Heihei! Forrige uke hadde vi "study break"på universitetet, som vil si null forelesninger! 100% skolefri ble det allikevel ikke, da jeg var satt opp på feltkurs første helgen. Feltkurset ble allikevel en veldig bra og lærerik opplevelse og det hele foregikk på en liten forskningsstasjon på Orpheus Island med Great Barrier Reef som nærmeste nabo. Feltkurset var i forbindelse med faget "Coral reef ecology" der hensikten var å gjøre registreringer av forskjellige koraller og korallfisk. Målingene skal brukes til å skrive en rapport om hvordan årets bleking har påvirket korallrevet. Utrolig kult å få ta del i forsking som er så på dagsorden! Så selv om jeg måtte opp 04.00 på en fredag og søndag for å rekke båten og ble mer eller mindre spist opp av mygg under oppholdet, var det virkelig verdt det.

Er de ikke nydelige?!!

Så var det dags for den ordentlige ferien og tirsdag tok Kristin og jeg turen til Brisbane! Her tilbrakte vi et døgn på Base backpacker hostel og sjekket ut byen før vi dro videre til Byron Bay for å møte resten av jentene. Storbyer er ikke en favoritt, men Brisbane hadde alt fra strandliv til botaniske hager og gode restauranter, så ble positivt overrasket!

Dagen etter tok vi buss til Byron Bay der vi skulle tilbringe resten av ferien. Byron Bay bydde på hvite strender, avslappet atmosfære, fantastisk mat og alt for mange fristende shoppingmuligheter. Dette var virkelig tidenes ferieparadis! Her prøvde jeg surfing for første gang, noe som var utrolig gøy, men også ganske slitsomt med mye knall og fall! Men det er absolutt noe jeg skal prøve igjen.

Klarte ikke begrense meg til et lite utvalg av bilder fra turen, så under kommer et realt bildedryss!

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Hei dere! Før jeg starter dagen her tenkte jeg det var på tide å gi dere en oppdatering på hva jeg brukt tiden på de siste ukene. For et par helger siden var jeg så heldig å bli invitert med til Airlie beach av noen venner jeg nylig har blitt kjent med her nede. På lørdags morgen satte vi kursen sørover mot destinasjonen og midveis i roadtrippen tok vi et stopp ved Bowen beach, som var en nydelig liten sandstrand med flotte klipper og rullesteiner på hver sin enda av stranda. Her spiste vi lunsj og tilbrakte noen soltimer, før vi dro videre til Airlie. Da vi kom frem sjekket vi inn på et hostel i byen og resten av kvelden gikk med til utforske nattelivet. Dagen derpå var vi alle enige om at vi trengte mer sol, sand og saltvann, og på veien hjem oppdaget vi enda en lekker perle, Hideaway bay. Denne stranda var et par kilometer lang og er etter min mening den vakreste jeg har sett hittil. Får jeg muligheten blir det nok enda en tur hit! Kort oppsummert, en meget avslappende helg helt etter min smak.

Fikk også smakt på lynferske muslinger rett fra havet! Var ikke så verst, men trolig blir det nok ikke en favoritt.

Ellers har jeg brukt ukedagene på skolearbeid. I går hadde jeg min første eksamen som forhåpentligvis gikk ganske bra. Er vrient å skulle formulere god engelsk under press! Har valgt å kvitte meg med et av fagene mine, da det rett og slett ble for mye å skulle klare å henge med i(med innleveringer hver uke..), så nå håper jeg det roer seg litt ned fremover. Midt oppi dette har jeg også fått oppleve den nydelige solnedgangen fra "Mount Stuart"(fjell i Townsville) med en herlig gjeng med mennesker og masse god mat! Kan ikke si annet enn at jeg stortrives om dagen😃

Her er klokka nå bikket 07.00 og jeg er klar for ukas siste innspurt før jeg lørdag morgen stikker på feltkurs til til Orpheus Island, for så å ta turen videre til Brisbane og Byron bay hvor jeg skal tilbringe resten av "study week"( som visst egentlig skal brukes til skole, hehe) med gode venner. Skal bli godt å kjenne litt på sjøluften igjen!

Magisk solnedgang på Mount Stuart!

Hei på dere! Nå er det på tide med en aldri så liten oppdatering fra livet i Australia igjen. De to siste ukene har vært ganske hektiske, med mye skolearbeid og lange kvelder. Det var derfor ekstra deilig å kunne legge fra seg skolebøkene på fredag og ta seg en velfortjent helgetur til Cairns!

Fredag ettermiddag leide vi bil og kjørte strake veien til byen Cairns, som ligger fire timer nord for Townsville. Jeg var den første som skulle prøve meg ut på de australske veier, og var en smule nervøs for å skulle kjøre på venstre side av veien med rattet på høyre side.. Men med automatgir og en suveren bil, gikk det hele som en drøm og vi kom oss trygt frem til "Gilligans backpacker hostel", der vi skulle tilbringe de to neste nettene.

