Nu är jag verkligen inne på sluttampen av mina 3 månader här i Afrika, jag kan till och med räkna ned dagarna på ena handen!
Efter en svettig bussresa på 8 timmar så är jag nu tillbaka i Lusaka och kan bara säga att Livingstone och Viktoriafallen verkligen levererade! Det är mer turistvänligt än Lusaka, det finns det massor att göra och så är naturen fantastisk.

När man går bakom staketet gäller det att man inte snubblar och trillar i....

Trots att regnperioden är igång så har vattenfallet inte uppnått maxkapacitet än men det var fortfarande väldigt vackert och häftigt. På ett sätt kanske det var bra att det inte var mer vatten.. då hade man blivit ännu mer blöt av vattnet och röken som stänker från fallet.

Livingstone Backpackers

För min del var det faktiskt första gången som jag bodde på ett hostel... trots att jag rest åt alla möjliga håll i världen haha x) Vi bodde på ett hostel som hette Livingstone backpackers. Det var ett jättebra hostel, väldigt fräscht och långt över mina förväntningar! Kan dock inte påstå att jag levde hostellivet fullt ut.. beställde in frukost varje morgon och lagade inte en enda måltid själv.. men ger ändå mig själv en klapp på axeln haha ;)

De flesta nätterna bodde jag själv i ett 4-bäddsrum men sista natten fick jag byta rum och hamnade på överslafen i ett rum med en rysk tjej, amerikansk tjej och keyansk tjej, en rejäl mix och alla var supertrevliga.
Tänk så bra det gick att bo på hostel, bra jobbat Isabelle ! ;)

Victoria Falls Bridge

Bron som går mellan Zambia och Zimbabwe. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt tog ett kliv över gränsen utan visum ! ;) Det är även den här bron som man hoppar bungee ifrån!

För min del blev det inget hopp denna gång pga olika anledningar men Joel tog ett kliv ut i det fria. Något tunga och motvilliga kliv var det innan det inte fanns någon återvändo...

Rafting i Zambezifloden

En av dagarna stod rafting på schemat! Det var otroligt roligt men också väldigt jobbigt och lite läskigt ibland!

Så här glada såg vi ut innan allvaret började! Då var det bara att kämpa och kämpa för att inte hamna i vattnet!

Jag föll i en gång (se bilden nedan). Det var som att hamna mitt i en tvättmaskin eller nått liknande.. Det gick inte att göra någonting. Det var bara att försöka slappna av, hämta ny luft varje gång huvudet kom upp till ytan och sen bara följa med de starka strömmarna tills de avtog och någon kom och hjälpte mig!

​Hade även en gopro fäst på bröstet när vi paddlade det blev iallafall några bra klipp.

Eftersom det bara är några dagar kvar innan vi beger oss hemåt så återstår det att fixa med lite praktiska saker innan hemgång. Redovisning av uppsats och se till att vi får med certifikat hem att vi genomfört våra studier här i Zambia så vi kan tillgodoräkna dem sedan när vi kommer hem.

Gott nytt år på er föresten! För oss blev det en lugn kväll hemma i lägenheten!

Hej på er, hoppas alla har en fin och mysig jul!
Vet inte var tiden tar vägen men dagarna bara försvinner! Tänk att det redan är jul och till och med snart nytt år!
Kan inte påstå att jag känt av någon riktig julkänsla.. men det blev lite julfirande iallafall.

Promenaden på julaftonsmorgonen kändes lite annorlunda. Försökte med lite julmusik i lurarna men det skar sig rejält mot miljön jag promenerade i... det blev snabbt byte till en podcast istället!

För att få till något svenskt till julmiddagen så slängde jag iallafall ihop några köttbullar !

Det blev ett minimalt julbord med lite gott och blandat som var så julbordsaktigt som möjligt.
Köttbullar, potatis, ägghalvor och lite fläskfilé som fick föreställa julskinka!

Egengjord glögg, safranstoppar och lussebullar stod också på menyn! Det blev lite Kalleanka och hans vänner också!

Nu är det dags för sista rycket på min Arfrikaresa. 06.30 imorgon drar vi till Livingstone och Victoria Falls några dagar.
Ha det bra, hörs snart !

Nu är jag tillbaka i Lusaka igen efter en fantastisk resa till Botswana och Chobe National Park.
Det har varit hur grymt som helst. Om jag var riktigt imponerad efter safarit i Zambia så är jag helt enkelt ännu mer imponerad nu... eller rättare sagt mållös efter det här safarit! Helt klart bland det häftigaste jag varit med om!

