Idag är det måndag, men vi kör en liten tillbaka-blick på helgen. I lördags vaknade jag pigg och utvilad, killarna var dock inte lika pigga efter ännu en utekväll. Jag stack till gymmet för ett markpass och sen traskade vi runt lite i Soho och Sheung Wan. Åt Ramen med våra gäster och tog oss upp till Victoria Peak för att visa stans bästa utsikt.

Runt 5-6 snåret tog vi en taxi till Taikoo och Sugar Rooftop, en rooftop som vi fått tips om och som varken jag eller Christoffer besökt förut. Och den var riktigt najs, bra drinkar, mycket plats och soft musik.

Efter att vi chillat på Sugar en stund åkte vi tillbaka till Soho och käkade middag på Little Bao, hett tips! Och sen mötte vi upp Jeff och några andra vänner för att hänga på en tjejs rooftop, och efter det gick vi till någon klubb (som jag inte minns namnet på) innan vi gick hem för att sova. Full fart hela lördagen!

Vädret var inte på topp, men man kan inte klaga på den här utsikten.

Damernas toalett var helt magisk här, stora fönster från golv till tak och helt galet fin inredning. 💛

Bästa dagen på veckan, hej fredag!

Igår mötte jag upp Christoffer, hans kusin och kompis vid La Cobi efter jag slutat. Kändes konstigt att vara utanför ingången till vår förra lägenhet, men ändå bra. Insåg verkligen att där vi bor nu är helt rätt, så himla mycket lugnare område jämfört med Wan Chai. Sen traskade vi vidare till Jan Jan, en japansk restaurang som serverar mestadels spett, typ friterade och grillade spett (på japanskt vis, deras friterade ost är magisk). Vi brukar ta dit folk som kommer och hälsar på och tror inte någon inte gillat stället.

Efter vi käkat gick vi vidare för en drink på Djiboutii, väldigt länge sedan vi var där men riktigt bra drinkställe. Jag beställde in en drink med chili och ingefära, så himla god! Så satt vi där och snackade en stund innan vi tog en taxi tillbaka till Central, jag gick hem och killarna fortsatte kvällen.

Och ikväll ser det ut som att jag ska möta dem i Central efter jobbet, vart det bär av för middag får vi se 💛

Inklämt i en liten gränd hittar man Djiboutii!

Herregud, det slog mig idag att det redan är November. Inte ens en och en halv måndag tills vi åker hem för att fira jul i Sverige, kan inte låta bli att längta. Även fast jag älskar att bo här i Honkis så saknar jag min fina familj och mina fina vänner så himla mycket!

Ser så fram emot att fira en riktig svensk jul igen, förra året var vi ju kvar här i Hong Kong och hade pappa på besök. Vilket såklart var superkul, men för en julälskare som mig så är det något alldeles speciellt med en svensk jul.

Idag pallrade jag mig upp ur sängen redan vid 06.45 och tog mig till gymmet för ett axelpass, typ glömt hur skönt det är att träna på morgonen. Och ikväll ska jag möta upp Christoffer och våra gäster för att käka middag i Wan Chai, det blir nog japanskt. 💛

Två bilder från svenska kräftskivan tidigare 😊

God morgon onsdag. Idag får vi besök av Christoffers kusin och en kompis till honom, så Christoffer är ledig resten av veckan och jag jobbar på. Men det är kul för honom med lite grabb-besök, annars är det ju mest kompisar till mig som hälsat på här i Honkis hittills. Så igår var jag en duktig flickvän och åkte till IKEA för att köpa gästkudde och lakan, inte så svårt att övertala mig till att åka dit (hehe). De hade till och med tagit in massor med julpynt, julgranar och annat mysigt. Men jag tänker nog att vi skippar det i år, vi kommer åka hem till Sverige redan 12 december så jag får gå all in på julpyntet hos mamma istället 💛

Ännu en härlig helg bakom oss. I fredags efter jobbet gick jag och Christoffer till svenska handelskammarens Afterwork i Soho, tog ett glas vin och hängde med svenskar.

Till lördagen så hade vi bjudit in ett gäng vänner till balkonghäng hemma hos oss, egentligen var det stort Halloween firande i HK under den här helgen men vi skippade det i år. Strax efter fyra började folk plinga på dörren och efter en stund fick vi knappt plats på balkongen. Så himla mysigt att sitta på balkongen och bara snacka! Runt tio tiden tog vi oss ut för att käka middag och efter det kastade jag in handduken och gick hem.

Klockan 9.30 på söndagsmorgonen plingade vår städerska på dörren, Christoffer tog sig ut för att köpa frukost och sen satt vi på balkongen tills lägenheten var färdigstädad. Så himla lyxigt! Vädret var verkligen perfekt igår, på eftermiddagen promenerade jag upp till The Peak. Första gången jag gick upp dit, svettigt helt klart men så avslappnande att gå ut och gå. Fanns en bra promenadväg och inte allt för mycket folk, och utsikten ger mig lika mycket gåshud varje gång. På kvällen gjorde vi köttbullar, potatis och brunsås och njöt av en lugn kväll framför Idol.

