Fredag 9.juni - Playa del Carmen/Isla Cozumel

Vår første dag i Mexico tilbrakte vi på Cozumel, ei øy rett utenfor Playa del Carmen. Egentlig skulle vi dra dit sammen med ei venninne av meg, Linda, og hennes venninne, Caroline, men siden vi ikke er verdens raskeste OG fordi vi hadde stor søvnmangel, ble vi litt sene og de dro før oss.

Vi kom oss til øya fordet og der måtte jeg kjøpe meg ett par flipfloper, for skoene jeg hadde på ga meg gnagsår etter 5 min hurra. Spennende. Lunsj måtte vi ha, så vi fant en koselig restaurant hvor vi hadde god oversikt over parken og havnen og hovedgaten. Her spiste vi vårt første meksikanske måltid, og det skuffet ikke for å si det sånn! Etter lunsj gikk vi litt rundt omkring i "byen".

Vi hadde en fin plan om at vi skulle få tatt bilder av oss sammen foran alle turistattraksjonene på hele turen, men i stede for å ta vanlige bilder hvor vi står og smiler, tenkte vi at Linn skulle stå på hendene og jeg skulle holde føttene hennes. Hadde vi tenkt litt mer igjennom dette ville vi kanskje ha tenkt at det var en god idé å teste ut dette FØR vi ba noen om å ta bilde av oss, men så langt tenkte vi altså ikke.. Så da står vi der da, foran det skiltet under her, vi har gitt kameraet til ett par som sa ja til å knipse noen bilder, og vi er helt klar til å teste ut denne planen vår. Det hele ender med at Linn får skrubbsår på neseryggen og i panna(som ikke kommer bort før vi er godt ute i uke nummer 2), og vi innser at dette var en dårlig idé. Vi stiller oss opp og smiler.

Jeg prøver å få kontakt med venninna mi, men det viser seg å være lettere sakt en gjort, så vi bestemmer oss for å ta taxi til en strand i stedet for å sitte å vente. Noe vi fort fant ut var at her på østkysten av Mexico er det veldig mange private strender, såkalte beach resorts, så vi måtte dra et godt stykke for å komme til ei offentlig strand. Klokken var nå rundt 3 og stranda stengte klokka 4, så det ble bare en liten time på oss som vi brukte på å nyte det gode, "kalde" havet! Det var digg hilsen to jenter som ikke helt er vandt med slik varme og luftfuktighet.

Etter vår lille time på stranda tok vi taxien tilbake til sentrum av øya, hvor vi fikk til en koselig middagsdate med Linda og Caroline. Så tok vi ferja tilbake til Playa del Carmen, og tilbake på hotellet sloknet vi begge ganske fort.

(Jeg har ikke planer om å skrive ett innlegg for hver dag, men det ble slik denne første dagen i alle fall.)

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Jeg har vært på tur. Igjen. Det er jo det eneste jeg blogger om så det er jo ikke akkurat noe sjokk. Denne gangen var jeg 4 uker i amerika, både i nord og sør. I løpet av disse 4 ukene tilbrakte vi ca. 6 dager i Mexico og 6 dager på Cuba, og 12 dager i Bolivia. Vi (jeg og kusina mi, Linn Marita) reiste fra Værnes den 8.juni tiiidlig på morgenen, vi mellomlandet i København og Miami før vi landet i Cancun etter midnatt 9.juni. Den 4.juli vendte vi snuten hjemover fra Bolivia, og 6.juli var vi nok en gang på Værnes, denne gangen for å komme hjem.

Nå kommer det en haug med innlegg de neste dagene fra vår tur over dammen. Be prepared.

På tirsdag reiste vi fra Førde til Ålesund, og brukte nesten hele dagen på kjøring også denne dagen, men det gjorde ingenting, for vestlandet er nyyydelig! Denne dagen kjørte vi på en liten strekning som er kåret til Norges verste veg, og det var ikke overraskende, for den veien der var ikke bra!

Norge altså, du leverer!

Natten tilbrakte vi i bilen på Aksla utsiktspunkt i Ålesund og onsdag våknet vi til en utrolig fin utsikt over byen. Ålesund er en by jeg virkelig kunne tenkt meg å bodd en periode!

Fra Ålesund dro vi videre oppover, og vår siste natt på tur ble tilbakt midt på Atlanterhavsveien.

Det var en helt fantastisk tur, det var så fint å få sett mer av Norge og å være på tur sammen med favorittpersonen min<3

I høst, nærmere bestemt oktober, dro jeg og kjæresten på en ukes roadtrip ned til Oslo og oppover vestlandet. Jeg fikk billett til Passenger-konsert på sentrum scene i bursdagsgave, og i den anledning bestemte vi oss for å gjøre en roadtrip ut av turen! Vi kjørte nedover natt til fredag, tok en liten stopp i Østerdalen hvor vi sov vår første natt i bilen, og kom fram til Oslo på formiddagen. Samme kveld var vi på konsert, noe som var helt utrolig fint og en veldig bra start på turen. Lørdag dro vi en tur til Holtekilen og hilste på ett par av de jeg gikk der med i fjor, og ellers gikk vi litt rundt i Oslos gater og bare koste oss sammen.

På søndag kjørte vi Oslo-Bergen. Vi brukte god tid på veien, stoppet noen ganger og hele dagen gikk med til kjøring. Soveplassen for natta bak i bilen på en rasteplass litt før Bergen. Vi la ned setene i baksetet og sov på en madrass vi hadde med hjemmefra. Det funka veldig bra, og vi sov i grunn ganske godt!