För att ta oss till Botswana åkte vi först buss i 8 timmar från Lusaka till Livingstone. Vi övernattade i Livingstone en natt innan vi tog oss vidare med färjan över till Botswana.

Att åka buss i Zambia är en riktig upplevelse, på alla möjliga tänkbara sätt...
För det första får man hoppas att bussen kommer någorlunda i tid. Har man tur finns det säkerhetsbälte. Det finns säkerligen ingen AC men kanske ett fönster man kan öppna för att slippa den 35 gradiga värmen i bussen.. På bussarna spelas det musik under hela resan på högsta volym i några högtalare som gjort sitt för typ 20 år sedan.. inte ens de bästa hörlurarna kan stänga ute musiken..

Sen kommer det mest spännande... vad övriga resenärer har med sig på bussen och vad de har för sig under resans gång.. Kan bara nämna några saker som hände under denna bussresa..
* Grannen till höger satt och åt kokta ägg så det flög äggskal överallt, även några majskolvar så det sprätte lite till de andra resenärerna också...
*Grannen bakom hade små barn som satt och drog en i nackhåret och klappade en på armarna mellan sätena...
*Grannen framför hade en höna fritt under sätet som pickade en lite på tårna...
Ja ni förstår.. på en 8 timmars bussresa hinner man upptäcka allt möjligt!

För att ta oss över till Botswana åkte vi en färja som inte såg allt för stabil ut... Men det gick alldeles utmärkt!

Nog om resan... mer om safarit !
Chobe National Park rankas som ett av de bästa platserna för safari och det håller jag verkligen med om.
Har aldrig ens kunnat föreställa mig att se så många olika djur! Naturen för den delen... den är inte så tokig den heller. Så vackert!

Vi bodde 2 nätter i tält, mitt i vildmarken utan stängsel osv. Det var superhäftigt men också lite läskigt att veta att det kan stå ett lejon eller något annan djur och kika på dig som du själv inte vet om.
Ena natten var det flåsande, nosande ljud runt tälten... Det visade sig på morgonen vara ett gäng hyenor som varit nyfikna under natten... Tur att jag sov hårt så jag inte märkte av det..

All mat lagades över öppen eld och det var jättehärligt att sitta runt en brasa på kvällarna.

Trots att Chobe sägs vara en av de bästa parkerna för safari så verkar vi ändå haft väldigt tur med vad vi fick se. Till och med vår guide verkade riktigt imponerad av vad vi fick se.

Lejon i mängder och på så nära håll... lite nervös var jag allt när vi kom för nära!

Det är ovanligt att ens se en skymt av en lejonhane.. Vi fick se 2 stycken.. Så häftigt !

Vi fick se lejon som tillsammans med några krokodiler käkade på en elefant.

Ibland kändes det som jag var inslängd i ett program på National Geographic .. Helt ofattbart att se alla dessa djur i verkligheten.. Så fantastiskt!

Det var inte bara några elefanter... snarare hundratals elefanter jag fick se!

Vägarna var lite väl trafikerade ibland.... både av giraffer och elefanter men även av massa andra djur!

Vilken resa, så himla fantastiskt.
Tackar Botswana och Chobe för den här gången. Kan definitivt tänka mig att komma tillbaka!

Nu är det mindre än 3 veckor kvar innan jag befinner mig på svensk mark igen.
Nu väntas några dagar med de sista korrigeringarna innan examensarbetet är helt färdigt.
Innan jag kan lämna Zambia ska jag också hinna bocka av både jul och nyårsfirande i Lusaka och några dagar i Livingstone och Victoria Falls. Så grymt !

Hörs snart igen när jag har något som är någorlunda spännande att dela med mig av ! ;)

Zanzibar var så himla bra!! Men tyvärr går tiden alldeles för snabbt och vi är nu redan tillbaka i Lusaka!
Det var så skönt att komma bort från plugget och att få ett miljöombyte. Trots att det är varmt och härligt här i Zambia så finns det inget vatten i närheten där man kan sola eller bada. Så det var helt fantastiskt att komma till Zanzibar som verkligen var strändernas paradis!

Ska försöka sammanfatta veckan med lite blandade bilder.

