Just nu öser regnet ner och det är en perfekt dag för att mysa i soffan och se på film. Medan Antons mamma väljer film så passar jag på att komma ikapp med bloggandet lite.

I måndags bjöd Vilma på en underbart satsig födelsedagsbruch och sen gick jag och mamma ut på en promenad.

Jag och Anton åkte till Sverige i två dygn för att inreda vår lägenhet och ordna med svenskt personnummer, elavtal och en massa annat viktigt. Jag ska ta bilder på lägenheten när den är helt klar.

Igår var vi ett gäng på Felixs stuga. Vi grillade, åkte ring och vattenskidor, sov några timmar och tog upp kräftburar på morgonen. Så somrigt och härligt!

Nu har Antons mamma valt filmen to the bone, vi får höras senare!

Jag började min lördag på bästa sätt med brunch hemma hos Milena med henne, Inessa och Ronja. Supergott! Därifrån åkte jag ut till Sund för att fixa i ordning inför vår kräftskiva. Vid fem började vännerna droppa in och kvällen rullade på med olika lekar, dans och sång. Jag kommer verkligen sakna det här roliga gänget i höst.

Idag har vi städat, ätit middag på golfbanan och ikväll ska vi mysa ner oss i soffan framför morden i Midsomer med en massa lösgodis. För en gångs skull behöver jag inte vara stressad över att jag måste gå upp tidigt dagen därpå, jag är så himla lycklig över att jag är ledig nu. Ha en bra vecka!

I tisdags hade jag, Anna, Philip och Björn en alkoholfri AW på pappas stuga. Vi klämde in alla i en kanot (lugn, vi räknade ut att vi låg under maxvikten) och paddlade ut till en ö där vi njöt av kvällssolen och skvallrade om jobbet. När solen gick ner tog vi oss tillbaks till stugan där pappa och Annette bjöd på kvällsmål. Plötsligt dök min syster och Jasse upp och det slutade med att alla åtta satt runt matbordet och åt tillsammans.

Onsdagens aktiviteter bestod av middag på Stallhagen med Antons familj och förfest på Northern Cross (båten som hade sina fifteen minutes of fame i James Bond- filmen Golden Eye). För min del blev det en snabb visit på lyxbåten, men det var kul att få se hur den ser ut på insidan och hinna catcha upp med tjejerna lite.

Idag efter jobbet plockade jag ihop mina gamla saker och åkte till torget med Linn. Där stod vi i tre timmar och lyckades bli av med en hel del grejer och tjäna ihop lite fickpengar på köpet. Fint väder och trevliga turister gjorde att tiden gick rätt snabbt ändå, men herregud vad slut jag är nu efteråt. Godnatt på er!

Det blev en lugn och skön vecka efter Rockoff, precis vad jag behövde. Min förkylning blev värre några dagar men är bättre nu, hoppas verkligen den försvinner för gott den här gången. Nu närmar sig flytten med stormsteg och jag försöker verkligen ta vara på tiden med alla vänner och familj här på ön. Det här inlägget handlar om några av höjdpunkterna från veckan som gått.

Antons syster Frida tog med mig en kväll för att rida ute i skogen. Det var mysigt att hänga med henne på tumanhand och att galoppera utomhus är min nya favoritsysselsättning.

I fredags var jag ledig och passade då på att umgås med Linn och äta oss mätta på plättar.

I lördags på kvällen åt jag, Linn, Wilma och Vilma kräftor och goda pajer. Eftersom jag jobbade både lördag och söndag och var rejält förkyld var det bra för mig att vi tog det lugnt. Men hur gott och mysigt som helst!

I måndags var jag ledig igen. Jag började dagen med att packa ner alla mina tallrikar, glas och köksredskap i flyttlådor. Det ska bli så roligt att få börja använda allt snart! När jag var klar mötte jag upp Marcus, Nicolina, Linn, Sofie och Felix på en fika.

På kvällen kom Oskar och Lovis ut till Sund och vi åkte vattenskidor (och Lovis lite wakeboard). Det kändes otroligt jobbigt att doppa sig men när man väl var i gick det hur bra som helst. Och det var så kul! Efteråt värmde vi oss med varm choklad och Antons mammas nybakta bröd.

Det som inte fastande på bild den här veckan är bland annat en middag hemma hos Vilma samt en middag ute med min syster, en promenad med Linn och en filmkväll i vårt vardagsrum. Nu väntar bara tre dagar jobb till och sen är jag äntligen ledig!

Då var det måndag igen. Vädret är trist och jag har ingen jobbmotivation, men som tur är har jag bara två veckor kvar. Sen väntar lite ledighet, en helg på Havsvidden med Anton, flytten till Sverige och annat roligt.

