En liten tur til Colosseum måtte jo til! Vi gikk rundt her i noen timer og lyttet til en guide, det er jo egentlig helt sykt å tenke på hvor gammelt det er og hvordan det er bygd og ikke minst hvorfor det ble bygd og hva det ble brukt til.

Jeg hadde kun med meg 50mm objektet mitt, så det var vanskelig å få tatt noe bra bilder herfra desverre..

​Takk for meg Roma, du var fin<3

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Hahaha, dette går saaakte men sikkert. Nå kommer nest siste innlegg med bilder fra Roma! Noen ganger(/hver gang jeg faktisk blogger) lurer jeg litt på hvorfor jeg gjør dette - så kommer jeg på hvor morsomt det er å lese igjennom og se bilder fra reiser jeg har vært på. Selvfølgelig så lagrer jeg dem jo på macen og på harddisk, men det er fint å få sett det i sammenheng med tekst også!

Denne dagen her gikk jeg til et marked rett i nærheten av hotellet jeg bodde på for å se meg litt rundt. Hele denne turen her var jeg skikkelig jeg-reiser-alene-klisje, jeg satt alene på på cafeer og leste bok - og ikke hvilken som helst bok, jeg leste spis, elsk, lev. Men det var kjempe greit, jeg koste meg skikkelig! Så ja, jeg satte meg ned på en cafe rett i nærheten av markedet, hvor jeg leste boka mi, drakk ferskpresset appelsinjuice og så på folket som gikk forbi.

Overalt i Roma kan man finne slike drikkefontener med godt og kaldt vann - her trenger man ikke bruke penger på å kjøpe vann i butikker.

Her var vi ved Santa Maria del Popolo hvor vi fikk en fin utsikt over byen og rett bak var det en stor og fin park som vi gikk litt rundt i.

Vi hadde bestilt en sånn gratis guidet tur i byen, hvor vi var innom de typiske attraksjonene og noen kirker. Bildet over og under her tok jeg i bakgården til en kirke vi var innom, utrolig fin og fredlig plass, hvor du kan komme deg bort fra bråket i byen. Det er mange kirker der som har bakgårder og de fleste er åpne for de som vil - et lite tips!

​Er man i Roma så må man jo bare dra innom noen av de 1200 kirkene i byen - det er virkelig vært å få med seg de utrolige utskjæringene og maleriene.

Som skrevet i forrige innlegg, så fikk jeg også være med til St. Peterskirken som ligger i Vatikanet. Dette er en av verdens største kirker, den er enorm! Det er helt utrolig å tenke på at det faktisk er noen som har bygget den, og hvor mange år det tok. Man kan si mye om de forskjellige religionene - men de har i alle fall gitt oss noen helt fantastisk fine byggverk!

Jeg tok desverre ikke så mange bilder fra innsiden, da det var litt vanskelig pga. størrelsen og alle folkene der inne..

På mandagen fikk jeg bli med Cathrine(venninna mi som jeg besøkte) og klassen hennes til Engleborgen og St. Peterskirken(kommer eget innlegg).

Fra toppen av borgen fikk vi en utrolig fin utsikt over byen - elsker å komme opp i høyden og se hvordan byer ser ut litt ovenfra!

Forrige søndag(25.september) dro jeg helt alene til vakre Roma for å besøke ei venninne som for øyeblikket studerer der. Dagen startet klokken 4, og flyet tok av til København - hvor jeg hadde en rask mellomlanding - klokken 6 (hva gjør man ikke for de billigste billettene??). I og med at jeg kom frem til Roma såpass tidlig og vi begge to var ganske så trøtte (jeg fordi jeg våknet tidlig, hun fordi hun la seg sent) bestemte vi oss for å ta tog i en time for å ligge på stranden i noen timer. Det var faktisk kjempe deilig å få føle litt på sommervarmen og tatt en liten dukkert, for så å sovne på håndduken i stekende sol!

Det var ganske så herlig å være på stranden på denne tiden av året (og med denne tiden på året mener jeg sensommeren med bare 25 grader) fordi det ikke var alt for mye folk der, det var sånn akkurat passe.

Det var veldig fint her, med klipper og huler rundt oss, i en koselig liten by.

Siste kvelden i Dzintari var vi utrolig heldige, da viste himmelen seg fra sin fineste side og ga oss en fantastisk fin solnedgang, som selvfølgelig var mye finere i virkeligheten enn hvordan den kommer fram på bilder. Men jeg må si kameraet gjorde en veldig OK jobb da!

Meg og brødrene mine

Fine familien min

​Det var det, nå er jeg ferdig med denne turen, så er det bare å vente på at jeg får bloggeånden over meg og kommer med noe nytt ;-)

Rett i nærheten av der vi bodde var det en stor og fin park, med blant annet mange koselige stier, lekeplass, café og ett utsiktstårn. Jarl ville absolutt ha meg med opp i tårnet, så da trosset jeg høydeskrekken og skalv meg oppover. Etter en del trappetrinn og armer som begynte å bli sliten av å klamre seg fast i rekkverket var vi vel oppe på toppen. For å være ærlig så var det ikke så veldig wow-faktor oppå der, vi så mest bare skog og såvidt havet, men uansett gøy å gå opp dit. Face your fear liksom.

