View tracker

Hur hittar man inspiration? Och vart hittar jag min inspiration? Idag tror jag dem flesta hittar sin inspiration på sociala medier, kanaler som t.ex. Instagram och Tumblr. Man vet ju hur lätt det kan vara att fastna i flera timmar skrollandes genom sociala medier. Men vad är det som gör att vi fastnar för ett speciellt konto eller en speciell bild? Eller kanske till och med en särskild butik?

Jag skulle säga att det är flera saker som spelar in när man finner sin inspiration. Det handlar om ljus, färg, form och såklart marknadsföringen. Vissa saker som tilltalar dig eller mig, kan andra avsky. Men så är det ju. Vi är alla olika och har olika åsikter om saker och ting. Eftersom man vet vad man gillar, även fast man kanske inte tänker på det alla gånger, så gör det att man alltid håller sig uppdaterad med inspiration. Du kanske besöker ett speciellt konto på Instagram varje dag för att se om det finns ny inspiration att hämta. Eller så besöker du en nätbutik flera gånger i veckan för att kolla in de nyaste produkterna. Eftersom du besöker nätbutiken ofta, så har du bestämt dig för att du gillar den butiken och dess marknadsföring har lyckats påverka dig.

När jag letar inspiration så drömmer jag mig alltid bort. Hur man vill att det ska se ut hemma hos en och hur man skulle ha nytta av det man hittat.

DESIGNOCHFORMGIVNING Instagram
En av mina inspirationskällor på sociala medier är DESIGNOCHFORMGIVNING's konto på Instagram. Även fast många av bilderna inte speglar den stil jag har så finns det alltid någon detalj i bilderna som tilltalar mig. Som t.ex. den sista bilden här ovan. Jag är verkligen inte ett fan av orange, men det som tilltalar mig i bilden är fönsterväggen med dörr in i sovrummet och den gråa färgen.

METROMODEHOME Instagram
På instagram följer jag även METROMODEHOME som uppdaterar med inredningsbilder som innehåller väldigt mycket Art Deco. Förut gillade jag inte alls den stilen. Men på något sätt så fann jag ändå inspiration i dessa bilder, och jag börjar gilla det mer och mer. När jag kollar på kontot brukar jag plocka ut vissa saker ur bilderna och tänka mig dom i andra miljöer, vilket gör att jag får ännu mer inspiration. Så på något sätt så tilltalar denna stil mig ändå.

En hemsida som jag dagligen kollar för inspiration är Hemnet. Man kan finna otroligt mycket inspiration i bilderna från de bostäder som är ute till försäljning. Även fast jag inte ska flytta så kan jag söka efter bostäder i andra städer, just för att finna inspiration. Ibland finner jag även inspiration från bilder som är tagna i tomma lägenheter som är i behov av renovering. Då kan jag måla upp en bild om hur det skulle se ut om jag bodde där. Det som då ger mig inspiration kan vara planlösningen, fönster, dörrar eller stuckaturer m.m.

När jag näthandlar kan det se lite annorlunda ut beroende på vad det är jag letar efter. Men självklart har jag vissa nätbutiker som jag håller koll på varje vecka för att se när dem får in nyheter. De butiker jag kollar in regelbundet är ofta lågprisbutiker. Bland annat så brukar jag klicka mig in på Lagerhaus. Jag tror jag fastnat för deras nätbutik för deras låga priser på deras sortiment. Men det som gjort att jag fortfarande klickar mig in på sidan är nog för att jag "trivs där". Sidan är otroligt enkel och lätt att förstå sig på. Hade den inte varit det så hade jag inte besökt den lika mycket som jag gör idag. Hemsidan är även stilren, vilket jag tycker är viktigt för en nätbutik. Då kan man lyfta fram produkterna mycket enklare.

En annan sida jag besöker regelbundet är heminredningsavdelningen på Ellos. Dem har ett väldigt varierande sortiment och priser. Detta tillsammans med att man får bra rabatter om man är medlem är något som gjort att jag stannat kvar hos dem. Trots att deras hemsida skiljer sig mycket från Lagerhaus enligt mig. Hemsidan är inte lika smidig och dem har ett mycket större sortiment vilket även kan göra att det upplevs rörigt. Men genom de förmåner dem ger sina medlemmar har dem lyckats med sin marknadsföring mot mig.

