I fredags skrev jag sista provet för den här kursen och imorgon börjar jag äntligen programmet. Jag ser fram emot insparken och allt vad det innebär, att träffa nya människor och lära mig nya intressanta saker. Jag ska försöka uppdatera lite oftare så ni får veta hur det går för mig. Här nedanför försöker jag summera de två senaste veckorna i korthet.

Nyår

Vi firade nyår i Williams fina hus med ett härligt gäng. Vi åt god mat, lekte lekar och skjöt raketer. Till tolvslaget åkte vi in till stan och jag pussade Anton för tredje året i rad. Efteråt vågade jag vägra Arken och hängde istället i mitt kök medan folk kom och gick.

Brunch hos Danielsson

God mat och fina vänner går aldrig fel och inte den här gången heller.

Sista utgången på jullovet

Ett roligt och effektivt sätt att säga hejdå till så många som möjligt. Ångrade det dock dagen efter på båten när det stormade.

Hejdå Åland

Såg en fin solnedgång innan jag tog mitt pick och pack och åkte till Uppsala.

Wilma på besök

Vi hann med så mycket under de här två dagarna! Rundtur i stan, laga och äta risotto, se The Showman på bio, springa och hoppa på Turbo Sport & Adventure zone och äta en middag på Pinchos. Det var väldigt roligt och jag blir alltid lika glad när någon vill komma och besöka oss.

Gos med Anton

Älskar mina Georg Jensen-ljusstakar som jag fick i julklapp.

Den här helgen

I fredags tog jag och Sandra en lång promenad och chatchade upp. Sen jobbade jag både på lördag och på söndag men jag hann fika med Maria på Melrose Café och mysdricka med henne på lördagskvällen. Det är roligt att komma tillbaks och få träffa alla här också.

Ha en bra vecka!

Januari

Började 2017 med en puss.

Pappa fyllde 60 år och det firades med dunder och brak.

Den sista riktiga dagen av Lusse kom och vi klädde ut oss dagen till ära. Jag tycker det är väldigt intressant att plugga till personalvetare (btw så kom jag in på programmet nu, jippi!) men ibland saknar jag verkligen Lusse.

Februari

I början av februari åkte vi ett gäng från Åland till Stockholm och firade Linnéas och Nicoles födelsedag.

En kväll hyrde vi Adlons pool och bastu och förfestade på ett annorlunda sätt.

Karonkan. En häftig upplevelse, synd bara att mitt hår började brinna och att jag fick skavsår på fötterna.

Tydligen fanns det både snö och is den här månaden för jag har många bilder som liknar på dem här.

Mars

Varvade studentplugg med lite mera utomhusäventyr.

När alla stundentprov äntligen var skrivna ordnade jag och Anton med en sits i källaren. Trerätters, utmaningar och mycket dans blev det.

April

Stundetkryssningen till Tallin var otroligt rolig och otroligt stökig.

Festligheter hemma hos Kira.

Kvalitetstid med min kusin Ida ute i Geta.

Tacokväll när den är som bäst.

Valborg firades i år ute i Jakobs lada.

Maj

Jag fick min första gädda och den var hela 6 kg.

Anton drog till Magaluf på stundetresa och vi hade tjejfest hemma på ön.

Men sen var det vår tur och färden gick till Rhodos. Lätt en av de bästa resorna jag har varit på. Vi gjorde så mycket aktiviteter, gick på så många mysiga (och billiga) restauranger, hade så kul när vi festade och vädret var på topp.

Juni

Studenten. Wow vilken dag.

Anton och jag spenderade en vecka i Kroatien. Massa sol och mycket kärlek.

Två fina sommarminnen.

Midsommar ute på Oskars stuga.

Juli

En kväll lagade vi middag ute på Wilmas stuga.

En mysig och lugn helg ute på Antons stuga.

Bastu i solnedgången.

Rockoff började och vi spenderade några timmar en lördag ute på havet innan vi förfestade inne i stan och lyssnade på artisterna.

Tre bilder från olika rockoff-kvällar.

Augusti

Underbart god brunch med Inessa, Milena och Ronja.

Jag och Anton bjöd in till kräftskiva i Sund.

Åkte ring i Slottssundet och fiskade kräftor.

