Hej!!!
Detta kan bli ett av de sista blogginläggen på denna fantastiska blogg.
Skriver från ett gratis camp i närheten av Christchurch. Igårnatt sov vi i Rakaia, på dagen tog vi en walk och sen var det inte mycket mer som hände, vi avnjöt en dusch på kvällen, då ska ni veta att det var 5 dagar sedan vi duschade.
I söndags tog vi en 45 minuters walk till ett mysigt fik med en fantastisk utsikt. Sedan hängde vi mest på stranden resten av dagen. Lake Tekapo hette sjön och den var otroligt fin. Även lake Pukaki som ligger ungefär jämte var också väldigt vacker. Alldeles turkosa sjöar med en omgivning av snötäckta berg.
Imorgon åker vi till Christchurch för att tvätta bilen och jag ska även klippa mig, är så taggad på att bli ompysslad hos frisören hehe. Alice klippte sig i Wellington och hon tyckte det var superhärligt och hon blev så fin så.
På torsdag blir det att lämna in vanen och sedan har vi planerat att äta middag på flygplatsen och ta en eller två öl innan flyget hem går!!!! Om ni bara visste vad vi längtar tills vi landar på svensk mark hihi.

Har inte velat slösa internet på att ladda upp bilder men nu har vi wifi så då passar det bra att visa er hur det ser ut runtomkring vart vi befinner oss. Drömmigt va?

Igår hängde vi i en fin park hela dagen. På kvällen stod det pubcrawl (pubrunda) på schemat! När vi skulle ner till själva pubarna så började det dock spöregna och det slutade liksom inte heller.
Eftersom man bytte klubb hela tiden så var vi ordentligt blöta vid kvällens slut på Mc Donalds. Vi lyxade sedan och tog en taxi "hem" till vanen. Idag har vi ätit hamburgare och pommes från "Fergburgers", de var gudomliga!!! Topp tre bästa burgaren någonsin utan tvekan.

Hejhopp!!
Jag och Alice har haft några supermysiga dagar. I söndags morse så tog Alice en springtur och jag en längre promenix. Såg minst 40 harar, helt sjukt faktiskt. Efter en frukost och dusch så körde vi mot Queenstown.
Här har vi sovit i tre nätter på en camping i en dal med riktigt mäktiga och fina berg som omgivning och precis jämte en sjö.
Det är verkligen sagolikt vackert här. Första kvällen hängde vi med de danska killarna Malte och Frederik, samma killar vi träffade på nyår och på nordön. Vi spelade kort och drack lite vin, mycket trevligt.
Andra kvällen satt vi vid sjön och tog en öl och pratade. Det är så himla kul med alla språkliga missuppfattningar så jag skrattade mest hela tiden. Ska bli kul att se hur det gå för Alice att bo med massa danskar i Italien hehe. Igår på Alice födelsedag stod klockan på 08:00. Vi gick upp och tog ett morgondopp i sjön, gjorde ordning en riktigt bra frulle, packade ihop och sa hejdå till danskarna innan vi drog mot stan och BUNGY JUMP!!! Jag var svinnervös och Alice nästan lika.
Det var utan tvekan det bästa jag någonsin gjort och troligtvis kommer att göra. Obeskrivlig känsla att slänga sig ut i luften och falla fritt 134 meter. Jag grät och skakade av lycka hela vägen upp i linan och kanske 5 minuter efter. Vill göra det igen igen igen.
Alice är väldigt nöjd med men gillade fallskärmshoppet mycket mer, tur att vi gjorde båda! Efteråt var vi trötta och superhungriga så då blev det hamburgare i stan. Idag ska vi bo på lyxcamping i stan för ikväll vankas pubrunda! Kanske blir någon walk också. Livet leker höhö
Hejdå

Nu har vi hoppat fallskärm här i Wanaka, det var en speciell upplevelse. Sekunderna efter att man slängt sig ut ur planet var heeeelt otroliga. Adrenalinkicken var inte att leka med! Jag tyckte dock att hela situationen var väldigt läskig och lite obehaglig.. att man lägger sitt liv i någon annans händer sådär haha.. Kände lite att jag bara ville bryta ut i gråt efteråt hehe. Nu har vi testat det i alla fall och det var bara så sjukt! Kände alla känslor som finns på en timme tror jag. Alice är extremt nöjd och fortfarande i extas, bästa hon gjort säger hon!