När jag däremot sett något specifikt jag vill ha, kanske från ett Instagramkonto eller liknande, som är av ett specifikt märke jämför jag alltid olika nätbutiker. Vilket jag tror att många andra också gör. Då utgår jag alltid från den hemsida som har bäst villkor. Det brukar även sluta med att jag beställer från den sida som har lägst frakt eller kan erbjuda någon rabattkod, vilket då gör att företaget har marknadsfört sig på ett tilltalande sätt. Men helst så väljer man ju att beställa från en hemsida som man är bekant med eftersom att den sidan har sedan tidigare påverkat en eftersom man kommer ihåg den. 

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

För att inspirera konsumenter till köp kan det ibland behövas något extra. Som t.ex. en gåva som ni ser på exemplet ovan. Det är smart att ge något i gåva som kompletterar den köpta produkten. I detta fall är gåvan dynor när kunden köper bord + stolar. Dessa produkter kompletterar då varandra. För en kund som sedan tidigare planerat att köpa nytt bord och stolar till sin uteplats kan då bli glatt överraskad över att få en gåva. Men en velig kund som funderat ett tag kan istället göra ett köpbeslut när den ser att den erbjuds en gåva.

Jag valde att göra denna annons med inriktning till uteplatsen. Eftersom snön börjar försvinna och solen tittar fram börjar fler börja tänka på uteplatsen. Det kan vara väldigt dyrt att köpa både dynor och möbler vilket gör att konsumenten ser detta som ett bra tillfälle att förnya sin uteplats. Ibland kanske konsumenten endast vill byta ut sina dynor för sina nuvarande möbler, och dynor kan vara väldigt dyra, men när dem ser ett sånt här erbjudande kan konsumenten bli inspirerad till att utnyttja erbjudandet och köpa nya möbler. Så man kan säga att det kan fungera som merförsäljning. 

Likes

Comments

View tracker

Jag antar att ni är mycket medvetna om att sociala medier är stort i dagens samhälle och utvecklas för varje stund. Det är fler och fler som får ersättning för att marknadsföra produkter i sina bloggar, men även på andra kanaler (t.ex. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat eller Youtube). Men visste ni att det finns lagar och regler om hur samarbeten och marknadsföring får gå till i sociala medier?

Man får såklart tipsa och länka produkter och företag som man själv gillar och vill tipsa sina läsare om. Men om man får ersättning för sitt inlägg och marknadsföring så omfattas man av marknadsföringslagen. (Ersättningen kan bland annat bestå av pengar, en produkt, en tjänst eller annan kompensation). Därför måste läsare kunna se skillnad på om inlägget är marknadsföring eller ett vanligt blogginlägg. Inlägget ska inte vilseleda läsaren att tro att marknadsföringen är ett vanligt blogginlägg.

I inlägget ska det stå klart och tydligt att det är marknadsföring, men även vem som säljer produkten/tjänsten som inlägget handlar om. Det finns inga regler på om hur "märkningen" (t.ex. "I samarbete med...) för att det är marknadsföring ska se ut. Men det är viktigt att läsaren genast ska förstå att det handlar om marknadsföring, därför kan man inte informera att det är marknadsföring i slutet av inlägget.

Man bör även vara extra försiktig när man har en målgrupp som innefattar barn och unga, eftersom dem inte kan granska marknadsföring lika som vuxna. Det är även förbjudet att uppmana barn att köpa något. Om man riktar marknadsföringen till barn så kommer bedömningen av marknadsföringen även göras utifrån ett barns perspektiv. Så åter igen, det är väldigt viktigt att vara tydlig med att ange att det handlar om marknadsföring.

Om företag och personer bryter mot marknadsföringslagen kan Konsumentombudsmannen och Marknadsdomstolen förbjuda dem att försätta med marknadsföring. Om man sedan bryter mot förbudet kan man bli dömd av domstol och att betala ett visst penningbelopp.

När företag letar efter bloggare och personer, som är aktiva på andra kanaler, för att marknadsföra företaget/produkten så brukar företagen utgå från den målgrupp som dem vill rikta marknadsföringen till. Olika målgrupper kan använda olika kanaler, vilket då gör att marknadsföringen kanske endast fungerar på vissa kanaler.

