Vi har levt livet på bushen i tre dagar. Sovit i tält, upplevt Australiens mäktiga natur och överlevt alla möjliga smådjur. Höll på att flippa idag dock när jag var dyngsvettig, hade massa djur på mig, luktade äckligt och hade en lång bit kvar att gå tills vi var på stranden där bilen stod. En riktigt cool upplevelse på fraser Island. Vi åkte mellan alla ställen med en grym bil i sanden och ibland i vattnet. Mäktigt va! Nu 1% batteri på telefonen. Hörs

De två senaste nätterna har spenderats på en båt. Vi snorklade en hel del, kollade på fina stränder, solade, hängde på båten, åt mat och gick upp till olika utkiksplatser. Riktigt bra båttut helt enkelt!

Igår tog vi färjan över till Magnetic Island. Vi solade, åt mackor och pasta pesto. Sedan blev vi rastlösa och bestämde oss för att gå ut i skogen på en led. Efter att ha gått två km i ganska brant terräng var vårt vatten slut och vi kom till en strand där det inte fanns något färskvatten så vi fick vända och gå tillbaka. När vi kom tillbaka lyxade vi till det och köpte iskall äppeljuice på en bar.

Haaaj!
Såg Alice på barriärrevet. Sista dagen i Cairns tog vi en båttur ut till Barriärrevet. Jag var i extas hela dagen. Alice bestämde sig redan när vi bokade trippen att hon ville testa scuba diving. Jag var inte lika pepp men väl på båten bestämde jag mig för att köra.
Dessvärre så uppstod många frågetecken kring min sjukdom i matstrupen och de fick lov att kontakta en doktor för att fråga om jag fick dyka.
Tack och lov så fick jag det, för det är det coolaste jag varit med om tror jag.
Jag och Alice var den sista gruppen och när vi satt på oss vår utrustning och fick instruktioner var vi lite pirriga.
Vi båda tyckte att det var läskigt i början med andningen. Man ska ju inte kunna andas under vattnet så för mig tog det några minuter och väldigt mycket bubblor och djupa andetag innan jag faktiskt intalade mig själv att luften inte kommer att ta slut.
Vi simmade omkring med instruktören hållandes i våra händer nere på kanske 6-10 meters djup, väldigt mäktig känsla! Tänk er känslan när man klarat av en ny grej och så stiger man upp på båten och där finns en stor buffé med rökt lax, sötpotatissallad, kycklingklubbor osv osv.. dröm!!!
Vårt sista stopp på trippen var en liten liten ö som bestod av bara sand mitt på havet. Mäktigt värre.
Personalen på båten var fantastiska och snorklingen var GRYM. Under hela dagen fick vi massa gotti som ost och kex, chokladkakor osv. Tydligen så var denna båt lite lyxigare än de andra så det passade ju oss toppen hihi. Kan vara topp tre bästa dagen i mitt liv.
Nu är vi påväg från Mission Beach till Thonsville.
Hostlet i Mission Beach var mitt i skogen och riktigt mysigt och bra. Vi gick två timmar i en "National Park", och hängde på en nästan öde strand, topp tre finaste stränder jag varit på.

Hola!
Igår var vi på en heldagstur med några andra turister/backpackers. Vi åkte runt i en minibuss med en chaufför som pratade i mikrofon och visade oss runt lite norr om Cairns. Första stoppet var fikastopp. Sedan rullade dagen på med olika stopp där vi fick gå genom regnskogen och bl.a. bada i vattenfall, titta på den såååå mäktiga naturen och bara njuta.
Vi slutade roadtrippen vid en supermysig sjö som påminde lite om hemma. Älskar sjöar!
Det bästa med trippen tycker jag (Elin) var att simma in i en grotta bakom ett vattenfall, coolt.
Chauffören berättade lite om varje ställe, en bra tur tycker vi. Idag har vi spenderat typ hela dagen med att hänga på Peter Pan's (reseföretaget som vi bokat hela vår resa genom), där bokade vi en van för Nya Zeeland. Det är sjukt svårt att få tag i någon så vi fick nöja oss med en med två sovplatser i för att sedan hyra tält där de resterande två får sova. Blir väldigt spännande det där hehe. Imorgon väntar barriärrevet sedan åker vi härifrån på fredag morgon.

