Header


Efter en vecka med brinnande hud kombinerat med frossa så har jag känt mig mycket piggare (misstänker att det bara var hormonerna som gick bananas?), så jag gjorde comeback på gymmet igår. Kroppen sprudlade av energi, men satan va tungt det är med Milon steg 2! Det är så att man med nöd och näppe klarar en minut vid varje maskin.

Trots energin så gjorde jag bara ett varv, lika bra att börja försiktigt, och gick dit idag igen istället. Så vips så var man uppe i två tillfällen Milonträning denna vecka ändå. Tur jag inte drog på mig en förkylning, dom brukar bli så långvariga!

Nu är jag sjukt taggad för lite rörlighetsträning, men samtidigt vill jag hålla igång löpningen, så antagligen måste jag göra nån slags kombination där för att få till både. Till exempel Soma Move som uppvärmning och sen löpning, eller först löpning och sen yoga för höften… Ett alternativ är att göra Soma Move / yoga innan jag åker till jobbet tiiiidigt tiiidigt på morgonen några dagar i veckan. En får se, men så svårt borde det inte vara att få till.

Appropå frisk så var jag på hälsoundersökning för nån dag sedan. Vi får undersöka oss vartannat år via jobbet, och allt var perfekt. Blodvärden, leder, hjärta, blodtryck… allt! Sen har ju jag lite otur med IBS samt förkylningsastma och att jag drar på mig en massa infektioner hela tiden. Men läkaren sa att det är lättare att bli förkyld när man har astma, så han propsade på att jag skulle använda Pulmicort och äta D-vitamin året runt. Bra och lättsamma tips som jag absolut tänker anamma!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments


Jag läste ett intressant inlägg på Martina Johanssons blogg om träning och varför hon tränar. Tidigare har det varit mycket lyfta skrot på gymmet, fitnesstävlingar och mm utan nån vidare tanke på varför. Men nu hade hon alltså börjat reflektera över träningen och varför hon gör det och hon kom fram till nåt riktigt bra tycker jag.

När man bli gammal så är det ofta balans, rörelse och styrka som blir nedsatt, och för att få så bra förutsättningar som möjligt för en frisk ålderdom så är det just dessa saker en kan se till att vara extra skarp på.

Och jag gillar verkligen detta tankesätt! Man borde inte träna för att i dagsläget vara smal och för att en ska kunna äta choklad. Utan träningen borde vara för att hålla koppen frisk, stark och rörlig. Jag fastande verkligen för det här!

Mina tankar gåt till HUR man ska träna på bästa sätt för att få bra balans, rörelse och styrka. Och jag har en del idéer.

Min Milonträning ger väldigt bra styrka samt en del puls, så det är kanon! Men det ger knappast nån rörlighet eller balans. Där har vi Thaiboxningen istället som jag tänkte börja med i höst. Där tränar man upp både balans, styrka och en del rörlighet. Sen får jag inte glömma dansen! Jag ska ju fortsätta med buggkursen i höst, vilket ger en del rörlighet, balans och lite puls. Och som grädde på moset så borde jag träna Soma Move en gång i veckan också. Där snackar vi rörlighet, balans, en del styrka och till och med lite andlighet ;) Jag älskar verkligen Soma Move, det är så vackert, som en dans :)

Där har jag receptet på en frisk kropp som förhoppningsvis kommer hålla länge.

- Milonträning (styrka, puls)
- Thaiboxning (balans, styrka, puls, rörelse)
- Dans (balans, rörelse, puls)
- Soma Move (rörelse, balans, styrka, andlighet)

Love it!!!!

Likes

Comments


​Måndag igen och jag är inne på min andra arbetsvecka efter semestern. Första veckan kändes seg och långsam men den gick ändå fort på något vis.

På ett sätt tycker jag det känns skönt att börja jobba, för jag behöver inte "fånga dagen" så förbannat så som man känner att man måste göra på semestern. Ta till vara på varenda minut och njuta av att vara ledig. Nu när man jobbar känns med ok att tiden liksom bara rullar på utan nån närmare reflektion.

Jag har mått rätt dåligt sen mitten av förre veckan. Mått väldigt konstigt faktiskt. Jag har nyst en massa, som om jag vore allergisk, men samtidigt har det inte kliat i ögonen. Sen har jag fel på termostaten. Antingen så är jag skiiiitvarm och huden brinner, eller så får jag frossa.

Precis som om jag vore sjuk alltså, men har ändå känt mig pigg i kroppen, alltså inte tung utan rätt energifull, och jag har inte ont i halsen heller. Så vette tusan vad det kan vara? Hormonspel bara? Plus allergi?

Funderar på om det kan vara p-pillerna som ställer till det med hormonerna. Om det är därför jag blir brinnande het och i nästa stund kall. Jag är liksom i den tiden av månaden då hormonerna vanligtvis går en aning banans. Kanske pillren spär på det hela? I så fall så är det nånting som börjat nu.