Från Franz Joseph tror jag.
Inatt sov vi på en camping i Okarito, ett mysigt litet samhälle, som alla andra ställen här. Vi gick en walk på eftermiddagen kanske 4h lite uppför, lite nerför och lite platt, helt perfekt. Vi gjorde en walk för några dagar sedan i Abel Tasman nationalpark också, den var lite jobbigare. 6km uppför i regn. Sedan kom vi till en hut där det satt två familjer och väntade på bättre väder. När vi var ute i bushen runt Abel Tasman så var det svårt att hitta vägar osv eftersom vi inte har någon karta hahah. Vi har våra appar men den hittar inte alla vägar så när vi inte har internet kan det bli lite trixigt eftersom inte Google Maps fungerar då. Nu ska det nog gå bra dock, tror inte vi kommer att köra runt mitt i skogen mycket mer.
Vädret är lite sisådär. Idag till exempel hade vi tänkt göra en längre hike för att se glaciären men det är kallt och molnigt/regnigt så vi hade troligtvis inte sett den ändå. Istället funderar vi på att ta oss till någon grotta och leta efter glowworms. Senare idag rullar vi vidare mot Wanaka för imorgon vankas skydive (om vädret tillåter). Ida tyckte att vi skulle välja 15000 ft istället för 12000ft så 15000 it is.. waaaah!
Några dagar senare hoppar vi Nevis bungyjump (i Queenstown) som är NZ högsta, vet inte vad vi har framför oss tror jag.
Vår plan är i alla fall att sova en eller kanske två nätter i Wanaka sedan rulla vidare mot Queenstown, efter det rör vi oss uppåt igen.
Ni ska veta att livet som campers kan vara ganska hårt emellanåt. De två senaste nätterna har det varit runt 10 grader i vanen och vi har vaknat x antal gånger av att vi håller på att frysa ihjäl. Duschar blir det inte många eller långa för den delen heller eftersom det kostar pengar. Alice äter enbart ris och tonfisk och det blir en hel del av det för mig med. Kan ni förstå vad vi kommer uppskatta riktig mat, våra sängar, riktiga duschar m.m när vi kommer hem.
Nya Zeelands natur och landskap är fantastiskt och slutar aldrig att imponera på oss. Människorna är väldigt vänliga och glada. I princip hela Nya Zeeland verkar vara väldigt chill och med små samhällen/byar. Nelson där vi firade nyår var det lite mer liv i och vi hade det väldigt trevligt på nyår. Träffade två danskar som vi träffat på en camping på nordön, supergoa. Dock så hade vi inte med våra pass till klubben och fick lov att springa tillbaka till vanen och hämta. När vi köper gas till köket eller ja går ut så måste vi alltid ha passet med oss, inte som i Australien där vi kunde köpa vin på våra "studentkort".
Våran van är ju "non self-contained" och det försvårar det ganska mycket för oss att hitta gratis campingplatser. De flesta gratis campingar kräver att man har toalett även om det finns toalett på campingplatsen. Lite ologiskt tycker vi och en gång chansade vi att ställa oss precis brevid toaletten på en "self-contained" camping. Då åkte vi på en böter på 200 dollar så det gör vi aldrig om. Vi lär oss så himla mycket på denna resa hihi. Nu måste jag sluta skriva för vägarna är väldigt slingriga och fulla med kurvor så man blir lätt yr om man tittar ner i telefonen för länge. Vi hörs hörni!!!
Kramar från oss