Det är svårt att få till rättvisa bilder på hur vackra stränderna är! Helt kritvit sand och turkost vatten, så himla fint!
Det var ju pricken över i:t att det var jättevarmt i vattnet också :)

Mestadels av tiden spenderandes på stranden!

Ett av hotellen vi bodde på. Väldigt mysigt ställe!

Snorkling stod på schemat en utav dagarna. Många fina fiskar fanns det att titta på!

Goda frukter fanns det gott om, riktigt naturgodis!! Fisk och skaldjur var det inte brist på heller för den delen.. Mums!! :)

Innan vi begav oss hemåt till Lusaka bodde vi en natt i Stone Town.Där var det verkligen inte lika lugnt som längs de kritvita vackra stränderna, det var som natt och dag, folk överallt!

Längs kajerna var det folk överallt, bra stämning. Många badade och några tävlade även och gjorde olika tricks ifrån kajkanten. Roligt att se!

Men dock var det nog inte så många som hade observerat skylten att man egentligen inte fick bada.... :P

Något jag verkligen tyckte om i Stone Town var att många hus hade fina och mysiga takterasser. Vissa hade havsutsikt som inte var så dumt vid solnedgången!

Innan vi tog färjan till fastlandet passade vi på att strosa runt lite. Det blev ett besök på en marknad där vi köpte med oss lite kryddor, kaffe och te. Staden var så liten att man gick igenom den på några minuter men ändå åkte folk motorcykel och cyklade längs de trånga gränderna. Det gällde att vara uppmärksam!

Jag är jättenöjd med tågresan till Tanzania och att fått ta vara på fantastiska soldagar på Zanzibar. Kommer definitivt åka tillbaka till Zanzibar.

​Nu är det bara 1 månad kvar i Afrika, tiden går så himla fort.  Nu väntas färdigställandet av examensarbetet innan det är dags för fler äventyr. Närmast på tur är Botswana.

Hej så länge ! ;)

Nu är vi äntligen framme i Tanzania! Vi befinner oss just nu på Zanzibar!

Resan hit tog ett antal timmar längre än vad vi trodde. Vi hade hört att tågresan skulle ta 36h från Zambia till Dar es Salaam i Tanzania men det tog 62h. Men det gjorde ingenting för det var en grym upplevelse att åka tåg hela vägen istället för att flyga.

Vi hade ju blivit rekommenderade att vara i god tid på tågstationen och vi var där 2 timmar innan men.. det var i stort sätt bara vi där.. Det fanns ingenting på stationen så det var en ganska lång väntan.
Zambierna var lite mer rutinerade och gled in på stationen lagom till tågets avgångstid som blev 1 timme efter utsatt tid, de vet hur det går till!
Vi hade bokat en hel kabin i första klass vilket var skönt. Det hade nog annars blivit väldigt trångt och jobbigt att dela med andra. Trots första klass så var faciliteterna begränsade och standarden skaplig. Men det var ju en del av resan och det blev en upplevelse det med!
Ståtoalett var inte det lättaste när tåget svängde och skakade... 🙄
Jag är så nöjd med tågresan, sån upplevelse!

Naturen skiftade otroligt mycket under resans gång. Berg, djupa dalar, tunnlar, skog, palmer, sand, rangliga broar, allt möjligt! Underbart helt enkelt !

Mat dags! Engelsk frukost, lunch och middag åt vi i kabinen varje dag.

Tåget stannade vid allt från små städer till ställen där man inte ens såg en byggnad. Vid varje stopp gick folk runt och sålde frukt och mat vid spårkanten.
Det märktes att tåget var en stor del för barnen i de olika små byarna. Så fort de såg tåget kom alla springandes, det ar verkligen veckans händelse för dem. De var så glada när man pratade och hälsade på dem.

Det kändes dock så hemskt när man själv satt och åt inne i vagnen och barnen pekade och ville ha resterna som vi skulle kasta. Då smakade maten helt plötsligt inte lika bra och man fick en klump u magen...

62h senare nådde vi äntligen Dar es salaam där vi tog en båt vidare till Zanzibar.

Tågresan var fantastisk och jag ångrar inte en sekund de 62h på tåget., även om det stundtals kändes lite kämpigt.

Nu väntas en veckas semester med sol och bad. Uppdaterar snart igen med lite bilder här ifrån.