I helgen var det Rockoffavslutning och även om det har varit väldigt roligt så måste jag erkänna att det är ganska skönt att det är slut nu. Mitt festbehov är stillat för ett tag i alla fall haha. Vi kickade igång helgen med att äta middag på Indigo med Antons släkt på fredagen. Därifrån gick vi direkt hem till Ronja som hade utflyttningsfest. Efter några timmar åkte vi först in till torget, sedan till Caprice och sedan till Kino. På lördagen var det stålande väder och vi lastade Caprice full med våra vänner och åkte till Klosterviken. Där solade och simmade vi tills det var dags att åka hem och göra sig i ordning inför kvällen. Jag och tjejerna åt middag och drack drinkar på Garden och mötte sedan upp killarna. Inne på området var det fullproppat med folk som alla ville se Otto Knows, vilket resulterade i många ömma fötter och mycket knuffar. Men när sista låten spelades och fyrverkerierna satte igång kändes allt så fint på något sätt. Vi höll igång nästan hela natten och jag kom inte i säng förrän vid sex-tiden. Det var vackert väder på söndagen igen och jag, Marcus, Sofie, Linn och Wilma satte ute på min gård och pratade. På kvällen åt jag och Anton middag i Sund och laddade inför veckan med mys framför serier.

Gnocchi med halloumi och pesto.

Fyra fina fyllebilder.

Från båtturen i lördags.

Vegoburgare på Garden.

Ha en bra vecka!

På grund av en förkylning och allmän sömnbrist har jag hållt mig borta från Rockoff de flesta kvällar den här veckan. Men i onsdags efter några drinkar på Wilmas altan sjöng och dansade vi till Freddy Kalas. Därefter blev det en snabb sväng till Kino innan jag var tvungen att gå hem för att få några timmars sömn. Och vad har jag gjort de andra kvällarna då? En kväll hade jag filmkväll med Anton, vi lagade kladdkaka och såg på About Time. En annan kväll åt vi middag med Antons släkt och igår åt jag och Inessa middag på Indigo, följt av häng på min gård i flera timmar. En välbehövd och mysig kväll!

En somrig middag i Sund och den otroligt goda kladkakan vi bakade (redo för ugnen på bilden).

Smaskiga drinkar i goda vänners sällskap. Mojito, Pina Colada smoothie och en mangodrink.

I skrivade stund ligger jag i sängen och försöker få kraft att stiga upp och fixa mig i ordning inför kvällen. Det går lite trögt så jag kan lika gärna passa på att blogga lite. Igår kickade vi igång rockoff på Antons båt. Så somrigt och härligt! Vi dansade sedan loss inne på området och där efter inne på Kino. Kvällen avslutades med en Dioablopizza i handen som vanligt. En bra start på veckan tycker jag.

Jag ser väldigt mycket fram emot flytten som närmar sig med stormsteg (typ bara en månad kvar?!). Efter snart två decennier på den här ön ska det bli roligt och spännande att pröva på något annat. Åland kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta men jag längtar ihjäl mig efter studentlivet med nationer, att få ha en helt egen lägenhet med Anton och få chansen att lära känna en massa nya personer. Även om jag är taggad till tusen kan jag inte hindra mig själv från att bli lite nostalgisk. Det har hänt så himla mycket, speciellt de här tre senaste åren i gymnasiet. Jag har lärt mig så mycket om mig själv och andra, upplevt andra kulturer, lärt känna underbara människor och fått minnen för livet. Här kommer därför en liten tillbakablick:

Här är jag och min klass på introduktionsdagen i ettan (29.8.2014). Gudars vad alla ser små ut haha...

Resor

Åk 1:

I början av december åkte min klass till Estland. Vi hade ett utbyte med en klass i deras skola genom en samhällakurs. Resan varade bara två dagar men vi hann få en rundtur i Tallinn, se sevärdheter nära deras skola, vara med på deras lektioner och deras luciafirande (på svenska) och en hel del annat. Läs mer om resan här.

På sportlovet åkte jag, Vilma, Linn och Linns föräldrar till Romme och skidade. Vi tröttnade rätt snabbt på backarna men njöt desto mera av hotellets mat haha. Minns hur mysigt vi hade det i bilen till och från Romme och hur mycket bilder vi tog under dagarna där. Vill gärna fara och skida snart igen (men gärna till ett större ställe), det var för länge sen sist! Se fler halvsuddiga bilder här, här och här.

På våren åkte jag på ett till utbyte, den här gången till Paris! Otroligt vacker stad men jag minns att jag hade svårt att uppskatta det eftersom jag frös, led av sömnbrist och bara fick sötsaker istället för mat hela veckan. I efterhand är jag väldigt tacksam för alla guidade rundturer vi fick göra gratis och jag vill gärna ge staden en ny chans i framtiden. Se mer här.

I början av sommarlovet fick jag följa med Linn och hennes mamma till Nice en vecka. Vilma och hennes familj var där samtidigt som oss så vi hängde även mycket med dem. Jag är verkligen kär i Nice, det är en så charmig och vacker stad. Det känns tråkigt att jag lät en del av resan förstöras på grund av att jag fick mitt hjärta krossat, men just då kändes det verkligen som att hela världen hade gått under. Vill verkligen åka tillbaks hit eller till någon av de närliggande städerna på Rivieran. Här är blogginlägget från den resan.

