Jag tänkte dela med mig av min långsiktsportfölj i detta inlägget, och lite korta motiveringar till varför jag har de bolagen som jag har. Långsiktsportföljen har jag för att bygga upp en pengamaskin i framtiden, och förhoppningsvis kunna leva på avkastningen så småningom.

Det viktiga med att spara på lång sikt är att välja bolag som du tror på. Studera dem noga innan du beslutar dig för att köpa. När du valt dina bolag så är ett tips att fylla på några gånger om året i redan befintliga innehav. En del fyller på varje månad efter löning för att undvika att köpa på topparna, och således göra en förlust. Det sprider alltså sina risker genom att köpa både när börsen är högt värderad och lågt värderad. Jag försöker även ha koll på bolagen, inte varje dag men kanske en gång i veckan. Ibland kan du behöva byta ut vissa bolag på grund av stora händelser som du inte hade förutspått. Vilket i sin tur gör att du omvärderar bolaget helt, och tycker att det är mindre attraktivt.

Jag sparar långsiktigt i ISK konto och min portfölj ser ut som följande:

Likviditet = 25%

Nobina = 3,8%

ICA Gruppen = 3,3%

Skanska B = 2,7%

Utöver dessa bolag så har jag två stycken förhoppningsbolag för att krydda portföljen lite. Bolagen är följande:

BioInvent International = 2,1%

Tobii = 1%

Om jag ska nämna lite om bolagen i min portfölj så kan vi väl börja med varför jag har så stor procent i likviditet, alltså kassaflöde. Anledningen är ganska enkel, börsen har aldrig varit så högt värderad som den är idag och jag vill kunna fylla på i mina bolag vid en eventuell nergång. Det är väldigt svårt att förutspå när nergångar ska komma, så egentligen kanske jag borde investera lite mer.

Investor och Kinnevik är två investmentbolag som jag har ganska stora innehav i. Jag tror starkt på bolagen som dessa investmentbolagen besitter, samt förvaltarna inom bolagen. Nibe är ett bolag som främst koncentrerar sig på värmepumpar. Min far har ägt Nibe i sin portfölj i väldigt många år och de har en sund ledning. Nibe fokuserar på att investera pengarna i nyförvärv istället för att ha en hög avkastning. Vilket har visat sig vara oerhört effektivt för aktiekursen och vinsterna. Novo Nordisk är ett danskt läkemedelsföretag som främst inriktar sig på diabetes. Personligen så tror jag inte diabetes kommer minska inom de kommande åren trots det nya "nyttighetstänkandet".

H&M otroligt fint bolag som har bibehållit eller ökat sin utdelning 49 år i följd. De expanderar och öppnar otroligt många nya butiker. Vilket i sin tur kan vara negativt då e-handeln har börjat ta över. Det har gynnat bland annat Zalando, som finns i Kinnevik. Men jag tror att H&M kommer att få fart på sin e-handel så småningom, vilket är anledningen till att jag har fyllt på innehavet succesivt.

Skanska och Byggmax då? Två byggföretag som säljer byggmaterial och bygger fastigheter. Anledningen till att jag inte ligger inne i fastighetsbolag som tex Castellum är för att det innebär en högre risktagning. Varför? Fastighetsbolag är mer känsliga mot ränteförändringar, vilket jag tror kommer inträffa inom de kommande åren. Modern Times Group sysslar lite med streams, e-sport m.m. Jag tror detta kommer växa och växa med åren. ICA är enkelt att summera. Alla behöver äta, både i högkonjunktur och lågkonjunktur. Thule är sportinriktat och tillverkar bland annat joggingvagnar, takboxar, ryggsäckar m.m.

Jag har nämnt lite smått om det flesta bolagen nu, och lite om mina tankar. Detta är inga köprekommendationer och tänk på att alltid göra din egen analys innan du går in i nya företag. Detta är min personliga portfölj som jag ändrar i lite då och då. De flesta bolagen jag äger har en relativt hög direktavkastning och går med vinst. Jag har bolag inom de flesta affärsområdena för att sprida mina risker. Industri, dagvaruhandel, läkemedel, byggbranschen osv. Hoppas ni fick lite motivation och lite inblick i nya bolag som ni kan kika in på närmare. I Nästa inlägg så kommer jag gå igenom lite spartips för att ni ska få ihop lite extra slantar att kunna investera.

