Idag stod lite spontan turistande på schemat med Alfred då varken han eller vi var sugna på karuseller. Vi började morgonen men en tunnelbanetur mot vad vi trodde var ett baseball stadium men då kartläsaren hade lite fel fick vi en promenad på dryga 6 km i 27 graders värme och sol! Väl framme får man inte komma in i stadium om man inte vill gå på en tur så vi tog en Uber till närmaste tunnelbanestation där vi åt en efterlängtad lunch.

Efter maten begav vi oss mot downtown där vi strosade runt i butiker och skulle hjälpa Alfred med lite kläder, gissa vilka som kom ut med kassar, alla utom Alfred... Dock var det mest presenter till nära och kära.

Fötterna började värka och tröttheten tog över så vi tog oss till hotellet för att vänta in de andra så vi tillsammans skulle gå till Universal citywalk på kvällen. Citywalken är en gata fylld med lampor och restauranger som tillhör nöjesparken men är tillgänglig för alla. Riktigt kul var det. Vi åt middag på Hard Rock café och det var en rolig upplevelse. Vi drog tillbaka till vårt hotellrum för att spela bluff och ja Johannes var väl ganska överlägsen!

Hiss: Hard Rock café
Diss: Den stora omvägen

Hallådär!

Riktig tur idag med väldigt bra väder, de senaste dagarna har det varit lite kyligt och blåsigt men idag var det verkligen perfekt!

Vi tog tunnelbanan till Hollywood för att möta upp resten av USA-gänget för att ta oss till beachen i Santa monica. Tunnelbanan fungerar verkligen på ett enkelt och smidigt sätt här borta (önskar dock att man kunde nå fler destinationer). Idag är ett exempel på detta då tågen inte går ända till beachen utan stannar en väldigt lång bit bort. Detta tvingade oss då till att beställa en Uber-taxi då tanken på att trängas i en liten buss i hettan inte var så lockande. Väl på beachen kunde vi endast njuta av synen vi fick och framförallt solen!

Efter en ytterligare lunch på Bubba gump, kunde vi strosa vidare till Venice beach via buss. Det var verkligen en intressant och ovanlig syn... Positiv för att det är en väldigt vacker strand och en skatepark att dyrka men negativt för att det är ganska underligt/farligt folk i omgivningen. Vår Ubertaxi som tog oss hem sa att när det börjar bli mörkt brukade hans vän som jobbar på sjukhus, få in knivhuggna människor som vistats på Venice beach under kvällen, riktigt ovanligt att höra för oss som är svenskar..

Idag är första hela dagen här i storstaden. Igår landade vi vid 10 tiden och var vi vårt hotell kl 12 efter lite strul med transport. Hotellet känns fantastiskt, vi har fin utsikt, en dubbelsäng var och ett stort rum, bättre kan det inte bli! Mot kvällen igår var vi på LA lakers i staples centers och det var jättekul! Känslan av att gå in i den stora arenan och jubla när Bryant gör mål var oslagbar. Matchen sågs tillsammans med skolkompisarna Joel, Henrik, Alfred och Johannes. Under matchen är de vanligt att zooma in på publiken och till vår glädje filmade de på oss när vi hade som roligast, det var en fantastisk känsla, att de valde oss utav flera tusen.

Idag vakande vi utvilade och är snart redo att åka ut på sightseeing! Vi har planerat Hollywood mestadels idag och kanske en sväng shopping mot eftermiddagen. Vi får se vad LA har att bjuda på!

Gårdagens hiss & diss:
Hiss: LA lakers
Diss: Transport från flygplats

Igår var verkligen en intressant dag för oss!

Den började med att vi tog oss till Mountain view för att besöka it-världens hjärta, nämligen Googles högkvarter.

Vi gick till en byggnad där vi skulle möta vår guide som jobbar på Google, Rebecca. Det var dock en utmaning att hitta rätt då det finns cirka 40 byggnader som tillhör Google. Först gick vi till en byggnad som hade nummer 1900, checkade in och väntade. Men tydligen så hade vi kommit helt fel. Receptionisten skrev ut en karta dit vi skulle och slutligen nådde vi vårt mål efter en kort promenad.

Rebecca visade oss runt i ett nybyggt visitor's center där det fanns historiska och nuvarande föremål som Google skapat. Därefter åkte vi till huvudbyggnaden där vi skulle fika och käka lunch. Om ni inte visste så har alla Google:s anställda tillgång till gratis mat (buffé med olika maträtter) men även fika som några bakelser eller smoothies/juicer. Detta för att man inte ska slösa tid på att transporteras till en restaurang under sin lunchtid då bilköer är omöjligt att missa. Man har även tillgång till frisör för samma orsak....

En riktigt cool arbetsplats!

Efter Google-visiten var det dags att åka hem för att förbereda svensk middag för hela vår värdfamilj, självklart stod köttbullar med potatismos och lingonsylt på menyn! Familjen gillade verkligen vår klassiska svenska rätt och vi höll lite tacktal, en riktigt mysig sista kväll med vår värdfamilj när alla är samlade. :)

Imorgon drar vi vidare moooot... La, la-laaaand! Los angeles är destinationen, vi hörs!

Igår var vi på fest här i Kalifornien eller kalas kanske jag ska säga! Värdfamiljens dotterdotter fyllde 3 år så vi åkte dit och sjöng för henne. Familjen bjöd på en god äppelpaj till fika när lilla Sofia hade blåst ut sina ljus!

Tillsammans hade vi köpt en present till henne från HM, en röd fluffig tröja med ett rådjur på. Hennes ögon lyste när hon såg tröjan och värdfamiljen uppskattade presenten mycket!!