Hej från McDonalds i Nelson!
Japp nyårsmiddaggen blir något annorlunda i år och går troligtvis till historien.
Här finns möjlighet att ladda telefonerna och wifi, bättre blir det inte! Som grädde på moset så fick vi även duscha imorse, helt fantastiskt faktiskt. Frasen "man blir en ny människa efter en dusch" har nu fått en helt ny betydelse.
Sedan sist vi hördes så har vi hunnit spendera en natt hos Roos släkt i närheten av New Plymouth, vilket var fantastiskt! Vi fick följa med till en bbqfest i en väldigt fin lägenhet vid havet. Där var det en stor buffé av massa läckerheter och vi fick vin. Efter efterrätten tog vi oss till en park med massa coola ljus, supermysigt!
Efter en natt i deras stora hus på en gård med fräscha lakan, varmduschar och gofrulle så hälsade vi på deras kossor och åsna innan vi styrde kosan mot Nelson. En mysig liten stad med en fin strand där vi hängde igår. Idag har det regnat så vi har läst och chillat i vanen!
Nu är middagen avslutat på donken och i vanen väntas bubbel och mörk choklad. Sedan ska vi möta upp en dansk tjej som Alice träffade när hon besteg Mount Doom. Klockan 00:00 kommer vi att befinna oss vid kyrkan här i stan, var något litet event där.
Imorgon åker vi till Abel Tasman, där tänkte vi göra lite vandringar och liknande.
Gott nytt år på er, snart ses vi!!
Dagens kul fakta: Nelson är NZ äldsta och med solsäkra stad, döpt efter Lord Nelson

Igår gjorde vi Tongariro Alpine Crossing och hujeda mig. Vi gick upp 05:15, åt frukost och körde dit. Efter en ganska lång väntan, genomgång och busstur så började vi runt att 09:00 vandra.
Alice tog en sidoväg och besteg även Mount Doom, duktigt!
Jag och Roos tog mycket fika och lunchpauser och hade det riktigt trevligt längst vägen. Man blev helt tagen gång på gång hur makalöst mäktig naturen och landskapet är. Nya Zeeland måste vara världens finaste land.
Eftersom jag inte har wifi utan använder min egen data så vill jag inte ladda upp bilder här. Hänvisar er istället till min instagram; elinjanerod, eller Alice; alicefinne.
Hursom så var gårdagen den bästa dagen hittills i Nya Zeeland för min del (säkert för Alice med). Hiken var väldigt tuff emellanåt och jag fick blodsmak i munnen kanske 2 gånger haha. Det var det dock värt alla dagar i veckan! Idag ska vi resa vidare till Roos släktingar 3.45h härifrån. Sedan får vi helt enkelt se vad som händer.
Kramis

Idag har vi varit på Waiotapu Thermal Wonderland! Där fanns massa färgglada sjöar, rykande lerpooler och massa kokande vatten från underjorden. Riktigt mäktigt tyckte vi. Dock så luktade det ruttet ägg överallt och Alice är känslig för drycker och maträtter hon inte gillar så hon hade inte en bra upplevelse.
Efteråt körde vi till en camping där vi fick betala lite för att stanna men det är det värt när det är najs toaletter, duschar och tillgång till tvättmaskiner. Det är ju faktiskt jul.
Vi handlade även lite mössor och vantar i centrum för vår hike imorgon. Vi ska vandra i ca 8-9h och det kommer troligtvis att vara ganska kallt. Tongariro Alpine Crossing heter hiken för er nyfikna.
Ida och Cajsa som vi träffade i Auckland berättade att den är ganska tuff så vi laddar upp ordentligt ikväll med massa gotti. Jag är riktigt nöjd med julafton so far och har faktiskt inte alls hemlängtan (???).
Vi hoppas att ni får en supermysig jul därhemma med mycket mycket julmat och fina paket, inte alltför mycket stress och så hoppas vi såklart att ni saknar oss lite!
Varma julkramar från oss