Tänkte ta det lugnt med träningen denna vecka i alla fall. Utifall att kroppen har nån form av infektion så får den en chans att vila och återhämta sig.

Likes

Comments


Jag skaffade ju en Tomtom pulsklocka för ett par månader sedan och hittills är jag mycket nöjd med den! Den används i princip varje dag. Dels för att det är en helt vanlig klocka, men den mäter ju antalet steg jag går per dag också. Mitt mål är att nå minst 10 000 steg/dagen (som är en allmän rekommendation) och det burkar jag fixa utan problem.

Givetvis använder jag den när jag tränar också (utom på thaiboxningen för då är den i vägen). Och efter varje pass så kopplar jag upp den mot datorn och för över data till min sida på mysports.tomtom.com. Där får jag en grym överblick på mina tränade pass. Jättekul tycker jag :)

Likes

Comments

Tror jag är inne på rätt spår ändå när det gäller att skippa mejeriprodukterna. Läste på Cecilia Folkessons blogg senast idag att hon rekommenderade det, och hon är ju hälsovetare och borde ju ha rätt *blink blink* ...

>>SKIPPA MEJERIPRODUKTERNA<<
>Testa att skippa mejeriprodukter helt ett tag, eller dra ner på dem i alla fall. Även om man tycker att magen tål mejeriprodukter som mjölk, ost, såser och yoghurt kommer du bli chockad över hur mycket bättre din mage kommer må utan! Testa, det är värt!<

Likes

Comments

Igår blev det också bara en massa knas med middagen. Jag var sugen, men inte på mat. Inte ett dugg. Ändå gjorde jag lax, cremefraich och ris. Fick ner en halv portion typ. Det fuckar up resten av kvällen sen! Jag småäter, onyttigt, och blir dålig i magen samt får dåligt samvete.

Har ätit rätt mycket mejeriprodukter i ungefär en veckas tid, och kanske är det det som ställer till det. Jag får konstiga hungerkänslor, sötsug och blir uppsvälld i magen. Så nu tänker jag göra ett omtag och utesluta mejerier helt ett tag igen. Se om jag blir bättre. Det får väl bli krångligt då.

Har även tänkt lite på vad jag kan äta för lättare måltider när jag kommer hem från jobbet. Om jag liksom inte vill ha tung mat som kött å pärer. Kanske lite pannkaka eller smoothie vore nog?

Och i så fall behöver jag nån form av kvällsfika senare på kvällen. Vad ska det vara i så fall som är näringsrik och bra?

Får ta och fundera på det ett tag.


Likes

Comments


Jag tycker att jag kommit ganska långt i min personliga utveckling bara de senaste månaderna. Det händer liksom nånting i hjärnan hela tiden. Jag börjar förstå saker. Förstå vad jag trivs bäst med att göra.

Till exempel så mår jag så mycket bättre när jag tränar regelbundet. Då spelar det ingen roll hur degig min mage är eller hur konstigt mina ben ser ut. Jag känner mig liksom nöjd med mig själv och kroppen känns frisk och stark. Och den träning jag gillar mest är antingen jogging med musik i öronen, eller på gym, där pulsen är hög och inspirationen flödar. Jag har väldigt svårt för hemmaträning, tycker det är trist och oinspirerande.

Sen vet jag att det är nånting utåt där jag bor som gör mig otroligt allergisk denna tid på året. Timotej kanske? I alla fall så har allergin gått tillbaka nu och troligtvis kommer det vara lugnt fram till juni nästa år igen. Astman har också gett med sig. Jag kan fortfarande känna en aning inne på gymmet då luften är lite sämre, men annars så känns det bra när jag joggar och går.

Maten och vad jag tål/inte tål är något mer klurig. Men jag är rätt så övertygad om nu att Havregryn är en stor bov i dramat. Jag har varit utan havregryn i ett par månader nu och mår relativt bra.

Jag har även dragit ner på mjölkprodukter, men inte helt som jag gjort med havregrynen. Angående mjölken är jag kluven. Mejeriprodukter förgyller verkligen maten och smakupplevelsen höjs ett snäpp, dessutom är det mycket enklare att variera sig och komma på vad man ska laga för mat. Många maträtter är det mejeriprodukter i, och som ersättning finns det produkter på havre. Det går jag ju också bet på.

Jag tycker jag har mått bra i kroppen nu när jag dragit ner på mejerier, men samtidigt så äter jag ju ingen havre heller, så vad beror det på egentligen? Blir jag sötsugen och lite uppsvälld av mejerier som jag inbillar mig? Eller är det just det som det är, en inbillning alltså? Funderar faktiskt på att skita i vilket som och äta mejeriprodukter ändå. Just för enkelheten och smakens skull, samt för att jag inte ska behöva begränsa mig så förbannat.