Därifrån försöker företagen hitta ambassadörer på den kanalen som målgruppen använder sig av. Främst vill företagen ha ambassadörer som är engagerade i varumärket och som företaget känner att dem kan förknippas med. Så ibland är det inte bara dem som har mest läsare, tittare eller följare som får samarbetena. Det kan handla om kvalitet före kvantitet.

Om du som bloggare skriver ett vanligt inlägg, inget marknadsföringsinlägg (där du får ersättning), där du kritiserar en vara eller företag så kan företaget inte kritisera ett negativt inlägg. Företag kan inte styra vad som sägs och skrivs om dem i sociala medier. Men om det rör sig om ett marknadsföringsinlägg där du samarbetar med ett företag så kan företaget ha åsikter om hur marknadsföringen ska se ut. Företaget kan även bestämma vilka bilder som ska användas i inlägget. 

Så tänk på detta nästa gång du läser ett marknadsföringsinlägg. Åsikterna som bloggaren har om produkten/tjänsten/företaget behöver inte vara 100% sanna, dem får betalt för att skriva marknadsföringsinlägget. 

Vill ni läsa mer om marknadsföring i sociala medier och marknadsföringslagen kan ni gå in på http://www.konsumentverket.se/foretag/marknadsforing/

Likes

Comments

Även fast miljöaspekter blir mer populära bland oss konsumenter, så kan miljömärkta och återvunna saker anses som lite "tråkiga". Men om man köper något som är miljövänligt omedvetet, så kan det växa till en "stolthet" när man senare vet att produkten är bra för miljön och värnar om jordens resurser.

Men eftersom att vi lever i en "slit-och-släng-tid" bör man tänka till för att värna om miljön. Mitt tips är att köpa sådant som är hållbart över tid och sådant som kan gå i arv. Om man istället tänker till: "Hur länge kommer jag ha användning för denna?" eller "Kommer dem här stolarna med den här designen fungera om 5 år?" så kommer man bidra till att minska den överkonsumtion vi har idag, som i sin tur kommer göra att man minskar förbrukningen av jordens resurser.

Så ibland kan jag tycka att det är bättre att lägga en extra slant på produkter som är av kvalité och av bra material. Produkterna kommer förhoppningsvis hålla längre än en variant av samma produkt för en billig peng. Och eftersom du lagt mer pengar på den dyra produkten, som du verkligen vill ha, så tror jag också att du tycker att den var värd det.

Må inte dåligt över att du köper dyr design. Se det som en investering! Du värnar ju till och med om miljön eftersom du troligtvis kommer behålla ljusstaken från Klong längre än ljuslyktan från Rusta. 

Med detta menar jag absolut inte att du endast ska köpa design och dyra produkter, jag menar inte heller att jag gör det. Det jag vill säga med detta är att du kan tänka på- och värna om miljön även fast produkten inte är miljömärkt.

Jag blandar både dyrt och billigt i mitt hem. Men jag har blivit bättre på att tänka på hållbarheten på en produkt de senaste åren, vilket jag tycker är viktigare än prislappen. En ytterligare bra sak att göra för att tänka på miljön är: LOPPIS! När du handlar på loppis bidrar du inte till någon nyproduktion som ger skada på miljön. Och du kan hitta fynd (som enligt mig) är bättre än de produkter du hittar i butik.
Men man behöver ju inte bara handla på loppis. Har du tröttnat på dina saker hemma kan du låta någon annan ta användning av dem. Runt om i Sverige finns det ett flertal Second Hand-butiker som tar emot varor som du tröttnat på som t.ex. Pmu, Röda Korset och Myrorna.

Likes

Comments

Homestaging, också kallad mäklarstyling, handlar omstylingen när man säljer en bostad. Inredarens uppdrag är då att få bostaden så attraktiv som möjligt för köparen. Man tar bort personliga saker och försöker minimera intrycket av den nuvarande ägaren. Det anses att en bostad med förmycket möbler inte säljer bäst, men även inte en tom bostad. Homestaging-konsulten ser till att bostaden är ren och fräsch och lockande för den tänkta målgruppen.

