Idag är vår sista dag här i Asien och imorgon åker vi hem till er igen. Dessa två månader har gått otroligt fort och jag är så otroligt glad och tacksam för allt jag varit med om och alla människor vi träffat. Nu känner jag mig dock faktiskt redo för att komma hem till vardagen igen.

Eftersom att det här är sista dagen så ville vi äta middag på något fint ställe så jag började googla runt lite och hittade något långt ifrån det vanliga. En restaurang i mörker så den valde vi. Man fick välja mellan 4 olika 3 rätters överraskningsmenyer och sen fick man sätta sig i ett kolsvart rum och så kom maten in. Det var lite läskigt men otroligt spännande. Man fick gissa sig fram till maten och vad det var man åt. Ibland satt man med gaffeln och strök runt med den på tallriken efter något ätbart. Jag var hela tiden väldigt försiktig och gjorde små små rörelser så jag inte skulle ha ner något från bordet eller välta ut något. Haha. Både jag och David "tappade bort" besticken flera gånger när man la ifrån sig dem. Jag är jätteglad att jag hittade denna restaurang för det var verkligen en smakupplevelse ut över det vanliga!

Tack till alla er som läst min blogg och följt vår resa, hoppas ni tyckt om den! <3

Igår åkte vi till staden Siem Reap och imorse gick vi upp 03.45 för att åka iväg på en tour för att se soluppgången och 4 tempel. Först hade vi tänkt skippa denna stad eftersom det är mest tempel här och vi redan sett väldigt många och börjat inse att de flesta ser ungefär väldigt lika ut. Sen insåg vi att världens största religösa byggnad (Angkor Wat) låg där så då tänkte vi att vi var tvungna att besöka det och då fick vi se 3 till närliggande också. Nu har vi dock sett tempel så det räcker för en hel livstid. Haha.

Det var David, jag, Stephi (från Tyskland) och Alejandro (från Colombia) med på turen så det var bara vi 4 med en guide vilket var skönt. Det var kul för David att träffa en kille från Colombia.

Om en vecka är vi hemma i Sverige, helt sjukt hur fort tiden har gått!

Igår åkte vi till Phnom Phen i Kambodja som även är vårt sista land. Vi har åkt väldigt mycket buss senaste dagarna och gått upp tidigt så vi bestämde oss för att ta några dagars vila. Eftersom vi varit duktiga med att hålla våran budget så bestämde vi oss för att ta in på ett 4 stjärnigt hotell med pool på 17e våningen och en lyx vi inte är så vana vid. Vi kände oss inte riktigt hemma när vi skulle checka in med våra ryggsäckar och sunkiga flip-flops haha. Det är verkligen härligt att bara njuta av värmen, sola och bada hela dagarna och lata sig riktigt ordentligt! Jag har dessutom åkt på världens förkylning så det är skönt för mig att vila lite.

Igår kom David och jag fram till Hoi An. Oskar, Magda & Ali kom hit några dagar före så vi träffade dem vilket var kul eftersom de inte var med oss i Sapa.

Idag åkte vi alla 5 på en guidad tur till Mỹ Sơn för att se ruiner & lära hos lite mer om Vietnams bakgrund & hinduism. Vår guide var väldigt rolig, jag filmade honom lite på bussen så ni får ett smakprov. Det var otroligt varmt idag så att gå runt i "skogen" bland ruiner var väldigt svettigt men det var intressant.

Hoi An är även experter på skräddarsydda kläder & kan verkligen göra ALLT! Så vi har köpt kläder som är skräddarsydda för oss till ett väldigt billigt pris. David köpte bl.a. en snygg kostym som ni kan se på en bild. Man vill ha såååå mycket & de är bra på att sälja så det gäller att hålla i sin plånbok lite.

På kvällen åkte Magda & Oskar vidare till en annan stad med en nattbuss medan Ali, David & jag gick till "stan" för att kolla in "The Lantern Festival" vilket är en religös högtid som sker den 14e dagen i varje Lunar månad vilket är 6 dagar per år. För vietnameser är det en tid då man hedrar sina förfäder genom olika ritualer. Den största saken som även blir en stor turistattraktion är papperslyktor som man lägger ner i vattnet och önskar sig något. Vi släppte ner en varsin lykta medan vi tog en liten båttur längs floden med alla lyktor. All elektricitet i området är avstängd & även all trafik så man såg bara ljuset från alla lyktor vilket var jättefint. Jag är glad att vi lyckades vara i just Hoi An under detta datum.