Imorse stod klockan på 04.30, dags att åka till Tanzania. Vi ska åka tåg hela vägen. Då tåget går från Kapiri Mposhi som ligger ca 2 timmar utanför Lusaka är vi tvungna att ta en buss dit.
För att hinna med tåget som går klockan 14 (hoppas vi) blev vi rekommenderade att åka i god tid, eftersom man inte vet hur smidigt resan går🤣

07. 30 bussen fick det bli, men vi var tvungna att vara på stationen 6.00 för att bussen ska hinna packas..
Vi har bara 1 väska men andra har med sig hela bohag, de verkar också köra all möjlig transport på dessa bussar, frukt bland annat😋😊

Nu sitter vi på bussen, som ska gå om en timme.. Men men vi är med!
Hoppas på en lugn bussresa och att allt går som planerat! 🚌

Uppsatsskrivandet går framåt och vi ligger bra i fas. Det känns skönt att allt flyter på och att vi kan bestämma och planera vår lediga tid 😊
För ett tag sen blev vi medlemmar i den Svenska skolan här i Lusaka. Idag när vi pluggat klart passade vi på att gå dit eftersom de har en pool som alla medlemmar får ta del av ⛱️☀️
Det var skönt att bara slappa lite i solen och koppla bort plugget för ett tag!

Det finns även ett litet biblioteket där så jag passade på att låna två böcker! 📖🤗 på fredag åker vi nämligen till Tanzania. Vi ska åka tåg här ifrån Lusaka. Resan tar ca 2 dygn, därför bra att ladda upp med lite tidsfördriv 🤣

Under vår första månad i Zambia har vi bott hos en privat värd då universitetets lägenhet var upptagen. Men nu har vi tagit med vårt pick och pack och bytt boende.

Det nya området är lite annorlunda jämfört med det tidigare. Nu bor vi på sjukhusområdet i en av universitetets lägenheter. Lägenheten är helt okej, väldigt enkel men man vänjer sig.

Jag kommer vara en hejare på att spara på vatten när jag bott här ett tag... Vi har nämligen bara vatten under förmiddagarna. Det gäller att planera och bunkra upp med vatten i dunkar tills vattnet sätts på nästa gång!

Det var en lång process att få vår etikansökan godkänd men nu är vi äntligen igång med våra intervjuer.
Vi ska intervjua 6-8 sjuksköterskor på universitetssjukhuset här i Lusaka.

Att hitta en lugn och tyst miljö för intervjuerna var inte det lättaste...
Ett litet förråd/omklädningsrum var bland det bästa alternativen vi hade. Tur att det fanns lite kartonger så jag också hade en sittplats 😜😜

Efter vi gjort intervjuerna måste vi transkribera dem till text för att kunna analysera innehållet.
Med massa oljud och prasslande i bakgrunden är det inte så värst lätt och den engelsk-afrikanska slangen gör det heller inte så mycket lättare..en intervju på 15 minuter kan ta över minst 2,5 timme att få ner i  text!  Lyssna-pausa-skriv-lyssna-pausa-spola tillbaka-skriv-spola tillbaka igen.....Ja ni förstår 😝😲

Även fast det är ett tidskrävande arbete så är det jätteroligt att känna att vi verkligen gör ett eget arbete med vårt eget insamlade material!

I helgen har vi varit på safari i Lower Zambezi National Park där vi övernattade 2 nätter.
Det var otroligt häftigt att komma så nära alla vilda djur som man annars bara ser på tv...

Under hela helgen hade vi två egna guider, Solomon och Wilfred. Riktigt Lyxigt !!

Första dagen paddlade vi kanot i Zambezifloden. Det var en riktigt härlig upplevelse men kan inte påstå att jag var så värst kaxig när flodhästarna och krokodilerna var i närheten...

På några timmar fick jag mig en riktig kanotbränna!!

Vi bodde superbra på Lower Zambezi Lodge som låg precis vid floden. Vi var de enda gästerna på hela stället vilket kändes lite speciellt. Vi hade varken el eller mobiltäckning men vi hade helt klart den bästa bungalowen som låg precis vid vattenbrynet. Hur grymt som helst!

Dag två - jeepsafari!! Vilken upplevelse, helt fantastiskt! Vi fick se lejon, apor, elefanter, flodhästar, bufflar, vårtsvin, impalor och mycket mer. Framför allt den grymma naturen!
Vi hade tur som hade en rutinerad förare.. Bruno fixade de flesta vägar som nästintill var omöjliga att ta sig fram på!

Solnedgångarna är inte så värst tokiga....