Förutom inredningen så arbetar även en homestaging-konsult med sinnesmarknadsföring, som t.ex. dofter. Det ska vara fräscha dofter i hela hemmet och ofta ger man råd om bullbak innan visningen. Sinnesmarknadsföringen är otroligt viktigt för en homestaging-konsult eftersom man vill att köparen ska kunna se sig själv bo i bostaden. För er som inte vet vad sinnesmarknadsföring innebär så är det när man kan påverka den psykosociala säljmiljön med hjälp av människans olika sinnen; hörsel, syn, smak, doft och känsel. Och därmed skapa en behaglig miljö för konsumenten.

Som inredare arbetar man mycket med färg och form, men när man arbetar som homestaging är det viktigt att man använder sig av bra färger som delvis är anpassade efter den förväntade åldern på köparna. Men färgen bör även vara neutral för att inte ge udda intryck.

Det är bevisat via undersökningar att homestaging fungerar. Köpare kan reagera negativt på omoderna möbler, vilket kan göra bostaden mer svårsåld även fast möblerna inte ingår i köpet. Men sämst går det med en ostädad och ofräsch bostad. Därför är det viktigt att homestaging-konsulten ser till att hela bostaden är ren, särskilt på toaletter, i badrum och kök.

Utbildningar för att bli Homestaging-konsult
Certifierad Inredare och Homestaging-konsult http://www.inredningskurser.se
Distanskurs på 1 år, studietakt 50%.

Exempel på andra yrken inom inredningsbranschen:

Inredningsarkitekt https://www.konstfack.se/
En Inredningsarkitekt arbetar med att gestalta rum och möbleri relation till människans behov, funktion och upplevelse.

Visual Merchandiser/ Inrednings- och butikskommunikatör http://lnu.se/
Här arbetar du i butik med att förtydliga koncept, varumärke och sortiment genom att bygga butiksmiljöer som är säljande.

Likes

Comments

Som ni kanske vet ägde Formex mässan nyligen rum. För er som inte vet så är det den största inredningsmässan för nordisk design. Mässan hålls två gånger per år, i januari och augusti och har funnits sedan 1960.

Formex är öppen för dem som är verksamma inom present,hemtextil, inredning, mode, delikatesser/mat och leksaker. Så detta betyder attmässan tyvärr inte är öppen för allmänheten, vilket jag tycker är otroligttråkigt. Eftersom att det skulle ge mig väldigt mycket inspiration om jag som konsument skulle kunna besöka mässan.

Det samlas 850 utställare och 23 000 nationella besökarevilket är ett bra tillfälle för att knyta kontakter och upptäcka nya spännande designers och företag. Eftersom att Formex är väldigt stort är mässan uppdelad i olikahallar och produktområden. Dessa är de produktområden som finns på Formex:

Living Interior & Textiles
Möbler, inredning, dekorationer och textilier.

Body & Bath
Inredningsdetaljer för badrum och produkter för skönhet och hemmaspa.

Accessories
Accessoarer som smycken, väskor och sjalar för män och kvinnor.

Fashion
Kläder för vuxna

Kids & Toys
Inredning, presenter, kläder, leksaker och mjukdjur för barn i alla åldrar.

Nordic Area
Företag med tydliga nordiska formspråk. Här hittas även design som innehåller nordiska produkter med hög kvalité.

Young Designers
Unga oetablerade formgivare och designers.

Next Step
Formgivare och designers som är nyetablerade (steget efter Young Designers).

Kitchen & Table
Köksredskap och föremål för det dukade bordet.

Mixed Interior & Gifts
Företag som har ett brett sortiment av inredning och tillbehör för hemmet.

Floral & Garden
Blommor, växter, krukor och tillbehör.

Taste
Ätbara och goda presenter såsom choklad, godis, kaffe, te och kryddor.

Packaging & Gifts
Pysselprodukter, inslagspapper, påsar och scrapbooking.

En annan mässa som går under Stockholmsmässan är Stockholm Furniture & Light Fair som är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och ljusdesign. Till skillnad från Formex är denna mässa öppen för allmänheten en dag under de dagar som mässan anordnas. Stockholm Furniture & Light Fair anordnas 9-13 februari, fackmässan hålls tisdag till fredag medan mässan är öppen för alla på lördagen.

