Australien

Idag besökte vi en av Perths stränder, Scarborough Beach. Tyckte om den jättemycket faktiskt. Jag föredrar nog Scarborough framför Cottesloe, stranden vi besökta förra vändan vi var till Perth. Runt om låg det fina restauranger, och var väldigt mysigt område i övrigt.

Det började bli mulet och blåsa lite medan vi var där, så efter ett tag for vi istället och simmade på ett simcentrum här i närheten. Skönt att kunna motionera och svalka sig samtidigt, är så himla varmt annars!

Australien

Heeeej!!! Somnade efter tre inatt igen. Det sög. Är helt mosig hela jag. Supertrött. Jag fattar inte varför jag inte kan sova, har snittat cirka fyra timmar de senaste nätterna, och inatt blev det ännu mindre för vi klev upp klockan sex. Det är ju inte någon panik så, har ju inget jobb jag ska till eller liknande men det är ändå sjukt irriterande. Blir sjukt arg efter jag försökt sova några timmar, vill bara ställa mig upp, välta sängen och skrika rakt ut men det gör ju absolut inte saken bättre.

Iallafall, till lite roligare saker!! Varför vi gick upp så tidigt imorse var för att jag har nämligen varit på baristakurs idag. Väldigt kul. Och svårt!! Mycket roligt att få prata med lite nya människor annat än dom man handlar eller hyr tak över huvudet av.

Vi har även köpt en bil idag!! En riktig gammelmerca som vi tänk köra många mil med. Det första som hände när vi kom hem var att knappen till fönstret gick sönder medan rutan var nere men det blev ju ingen förvånad över. Som sagt så går alla bilar i min närhet sönder. I övrigt är vi nöjda och glada!

Mysiga Perth

Heeej på er!! Bilen blev tyvärr såld innan vi hunnit fara och kolla på den. Vi ska kolla på en annan imorgon så hoppas det går bättre då! Annars har vi haft en riktig slappardag. Sett på mäklarprogram på tv, tagit promenader och druckit kaffe. Jätteskönt faktiskt. Vi båda har haft ont i halsen och känt oss hängiga så det var nog ganska behövligt faktiskt. Inte för att vi har det så jättejobbigt annars.

Australien

Jahapp. Vad bra att man lyssnar på läskiga podcasts hela tiden när man inte kan hantera det överhuvudtaget. Somnade cirka 3 inatt efter att inte vågat släcka lampan eller stänga ögonen:):) Sjukt najs. Inte så himla woho faktiskt. Raderade allt som kunde vara minsta lilla läskigt på telefonen för att undvika fortsatta incidenter i form av att lyssna på bajspodcasts. Kan absolut inte fortsätta på denna bana för då lär man ju kolavippa av sömnbrist och hjärtinfarkt inom de närmsta året. Fy och usch. Varför gör jag detta mot mig själv????!!!!!!! Det är ingen ny reaktion precis. Samma visa varje gång.

Iallafall! Vill ändå inte sova bort hela dagen och vända på dygnet, så klev duktigt upp i tid och slurpande i mig 153 koppar kaffe på ett ungefär. Vi ska nog och kolla på en bil idag!! Kanske är den fin, kanske är den skrot. Förhoppningsvis ska den iallafall få följa med genom resten av Australien efter jul. Hoppas på en lika fin pärla som min röda fara hemma i Piteå. För den är bäst i världen.

Här är två bilder från den sista dagen i Bali. Förmodligen roligare att kolla på än vår totalt orelevanta frukost vi ska knapra i oss. Vi lyckades där pricka in oss på Balis dyraste restaurang ungefär men det var gött och fin utsikt, så det jämnade ut sig.

Australien

Hej på er! Idag har följande hänt:

Vi trodde inte att vi skulle ta oss till flygplatsen i tid då vår planerade taxichaufför avbokade i sista sekund. Roligt 04.50 på morgonen. Det löste sig dock!

Vi sov hela flygresan hit. Mycket skönt.

Vi låste ut oss själva då vi skulle hämta nyckeln till lägenheten vi ska bo i nu ett tag. Det var en grind till där brevlådan befann sig, som ägarna lämnat på glänt åt oss. Den råkade vi stänga innan vi tagit oss in. Vi tog till oss nödvändiga åtgärder.

En stackars gubbe som stod och stirrade på oss trodde nog vi var grovt kriminella. Speciellt när Freddes hand fastnade i brevinkastet (där nyckeln befann sig, om vi inte råkat stänga grinden hade vi såklart använt den normala öppningen) och fick vålda ut handen. Lite skrubbsår senare fick vi iallafall ut nyckeln och vi är nu på plats i lägenheten.