PS: Jag lyckades inte få in decimaler i mitt cirkeldiagram, så procentsatserna är avrundade till närmsta heltal.

Frågor? claesson.daniel@telia.com

Jag lyckades ta mig upp vid 06.00 för att bila till mount cook. Väl framme vid 12 tiden då käkade jag lite, för att sedan börja min vandring. Första 2.5 timmarna gick jag i trappor. Totalt 2000 trappsteg till vad jag trodde var toppen. Men det visade sig att det fanns en avancerad klättring till den verkliga toppen... (Dum) som man är så gav jag mig upp i den avancerade klättringen medan de flesta andra vände neråt. Detta tog mig ytterliggare 2 timmar. Klättringen bestod av stenar, Klippor, lösgrus och snö.

På toppen var det 0-gradigt och jag hade kortbyxor och ett par löparskor på mig😂
Som tur var så fanns en övernattningshydda som jag kunde värma mig lite i. Men jag kunde inte stanna för länge för jag behövde ju ta mig ner innan det blev mörkt. Klättringen upp tog strax under 5h och ner lyckades jag komma på strax över 2h.

Totalt blev det 4000 trappsteg och förstörda ben genom träningsvärk^^. Nästa dagen gjorde jag alla småvandringar runt omkring mt cook.

Jag sov ytterliggare en natt i bilen vid mt cook för att sedan bege mig vidare till Lake Tekapo. Det var häftigt också, men inte värt en hel dag. Det jag gjorde var att jag bilade vidare samma dag till Omaru och Timaru. Sen blev det tillbaka till Christchurch för att lämna bilen. Flög till Auckland i förggår, och sitter på en bänk i Hobbiton nu.

Jag tog en guidad tur här i Hobbiton. För mig som har sett alla Sagan om ringen filmerna och Hobbiton filmerna så var detta riktigt coolt! På bussen till Hobbiton träffade jag tre sköna kanadensiskor och en nyzelänska som jag hängde med rätt mycket under tiden i Hobbiton. Jag besökte även Glenorchy förra veckan. Glenorchy är stället där de spelade in 90% av sagan om ringen filmerna. Jag besökte även Vattenfallet där Wolverine/X-man filmerna är inspelade förra veckan.

Nu ska jag utforska lite här i Matamata, för att sedan ta bussen tillbaka till Auckland.

• 82 Readers

Jag började med att hyra bil i Christchurch för att sedan ta mig till västkusten via Arthur's Pass. Sov uppe i bergen i bilen. Det var häftigt, men lite läskigt, då det kändes som att bilen skulle blåsa omkull 😂

Ställena jag har varit på hittills är: Christchurch, Springfield, Arthur's pass, Hoikariku, Greymouth, Franz Josef, Haast, Wanaka, Queenstown, Te Anau, Milford sound, Glenorchy och Frankton. Sen är det ca 25 vandringsleder och bergsbestigningar på det^^. Fått mycket gjort första veckan!

Sträckan mellan Te Anau och Milford sound skulle ta 1.5 timmar men det tog 10 timmar!!! Det finns så mycket man kan stanna och se på vägarna. Jag gjorde två vandringsleder och sen fick jag ett ryck och Besteg ett berg utan att kolla hur lång tid det skulle ta. Det var 32km och skulle ta 2-4 dagar enligt resebyråerna. Jag gjorde det utan mat strax under 6h! Hela vägen till toppen, (Stolt).

Jag gjorde en båttur i Milford Sound, där jag såg delfiner och sälar. I Te Anau blev det glowworm cave, riktigt häftigt! Det enda negativa var att man inte fick filma eller ta kort för det skulle förstöra upplevelsen enligt guiderna. I Franz Josef vandrade jag vid glaciären med en guide.

Imorgon ska jag försöka komma upp vid 06.00 och bila till mt Cook där jag ska spendera några dagar med att vandra! Sedan tar jag vägen förbi Lake Tekapo.

Det svåra med att bo i bilen är att jag inte har något internet/dusch/toa osv. Det jag har gjort är att jag har gått till banker för internet (de behöver ha internet så att man kan kolla internetbanken). Café och det bästa: YHA hostel! Smiter in där, finns snabbt gratis wifi, duschar, toa och värme :). Lite omoraliskt fel, men vad gör man inte för att överleva? 😉 Har dessutom betalat för boende på YHA i över 2 veckor under min tid down under, så jag känner mig inte som en allt för dålig människa 😎.

