Health & Fitness, Outdoor Life

"... paa fjordens østlige side ligger den 5090 f. (1597 m.) høie, mere underlige end smukke kolos Jagta, hvis udoverhængende klippemasse ser ud, som om den en vakker dag kunde styrte ned i fjorden." - Kristoffer Randers

Midt mellom Øye og Viddal i Hjørundfjorden finner du en av klassikerene på Sunnmøre. Ruvende 1588 meter over havet, altså litt lavere enn i Randers tid, finner du Jakta, et koloss av et fjell. Som rake motsetningen til noen av de spisse tindene her i Sunnmørsalpene, står Jakta som en bauta – stabilt og trygt.

Turen opp beskrives som tung, og man bør beregne rundt tre til fire timer opp. Stien er bratt store deler av turen, og tidvis svært gjørmete og glatt, men med gode sko og god fotplassering så er ikke det noe problem.

Fra Øye følger du veien inn mot dalen, frem til du noen hundre meter fra Hotel Union Øye ser skiltingen mot Nordang. Her tar du inn til høyre over bygdas eneste bro, før du følger veien et lite stykke, for så å følge skiltingen mot Jakta oppover en traktorvei. Traktorveien skal du følge et godt stykke, forbi jorder og små skogkratt, og så videre langs elva som renner ned Konedalen. Stien oppover mot dalen er godt merket og det skal godt gjøres å miste den.

Rundt 260 meter oppe må elva krysses, og på sensommeren er som oftest ikke dette noe problem, men både snøsmelting og kraftig nedbør kan gjøre kryssingen litt mer komplisert. Det er en gammel vaier som er festet i noen steiner, men rusten som den er, så vil jeg ikke anbefale å ta den i bruk. Når du først har krysset elva, så går turen videre opp mellom elvegjelene, før du igjen må krysse mot høyre. Her er det godt markert med både sti og varde.

Oppe i Konedalen ebber stien ut, og vardene er få. Men holder man god utkikk så klarer man å skimte de få vardene fremover i dalen. Turen videre skal gå på høyre side av elva og innover i dalen. Jeg holdt meg litt på høyre side, oppe i ura og unngikk heller partiene med snø. I stedet for å krysse snøbreen og finne veien videre opp mot skaret, holdt jeg meg på høyre side og fulgte stien som går bratt opp mot toppen. Denne var godt tråkket, men også her var det glatt med gjørme, mose og svaberg. Med tunga rett i munnen så var det likevel ikke noe problem.

Etappen gjennom dalen og oppover mot ryggen på Jakta fant jeg delvis ensformig og egentlig litt kjedelig, om man sammenligner med utsikten oppover noen av de andre fjellene her.

Ryggen på Jakta er steinete og består av langt flere varder enn det som finnes i Konedalen, slik at det nesten er for mange og blir litt rotete. På tross av noe løs- og småstein, så er ryggen enkel å gå, og når man kommer litt høyere opp så kan utsikten slå pusten ut av en. På venstre side ser du inn mot Viddal og Bjørke, altså helt innerst i Hjørundfjorden, og mot høyre har du Norangsdalen og Slogen som triumferer. Og fremme ved varden ser du rett ut mot Ålesund, ut gjennom fjorden. Jakta har på toppen en fremragende utsikt, og med en langt fra luftig topp så er det et sted hvor en lang lunsjpause er nødvendig.

Dette er spennende! Jeg har nå bestemt meg for å lage enda en (ja, jeg har hatt flere av dem i løpet av årene) blogg. De neste månedene skal jeg tilbringe på Fjordslottet, også kjent som Hotel Union Øye, og det har gitt meg muligheten til å utforske mer av det vakre fjord Norge og dets omgivelser.

Mye av mitt internettbruk går ut på å søke etter informasjon og tips til nye turer som jeg ønsker å gå, om det så er en topp som skal bestiges eller et rolig sted for å se solnedgangen. Forhåpentligvis så kan denne bloggen bidra til dere som søker etter den samme informasjonen, og gjøre det lettere (og holde det trygt) for oss alle å oppleve og utforske det vakre Norge.

Jeg gleder meg til å dele mine turer med dere, mine tanker om hvordan naturen kan brukes på en god måte, om det er for en kort tid eller for en lengre tur, og andre tanker som kan dukke opp.

WELCOME!

This is exiting! I have decided to make yet another (yes, I have had a couple of them throughout the years) blog. Spending the next couple of months at Fjordslottet, also known as Hotel Union Øye, have given me the opportunity to explore more of the beautiful fjord Norway, and its surroundings.

Always searching for new hikes, I use the internet frequently to gather information and tips about the next mountain to climb or the most beautiful sunset view. Hopefully this blog can contribute to those of you searching for the same, making it easier (and keeping it safe) for all of us to explore and experience the beauty of Norway.

I look forward to share my trips with you, my thoughts about nature and how to use it, both on longer and shorter hikes, and other thoughts that might occur.