Likes

Comments


Innan jag gick på semestern så hade jag en god vana att äta frukost på jobbet vid typ 8-9 tiden. Då åt jag för det mesta brödskivor (glutenfritt såklart) med avokado och salt på. Sjuuukt gott! Av nån outgrundlig anledning så åt jag inte det på semestern. Men nu är det dags igen för gamla goda vanor. Det är ju så himla gott och betydligt nyttigare än ost och skinka.

Igår när jag kom hem efter jobbet så fuckade jag upp matkänslorna helt. Jag var inte hungrig riktigt, men suuuugen och smällde i mig resten av drömrulltårtan som var kvar. Sen var mina hungerkänslor förstörd för resten av kvällen. Alltså tänk vad godis och kakor kan ställa till det.

Jag tycker om att ta itu med middagen på en gång när man kommer hem efter jobbet för att sedan kunna egna resten av kvällen åt annat. Så gjorde vi även igår, trots mitt frosseri i rulltårta, och jag fick ju knappt i mig nån mat alls. Den liksom bara växte i munnen. Vilket gjorde att jag blev sådär sugen igen senare på kvällen.

Bara kaos allting.

Jag är så himla beroende av fasta måltider. Att bara äta när man "ska" liksom, inte äta en massa skit emellan för det sätter mina hungerkänslor ur spel och allt blir bara fel. Och som ett brev på posten kommer även mitt dåliga samvete att jag gör såhär mot mig själv.

Det ligger nånting i att man ska äta kakor och godis EFTER maten.


Likes

Comments

Idag har jag börjat jobba igen, efter fyra veckors semester samt en vecka föräldraledighet. Fem veckor hemma på raken känns lite segt, lite långtråkigt. Tror jag kände samma sak förra året och tänkte att jag skulle vara ledig lite kortare nästa år. Men det hade jag såklart glömt bort när det var dags att söka för årets semester...

Aja, ska tänka på det nästa år istället. Kanske tre veckor ledigt i juli, sen en vecka ledigt i oktober typ. Jag älskar ju hösten. Och så lite ledigt under julen.

Om två veckor ska dottern tillbaka till dagis och då dröjer det nog inte länge förrens man får vara hemma och vabba nån vecka.

Och så fortsätter livet typ.

Det känns ändå skönt att komma tillbaka till rutiner och jag längtar tills kvällsaktiviteterna sätter igång! Jag är en riktig rutinmänniska och mår som allra bäst när jag har tider att hålla mig efter, tex att lunchen äts kl 12 och så är det bra med det.

Har dock tänkt att vara ledig en dag varannan vecka. Mycket för att jag ska ORKA. Orka med jobbet, orka med hemmet, orka med barn och orka med mig själv. Att jobba heltid är svårt för en morsa som har mycket att sköta på sidan av jobbet, som huset och gården. Får jag en extra dag att ta igen mig på varannan vecka så blir förhoppningsvis min sjukdomsfrånvaro inte lika stor som det varit de senaste åren.

Likes

Comments

Usch, känns som att jag håller på att bli förkyld. Jag nyser och snörvlar mest hela tiden. Och kroppen känns tung, trött liksom. Träningslusten infinner sig inte riktigt. Men det här är typ normaltillstånd för mig ändå, att ständigt känna sig småförkyld och trött alltså.

Hela Juni och juli har jag faktiskt hållt mig förvånansvärt frisk trots att jag tränat 3-4 gånger i veckan. Det är helt otroligt för att vara mig!


Kanske det börjar vända liksom. Kanske jag kan hålla mig frisk i längre och längre perioder nu? Ända sedan jag började jobba efter mammaledigheten har jag i princip haft 1 karensdag/månad och några sjukdagar följande på det, varje år. Om jag klart mig själv från sjukdom en månad så har jag vabbat några dagar istället. Inte en enda månadslön har jag fått som varit utan avdrag.

Livet som småbarnsförälder med heltidsjobb. Det går egentligen inte ihop men man gör det ändå.

Jag har i stort sätt ätit mjölkfritt hela sommaren. Fast har ju slunkit ner lite mjölk ibland, som mjölkchoklad tex, lite vispgrädde mm. Kanske man borde skärpa till sig, jag vet inte. Men har faktiskt varit rätt bra i magen.

Har iofs inte ätit nåt med havre heller, och är rätt övertygad om att jag inte tål havre, så kanske är min mage bra BARA på grund av havren. Kanske jag hoppar över mjölken helt i onödan?

Vet ej. Svårt det här. Fast bara att testa kan jag tro. Prova att äta mjölkprodukter igen i några veckor och se hur magen reagerar.

För det är ju så, jag saknar yoghurt så sjuuuuuukt mycket! Yoghurt är gott och finns ingen likvärdig ersättare till det heller.

Likes

Comments