Det är inte bara negativt med att bo i bilen. Det är billigt och mysigt, ja mysigt hehe. Det regnar nästan varje natt och när man sover i bilen så smattrar det så där gött på taket och rutorna. Jag älskar att sova när det regnar. Det tar mig tillbaka till sommarstugan för 10-15 år sedan när man låg jämte pappa när det regnade och han skulle sova middag. Vi hade ett "smattertak" innan vi byggde ut, och ligga där när det regnade var det bästa jag visste när jag var yngre.

Gårdagen spenderades i Glenorchy och Queenstown. Natten tillbringades vid köpcentrumet i Frankton. Perfekt! Hittade både toa, mataffär och utegym. Kvällen och natten som bestod av regn, spenderades i bilen med sudoku och filosofi.

• 88 Readers

Det var ett tag sedan jag uppdaterade här nu! Sebastian åkte hem till Sverige för en månad sedan och Victor åker hem nästa vecka. Alexander och Niels blir kvar i Bondi ett tag till för att jobba upp resekassan.

Senaste 1.5 månaderna så har jag jobbat som kock på Vue bar, som ligger precis vid Bondi beach. Det har varit roligt och lärorikt men nu är det dags att dra vidare för min del. Imorgon flyger jag till Christchurch i Nya Zeeland.

Väl framme så har jag fixat en bil som jag ska bila runt sydön med och sova i, samt tälta. På Torsdag ska jag upp och vandra i Franz Josef Glacier, för att sedan köra vidare ner mot Queenstown.

Det har varit roligt i Australien med allt folk man träffat och alla man rest med. Men det ska även bli en utmaning, upplevelse och en otroligt lärorik resa att göra på egen hand här i Nya Zeeland. Bila på fel sida och leva i naturen i ett av världens finaste länder är något jag sent kommer glömma!

Det man saknar mest här i Australien förutom nära och kära är årstiderna och svensk mat! Jag får lite kallare klimat i NZ med ett och annat snötäckt berg. När jag kommer hem till Sverige så ska jag käka morfars kroppkakor och pannkakor! Mammas köttbullar och stuvade makaroner och en fet kebabpizza med extra mycket sås på!

Nu ska jag ner och njuta av solen på Bondi beach en sista gång innan jag flyger. Ciao!

• 93 Readers

De senaste två veckorna har vi befunnit oss på Magnetic Island och i Cairns. Vi hängde mest med Johanna, Matilda, Frida och Alle på Magnetic. Hyrde bil en dag och Cruisade runt ön, fullmoonparty ena kvällen och poolhäng på de resterande dagarna.

Efter Magnetic så tog vi färjan till Townsville och käkade lite, för att sedan hoppa in i bilen och åka upp till Cairns med Alexander.
I Cairns åkte vi ut till regnskogen, vattenfall, vandrade i berg m.m. En av våra mindre smarta idéer var att försöka bestiga Walsh pyramid klockan 12 på dagen. 32 grader i skuggan... Jag, Sebbe, Simon, Erik och Victor började klättra vid 12, men kom inte hela vägen upp. Vattnet tog slut efter 2/3 av berget, så vi vände ich var nere strax eftet 14. Hade nog kunnat ta oss upp till toppen men hade förmodligen kollapsat innan vi var nere igen^^. På kvällarna gick vi ut, mestadels till Giligans, men även Woolshed och PJ O'brians.

Det finns en svensk shop i Cairns, så vi tog med oss våra engelska och italiensk polare dit. Först åt vi köttbullar med potatismos, följt av nybakade lussebullar. Sen fick Oliver, Ryan och Simon smaka svensk kaviar. "It's Awful!" 😂.

Tanken var att vi skulle bila söderut efter Cairns, men vi fick ett ryck och bokade flyg till Melbourne. Så för tillfället ligger jag i en säng på Discovery hostel i Melbourne och bloggar. Vi är här i en vecka, sedan bär det av till Sydney igen för att leta lägenhet och jobb.

• 106 Readers

Nu är vi tillbaka på fastlandet igen, efter att ha levt på havet i 3 dagar. Vi började med att snorkla efter några timmars båttur. Det var väl okej snorkling, inte den bästa men jag och Victor lyckades se en sköldpadda.

