I torsdags hade vi vårt första redaktionsdygn. Jag var i nattgruppen och jobbade 16-00 med redigering. Himlen var helt rosa och sjukt fin. Upplägget ser ut som så att sex reportrar jobbar 8.40 till 17.20. Då har de hela dagen på sig att producera nyheter och renskriva dem tills vi redigerare tar över och korrektur läser dem. Sen redigerar vi ihop sidor och den här gången ville de två killarna i min grupp göra det till en tävling och vi tog det på högsta allvar. Alla tre gjorde exakt samma sidor fast på sina egna sätt och så satte vi upp dem på tavlan 23.30 så fick vår lärare kora vinnaren. Det blev jag som vann, såklart. Jag vet inte vad som var roligast att jag vann eller att de två vinnarskallarna förlorade!

Efter en helg fylld med sträcktittande på Gåsmamman så tog jag en promenad längst Molkomssjön. Åh vad jag älskar att bo bredvid vatten alltså. Det är så fint på kvällen!

Jag älskar verkligen julen och jullov men det här lovet har känts så konstigt. Det är som att jag går och väntar på något. Är konstant stressad och har inte riktigt kunnat slappna av. Vill bara åka till Molkom och fortsätta med det livet men vill samtidigt stanna kvar här med mina gamla rutiner. Förutom att vara sjuk så har jag hunnit med lite saker det här lovet faktiskt. En tripp till Stockholm, besök av Tovis som nu flyttar igen </3 och Slaktmiddagar är vad jag kommer ihåg från denna vecka. Ja jag vet jag har sämst minne men tur att jag tar mycket bilder då ju!

Det är så kul att läsa gamla blogginlägg från vår resa. Det är kul att ha allt sparat i både bild och text så därför tänkte jag fortsätta med det. 2017 får bli året jag börjar dokumentera min Molkomresa. Men Lets talk about nyår. Anna och jag firade in det nya året med att gå på gasque på V-dala. Det var superkul, vi åt trerätters, såg fyrverkerier vid slottet och dansade hela natten. 10 av 10 helt enkelt.

All great things must come till an end.
Som ni kanske förstår av titeln så är detta slutet för bloggandet på denna resa. Anledningen är att min mobil har pajjat helt och går inte att använda. När jag försöker öppna en app så stänger den av sig och kameran går inte att använda. Lagringsutrymmet är fullt och även om jag raderar massa saker så är det lika fullt. Vi får hoppas på ett mirakel.

HalliHallå
Idag började vi dagen med att byta boende. Vi åt frukost på Subway mmmhm! Sen la vi oss på stranden som inte riktigt var så poppis då det var typ vi där. När jag fick nog av värmen så gick jag till starbucks och videochatta med familjen vilket var mycket trevligt!

Efter allt det så hängde vi på rummet och kylde ner oss. Har kollat efter lite jobb och planerat framtiden haha. Så sjukt att jag är här, min kompis Tova är i Wien och Sofia är i Kina? Vem vet när vi ses nästa gång lixom? Vi åt indiskt till middag ( har verkligen blivit en favorit) och jag köpte presenter till killarna i min familj. Sen blev det lite spa på rummet och kvällsmys.
Hadee

Igår var vi på en snorklingstrip där vi såg Nemo, Doris och massa fina fiskar! Jag blev sparkade i ansiktet av vilda kineser och stucken av små minimaneter då ja en lyckad dag! Råkade dock bränna mina läppar och rygg/axlar.. På kvällen tog jag en fotmassage och masserade bort all stress jag får av att mejla med kilroy och boka om min flygbiljett. Jag kommer åka hem den Singapore tidigare än planerat för att Anna ska gå en tvåveckors surfingkurs för 10 000kr som inte jag tyckte var värt.
( snor bilder av Lovisa SHOUTOUT www.nouw.com/resa )

Lördag och resedag. Lovisa och jag åt en supergod frulle på ett café när Anna Chillade (hon hade redan ätiti). Vi checkade ut från hostelet och la oss och Läste på stranden lite innan vi hämtade väskorna och fixade stämplar i passen. Vi åt en överprisad lunch på ett café och tog en färja till Langkawi som tog ca 3h. På färjan visade de en film som hette Point Break, tyvärr fick vi inte se slutet av den.. Vi kom fram i Malaysia vid 6 och checkade in på ett motell och tog ut pengar. Middag åt vi på ett lokalt kök typ och oj vad stark maten var! Det brände i magen hela kvällen..