Likes

Comments

När vissa realitystjärnor försvinner i skuggan, finns det vissa som blir kvar och lyser starkare. En av dem är svenska Carolina Gynning som efter att vunnit Big Brother 2004 gått från glamourmodell till konstnär, författare och framgångsrik entreprenör. Dessutom fick hon pris som "Årets Entreprenör 2015" utsedd av Direct Selling Sweden. Men med det tidigare kändisskapet som realitystjärna och glamourmodell fanns det tvivel på hennes entreprenörskap innan hon blev den entreprenör hon är idag.

Men som de flesta inte vet är att hon målat så länge hon kan minnas och vid 15 års ålder hade hon sin första utställning. Hon är en idérik person som fått tagit eget ansvar tidigt i livet. När hon flyttade hemifrån som ung växte drivet fram eftersom hon var tvungen att klara sig själv. Än idag använder hon sina personligheter som idérik och driven i sin roll som entreprenör. Vilket jag tror gjort att hon lyckats så pass bra som hon har gjort. Dessa två egenskaperna är viktiga för en entreprenör. En driven person ger inte upp i första taget, vilket inte Carolina gjorde när hon startade sin väg mot att bli entreprenör. Detta tror jag har haft en stor betydelse för samhället och unga drivna tjejer som idag drömmer om att bli entreprenörer.

I detta sammanhang skulle jag kunna jämföra henne med Isabella Löwengrip och Ida Backlund som även dem var drivna att bli entreprenörer och som är viktiga för dagens samhälle. Dessa tjejer visar att man måste tro på sig själv och sin vision och att man inte ska vara rädd för att misslyckas. Efter att dessa tjejer satt ner foten och bestämt sig för att lyckas tror jag många unga tjejer blir inspirerade att börja våga. Efter att samhället sett dem lyckas tror jag att det idag är lättare för unga tjejer att bekräftas som entreprenörer, än om man tittar tillbaka några år. När en ung tjej med blond hår gick till banken för att ansöka om ett lån för att kunna starta ett eget företag så var det inte många som trodde att dem skulle kunna lyckas på deras idé. Men idag är detta möjligt, och jag tror att det är till stor förtjänst av dessa unga kvinnor som inte gav upp. I och med detta ser jag Carolina Gynning som ett gott föredöme för många kvinnor.

Carolina målar färgstarka och personliga motiv av kvinnor hon mött eller kvinnor som lever inom henne. Varje målning namnges, vilket speglar Carolinas personliga engagemang, men ger även verket ett uttryck utöver målningen. Vilket jag tror bidrar till att hennes verk blivit så populära; det finns alltid en historia och en känsla bakom hennes målningar. Hennes färgstarka kollektioner utav tavlor, glas, brickor, kuddar mm. har snabbt blivit en trend och omtyckta samlarföremål. SÄLJSUCCÉ säger jag!

Likes

Comments

Vi alla gillar väl tidlösa ting? Men samtidigt det som förvånar oss och förändrar det självklara? Klong är ett svenskt varumärke som står för alla dessa saker. Företaget utvecklar föremål för hemmet som binder samman funktion, material och form. Många känner säkert igen dem populära ljusstakarna eller vaserna som sprider sig på inredningsbloggar inom sociala medier. Och såklart finns även flera av dessa på min önskelista!

Men Klong tillverkar även andra kreativa möbler för inomhus- och utomhusbruk, förvaringslösningar, belysning och bestick. Bland annat byrån Glimmer, som vann "Årets Möbel"Elle Dekoration Swedish Design Awards 2015. I den här byrån möter hårda mjuka former. Lådorna är gjorda av björkplywood, som är ett väldigt starkt material och till ytan slät och hård. Björk är ett material som inte är särkilt beständigt mot fukt, vilket gör att virket främst passar till inomhusmöbler. Vilket man även bör tänka på vid skötsel och rengöring av byrån. Men däremot är stommen gjord i Cembrit som är ett väldigt beständigt material mot fukt. Materialet har en cementgrå färg och en glittrande yta. Benen är gjorda i stål och mässing och de små knopparna är gjorda i mässing. Visste ni att mässing görs utifrån grundbeståndsdelarna koppar och zink?