Vi tog det ganska lugnt första kvällen, för vi skulle upp vid 6 morgonen därpå. Andra dagen började även den med snorkling runt 8-tiden. Här såg vi lite "hitta nemo" fiskar. Vi snorklade ytterliggare en gång på eftermiddagen. Utöver snorkling så var tanken att vi skulle till whitehaven beach. Tyvärr kunde vi inte åka dit på grund av att det blåste för mycket. Istället skulle besättningen kompensera oss genom att ta oss till en grotta med lite målningar. Vi gick till grottan och var där i 10 min, relativt ointressant^^.

Vi käkade på båten vid solnedgången, följt av lite olika lekar. Jag försökte sova under stjärnorna, men det började regna båda nätterna...

Hur som helst så var det ett gött gäng på båten, lite tråkigt med stranden bara. Samma kväll som vi kom tillbaka till fastlandet igen så hade vi ett "After party". Vi var 27 Pers på båten och 15-20 kom på after partyt, så det blev lyckat.

Tanken är att vi ska lämna Airlie på torsdag, men vi har funderingar på att dra oss mot Townsville redan imorgon. Alexander som vi träffade förra veckan tänkte bila upp imorgon, så vi får se om vi hakar på. Alexander hänger även med på fullmoonpartyt på Magnetic Island så det blir najs. :) Vi känner ca 10 Pers som ska dit nu.

Ikväll är det beerpong turnering på hostlet som vi bor på. Vi är åtta svenskar som har hängt lite här i Airlie och alla ska vara med. Vi var med förra veckan också, krossade Victor och Ryan i första omgången, men åkte tyvärr ut i andra. Man är två i varje lag så jag och Alexander tänkte ta hem allt ikväll.

Jag får se när jag uppdaterar nästa gång, förmodligen efter Cairns, som är om två veckor. Peace!

• 108 Readers

Fraser Island: Vi tog jeeparna till Fraser via båt. Fraser är en stor ö gjord av sand. Man körde enbart på sand och max hastigheten var 80 km/h.

Vi besökte så otroligt många fina ställen. Lake mckenzie var favoriten. Det var en sjö med sötvatten. Den var över 10 meter djup, men man såg nästan botten ändå. Man kunde även ta sanden i håret och tvätta av det, istället för att duscha.

Vi besökte väldigt många ställen på fraser, där vi befann oss i 3 dagar. Vi fick även stanna och se på när en snubbe drog up en tonfisk på dryga 25kg.

Castaway: även kallat survivorcamp var riktigt roligt! Vi köpte till en extra natt, så vi var där i 4 dagar istället för 3. Man tog ett litet plan som rymde 4 personer till ön för att sedan klara sig själva. Vi tog inte med så mycket mat för vi skulle vara "alfa" och fånga vår egen. Jag tog med en brödlimpa och lite mandlar^^.

Vi var ute och fiskade lite, sandboarding, sov i hängmattor, åkte båt etc. Den andra dagen beslöt jag och Victor oss för att gå ut och jaga stingrockor med spjut. Laura hängde också med, men kollade bara på. Vi gick runt i vattnet och letade i en dryg timme. Efter det så tänkte vi ta kajaken tillbaka. När vi gick mot kajaken så såg vi en stingrocka, victor kastade spjutet och träffade den men den simmade vidare. Tillslut lyckades vi omringa den och båda kastade spjuten i den. Det var ganska läskigt då de är livsfarliga. Den kom rakt emot mig så jag fick lite panik ett tag hehe.

Vi skar av svansen som är den farliga delen som den sticker med. När vi kom tillbaka till campet blev vår övervakare som var med oss på campet lite förvånad att vi lyckats fånga en. När han såg den sa han att det var den största stingrockan som någon fångat på den tiden han varit där. (ALFA).

Han hjälpte oss att tillaga den på kvällen och alla i campet fick smaka. Det smakade som kyckling men lite slimigare. Jag har tyvärr ingen bild nu, då Laura tog alla kort med sin telefon... Hoppas att vi hittar hennes facebook.

Hur som helst så orkar jag inte skriva allt i detalj, det skulle bli många sidor. Överlag så var både fraser och castaway väldigt lyckade. Roliga saker att göra och härligt folk. Lägger upp lite bilder från både fraser och castaway.

Härnäst väntar en nattbuss på 10 timmar upp till airlie beach ikväll, för att sedan åka med en båt till whitsunday i tre dagar nästa vecka. Peace!

• 131 Readers

Hej! Tänkte skriva ett inlägg om våra senaste äventyr.