Efter lite sovmorgon började vi dagen med en pangfrulle. Dock så mådde man lite illa efter.. Vi gick till sunrise Beach och den var så fiin! Drömmigt. Lovisa har en undervattenskamera som vi lekte lite med idag. Tror också att all lyckades bränna sig lite trots överanvändningen av solkräm. Vi träffade len firre som vi döpte till Fredde. Efter en dusch så ska vi gå och ta varsin massage och äta middag. Jag är såå trött på thaimat nu asså, så ska försök övertala de andra att vi går till ett indiskt ställe som jag sett.
Hadee

Oj vad jag gillar Koh Lipe. Efter att ha åkt färja hela dagen igår så kom vi fram till en superfin liten mysig ö. Det finns flera stränder som man kan gå till och en walking street där de Flesta affärer ligger. Vi checkade in på ett Hostel som heter A+ och är superfräscht! Man sover o små fack typ. Efter en middag på stranden så gick vi och kollade på film som visades på en bar. White house down såg vi och den var bra, bara det att man höll på att dö av värme. Imorgon ska vi sola och bada.
Hadee

Ja vad ska man säga om Koh Lanta egentligen? En död ö som tagits över av lite äldre svenskar typ. Nej men den var fin, jag tror att vi har sett så mycket fina stränder och platser att man inte riktigt uppskattar "vanliga stränder" eller vad man nu ska säga. Vi Bode på ett hostel som hette non la mer och fet var superfint och fräscht! Det var så sjukt varmt hela tiden. Vi var där i två nätter dvs ca 2 dagar och det räckte.

Fick en fråga om vilken kamera jag använder och jag använder en Canon G7x och min iPhone 6. Men om du ska göra en liknande resa så rekommenderar jag verkligen att ha en gopro eller en liknande som tål vatten! Det finns så mycket fina bilder som vi önskar att vi kunde tagit när vi tex dykt,snorklat eller bara varit på stranden!

Hadee

Fredagen spenderades på en lite finare strand vid namn Long Bech. Det var lite av ett mission att ta sig dit då man fick klättra i skogen och gå i den stekheta solen. Men det var värt det för den var mycket fräschare än den vi bor vid. Efter det så gick vi och satte oss och lyssna på en kille som sjöng live och oj vad bra han var och vilka bra låtar han körde! Det blev en superkul kväll.

Igår gjorde vi inte så mycket. Det blev lite bad och lite shopping. Vi gick också upp till viewpointen och kollade på solnedgången som var mycket fin. Nu så har vi ätit frukost och packat klart och ska ta båten om en timme till Koh Lanta.
Hadee

Vi lämnade underbara Koh Tao i onsdags och åkte nattbåt hit. På båten låg man bredvid varandra på smala tunna madrasser och det var en väldigt konstig upplevelse. När vi kom fram var vi så trötta och varma så då blev vi väldigt glada när vi upptäckte att hostelet låg på stranden. Vi delade rum med fyra killar som vi mest skrattade åt, kul. När de gick ut och skulle göra stan ( eller ön?) så somnade vi direkt, vi var helt slut.

Idag har vi varit på en heldagstur och sett massa öar och stränder. Vi simmade igenom en grotta där filmen The Beach var inspelad. Vi träffa också apor och Argentinare. Både Anna och Lovisa har bränt sig men inte jag! Tihi. Lovisa är alltså en kompis hemifrån som flög från Australien och joinade oss. Imorgon ska vi gå till en finare strand då den vi var på var ofräsch. Vi har även bytt till ett guesthouse där vi har eget rum.