Sen måste jag bara avsluta med att skriva:
GRATTIS PÅ FARS DAG PAPPA!!!! <3

I onsdags tog David, Lillie, Yaël och jag en buss till Sapa. Något som är väldigt vanligt i Sapa är att man bor hos en vietnamesisk familj vilket även vi gjorde. Vi bodde hos May, hennes man och deras fyra barn mellan 4-12 år. En jättefin familj alla var så snälla och givmilda.

Vi kom fram med bussen tidigt på morgonen och May mötte upp oss vid busstationen. Vi åt frukost på ett fik och sen skulle vi ta oss till hennes hus vilket innebar en fyra timmar lång hajk. Vi mötte upp ett par från Australien som också skulle bo hos May under natten. Kan även tillägga att det spöregnade hela vägen och att det var lerigt ungefär halva vägen. David och jag köpte en varsin jacka eftersom det även var ganska kallt och sen köpte vi alla en varsin poncho för att hålla oss någorlunda torra. Det var verkligen en lättnad när vi kom fram. Mai tände en brasa där vi kunde värma oss och vi hängde även upp våra kläder vid brasan för att torka, så nu luktar allt grillad korv ;)

På kvällen lagade May och barnen en jättegod middag till oss och vi fick hjälpa till lite så gott vi kunde. Efter middagen satt vi och pratade lite och sen gick vi och la oss ganska tidigt då vi alla var väldigt trötta.

Morgonen efter fick vi pannkaksfrukost och testa Sapas nationaldräkt.

Sen började vi en hajk tillbaka till "staden". May bor i en liten by med ca 500 invånare. Under torsdagen hade vi mycket bättre väder. Det regnade bara litegrann under ca 20 minuter så idag fick vi se staden och naturen vilket vi inte kunde igår eftersom det var så mycket dimma. Naturen var verkligen jättefin och hajken kändes så mycket lättare. Kan säga att det även är väldigt skönt att inte vara blöt nu på bussen tillbaka till Hanoi där vi sitter nu. Vi även åka moppe sista biten under torsdagen vilket var väldigt skönt!

Det var jättekul att få se deras kultur och för en dag leva som man gör i Vietnam på riktigt!

De tre senaste dagarna har vi spenderat i Ha Long Bay tillsammans med Oskar, Magda, Aly, Lillie & Yaël. Första dagen och natten spenderades på en båt och andra natten plus två dagar spenderare vi på ön Cat Ba.

Vi hade ett väldigt pressat schema med olika aktiviteter. 2 hajker, kajakpaddling, besöka grottor, karaoke, en liten matlagningskurs m.m. Hela resan var väldigt mysig och vi hade jättekul!

David fyller år imorgon men eftersom det här var sista stunden vi alla skulle vara tillsammans så fixade vi en liten överraskningsfest för honom på båten med ballonger och sång. Jag fick lura ner honom till vårt rum medan de andra fixade i ordning allt. Så fort han var på toa, gick iväg en liten minut eller liknade så planerade vi allt. Vi hade till och med ett kod ord för när jag skulle dra iväg honom. Han blev väldigt överraskad och jätteglad så det blev lyckat. Vi fick med resten av människorna på båten att sjunga för honom också!

Inatt tar vi en nattbuss till Sapa med Lillie & Yaël.

På helgerna stänger de av en stor och lång gata i Hanoi så inga bilar eller moppar får köra där. De gör massa aktiviteter mest för att barnen ska få leka men även mycket kul för vuxna. Bl.a. ballongfigurer, sopbubblor, hopprep, sparkcyklar, hoverboards, rullskridskor och annat skoj. Det var jättekul i lördags att se alla barn så glada och det var kul att gå längst gatan och kolla på allt. David provade att åka hoverboard för första gången och han var verkligen som ett barn på julafton, helt lyrisk! Jag nöjde mig med en kram från en minion!

Juste! Vi åt ju pizza till middag vid vattnet innan vi gick längs gatan. Supermysigt!

Imorgon och tre dagar framåt kommer vi åka till Halong Bay och vara på en båt mestadels av tiden. Vi får se om jag hittar wifi. Så om jag inte bloggar på ett tag vet ni varför.