Over Hardangervidda var vi glade for at vi hadde vinterdekk! Det var også her vi måtte skikkelig på do og ble lurt av skilt hvor det sto WC 500m(eller noe slikt) - det var altså ingen WC om 500 meter, så vi endte opp bak et skur.. Da ble vi også glad for at vi hadde med dopapir.

Mandag kjørte vi inn til Bergen og var der hele dagen. Vi parkerte bilen i en parkeringskjeller og gikk rundt i den fine byen. Sist jeg var i Bergen var jeg såpass ung at jeg ikke husker noe, så det var veldig fint å få se litt av den!

Jeg hadde eksamen noen uker etter vi kom hjem fra tur, så jeg brukte litt ledig tid innimellom på å lese til den, så desverre fikk jeg ikke brukt så mye tid på å se byen.

Fra Bergen dro vi videre til Førde, hvor kusina mi går på folkehøgskole. Kjempe koselig å få se henne igjen!

En liten tur til Colosseum måtte jo til! Vi gikk rundt her i noen timer og lyttet til en guide, det er jo egentlig helt sykt å tenke på hvor gammelt det er og hvordan det er bygd og ikke minst hvorfor det ble bygd og hva det ble brukt til.

Jeg hadde kun med meg 50mm objektet mitt, så det var vanskelig å få tatt noe bra bilder herfra desverre..

​Takk for meg Roma, du var fin<3

Hahaha, dette går saaakte men sikkert. Nå kommer nest siste innlegg med bilder fra Roma! Noen ganger(/hver gang jeg faktisk blogger) lurer jeg litt på hvorfor jeg gjør dette - så kommer jeg på hvor morsomt det er å lese igjennom og se bilder fra reiser jeg har vært på. Selvfølgelig så lagrer jeg dem jo på macen og på harddisk, men det er fint å få sett det i sammenheng med tekst også!

Denne dagen her gikk jeg til et marked rett i nærheten av hotellet jeg bodde på for å se meg litt rundt. Hele denne turen her var jeg skikkelig jeg-reiser-alene-klisje, jeg satt alene på på cafeer og leste bok - og ikke hvilken som helst bok, jeg leste spis, elsk, lev. Men det var kjempe greit, jeg koste meg skikkelig! Så ja, jeg satte meg ned på en cafe rett i nærheten av markedet, hvor jeg leste boka mi, drakk ferskpresset appelsinjuice og så på folket som gikk forbi.

Overalt i Roma kan man finne slike drikkefontener med godt og kaldt vann - her trenger man ikke bruke penger på å kjøpe vann i butikker.

Her var vi ved Santa Maria del Popolo hvor vi fikk en fin utsikt over byen og rett bak var det en stor og fin park som vi gikk litt rundt i.

Vi hadde bestilt en sånn gratis guidet tur i byen, hvor vi var innom de typiske attraksjonene og noen kirker. Bildet over og under her tok jeg i bakgården til en kirke vi var innom, utrolig fin og fredlig plass, hvor du kan komme deg bort fra bråket i byen. Det er mange kirker der som har bakgårder og de fleste er åpne for de som vil - et lite tips!

​Er man i Roma så må man jo bare dra innom noen av de 1200 kirkene i byen - det er virkelig vært å få med seg de utrolige utskjæringene og maleriene.

Som skrevet i forrige innlegg, så fikk jeg også være med til St. Peterskirken som ligger i Vatikanet. Dette er en av verdens største kirker, den er enorm! Det er helt utrolig å tenke på at det faktisk er noen som har bygget den, og hvor mange år det tok. Man kan si mye om de forskjellige religionene - men de har i alle fall gitt oss noen helt fantastisk fine byggverk!

Jeg tok desverre ikke så mange bilder fra innsiden, da det var litt vanskelig pga. størrelsen og alle folkene der inne..

På mandagen fikk jeg bli med Cathrine(venninna mi som jeg besøkte) og klassen hennes til Engleborgen og St. Peterskirken(kommer eget innlegg).

Fra toppen av borgen fikk vi en utrolig fin utsikt over byen - elsker å komme opp i høyden og se hvordan byer ser ut litt ovenfra!

Forrige søndag(25.september) dro jeg helt alene til vakre Roma for å besøke ei venninne som for øyeblikket studerer der. Dagen startet klokken 4, og flyet tok av til København - hvor jeg hadde en rask mellomlanding - klokken 6 (hva gjør man ikke for de billigste billettene??). I og med at jeg kom frem til Roma såpass tidlig og vi begge to var ganske så trøtte (jeg fordi jeg våknet tidlig, hun fordi hun la seg sent) bestemte vi oss for å ta tog i en time for å ligge på stranden i noen timer. Det var faktisk kjempe deilig å få føle litt på sommervarmen og tatt en liten dukkert, for så å sovne på håndduken i stekende sol!

Det var ganske så herlig å være på stranden på denne tiden av året (og med denne tiden på året mener jeg sensommeren med bare 25 grader) fordi det ikke var alt for mye folk der, det var sånn akkurat passe.

Det var veldig fint her, med klipper og huler rundt oss, i en koselig liten by.

Siste kvelden i Dzintari var vi utrolig heldige, da viste himmelen seg fra sin fineste side og ga oss en fantastisk fin solnedgang, som selvfølgelig var mye finere i virkeligheten enn hvordan den kommer fram på bilder. Men jeg må si kameraet gjorde en veldig OK jobb da!

Meg og brødrene mine

Fine familien min

​Det var det, nå er jeg ferdig med denne turen, så er det bare å vente på at jeg får bloggeånden over meg og kommer med noe nytt ;-)