Vi har lagat vår första maträtt på cirka en månad (!!!!). Spagetti och köttfärssås är oslagbart.

Och före det gick vi och gjorde vår första storhandling sedan vi befunnit oss i Piteå. Tog en promenad till affären och inspekterade det fina området.

Och det var det vi hunnit med idag. Hittills. Vad kvällen bjuder på är forfarande okänt men kanske blir det en promenad. Eller till och med en kort (mycket kort) springtur? Vi har inte blivit plötsligt sjuka, men det kanske är en bra idé för att kompensera upp för glass i enormt stora lass i Bali som vi konsumerade varje dag.

Nu ska jag däremot gå och göra någonting vettigt. Eller mindre vettigt. Hejsvejs!

Nu har vi vinkat av våra vänner som precis tagit en Uber till flygplatsen. Så tråkigt! Har ju ändå spenderat varje dag i en månad med varandra så kommer kännas konstigt. Själv ska vi fara mot hotellet vi ska bo på sista natten. Ett som ligger jättenära flygplatsen då planet avgår klockan 6 imorgon.

Innan vårt avsked åt vi frukost på samma ställe som vi hängde på igår, The Owl. Det är så himla mysigt! God och billig frukost, så vi var väldigt nöjda då vi gick där ifrån.

Bali

Kvällen har bjudit på god middag följt av milkshakes på ett supermysigt café. Det är ju nämligen så att vår Baliresa börjar lida mot sit slut, tyvärr. Lina och Jeff åker hem imorgon medan jag och Fredde far tillbaka till Australien tidigt på torsdag. So sad. En månad har gått otroligt snabbt, men vi får trösta oss med att vi verkligen haft det jätteroligt!

Bali

Japp. Nu är vi certifierade dykare ner till 18 meter. Det känns jättekul att nu kunna dyka vars vi vill, men supertråkigt att det är över för denna gång. Hade vi fått välja hade vi nog valt att stanna kvar där nere i havet för all framtid.

Klockan ringde 05.00 imorse. Medan solen inte ens hunnit gå upp drog vi oss ner till vattnet och dök ner. Anledning var för att se bumphead pirot-fiskar, som egentligen är på mycket djupare vatten men kommer upp till vraket och sover på natten. Vi kom ner lagom till när dom börjat vakna och fick se jättemånga, vilket var väldigt kul! Stora är dom också. Dom ser lite lustiga ut för dom ser ut som en liten fisk i stort format.

Vi gick sedan för att äta frukost innan vi dök ner ännu en gång, det sista dyket. Det är en sådan himla upplevelse att vara där nere. Får ni någon gång chansen att ta dykarcertifikat, gör det!

Bali

Alltså att dyka var det absolut häftigaste jag gjort tror jag!! Både jag och Fredde var lite nervösa innan men så så fort man kom ner i vattnet så släppte det. Vi gjorde två dyk idag där vi gick ner på 14 meters djup idag, och imorgon ska vi ner på 18 meter.

Stället vi dyker på heter Tulamben. Det är ett 100meter långt fartyg som sjönk där 1945, och är nu bostad åt 1000tals fiskar vilket gör att många dykare söker sig hit. Det är så himla coolt! Att kunna andas under vatten är helt obeskrivligt. Något jag inte förväntat mig var att vi även fick se stora havssköldpaddor och bläckfiskar, kan ju inte bli bättre.

Vi bor på hotell här under natten för att spara tid, då det är någon timmas bilfärd från Sanur. Ska snart gå och göra lite sightseeing och äta middag. Sedan ska vi göra en jättetidig kväll, för redan 05.30 bär det av mot morgondagens första dyk.

Bali

Idag har vi tränat med tub i poolen. Heeeela dagen. Det var lite klurigt ibland men väldigt kul. Fick träna på allt till att montera hela dykarutrustningen till hur vi ska göra ifall något oplanerat skulle hända där nere djupt i havet. Förhoppningsvis ska vi inte behöva använda de kunskaperna men känns ändå tryggt att veta hehe. Vi blir upphämtade klockan 07.00 imorgon för att fara ut med båt för att göra det första dyket. Spännande!!!!

Sen när alla vi vårt lilla crew sammanstrålat igen efter dagens aktiviteter gick vi till ett fancypancyställe som heter The Glass House. Väldigt mysigt och gott. Och vet ni!!! Dom hade bearnaisesås! Sju veckor utan är en lång tid för en som äter det till cirka allt annars. Men nu så. Äntligen.