Igår träffade vi Ally, Yael & Lillie som vi åkte med till Laos för även dem är i Hanoi nu. Vi startade dagen tillsammans med tjejerna, Oskar & Magda med en guidad tur runt i staden. Vi fick se olika sevärdheter & höra en liten historia bakom alla. Vi testade även Egg Coffee som är än blandning av ägg, socker & kaffe. Det är en väldigt populär sak här i Vietnam. Det var väldigt sött & helt okej gott. Jag är glad att jag testade det men inget jag direkt kommer köpa igen.

Efter turen åt vi lite lunch, tog det lugnt ett tag & sen gick David, Magda, Oskar & jag på "Undervattens dockteater". Det är en av de saker folk säger att du MÅSTE göra när du är i Hanoi. Det var musik & 14 olika små framträdanden av marionettdockor & marionettdjur som gjorde olika rörelser & danser i vattnet. Det var kanske inte direkt den bästa föreställningen jag sett men det var kul att testa. Det blev inte så bra när man fotade & filmade på grund av ljuset & för att jag behövde zooma in en del men ni kan se på ett ungefär hur det såg ut.

Nu befinner vi oss i Vietnams huvudstad Hanoi. Innan vi lämnade Laos lämnade vi ett litet avtryck (första bilden) hos vår favorit mack/crepes/shakes tjej. Det finns massa stånd precis där vi bodde som alla gör ungefär samma saker dvs mackor, crepes och frukt shaker. Vi provade flera olika men föll för denna tjej. Hon gjorde helt klart den godaste maten, kom ihåg att David inte ville ha tomat och hade alltid ett stort leende på läpparna.

Resan hit tog 24 timmar med buss. David, Oskar, Magda och jag gick runt till massa olika resebyråer för att få bästa bussen och bästa priset. Vi ville ha toalett på bussen och helst sängar, fanns inte sängar ville vi ha sköna stolar där man satt två och två. Vi hittade en som garanterade dubbelsängar, toalett och hade ett rimligt pris. Jackpot tänkte vi och slog till. Sen kom vi fram till bussen. Fanns det sängar och toalett? Nope! Det var stolar där man satt en och en, det vi absolut inte ville ha. När David och Oskar frågade om toalett skrattade chauffören bara och sa "no no stop for toilet".
Så varje gång någon behövde gå på toa stannade vi mitt ute i skogen. Jag kan säga att jag höll mig och bara kissade en gång och det var vid gränsen till Vietnam där det fanns toa. Kände inte riktigt för att kissa i skogen mitt i natten.

Isabelle hur gick det nu med stolarna? Sov ni? Var de bekväma? Kul att ni frågar! Vi hade faktiskt tur! Längst bak fanns det 5 säten som satt ihop så de tog vi. La väskorna på ett säte och sen hade vi 4 tillsammans som en stor bädd. Vi såg att flera andra blev lite avis. Mohaha!!! Stolarna var väldigt bekväma och vi sov ändå flera timmar så trots att bussen inte såg ut som vi tänkt så är vi ändå nöjda! Jag menar vem vill inte åka runt i en rosa buss?

Vi har nu 14 dagar i Vietnam och vill besöka många platser så vi måste verkligen planera varje dag men det ska nog gå. Vi valde att köra 14 dagar för då behöver vi inget visa.

Hoppas allt är bra med er hemma trots att jag hört att det börjat komma snö och är riktigt kallt.

Idag paddlade vi kanot med Oskar och Magdalena. Jag har bara gjort det en gång tidigare när jag var runt 10-12 år så jag var lite orolig för hur det skulle gå men det gick jättebra. Man kom in i det direkt och det var kul. Lite jobbigt för armarna, kommer säkert ha träningsvärk imorgon men det är det värt!

Först paddlade vi en timme till två grottor. Den ena hade 4000 olika Buddha figurer inuti sig, grottan kallas så fyndigt för "Buddha cave". Efter matstopp och besök i grottorna paddlade vi ytterligare i en och en halv timme till "Whisky village" där de gör whisky. Vi fick provsmaka lite, whisky är inte direkt min favoritdryck så jag smakade väldigt lite. Det var ändå kul att gå runt där och lära sig lite hur det funkar. De gör även mediciner av stark sprit och ormar/skorpioner/insekter osv. Kändes väl sådär om man skulle dricka det, inte super lockande.
Efter whiskyprovningen fick vi åka bil tillbaka till vårt hostel och har tagit det lugnt hela kvällen.

Imorgon väntar en 24 timmars lång bussresa till Vietnam för oss alla 4. Vi har i alla fall garanterat sängar så det känns bra men det kommer bli en lååååång resa.