View tracker

Hej på er, hur mår ni i höstvädret?
Själv har jag fyllt på energidepåerna med god mat och mycket vila hela helgen. Det behövs ibland.

Jag har också fått det fina förtroendet att bli ambassadör för World of shape.
Jag kom i kontakt med World of shape första gången 2010 genom Fitness fighten. Har kört det två gånger till efter det när jag behövt komma i balans efter att ha svävat iväg lite väl långt från framförallt kosten men även för att få lite ny inspiration i träningen. Det fungerar lika bra varenda gång och en stor bonus är att mitt hår börjar växa som ogräs och blir tjockt och glansigt efter en WoS start. Det är bara med  hjälp av ren vanlig mat och regelbunden aktivitet varje dag. Inga tillskott, piller eller pulver.

Programmen är effektiva och enkla att följa och det det finns något för alla oavsett om du är vegetarian, allätare, vill löpträna eller styrketräna mm

Som ambassadör har jag också möjlighet att ge dig 10% rabatt på alla program. Använd koden BASSETTI när du anmäler dig i den här länken: http://worldofshape.com/#bassetti

Bara klicka in och köra igång💪🏻

Har du frågor och funderingar om min WoS resa eller något annat är du mer än välkommen att höra av dig.

Önskar dig en fortsatt fin söndagkväll❤️


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

  • 9 readers

Likes

Comments

View tracker


Igår testade vi något jag aldrig trodde vi skulle göra, vi var med på scouterna. Vi blev inbjudna av en mamma till en av Kevins kompisar som även håller i en rytmikgrupp med teckenkommunikation och lek som Kevin varit med på i några år. Hon undrade om vi ville bygga ut träffarna med enklare scoutaktiviteter. Vi sa ja trots att jag inte var jättesugen, men det blev hur bra som helst. Nu känns det så bra att jag gick emot alla gamla tråkiga hjärnspöken och förlegade föreställningar, följde magkänslan och sa ja istället. Annars hade vi missat en jättemysig kväll tillsammans med Kevin och hans kompisar och inte heller träffat de härliga ungarna i de andra scoutgrupperna. Men viktigast av allt är ändå att Kevin och de andra barnen med Downs syndrom fick testa på att tälja med kniv och visa att de kan göra vad de än vill lika bra som någon annan bara de får chansen och har någon som tror på dom. Precis som vilket barn som helst. Och jag får tillfället att berätta och sprida budskapet att det går, allt går, bara vi öppnar upp för möjligheten! Tur att vi har Maria med sitt engagemang och inre driv.

Önskar dig en helt fantastisk fredag<3


Likes

Comments

View tracker

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag lite projekt på gång. Projekt som jag med hjälp av mina entreprenörs studier drömmer, hoppas och vill utveckla till ett företag. Så idag tog jag ytterligare ett steg i rätt riktning genom att vara med på Starta egetdagen anordnat av verksamt.se tillsammans med min man och massor av andra härliga blivande entreprenörer. Redan fått mängder av viktiga råd, tips, information och framförallt INSPIRATION!


Likes

Comments


Ikväll var en sån kväll när bara allt var jättekul för att man är så övertrött, tyckte Kevin i alla fall. Gapskrattandes utförde han allt från att välja saga till att kasta ner den på golvet och själv bli tvungen att klättra ner och hämta den. Sen fnittrade han sig igenom varje mening jag läste ur Alfonsboken innan han tillslut däckade innan jag hann stänga boken och säga godnatt. Skönt med dagar när det är trötthet med glädje och inte tvärtom.

Sweet Dreams!

Likes

Comments

Igår gjorde jag en kroppsanalys med en Tanita eller också kallad bioimpedansvåg när jag var och tränade med min nyfunna träningskompis Kim.

Tekniken går ut på att vågen skickar en svag växelström genom kroppen som mäter spänningen. Principen är den att blod, muskler, fett, skelett osv har olika ledningsförmågor. Till exempel leder fett ström betydligt sämre än både vatten och muskler, medan blod leder väldigt bra. Strömstyrkan är svag och den känns inte av när man står på vågen.

Fick resultat som var långt över förväntan och det kändes ju skönt. Låg inom ramarna på vikt, fett % , fettmassa och muskelmassa. Jag har tydligen även hög förbränning och en fysisk ålder på 21 år, man tackar Tanita haha. Men tävlingsmänniskan i mig vill ju självklart ha de bästa resultaten som går att nå. Men främst beror det på att jag vet att jag skulle må så mycket bättre i kroppen av det. Jag hade dessutom en tendens som visade på att jag binder lite vatten i kroppen. Även om det bara är en liten antydan så bekräftar det den svullnadskänsla jag ständigt har i kroppen. Så nu fick jag verkligen en anledning att på allvar gå till botten med orsaken till vätskebindningen. Resultaten kommer visa sig på nästa analys runt jul.