Vi lever!
Nya Zeeland är fantastiskt!! Så makalöst fin natur. Höga berg, djupa dalar, små sjöar, floder, vattenfall, hundratals av får överallt.
Än har vi bara hunnit se en liten liten del av nordön och här kommer vi faktiskt bara spendera ungefär en vecka till.
Sydön ska vara finare sägs det men det har jag svårt att tänka mig. Alla locals vi har träffat hittills verkar trevliga och öppna.
Det går väldans bra att köra vanen för Alice och för mig med när jag inte hamnar för nära kanten eller kör på fel sida.
Tjejen vi reser med heter Roos och är från Nederländerna. Hon är arkitekt och ingenjör tror jag, verkar riktigt skarp. Trevlig och ordentlig!
Jag personligen hade lite hemlängtan sista dagarna i Australien och sedan var det dags att anpassa sig till ett nytt land, nya medresenärer och nytt sätt att leva, lite tufft för mig ska jag vara ärlig med att säga. Jag saknar verkligen min fina familj och släkt. Men vi har bara 3 veckor och 5 dagar kvar på vår resa så nu gäller det att försöka leva i njuet och carpa så mycket vi bara kan.
Idag har vi raftat! Det var riktigt bra!!
Högsta vattenfallet vi åkte nerför var 7 meter, då skrattade man kan jag lova.
En gång när guiden puttade i mig och Alice så lyckades jag fastna under båten, försökte verkligen simma åt olika håll men lyckades inte, då kom paniken krypandes och tillslut var guiden tvungen att hoppa i och dra upp mig. Alice berättade att när jag var borta berättade han att det var första gången han fått lov att göra det och han blev uppenbarligen rädd. Såklart att det händer mig.
Igår körde vi Black Water Rafting, tillsammans med 10 andra och två guider tog vi oss in i en mörk grotta och simmade runt där i mörket i några timmar. I taket var det fullt med något som såg ut som mini stjärnor men var egentligen några slags mikroorganismer (ibland har jag svårt att förstå engelskan när de har så mycket dialekt hehe). Hursom så var det riktigt coolt och lite mysigt fast kallt. Efteråt lyxade vi till det med en varm dusch och bagels and soup (gratis).
Nu kom vi precis fram till ännu en gratis camping, den verkar ganska dassig.
Imorgon på självaste julafton ska vi besöka massa färgglada sjöar. Vi ska även äta lite choklad samt ost och kex. Jag köpte julmust på Ikea också, köpte även kaviar där som jag äter mer än någonsin nu.
Känns så konstigt med årstiden och tidsskillnaden att det är jul. Tanken slog mig att det skulle va skönt att ta massa sömnpiller så att man bara sov bort julafton och slapp längta hem men haha skämt åsido, kommer fira ordentligt nästa år. Har även tänkt göra mig ett eget julbord när jag kommer hem hihi.
Just nu sitter vi i vanen alla tre för det spöregnar ute. Vi turas om att sova i tältet och inatt var det Alice tur. Det spöregnade hela natten och hade tydligen blivit pölar i tältet. Tyckte synd om henne och drömde till och med om att hon kom in i vanen dyngsur haha! Hon berättade att hon var så kissnödig men inte ville gå ut pga regnet men tillslut tvingades hon (det slutade aldrig regna) och då blev hon superblöt och kall.
Vädret här är nog ungefär som juni hemma. Ganska kallt när solen inte är framme och skiftande regn/sol/moln, endast 12 grader imorse.
Om ni undrar vad vi äter på dagarna så är det mest pasta, bröd, lite grönsaker ibland, tonfisk, inget kött alls nästan eftersom Alice är vegetarian, men det är lugnt för min del, lättare att laga mat tillsammans.
Alice har förresten inte bloggat på evigheter så nu får ni skicka lite bloggpepp-meddelanden till henne tycker jag. Vi har ju faktiskt köpt oss ett varsitt kontantkort så vi har lite data med.