Jag och Anton spenderade en natt på Havsvidden.

Flytten till Uppsla

Jag har inte tagit så många bilder sedan jag flyttade, men händelselöst har det inte varit. Jag har fått nya vänner, klarat av alla tentor, fått besök av Inessa & Simon, Elin & Joel och Tobbe, lärt mig ta hand om ett hem och laga mat, börjat jobba extra, flyttat igen, festat en hel del, firat min födelsedag, kommit hem tre helger och besökt Helsingfors och Stockholm var sin helg. Det har inte alltid varit lätt men nu känns Uppsala som mitt andra hem och jag ser verkligen fram emot att åka tillbaks och börja programmet.

Jag hoppas jag får ha lika roligt med mina kompisar och vara lika löjligt kär 2018 också.

Nu har jag varit hemma i en och en halv vecka och tänkte skriva ner vad jag har haft för mig under den här tiden. Första dagen vi var hemma åt vi julbord på Nautical med Antons familj och dagen där på fick jag äntligen träffa familjens nykomling, Ove. Sötare hundvalp får man leta efter.

Natten mellan den 22 och den 23 sov jag på Kiras stuga med henne, Signe, Nela och Alexandra för vårt årliga secret santa-mys. Hemlagad pizza, bastu, godis, gamla Julia-tidningar och mycket prat stod på schemat.

Dagen innan julafton var det dags för en annan tradition, nämligen pepparkakshusbygge med kusinerna. Tidigare år har vi byggt Eiffeltornet, ett skepp och vanliga hus. I år blev det en fyr!

Julafton började med gröt hemma hos farfar och sen var vi syskon några timmar med mamma. I tid till Kalle Anka var vi tillbaks och vid klockan fem var det dags för middag. Efter middagen öppnade vi presenter och spelade spel. När vi kom hem igen såg jag och Erika på en film, mysigt avslut på dagen.

På juldagen åt jag middag i Sund med Antons släkt och sedan förfestade vi hos Wilma.

På annandag jul firade vi Johanna som har tagit kandidaten och sen åt vi middag med släkten ute i Geta.

I onsdags färgade Milena mitt hår ljusare och sen spenderade jag kvällen med henne och Ronja. När de åkte hem sa jag hejdå till min syster och dagen därpå åkte även min bror. Är tacksam för att jag har hunnit träffat mina syskon så mycket det här jullovet.

Jag hade en väldigt rolig helg med mina fina tjejkompisar i vårt hemlands huvudstad. På fredagen shoppade vi och åt middag på The Holiday. Vi började lördagen med en brunch på Sis Deli och på kvällen förfestade vi ett gäng för att sedan åka vidare till Casa. Jag sov bara några timmar innan jag tog mig till flygplatsen och åkte hem till Uppsala. Det blev en riktigt lyckad helg men det är också skönt att vara hemma igen och mysa med Anton.

Idag sov vi ut länge och sen jobbade jag som personlig assistent mellan 14-19.30. Det känns som att jag håller på att bli sjuk och jag var helt slut när jag äntligen kom hem. Men jag mådde direkt bättre när jag såg vad Anton hade gjort i lägenheten medan jag var borta. Gullisen.

Förra helgen var vi hemma på Åland. Jag började lördagen med att besöka farfar tillsammans med pappa, därefter släktkalas hos Victoria och på kvällen åt jag julmiddag med Antons släkt. När vi var mätta och belåtna mötte jag och Anton upp Nicco, Wilma och Micke och kvällen avslutades på Arken. En rolig med intensiv dag!

Söndagen var inte lika produktiv, jag sov nästan ända tills det var dags att åka tillbaka till Sverige. Men jag hann äta lite mer julmat och mysa med min saknade kissekatt.

I onsdags hade vi ”trippeldejtsfest” i ära till Finland 100 år. En väldigt rolig kväll!

I fredags blev jag bjuden hem till Jessica tillsammans med Ann, Sandra, Lina och en till Jessica. Det blev mycket tjejsnack och en hel del pepparkaksätande. När de fortsatte vidare åkte jag hem eftersom jag skulle upp tidigt morgonen därpå.