Ha en fin dag!



Likes

Comments


Måndag, veckans bästa dag! Jag har längtat hela helgen efter att få komma igång och jobba med min hemsida och övriga projekt. Det är såhär det ska kännas i kroppen när en ny vecka startar, då är man på rätt väg. Känner mig otroligt tacksam över den här möjligheten.

I helgen åkte vi till ett utegym och tog massor av bilder till mina projekt. Det gick över förväntan och Kevin var glad och samarbetade fint trots att han var jättetrött. Han har en stor del och en jätteviktig roll i mina projekt därför blir jag så lättad när det funkar och att han verkar tycka det är kul. Kan inte berätta så mycket mer om projekten just nu eftersom allt står i statgroparna. Men jag ä mycket förväntansfull och det kommer bli en jättespännade höst.

Har ni haft en bra helg?

Likes

Comments

 Det här är en smoothie som stabiliserar blodsockret, kommunicerar med dina gener och gör dina celler lyckliga. Så skriver författarinnan Thorbjörg Hafsteinsdottir om receptet som är taget ur hennes bok "Tio år yngre på 10 veckor". Boken var min bibel när den gavs ut för några år sedan och jag köpte och gav bort den till alla jag kände. Stackarna, alla var verkligen inte lika exalterade som jag, haha.

Tyvärr verkar inte boken gå att få tag på här i Sverige längre, men är du intresserad av och vill läsa mer om Thorbjörgs arbete kring kostens betydelse för vår hälsa och åldrandeprocess, klicka här.

Men vill du redan nu ha en frukost eller ett mellanmål som är bombad med nyttigheter och energi som passar extra bra nu inför hösten, ska du absolut prova det här receptet!


Recept Sexig morgonsmoothie för 1 person:


​- 1 dl soja, ris eller mandelmjölk

- 3 msk kallpressad extra jungfru linfröolja ( alt. byt ut 1 msk till olivolja och 1 msk till kokosolja för att få i dig fördelarna från fler oljor)

- 1 msk lecitingranulat, särskilt om du är stressad eller sover dåligt och stressar. Stödjer nervsystemet.

- 1/2-1 tsk kanel

- 1 tsk rivet skal från en citron samt lite av saften

- 3 msk rent vassleproteinpulver

- 1 banan

- 150-200 g frysta bär


Ät och njut😍



Likes

Comments


Varför är det så viktigt att konditionsträna och vad är det som gör att vi mår bättre av att träna vår kondis?

Utöver kroppens förmåga att binda, transportera och utnyttja syre vid regelbunden konditionsträning är det en rad flera olika faktorer som medverkar till att flåset och välmåendet blir bättre:

1. Ditt hjärta blir starkare, slagvolymen (mängden blod per slag) ökar så att mer blod pumpas ut från hjärtat.

2. Din lungkapacitet ökar, andningsmusklerna blir starkare och effektivare.

3. Din blodvolym ökar, de röda blodkropparna blir fler och kapillärnätet växer. Detta gör att mer syre och näring kan transporteras till musklerna och koldioxid och annat slagg rensas bort effektivare av din kropp. Yes, bye bye celluliter!

4. Energidepåena blir större, mer kolhydrater kan lagras i muskler och lever.

5. Du får effektivare fettförbränning, din kropp lär sig att spara på det värdefulla glykogenet (kolhydraterna). Fantastiskt, eller hur?!

6. Du ökar ditt antal mitokondrier. Fler mitokondrier betyder fler energiproducenter. Du blir typ en duracellkanin med oändligt med energi:) Kan det bli bättre?

Den här vetskapen har i alla fall övertygat mig om att börja träna upp min kondition från och med idag och för resten av livet. Häng gärna med om du vill!

För att få en bra startposition och något mätbart att utgå ifrån så du kan se dina förbättringar och hålla motivationen uppe när det blir tungt, finns bra hjälpmedel som pulsklocka (om du eller någon i familjen har en sådan), annars kan du använda dig av ett enkelt konditionstest som tex coopertestet.

En bra variant på coopertest är att jogga/springa så långt du kan på 12 min. Jag använder mig av runkeeper i telefonen och för sedan in distansen i ett resultat uträkningsprogram, finns ett bra på Aktiv Tränings hemsida här . Nästa gång skriver jag om hur du kan träna din kondition. För det finns något som passar alla, jag lovar!

Lycka till

😊



Källhänvisning: Idrott och hälsa, Dan Andersson och Per Tedin, Gleerups.

Likes

Comments