Mot kvällen visade hon sina presenter och lekte runt med ballongerna, hon är bara för söt. När alla var samlade, alla utom värdfamiljens son passade vi på att ta lite bilder!

Längst fram syns familjens mamma ovan dotterdotter och dotter, längst bak syns Mostafa och till vänster ser ni dotters man!!

Gårdagens hiss & diss:
Hiss: Roligt kalas
Diss: lång arbetsdag

...För Enterprise software i deras nya byggnad.

Vi var förbi den nya byggnaden vars lokaler är under konstruktion för att se de nya utrymmena och hur Enterprise software ska jobba med nya kontorlandskap. Tillsammans med David, vår chef, kunde vi studera den nya och fräscha arbetsmiljön. Hade vi själva chansen att jobba där, skulle vi ta den! Allt är inte på plats som ni ser på bilderna nedan, men försök att visualisera lite ;)

Idag var dagen vi sett fram emot, ja iallafall sen igår! Mostafa tog oss till den kända hamburgerrestaurangen In n out efter jobbet för att vi skulle få smaka på riktig kvalité. Restaurangen är känd för att de gör alla steg på varje resturang, de skalar potatisen, maler köttet och så vidare, känns lite osannolikt för snabbmat men så är det.

Väl vid restaurangen var det mycket folk som stod i kö och inredningen var vintage. Bakom kassorna kunde man även se hela köket och alla processer som behövs för att göra deras hamburgare. När vi skulle beställa blev vi lite chokade över menyn då det bara fanns tre hamburgare att välja mellan så valet var inte så svårt.

Efter 5 minuters bevakande av pommesfrites-killen som var vår beställning klar. Maten var väldigt god och hamburgaren kändes färsk och var snyggt hopplockad jämfört med hur det kan se ut på andra kedjor. Pommesfriten var goda men vi gillar nog burgerkings bättre...

Hiss: In n out
Diss: Kallare klimat än vanligt

Hejsan allihopa!
Nu har hela två veckor gått av vår praktik i ruskigt snabb fart, inte långt alls tills vi sitter i planet mot L.A.

Dagarna rullar på som de ska och vi börjar sakta men säkert peppa inför fredag då vi ska till självaste Google:s huvudkontor i Mountain view 😃

En tjej som heter Rebecca som brukar vara med i stora projekt för att bidra med hjälp inom vissa områden, ska guida oss runtom i området. Google har nämligen ett stort campus med flera olika byggnader som tar betydligt längre än några timmar att ta sig igenom.

Vi har även börjat känna av att en liten känsla har börjat krypa bland oss, nämligen - hemlängtan. Det känns väldigt tomt utan våra familjer och vänner...

Men, men! Självklart njuter vi av dem sista soliga dagarna till max innan vi återvänder till Sverige😊

(Vi bjuder på några till bilder från San Francisco eftersom det var en såpass underbar upplevelse, får ni chansen att ta er dit? Gör det!)

Idag vaknade vi upp trötta efter gårdagen och vissa hade träningsvärk från alla backar. Vi bestämde oss för att ta det lugnt innan vi skulle på middag hos vår chef, David som också är svensk vid fyratiden.

På förmiddagen tog vi sovmorgon för att sedan göra oss i ordning och plugga lite. Det gick relativt bra men man känner att skolan känns långt borta!

Efter lite studier gjorde vi lunch av det som fanns i kylen så på menyn stod stekta ägg med korv. Vi fortsatte med plugget efter lunch tills Davids svenska Au pair kom och hämtade oss. Väl framme fick vi träffa David, hans fru och deras två döttrar. Till middag bjöds det på en äkta amerikans måltid med revbensspjäll och majsbröd som var väldigt gott, smakade lite som sockerkaka. För att smälta maten lite spelade vi "Go Fish" även kallat finns i sjön med barnen.

Till efterrätt fick vi smaka den kända pumpkin pie som brukar ätas till Thanksgiving här. Kakan smakade lite som jul och var kul att prova.

Trots att julen är månader bort fyller juldekorationer redan gator och butiker, lite mysigt tycker vi! Fast allt känns lite fel när vi står framför en enorm julgran i 20+ grader och sol!

Hiss: Maten hos David
Diss: Kallt i vårt rum hos värdfamiljen

Klockan åtta i morse stod vi på perrongen i väntan på tåget som skulle ta oss till The City, San Fransisco. Efter cirka en timmas resande med ett extra byte var vi framme vid Union Square mitt i stan. Här finns en enorm julgran en skridskobana och ett enormt Macys.

Vi bestämde oss för att gå från Union Square mot kusten för att se pir 39 och fishermans wharf, ett fint hamnområde i centrala San Francisco. På vägen hann vi med att kika på Chinatown och när vi var påväg till den kurviga Lombard street gick vi fel och hamnade vid Coit Tower. Mycket fin utsikt!

Efter bättre kartläsande och många brant backar tog vi oss Lombardstreet för att ta bilder och se ut över San Francisco bay. Utsikten är oslagbar och kan knappt fångas på bild.

Tillslut hamnade vi vid pir 39 och där strosade vi runt i den fina miljön vid vattnet. På piren åt vi skaldjurslunch på Bubba Gump, en restaurang inspirerad från filmen Forrest Gump.

Efter en händelserik förmiddag bestämde vi oss för att ta en lugn cykeltur till Goldengatebron. Tyvärr var cykelturen lite tuffare än vi väntat då de var branta backar lite här och där men utsikten var helt klart värt det.

Mot kvällen tog vi oss tillbaka mot Union Square och strosade runt lite på Macys innan hemfärd med tåget. Dagen var mycket lyckad och vi kan bara säga att San Francisco är en fantastisk stad!

Hiss: Bubba Gump och cykelturen
Diss: Mycket backar att gå uppför