrän dagen efter då jag fick halta mig till doktorn för att ta ut taggarna. Dock så var det något krångel med att den "riktiga" läkaren inte var där så att jag kunde inte få bedövning så det var bara att bita ihop och stå ut medan de tog ut de 3 taggarna med nål. Jag rekommenderar er alla att undvika sjöborrar till 110% då det gör ONT!

Nu har två dagar till gått av denna fantastiska resa och dessa har spenderats på Koh Lipe som vi kom till igår. Det ligget alltså i Thailand och har den mest fantastiska stranden och finaste vattnet jag någonsin sett, det säger en hel del då vi i princip bara har sett fina stränder på vår resa!

Vi har mest spenderat dagarna på stranden och kastat frisbee samt bränt oss lite till, vilket börjar bli lite av en vardag. Men idag har ändå varit lite bättre än många andra då den började med att vi åt den godaste frullen på ett mysigt ställe, solade och badade tills vi kände oss ömma i skinnet och sedan satte vi oss på en mysig strandbar med sackosäckar till stolar ock beställde in en screwdriverbucket som markerade starten av en ganska ordentlig dagsfylla, klockan hade knappt slagit 14 när vi tog första klunken.
Den drinken följdes snabbt av både en, två, tre och kanske 4 öl innan Emma somnade i en hängmatta och jag halvslumrade i ett hörn. Men efter en stunds vila (och lite taggande av barägaren) var vi fit for fight igen, eller inte.

Vi betalade, då hade klockan slagit ca 17, och notan låg på hela 150 kr per person, sovplats inkluderad! Inte illa!

Kvällen avslutas med god mat, lite illamående, godis och en dusch.
Jag har inget att klaga på, förutom att det bara är 8 dagar kvar till hemfärd.

• Asien

Idag har vi varit och gått på skybridge vilket var jättehäftigt! Dagen var väldigt solig så vi hade helt fantastisk utsikt uppe på berget (som förövrigt är den näst högst på hela ön) dock så var det väldigt varmt, den varmaste vi haft hittills på denna resa, med hela 37 grader. Tack och lov att det inte var fuktigt för annars hade vi knappt kunnat vara ute idag.
Vi köpte också ett guldigt hänglås format som ett hjärta med våra namn och datumet ingraverade på, som vi sedan låste fast på staketet!

Kvällen avslutades med lite sol och bad samt god mat och eftersom vi gillar stället så väldigt mycket så tar vi en natt till här och bara har en stranddag imorgon. Så skönt att bara slappa och suga åt sig all sol man kan innan vi åker hem till regnsverige igen!

• Asien

Vi är ni inne på våran andra dag här i Langkawi, som för övrigt är en väldigt fin ö, men resan hit gick allt annat än smidigt.

Vi skulle mellanlanda i Singapore men vårt anslutande flyg därifrån som skulle ta oss till slutstationen blev inställt. Det resulterade i en väntetid till nästa flyg på nästan 20 h och ingen av oss hade någon speciell lust att bo en natt i Singapore, då det är väldigt dyrt, så istället investerade vi i en varsin målarbok och lite pennor samt godis såklart och så planterade vi oss i varsin fåtölj inne på flygplatsen och väntade.

Som tur var så fick vi några timmars sömn var och tiden gick faktiskt oväntat fort vilket var väldigt skönt.

Flyget landade i Langkawi ca 13.30 och vi tog taxi till Den mest kända stranden, Tengah, där vi relativt snabbt hittade ett fint boende och när vi skrivit på pappret och fått nyckel sprang vi i princip upp och kastade in väskorna innan vi sprang till stranden för ett välbehövt dopp!

• Asien

Dagen har spenderats på Waterbom som är en av de bästa vattenparkerna i hela världen (tror den ligger 3:a på listan) och det var en upplevelse!

Rutschkanor, forsar och pooler i massor,
vissa värre än andra och en del var rent farliga och vi fick faktiskt känna på hur det var att ha en riktig nära döden upplevelse. Ingen park man åker till om man är lite mesig!

Det fanns speciellt en vattenbana som var väldigt högt upp och man stod i en tub, helt vertikalt, och sen räknade de ner från tre och sen släppte glas"golvet" och man föll rakt ner! Fy! Men oj vilken adrenalinkick man fick!