Åk 2:

Det här året reste jag betydligt mindre och den främsta orsaken till det var att jag ville spara pengar. Men pappa var bussig och gav mig i julklapp att han skulle betala min resa till Gran Canaria med Antons familj. Och glad är jag för det, för det var en underbar vecka. Jag har dock inget behov av att fara tillbaka till ön, jag tycker hela stället är lite plastigt. Det var Antons familj och alla andra ålänningar som var där samtidigt som gjorde resan så bra! Mer bilder finns här.

Åk 3:

Studentresan med tjejerna till Rhodos är ett väldigt fint minne. Vi skrattade, grät, brännande oss, festade, turistade och fick anekdoter så att det räcker livet ut. Här skriver jag mer om vad vi gjorde under veckan.

Jag hann bara hem en snabb sväng innan jag och Anton åkte till Kroatien. Det var en välbehövlig vecka för vi fick äntligen vila upp oss och fick obegränsat med tid för varandra. Strålande väder, häftigt landskap och mysiga nätter beskriver resan rätt bra. Jag bloggade en hel del om Kroatien, inläggen är här, här, här, här, här och här.

Fester

Åk 1:

Jag och Linn hade roligt hela hösten. Vi hittade alltid på något att göra varje helg och kvällen slutade alltid med att vi sov hemma hos den ena av oss. Efter att jag träffade Anton blev jag mindre festsugen och men en del fester var det på våren också såklart. En fest som jag minns som extra rolig det här året var min halloween/födelsedagsfest. Mer bilder här.

Åk 2:

I tvåan fyllde jag 18 år och fick börja hänga på Indigo och Arken. När alla andra sen började fylla år på våren så blev man bjuden på många roliga födelsedagsfester. Det är väldigt svårt att välja vilken som var roligast, men en som sticker ut lite för mig är när vi firade valborg på min pappas stuga.

Åk 3:

Under sommaren och hösten fortsatte vänner och bekanta bli myndiga och det har varit många roliga fester. En som jag har i färskt minne är när vi firade midsommar på Oskars stuga. Här är det blogginlägget.

Nu märker jag att det här inlägget håller på att bli för långt. Det kommer antagligen en fortsättning inom en snar framtid, håll ut. Och ursäkta för den dåliga kvaliteten på de gamla bilderna haha. Ha det bra så länge!

När jag kom hem från jobbet i fredags hade min bror kommit hem så jag passade på att umgås med honom en stund. Jag gjorde sedan lite ärenden på stan och vips var det kväll och dags att åka ut till Sund med Inessa, Milena och Ronja. Vi åt choklad i solen, badade bastu och jag och Milena vågade doppa oss i havet.

Det var strålande väder på lördagen och vi passade på att åka ut på sjön ett gäng med Hugos snipa. Mycket trevligt!

Efter båtturen lagade jag, Sofie, Wilma och Nicco middag tillsammans och åt den på Sofies terass. Sedan sprang vi runt som yra höns och gjorde oss fina inför kvällen och vid åtta-tiden började vi traska mot Isak där det vankades gårdsfest.

Isak och Viktor hade fixat fint med bord och bänkar och de bjöd även på chips och lite dryck.

På söndagen mådde jag som jag förtjänade så största delen av dagen gick åt till att vila. Jag hann dock både fira Leo som fyllde åtta år och ta en promenad med Vilma. Somnade sedan i Sund i min älsklings armar. Det var den helgen det!

Just nu sitter jag på en kaffepaus på jobbet och har tråkigt, så då kan jag lika bra passa på att blogga. I fredags bjöd Alexandra på halloumiburgare och mojito på hennes gård. Vi lekte olika lekar, pratade om livet och gav henne presenter. Det var en trevlig kväll, men jag var dock tvungen att cykla hem redan vid elva eftersom jag jobbade dagen efter.

Efter jobbet på lördagen åkte jag ut till Sund. Jag och Anton packade bilen full med grejer och åkte ner till hans stuga. Vädret var underbart och humöret på topp, en perfekt sommardag. Vi grillade kött, majs, halloumi och potatis och hade melonsallad till, det blev på tok för mycket mat haha (men resterna gick till lunchlådor så det löste sig bra). Efter middagen for vi ut och fiskade. Det blev inget napp men vi njöt för fulla muggar i solen ändå. När vi kom tillbaks badade vi bastu en stund och myste sedan ner oss i sängen framför Friends med jordgubbar doppade i choklad och det som fanns kvar av vinet. Jag log som ett fån hela kvällen, ångrar verkligen inte att jag inte festade den här helgen.

Söndagen var en mindre rolig dag. Jag jobbade igen och hade stegring på kvällen, så min lediga tid gick åt till att vila. Måndagen var dock roligare igen! Jag hade sovmorgon eftersom jag var ledig, så härligt. Jag steg upp vid halv tio, tränade lite och körde sedan ut till Geta för att spendera dagen med mormor och morfar. Vi åt lunch ute i trädgården och efter det begav vi oss på en liten båtutflykt. Vi åkte till ön Hästen och åt mormors goda kakor och bullar och drack deras hemlagade rabarbersaft. Väl tillbaka vid huset låg jag och halvsov i en solstol tills det var dags för middag. När jag ätit mig proppmätt körde jag tillbaks till stan och gosade med Anton tills det var dags att sova.