Blev resturangkäk idag då vi hade fått kuponger som gjorde att vi fick burgare och dricka för typ 56 kr, egentligen över vår måltidsbudget men blev mackor till lunch så det känns okej. När vi hade käkat så går vi ut på gatan och hela himlen fylls av svarta prickar. Oj det var sjukt mycket fåglar tänker vi men nejdå. Det var fladdermöss, flera hundra säkert. Ascoolt tyckte jag(Alice). Nu ligger jag i sängen och är riktigt pömsig och trött och i morgon står klockan på 06.20 då vi ska ut på tur i regnskogen.

Kom precis tillbaka med bussen från stranden, det var ingen toppenstrand om jag ska vara ärlig. Inte speciellt fint eller mysigt. Det kunde dock finnas krokodiler där vilket var ganska coolt. Vi såg dock ingen men vi har iaf badat i krokodilvatten(i ett nätinhängnat område). Nu chillar vi vid poolen innan det är dags för hostelbyte.

Nu äter vi frukost efter en femkilometersrunda på esplanaden. Vi höll båda två på att svimma men nu mår vi som gudar. Idag ska vi åka med ett gäng till en annan strand lite längre bort, hoppas det blir najs.

Hej sötisar!
Nu är vi i Australien! En jobbig resa (om man är åksjuk fruktansvärd, toaletten på båten är det vidrigaste jag sett). Från Gili Air till Cairns med väldigt lite sömn och kroppar som inte var på topp slutade vi på hostlet "Nomads".
Vi kom fram runt 07:00, gick och la oss direkt för att sedan vakna runt 12:00 och då äta ett varsitt paket nudlar.
Idag har vi även kikat runt lite i centrum här (vi bor ca 2km ifrån), handlat mat för 200kr, mycket enkla rätter som tonfisk&pasta, pasta&pesto kommer det att bli men det känns lugnt. Kände mig väldigt stabil i mataffären jag som vanligtvis brukar gå loco och köpa den dyraste och godaste maten.
Värre blev det när jag såg Mc Donalds och ännu värre blev det när jag såg "Churros" skylten. Vann inte någon av de striderna trots att vi precis handlat mat. Menmen vi är alla nybörjare i början.
Cairns verkar vara en fin stad och imorgon ska vi till en lagun nära havet, verkar superfint.
De backpackers vi pratat med på hostlet hittills har varit väldigt trevliga och goa. Vi saknar dock balineserna lite. Alice fryser hela tiden här??? Hon stängde till och med av AC:n den luringen. Jag tycker att det är sååå skönt att det inte är lika hög luftfuktighet här och lite svalare luft.
Det viktigaste vi har gjort idag är att boka hela vår Australienresa!! Vi gick in på ett resebolag som heter "Peter Pan's" och de var toppenbra och vi fick grym service. Vi är så nöjda och jag tycker det är riktigt härligt att veta vad som komma skall (även om jag egentligen inte har en aning). Vi har också insett att våra 4v i Australien är en kort tid men det känns som att vi kommer suga ur det bästa av guldkusten under vår tid här. Några av sakerna vi bokat är Whitsundays Island, Fraser Island och Surfers paradise (Google is your friend).
Vi kommer framförallt att ta nattbussar mellan ställena för att spara tid. Nu stannar vi på detta hostel en natt till sedan byter vi till ett mitt i city och bor där i 4 nätter. Under dessa dagar så åker vi bl.a. till ett vattenfall den 21:a och så drar vi ut och snorklar på barriärrevet den 24:e. Nu har ni fått er en ordentlig uppdatering som ni står er länge på. Alice ligger och kikar serier nu och jag ska ladda ner lite dokumentärer att lyssna på.
Natti

Sista frukosten i Indonesien äter vi med förväntan för det som ska komma samtidigt som vi uppskattar det vi har fått uppleva här. Kl. 11 går båten och kl. 23.10 går planet.