Min fine

I Latvia har de maaasse skog og høye trær!

​Yesda, bedre sent enn aldri hva? Jeg skal slenge ut et siste innlegg fra Latvia etter dette her nå, så er jeg done.

Noe av det jeg likte aller best med å være i Latvia var alle de nydelige husene. Når jeg skal kjøpe meg et hjem er drømmen å finne et falleferdig kråkeslott til oppussingsprosjekt, og det å gå rundt å kikke på husene i Jurmala fikk hjerte mitt til å banke litt fortere. Det var så utrolig mange fine, store, gamle hus som jeg veeldig gjerne skulle ha utforsket, kjøpt og pusset opp. Jeg måtte nesten ta litt bilder med kameraet når vi så på alle disse husene - desverre tok jeg ikke så mange bilder av så veldig mange hus, men her er i alle fall noen!

Vi alle sammen fikk lyst til å kjøpe ett av disse husene og bruke en sommer der til oppussing, men om det blir noe av får tiden vise! Det er i alle fall lov å drømme.

I år dro jeg med hele fammen til Jurmala i Latvia for en avslappenden og spennende "nesten-syden-reise". Med fammen mener jeg meg selv, mamma, bror en og bror to - i tillegg til typen min og dama til bror to. Vi var der i en uke, noe som for min del er alt for lite, men det var det som fungerte best for de fleste. Ingen av oss har noen gang vært i Latvia og tja, vi var vel alle litt skeptiske siden vi opprinnelig var ute etter en sydentur - men jeg må bare si at Latvia er undervurdert altså! Vi hadde en veldig fin uke med ganske så fint vær (ikke under 20 og ikke over 35 - perfekt for oss nordmenn slik at vi ikke smelter bort), sett bort i fra den ene kvelden da det plaskregnet og tordnet når vi skulle gå fra togstasjonen til leiligheta. Gåturen der tok til vanlig cirka 10 minutter, men akkurat den kvelden hadde vi ganske så grei motivasjon til å komme oss inn fort som fy, så jeg vil tro vi brukte maks 5 minutter på å springe til der vi bodde. Se for dere en familie på 6 voksne med mange poser hver med mat og ryggsekker på ryggen som springer som noen galinger for å komme seg i ly fra regnet. Og ja, det var forresten stappmørkt bortsett fra noen lynglimt innimellom som lyste opp hele verden. I alle fall Jurmala.

Nå ble det masse tekst her, så la oss hoppe over til litt bilder

SE det er jo syden jo! Denne stranda her var rundt 3 mil

Siden Riga (for de av dere som ikke fulgte med i geografitimene: Riga er Latvias hovedstad) kun lå 20 minutter med tog/buss/bil/taxi unna dro vi inn dit noen ganger. Den ene dagen vi dro inn var det for å sjekke ut et diiigert marked. Her hadde de litt av hvert av alt mulig(haha fin setning). Alt fra blomster, til kjøtt, klær og krydder, husartikler, frukt og grønt. Jeg kjøpte meg en badebombe

​Resten av bildene får jeg vise en annen gang, nå må jeg nesten runde av her før jeg skal i fjøset og fóre kopplamma og så dra til pappa.

FOR ET VÆR DET ER I OSLO

Er det sommer nå? Jeg føler at det er slik hvert år, vi får noen veldig fine sommerdager tidlig - så blir det bare regn, overskyet og kaldt.. La oss virkelig håpe at det ikke er slik i år! Jeg drømmer om en nydelig sommer med masse grilling, sol, varme, bading, vannmelon og limonade♥

I går hadde vi klasseavslutning, så da tok gjengen på reiseliv en siste liten tur sammen til Hovedøya, hvor det ble grilling, soling og bading. Dagen var helt nyydelig, og jeg ble til og med solbrent. Lure meg tenker at "Jeg blir jo ikke solbrent i Norge, trenger ikke noe solkrem her", men jo - det trenger jeg! Når jeg er på reiser er jeg alltid veldig flink til å smøre meg inn med faktor - i Australia var det en del av morgenrutinen min, men nå har jeg lært at sola kan være ganske sterk til og med i kalde nord.

De siste dagene har jeg pakket, sortet og ryddet og i dag var den store flytte-ut-av-rommet-og-vaske-det-dagen. Så det er hva jeg har gjort i dag. Har jeg sagt at jeg bor i 4.etasje i et bygg uten heis? Jeg må si jeg ikke kommer til å savne å ta med masse ting og tang opp og ned den derre trappa ass! Nå er det to og en halv dag igjen før jeg er hjemme - jeg har allerede gitt klar beskjed til mamma at vi må ha fryste bær til lørdagen så jeg kan lage meg en etterlengtet frokostsmoothie. Haha!

Håper dere har nydelig vær hvor enn dere er også!