Sen hade de en lugn fors där vi spenderade väldigt mycket tid för det var sååå skönt att bara åka omkring i en liten ring i lugn takt och sola. Men man vet att man har blivit gammal när man föredrar den lugna forsen framför de galna banorna.

Ikväll packar vi ihop vår ryggsäck och imorgon bär det av mot flygplatsen vidare till Malaysia!

• Asien

Idag var det dags igen, vi flyttade tillbaka till Seminyak i Bali.
Färjan gick inte hela vägen dit utan vi fick åka minibuss till Kuta och det tog längre tid än vi mindes från förra gången. Vi kom fram till köpcentret vi bad om att bli avsläppta vid och efter en hamburgare på Burger King tog vi en taxi till ett hotell vi bodde på förra gången vi var här.

Men tyvärr hade de helt fullt både idag och imorgon så det var bara att plocka upp vårt pick och pack och börja traska i jakt på ett annat boende.
Efter ca 1,5 h av letande, utan framgång, gav vi upp.

Värmen var hemsk och det var så fuktigt att det droppade om oss och vi var trötta i benen och ryggen så vi satte oss ned på en restaurang, beställde glass och en kall Cola och kollade internet efter ett boende.
Slutade med att vi bokade ett 4 stjärnigt hotell som är väldigt fint med en så fluffig säng att man knappt ville lämna den.

Kvällen avslutades med käk på The Corner House som vi älskade redan förra gången vi var här och det var absolut, utan att tveka, lika gott denna gång.
Jag beställde tortellini fylld med spenat och ricottaost, serverat tillsammans med stekt svamp och parmesansås!
Sen sugna på efterrätt letade vi upp en mysig restaurang där de hade den mest fantastiska morotskakan i mannaminne! Ikea kan slänga sig i väggen!

• Asien

Vi hade tänkt att göra samma sak idag som vi gjorde igår, nämligen sola på ett ställe där man "köper" en stol för dagen för ca 65 kr och sen får man köpa upp för dem pengarna i deras bar. Så egentligen kostar solstolen ingenting!

Efter en kort promenad i det då fina vädret kom vi dit och vi betalade och lade oss på stolarna. Men vi hann bara sola i 15 min och bada en enda gång innan regnet började ösa ned.
Vi försökte vänta ut det genom att köpa pizza och lite gott kaffe men till ingen nytta då regnet knappt gjorde antydan till ett uppehåll.

Besvikna gick vi tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt innan vi skulle ut och äta middag där vi faktiskt var så busiga att vi tog springnota! Vi måste ju ha lite spänning i vardagen!

Vi passade även på att unna oss en massage för att trösta oss lite för att vi inte kunde sola idag!

• Asien

Ja då har vi farit vidare mot Trawangan som låg bara 15 min båttur från det tidigare stället. Vi fick leta en liten stund efter ett bra och prisvärt boende men hittade ett som är både fräscht, fint och billig!

Atmosfären här är mer "party" än på Gili Air och det ligger barer överallt och det verkar vara party varje kväll ända in på småtimmarna.

Idag har vi mest solat och ätit god mat så ikväll blev det inget party för vår del men när man såg stämningen inne på den baren det var event på ikväll så blev jag ganska sugen men vi sparar det till en annan dag när vi är lite mera utvilade och taggade.

• Asien

Båten hit till Gili igår gick bra och det var strålande sol under den 1.15 h som resan tog. Vi fick även sitta uppe på taket där de sålde öl och spelade musik. Så där låg vi och solade hela vägen och köpte såklart en öl.

Väl framme så hittade vi boende väldigt snabbt och vi bor för ca 40 kr/person/natt vilket vi är vääldigt nöjda med!

Stranden vi har varit på är ganska fin och vattnet har en underbar färg. Tyvärr har det regnat ganska mycket men vi har hunnit fått tillräckligt med sol för att vi ska vara nöjda för dagen.

Här finns även inga riktiga vägar utan grusvägar eller betonggator och bilen är utbytt mot häst och vagn! Jag trodde att hästarna inte skulle vara så fina och väl omhändertagna som dom ändå är, vilket är en väldigt härlig överraskning!