I forkant av turen hadde vi snakket om å dra på snorkletur til Great Barrier Reef, som ikke ligger langt ifra Cairns med båt. Og da vi lørdag morgen fant et turistkontor som reklamerte for snorkleturer med avreise samme dag, nølte vi ikke. Tre timer senere var vi ute på bøljan blå i en superspeed båt som skulle vise seg å være North Queenslands raskeste.. Kombinasjonen store bølger og høy hastighet førte til mye latter, skriking og noe kvalme for min del, men det tok oss kun 45 minutter å komme frem til revet. En del av korallrevet var dessverre preget av fjorårets og årets bleking, som gjorde massiv skade på den nordlige delen av revet, men vi fikk allikevel sett fargerike korallfisker, kjempemuslinger og til min store glede - en havskilpadde! Nå kan jeg krysse ut enda et punkt fra bucketlista - check!

Søndag var det tid for hjemreise og på veien hjem stoppet vi innom det kjente fossefallet Josephine Falls i Wooroonooran nasjonal park. Der fikk vi både spasert gjennom den fuktige regnskogen og tatt et forfriskende bad i fossefallet.

Nå er vi tilbake til hverdagen i Townsville og er klare for en ny uke!

Takk for en uforglemmelig tur jenter! Det blir definitivt flere turer til Cairns.

Hei på dere! Det nærmer seg midnatt og leggetid her i Australia og jeg ligger at the moment langstrakt på senga etter en lang og innholdsrik dag! I dag tok vi turen opp til Castle hill, som er et kjent "fjell" på ca. 200 m.o.h som ligger midt i Townsville sentrum. Vi fulgte en "goat track" opp som viste seg å være ganske så bratt og tung for både beina og pusten. Det tok oss cirka bare 20 minutter å nå toppen, og der fikk vi fantastisk utsikt over hele Townsville området i solnedgang. Etter den svette kraftanstrengelsen var vi klare for å få i oss noe mat, og endte opp med indisk takeaway på stranda, der vi ble underholdt med danseshow - for en dag!

På mandag startet første ordentlige skoledag, med flere forelesninger på timeplanen. Campus her er megastort, så jeg er helt avhengig av å bruke kart (og gps) for å finne frem til riktig rom. Har sikkert rotet meg bort 3-4 ganger allerede (Orienteringsløper sa du?). Dette semesteret tar jeg fire fag som alle har et høyt fokus på bevaring og forvaltning av australask flora og fauna - og spesielt de utsatte korallrevene her. To av fagene er faktisk statestikkfag, så det kommer nok til å bli ganske krevende, men vil påstå at alle de kule feltkursene jeg får tatt del i veier opp! Forelesningene er ikke så ulike fra universitetet hjemme i Norge og professorene her er veldig laid back og jordnære, og ikke minst veldig engasjerte i deres fagområde. Fordelen med å studere marinbiologi her er at man får delta på så mange spennende feltkurs rundt omkring. Om et par måneder skal jeg faktisk til en øy utenfor Townsville, Orpehus Island (Må googles!) og studere korallrevet i praksis!! Så dette er virkelig det rette stedet for å studere biologi.

I tillegg til hiking og lesing har jeg i løpet av uka deltatt på fadderukas årlige togaparty, og semesterets første "Unibar", som er studentenes utested på campus. Ellers har jeg lagt ned noen soltimer på The Strand og tatt noen leseøkter ved den nydelige elva i nærområdet. Det er meldt regnbyger de neste dagene, slik at det forhåpentligvis blir enklere å studere her nede også, hehe.

Over og ut - god natt!!

Heisann! Da var allerede første uka her i Australia forbi - og som tiden har flydd! Jeg hadde store planer om å slenge ut et blogginnlegg så fort jeg kom ned hit for å fortelle om den 33 timer lange reisen fra Norge, men det var nok litt ambisiøst av meg, da det er sykt mye som skjer i oppstartsfasen. Derfor blir dette første innlegget en oppsummering av hva jeg har gjort den første uka:)

Jeg reiste ned hit med Ida og Kristin fra NMBU som også skal studere ved JCU. Vi ankom Townsville søndag 16. juli, og Kristin og jeg tilbrakte de tre første nettene på et backpacker hostel i sentrum, da vi ikke hadde skaffe oss bolig på forhånd.. Med litt jetlag og lite søvn var vi klare for første dag av Oweek (Fadderuke her nede) allerede dagen etter. Oweek inneholdt mye sosialt, som turer til Billabong Sanctuary, Magnetic Island og Pubcrawl, men det var også en haug med informasjon om skolesystemet her. Det har vært mye å sette seg inn i, men med god hjelp av snille mennesker har jeg både fått timeplanen til å gå opp og skaffet et sted å bo (jippi). Nå som ting begynner å falle på plass gleder jeg med til å sette igang med semesteret! I dag er første skoledag og den kickstartes med tre forelesninger. Ææ, wish me luck!!

Dette ble et realt bildedryss, men såå mye har faktisk skjedd de siste dagene! Skal prøve å være flink til å oppdatere, men kan nok ikke garantere at jeg blir noen superblogger, hehe. Snakkes (blogges?)!