Klong samarbetar med svenska inredningsarkitekter, möbelsnickare och designer som ger sina egna uttryck utan att följa modetrender. Formgivarna hjälper Klong att utveckla sin kollektion.

Formgivaren av Glimmer är Aina Pauser, som driver en egen designstudio.

Klong grundades av Eva Hjertberg år 1999 som gick under namnet Klong Intermestic som är företagets partihandel. Eva har länge varit intresserad av färg och form, men eftersom hon inte själv är designer har hon alltid anlitat formgivare för sitt företag. Hon gillar att se gamla material i nya former, och såklart som speglar tidlöshet. Det första som skapades inom Klong var bordssilver, vilket hon anlitade Jonas Bohlin för. Det var inte fören år 2005 som Klong Interior startades upp av Eva Hjertberg och Jonas Bohlin, som är företagets butikhandel.

Som man kan läsa på företagets hemsida http://www.klong.se "Klong är ett ljud, en klang. Klong ska dröja sig kvar, klinga i rummet." speglar företagets idé om att värna om det tidlösa. Varje produkt ska nytta brukaren under en lång tid.

Likes

Comments

Den lilla apan som såg ljus för första gången år 1951 har idag blivit en internationell designklassiker. Kay Bojesen är formgivare för den lilla apan, men även till många andra träfigurer. Apan är tillverkad i teak, som är mörkt rödbrunt och är tungt, elastiskt och står emot väta, och limba, som är ett exklusivt virke.

Kay Bojesen tog examen som silversmed 1910, men under 1930 fick han sin passion för materialet trä. Grundtanken med alla hans träfigurer var att inte skapa en naturtrogen bild av ett visst djur. Han skapade dem istället med runda och mjuka former. Kay Bojesen hade en förmåga att ge träet liv och en glimt i de små svarta ögonen på träfigurerna. Apan är hans mest berömda träfigur, först var apan gjord för att vara en krok till en barnmöbelutställning. Apans korta ben skulle då användas för att hänga upp t.ex. halsduk och mössa.

Idag så finns det över 300 000 svingande apor formgivna av Kay Bojesen världen över.

Likes

Comments

Det är inget snack om saken att kaktusen är trendväxten just nu. Kaktusen som ingick i inredningen under 70- och 80-talet, men som nu får sin plats i rampljuset i hemmet. Intresset för kaktusar har gått i vågor under flera år och var väldigt populära i funkishemmen på 30-talet.

Från början kom kaktusen från Amerika, där den utvecklades till en del av världens flora för ca 30 till 40 miljoner år sedan. Relativt sent efter detta så tog sig kaktusen över atlanten. Detta skedde genom olika expeditioner. Christopher Columbus tog med sig den första kaktusen till Europa under slutet av 1400-talet.

Kaktusen är anpassad för att klara långvarig torka genom att den lagrar vatten i stammen och bladen. Därför är det ganska självklart att den taggiga kaktusen lever vilt i halvöknen i Amerika. Men man kan även hitta kaktusar i regnskogen, där har kaktusen en mer bladliknande stam.

Det finns mellan 1500-2000 olika kaktussorter. Kaktusens taggar har använts som nålar och stora pelarkaktusar har använts till möbeltillverkning. En av kaktussorterna producerar ett rött färgämne som användes för att färga tyger och garn redan för 2000 år sedan. Idag används färgen i läppstift och i rosa godis.

Man behöver inte ha gröna fingrar för att ha grönt hemma. Eftersom kaktusen är väldigt tålig så är den även lättskött. Den är perfekt för den som vill omge sig med växter men inte har den tid som många andra växter kräver. Kaktusen har redan tagit sin plats i många hem och den passar sig bra inom många olika inredningsstilar. Kolla bara hur fint den gör sig i krukor av terrakotta eller mässing! Och enligt mig så gör den sig nästan bättre när den har en liten familj av kaktusar bredvid sig i olika former och höjder.

Kanske kommer du ihåg de små kaktusar som prydde fönsterbrädan i ditt flickrum? Som man kallade taggisar? Kaktustrenden har kommit och gått, men hur länge stannar den kvar nu?

Likes

Comments