Vi drog till Noosa everglades för några dagar sedan. Vi bodde ute i bushen i 3 dagar, roligt men kallt! På nätterna hade jag tre lager med tröjor och en jacka på mig, men lyckades ändå frysa.

Det fanns egentligen inte så mycket att göra i campet, vilket blev lite långtråkigt. Första dagen så gick vi bara runt och kollade läget, satt vid elden på kvällen och drack lite goon. Den andra dagen så paddlade vi allihoppa i 6 timmar. Jobbigt men roligt.

På onsdagen som var våran sista dag så paddlade jag, Victor och Niels, medan Sebbe tog sovmorgon. Det var ganska blåsigt, men vi kom tillslut ut till en ö. Stannade där ett tag och åt lite för att sedan bege oss tillbaka. Det var medströms så vi la oss ner i kanoten och solade och sov. 2 timmar senare så var vi framme vid campet, utan att ha paddlat någonting alls.

På kvällen begav sig Sebbe och Victor ut för att gå på en "bushwalk", medan jag satt kvar och snackade i campet. Vi upptäckte även att det hade blivit en dubbelbokning i vår reseplan. Detta ledde till att vi var tvungna att bli skjutsade till Noosa vid 5 på morgonen idag, för att hinna med vår greyhoundbus till Rainbow beach.

Ikväll har vi tagit det lugnt i Rainbow. Varit på safety briefing inför Fraser Island imorgon. Vi kommer vara på jeepsafari i 3 dagar, vilket kommer bli grymt!

Vi träffade även en hel del som vi kände på hostlet här i Rainbow. Detta ledde till tacokväll med hela gänget, härligt. Nedan kommer bild från Tacokvällen.

• 143 Readers

Sitter i Noosa kvällen innan vi ska iväg på everglades i 3 dagar. Det kommer bli ett äventyr och minne för livet.

Surfers paradise: Påväg till Surfers träffade vi Jonathan och Fanny som också var från Sverige. Det visade sig att vi bodde på samma hostel, precis som Frida, Matilda och Johanna, som vi träffade i Byron Bay. På kvällen åkte vi upp till en skyskrapa på 322 meter med Jonathan och Fanny, för att se på solnedgången. Dagen efter låg vi bara på stranden och tog det lugnt.

Brisbane: Fick ett varmt välkomnande av Mitch på busshållplatsen. Han visade oss runt i staden och på kvällen hängde vi nere vid vattnet. Andra dagen gick jag och Victor och tränade på ett gym, både på morgonen och kvällen. Vi körde bröst+rygg på morgonen, för att sedan träna axlar+armar på kvällen.

Noosa: Vi lyckades tajma in Noosa när det var ett triathlon lopp. Så vi fick betala extra för boendet :/. Första kvällen träffade vi Ryan - Australien, Adam - England, Theresa - Norge, Simon - Schweiz. Vi hängde på kvällen, men drog även till stranden dagen efter. Simon fyllde 25 år, så vi firade det vid solnedgången med en öl.

Nu ska jag ta en öl med Simon innan jag beger mig och sover. Vi hörs!

• 154 Readers

Inne på slutspurten här i Byron Bay. Det har varit riktigt roligt, med mycket som hänt.

Vi har träffat väldigt mycket skönt folk. Gjort några dagsturer, och gått ut en del på kvällarna.

Vi började med att finna oss tillrätta när vi kom hit. Nästkommande dagar hade vi surfingskola. Jag fastnade verkligen för surfingen. Det blir definitivt till att hyra bräda på fler ställen.

I söndags hade vi en heldag till Nimbin. Det blev ett stopp på en stor marknad, vilket vi inte fann speciellt intressant, så vi gick och åt istället. Vi fick även barbeque vid 16 - tiden, innan vi begav oss hem. På utflykten träffade vi några amerikanskor och kanadensiskor som vi gick ut med på kvällen.

Måndagen var lugn, vi var på lite olika håll. Jag gick till stranden på dagen och såg lite delfiner simma 15 meter från stranden, coolt! På kvällen blev det en liten vandring till den kända fyren här i Byron, för att se på solnedgången.

Imorgon går bussen strax efter 07.00, så vi ska bara ta det lugnt ikväll. Bussen går till Gold Coast i två dagar, efter det blir det Brisbane. Jag bloggar från min telefon, så det får bli lite bilder därifrån. Peace!