En perfekt helg💛

På väg upp till Peaken, älskar att det är så grönt i den här galna storstaden. Det tog ungefär 1,5 timme att gå upp och sen hem igen. Perfekt söndagspromenad!
Framme, så jäkla maffigt.

Åh en riktig kanon helg bakom oss, om hösten fortsätter så här så är jag mer än nöjd. I lördags vaknade vi upp till strålande sol, och alla som känner mig vet att jag när det är strålande sol så måste jag ut. Så jag packade en väska och hoppade på färjan till Lamma Island. Christoffer var inte lika sugen på strandhäng så han stannade hemma, men det gjorde mig faktiskt inget.

För att komma till den bästa stranden så får man först ta en promenad på 40 minuter över ön, och sen traska en liten bit genom skogen.
Perfekt sommarväder, 26-28 grader och strålande sol 💛

Den senaste veckan har vi faktiskt haft lite svalare temperaturer, här om dagen sa till och med Christoffer att han frusit. Egentligen borde det inte bli kallt än, eller kallt och kallt... Under 30 grader iallafall, idag är det runt 24 grader. Vi får väl se om det svänger om och blir varmt och fuktigt snart igen. Men jag njuter faktiskt lite, mysigt att ha på sig jeans och långärmat för en stund.

En bild från en jobbigt varm dag, med Christoffers nya mobil, älskar kameran! 💛

Torsdag igen och veckan rullar på. Förra helgen var en f.d kollega till Christoffer på besök i stan, så i lördags kom han förbi hemma hos oss med några vänner som också bor här i Hong Kong. Vi hängde på vår balkong en stund och sen åkte vi mot Wan Chai och käkade middag på en fransk restaurang. Efter middagen åkte vi till Soho där vi mötte upp Aisling och Mattias, blev en drink till men sen var det dags för mig att gå hem.

I söndags vaknade vi upp till T8 varning, en ny tyfon som dragit in. Så det regnade och blåste hela dagen, en riktig soff-söndag framför Idol.

Och just det, jag köpte mig en ny iPhone 8 Plus - YEY! 💛

Som vanligt så flyger tiden förbi, vardagen rullar på och snart är det fredag igen. Vardagarna ser ganska lika ut ändå, en vanlig vardag här i Honkis består av att jobba, laga mat och träna, typ samma som när vi bodde i Sverige. Men jag gillar vardagen, den är charmig och ändå lite extra här i Hong Kong.

Under helgen som var tog vi det ganska lugnt, vaknade upp tidigt i lördags och njöt av en långsam morgon. Sen tog vi oss över till "The dark side" Kowloon och TST. Christoffers snuslager hade tagit slut så vi åkte till Sverigeshoppen på jakt efter snus. Vi fick med oss kanelknäcke, kardemumma, jäst, snus och kaviar hem! Jag stog emot delicatobollarna och fazer-chokladen som skrek på mig, en annan gång.

Efter det åkte vi till Sai Ying Pun för att käka hamburgare på Electric Ave, ett nytt favorithak! Sjukt bra hamburgare med det lilla extra, gå dit om ni är i stan.

Och för att avsluta den här maxade lördagen så hade vi bokat biljetter för att se IT på bio kl. 22.00. Innan bion började tog vi en drink på en uteservering vid Pacific Place och sen köpte vi popcorn och slog oss ner i biosalongen. Och JA, filmen var definitivt läskig. Inte för läskig men jag hoppade högt några gånger, Christoffer satt kolugn genom hela filmen. suck.

Hej tisdag, långsammaste dagen på veckan. Men vi kör en liten re-cap av helgen istället. I fredags var jag och Christoffer hembjudna till Anna för middag med några andra vänner till henne och Robert. Första gången jag såg Annas lägenhet, och fy tusan. Det går inte ens att förklara hur fin den var, som en hotellvåning. Äkta marmorgolv i hela lägenheten, designmöbler och fluffiga kuddar överallt. Så nu vet jag vad jag vill ha i framtiden. . .

På lördagen vaknade vi upp pigga och glada, jag sprang iväg till gymmet på förmiddagen och körde mina svettiga marklyft. Runt 5 tiden stack vi iväg till Beertopia (ölfestival) där vi mötte upp ett gäng andra vänner. Festivalen ligger i central nere vid vattnet med stans bästa utsikt och man kan spela massor med olika spel som beerpong, beerpong med fotboll, boule, pilkastning och massa annat. Och så kan man testa massa olika maträtter från hela stan och såklart massor med olika ölsorter. En riktigt rolig kväll!