Heej! Nu har vi kommit hem från vår lilla roadtrip. I lördags körde vi i tolv timmar ner till Virginia och kom fram på kvällen. Det skulle bara ta tio timmar men vi stannade så många gånger på vägen och så var det en del köer. Vi bodde hos Beckys kompis och hon bor på en liten gård med sin familj och massor av hundar, hästar och höns. Det var jättemysigt där och vi åt macaroni and cheese och bananpudding till middag. Hade aldrig hört talas om bananpudding innan men det är tydligen typiskt amerikanskt. Det är väldigt likt en vanlig gräddtårta men inga bär, utan bara banan.

Dagen efter åkte vi till Luray Caverns, vilket är en grotta som ligger i Luray i Virginia. Den hittades för 139 år sen, samma dag som vi var där faktiskt. Grottan var så häftig och jag tyckte det på bilden i övre högra hörnet ser ut som torkad mango, haha. Därefter åt vi barbecue för det är tydligen vad de äter i Virginia.

Sen åkte vi vidare till Washington DC. Vi hann inte se så mycket, men vi gick runt lite och tittade på olika minnesmonument och sen åt vi en jättegod middag. Vi bodde i ett hus i Alexandria som vi hade hyrt och det var så fint! I måndags åt vi frukost ute och därefter såg vi lite fler saker, bland annat Vita Huset och sen gick vi på National Air and Space Museum. Det var så häftigt att vara i Washington för jag har aldrig varit där förut. Det var så lugnt och stilla trots mycket folk, och det var väldigt rent och alla monument var så fina.

Vi åkte från Washington vid ett på dagen, och kom hem till Connecticut vid tio på kvällen. Det var en massa byggarbeten som skapade jättelånga köer, vilket gjorde att det tog typ tre timmar längre att komma hem. På vägen stannade vi och åt middag på en restaurang i Maryland som påminde så mycket om den i filmen Tillbaka till framtiden på 50-talet, det var i alla fall kul att se :). Tog ingen bild på den restaurangen men jag beställde lax med grönsaker och fick typ en 250-300g stor bit, kokta grönsaker, en stor sallad och en soppa, orkade knappt ens hälften, haha. Trots att vi har kört väldigt mycket bil har jag i alla fall haft det jätteroligt och fått se så mycket. Kram! <3

Hej!! Nu är jag äntligen framme hemma hos min värdfamilj och jag har sovit runt sju timmar de två senaste dygnen (kan inte sova på flygplan eller bussar) plus att jag har behövt vara vaken sex timmar längre på grund av tidsskillnaden, så jag är helt slut. Bortsett från hur trött jag har varit så har resan gått bra. Planet gick vid åtta på morgonen i torsdags och jag hittade några andra svenska utbytesstudenter som också skulle till New York, så det var roligt. Flygturen tog drygt 9 och en halv timme och väl på flygplatsen i New York var vi tvungna att köa i två timmar för att få komma in.

Därefter åkte vi buss till ett hotell där vi väntade i ca åtta timmar på att få åka vidare med nästa buss till ett annat hotell där vi skulle sova. Det var ganska tråkigt att vänta för vi fick inte gå utanför hotellområdet och det fanns inte mycket att göra på hotellet. Men det var utbytesstudenter från andra länder också så vi pratade en del, vilket var kul! Det var nämligen så att bussen som vi skulle ha åkt med kunde inte åka för att chauffören hade kört för många timmar, och det finns någon lag som säger att man inte får köra mer än ett visst antal timmar per dygn, så de var tvungna att skicka en ny från Connecticut. Så vi kom fram till hotellet tre och en halv timme senare än planerat och klockan var då kring ett på natten.

Nästa morgon, dvs idag, gick vi upp vid sju och vi har i princip bara väntat hela dagen idag också. Ledarna har stått och pratat en hel del och gått igenom viktiga saker, men annars har vi inte riktigt gjort någonting. Till slut, vid fyra kom äntligen Becky, min värdmamma och hämtade mig och Lars, utbytesstudenten från Tyskland som jag också bor med. Shawn, min värdpappa, hade precis kommit hem från jobbet när vi kom hem också. Huset vi bor i är enormt och jag tror jag aldrig har bott i ett så stort hus. Trädgården är också stor och så himla vacker! Det är massor av olika blommor och växter och de har även en liten damm med fiskar i. De har också tre hundar och en katt, vilka också var så söta och glada. Vi fick vila någon timme här och sen åkte vi till en restaurang och åt pizza till middag, vilket var jättegott. Efter det har jag duschat och packat upp och jag ser så mycket fram emot att sova nu. Dock ska vi upp halv sju imorgon för vi ska ner till Virginia för Becky ska lämna en hund hos en kompis där. Vi sover i Virginia en natt och på söndag åker vi till Washington DC och sover där en natt, och på måndag åker vi hem igen.

Det är så skönt att jag äntligen är framme för jag har varit igång i nästan två dygn. Jag har även pratat en massa med Becky, Shawn och Lars och alla är så trevliga och gulliga! Tyvärr tog jag inga bilder idag, men jag ska försöka fota delar av huset och trädgården senare så att ni får se hur det ser ut!

Nu ska jag sova, hoppas att ni alla har det bra, kram <3

Hej på er och välkomna till min USA-blogg!!

I onsdags fick jag äntligen min värdfamilj! Det är ett par som även kommer ta emot en utbytesstudent från Tyskland. Så det är en så kallad dubbelplacering, vilket känns roligt eftersom jag då på sätt och vis får ta del av ännu en kultur. Familjen har även tre hundar, en katt och en häst och de bor i en liten stad som heter Tolland i Connecticut. Jag har inte pratat med dem än men har skrivit ett kort mail. De verkar i alla fall jättetrevliga och väldigt aktiva och glada. Ser jättemycket fram emot att träffa dem och är jätteglad och ännu mer taggad nu!

Tolland ligger ungefär en och en halv timme från NYC och förhoppningsvis kommer jag att kunna vara där lite också. Det känns kul att det är så nära New York, eftersom jag var där för 10 år sedan och det var den första staten jag besökte i USA. Jag minns inte så mycket från när jag var där då, men jag tror att jag tyckte att det var kul i alla fall, haha. Dessutom hälsade vi även på min morbror och hans familj ett par gånger. Hittade en gammal bild på mig därifrån :).

Annars är allt klart inför min resa. Visumet var jag på ambassaden och fixade i onsdags, och det har jag även fått hem också. Flygbiljetten är bokad och jag åker den 10e augusti, om två och en halv vecka. Det är direktflyg till New York och därefter ska jag troligtvis på ett kort ankomstläger och sedan åker jag till familjen.

Det är skönt att allt äntligen är klart och att jag har fått min värdfamilj. Jag är väldigt taggad och förväntansfull och så tacksam att jag får åka på ett sånt här år! Jag tycker så mycket om att resa och det ska bli häftigt att få bo hos en helt annan familj och ta del av en annan kultur och gå i high school och så! Samtidigt känns det såklart tråkigt att åka ifrån familj och vänner under en så lång tid. Men ett år går ju väldigt fort och jag ska verkligen försöka att få ut så mycket av det här året som möjligt.

Jag ska försöka uppdatera den här bloggen så ofta jag kan och om ni har Instagram får ni gärna följa mig, där jag också kommer att vara aktiv och ladda upp bilder. Hoppas ni har det bra, kram! <3