Halv tio på lördagen anlände jag till Stockholm och mötte upp Erika. Hennes födelsedags present till mig var en välbehövd massage och poolhäng på Selma spa samt en underbart god brunch i hotellets restaurang. Det var verkligen så mycket mer än vad jag hade förväntat mig.

Vår bror mötte upp oss till bruchen. Det var härligt att få lite kvalitetstid med två av de viktigaste personerna i mitt liv.

Efter brunchen tog vi oss till Antons (bror) lägenhet och träffade Johanna. Erika åkte vidare och vi andra spelade spel, lekte med Hubert och öppnade resten av mina presenter medan vi väntade på att Anton (pojkvän) skulle komma dit. Till middag blev det kycklingtacos och kladdkaka, något som alltid går hem. Efter många intressanta diskutioner blev det dags att ta tåget hem till Uppsala igen. Tack, tack, tack för en fantastiskt dag.

En trött Hubert.

Johanna och Anton blev spontant hundvakter åt den söta valpen Ines och de två hundarna blev en stor del av kvällens underhållning.

Här utanför ligger vår lilla altan som vi ska inreda i vår.

Diskmaskinen är förklätt till ett skåp och ugnen är också en micro. Jag ser verkligen fram emot att slippa diska hela tiden!

Där uppe ser man loftet.

En tvättmaskin som också är en torktumlare.

Hela dagen igår gick åt till att flytta, det var jobbigt men helt klart värt det. Idag har jag skrivit en tenta i hälsopsykologi och ikväll tar vi båten hem till Åland. Här är det fullt upp!

Ha en bra helg!

- Att flytta. Nu är det bara tre dagar kvar, herregud vad vi längtar.

- Att åka hem över lillajul.

- En lördag i Stockholm med mina syskon för att fira min födelsedag.

- Att tillbringa en helg i Helsingfors med mina fina tjejkompisar.

- Att få första lönen.

- Jullovet.

Jag ska försöka summera de två senaste veckorna i det här inlägget så gott jag kan. Höjdpunkterna har varit min födelsedag, en spelkväll på Uplands med findlandsvenskarna och besöket av Tobbe i helgen. Förutom det har jag jobbat en hel del, avslutat ett grupparbete och förberett inför flytten.

När klockan slog tolv och jag officiellt blev tjugo år kom Anton inspringades med mina presenter. Finisen. Efter en god natts sömn åt vi plättar till frukost och jag gick för första gången till Systembolaget. Vi hade planerat att tillbringa dagen på Turbo sport zone men det var överfyllt med fyraåringar. Plan b blev Selma spa men det var fullbokat. Vi hade inget vidare flyt som ni hör haha, men på något sätt hade vi kul ändå när vi fulsjöng till mina favoritlåtar i bilen och tröståt lösgodis. På kvällen hade vi bokat bord på Pinchos. Det var roligt att testa på och det kommer absolut bli ett återbesök någon gång. Efter middagen kom Maria, Sandra, Ann och Andreas hem till oss för att dricka goda drinkar innan vi dansade loss på Östgöta nation.

I fredags kom Antons syster och Tobbe hit på middag. Vi bjöd på min halloumilasagne och juligt snacks med glögg till efterrätt. På lördagen visade vi runt Tobbe, fikade på Storken och gick i butiker. På kvällen tävlade Anton i beerpong och vi var en hel hejaklack som hejade på honom.

Efter en stressig vecka med jobb, grupparbete, föreläsningar, städning, matlagning och gym var det skönt med en väldigt lugn helg. Förutom lite jobb på lördag morgon och fika på Kafferummet Storken så har jag och Anton tagit det löjligt lugnt och vilat upp oss. Nu är jag taggad på en ny vecka och lite tempo igen.

I tisdags var det kladdkakans dag och det firades såklart med kladdiga kladdkaka och glass.

I lördags testade Anton att laga ett recept från instagram och det blev supergott. Älskar att han sakta men säkert börjar haka på mig när det gäller vegetarisk mat. Här är receptet ifall någon är sugen på att testa.

3 dl couscous

3. Koka sötpotatis och mosa med en mixer
  4. Rör ihop allting tillsammans med ägget
  5. Gör smeten till fina biffar och stek dem i mycket olja
  6. Servera med "hamburgartillbehör"