Shit vad najs nu ska vi lixom softa,chilla och ladda batterierna! Ska bli as najs! ;)

Hoppsan glömde visst bort att jag hade en blogg.. Vi har iallafall tagit Dykcertifikat och hunnit träffa en kompis hemifrån! Vi har sovit och chillat vid poolen. Badat vid stranden och åkt på utflykt runt ön. Ikväll så lämnar vi Koh Tao och åker till Koh phi phi.
Hadee

Som rubriken säger så befinner vi oss just nu på Koh tao. Vi kom hit igår och åkte direkt till Ban's diving och anmälde oss till att ta dykcertifikat! Vi började kursen redan på kvällen så igår satt vi och gjorde läxor ändå tills vi somnade. Idag har vi haft teoripass på morgonen och fått dyka i poolen på eftermiddagen. Vår instruktör heter Maria och är ifrån Norge. Hon är väldigt duktig och snäll så jag är extremt taggad på att göra detta. Vi läser kursen på svenska och det gör ju allt lite lättare. Tyvärr så hoppade familjen vi gick med av kursen för pappan hade för högt blodtryck så Anna och jag fick en privatkurs. Något som alltid händer när vi bokat något på denna resan? Men jag klagar inte då kommer vi säkert bli pros. Imorgon så börjar vi 07.00 med dykning ute i havet så efter vi gjort alla läxor så blir det sovdags. Vi kommer även ha vårt slutprov i teori imorgon.. Så håll tummarna!
Jag har inte tagit några bilder de senaste dagarna då minnet på mobilen är fullt och det är för dåligt wi-fi för att kunna överföra. Det här får helt enkelt bli ett inlägg utan bilder.
Hadee

Försöker att skriva detta inlägg för tredje gången nu. Både igår och idag så har vi hängt på stranden hela dagen. Det är så skönt att ligga på den varma sanden och läsa och när man känner sig lite varm kunna gå två meter till havet och flyta runt. Igår så var vi på full moon party på Koh phagan, en ö som ligger ca en halvtimmes båtfärd bort. Där kunde man både köpa målningar och måla själva, vi valde båda alternativen. Självklart gick vi all in med matchande outfits och tatueringar. Bilderna är mobilbilder och därav inte den bästa kvalitén.
Hadee!

Igår anlände vi till Koh Samui vid 13.00 typ. Vi checka in på hotellet som vi ska bo på i 4 nätter nu. Efter ett letande av en resturang som kändes som en evighet hittade vi tillslut en bra. Efter någon timmes chillande på stranden och ett misslyckat försök att hitta Lotus superstore så gick jag tillbaka till hotellet där Anna var. Efter lite fix och trix beslöt vi oss för att försöka hitta Lotus igen men det slutade som en liten kvällspromenad då vi inte hittade det.. Vi åt middag på Subway och Gud vad gott det var!

Idag har vi hängt vid stranden och druckit överprisade shakes. Det är lite dyrt här på Koh Samui då det kryllar av turister, mest svenskar. Jag köpte en ny solkräm igår som inte ha verkat fungera för jag är bränd lite överallt nu. Ush jag hatar den här varma känslan man får på huden där man bränt sig. Efter lunchen beslöt vi oss därför att gå tillbaka till hotellet då båda bränt sig. Jag somnade någon timme och Anna är helt fastklistrad vid sin nya bok. Snart så ska vi kanske försöka gå till Lotus igen eller så går vi runt här i stan och äter middag. Vi får se, hadee!

Sist vi sågs så befann jag mig i Chang Mai och nu är jag på Koh Samui men hold your horses så ska jag ta allt i ordning.

I onsdags så Chillade vi vid poolen i Chang mai och tog en thaimassage innan vi gick på nattåget till Bangkok. Ush och fy och blä vad jag inte vill göra om den resan. Det var varmt och fuktigt och äckligt.

I Bangkok sov vi och vilade upp oss inför kvällen då det var Annas födelsedag och vi skulle göra Koh san road. And we Did. I fredags så var vi på MBK och Siam Paragon. Där införskaffades nya bikinis från HM då vi insett att de de säljer på gatan bara är skit. Vi gick också på IMAX bio och såg den nya Allegiant som var bra. Den var inte alls som boken dock. Innan det åt vi middag med Peter som är Annas mammas sambo och hon fick lite pressenter.

I lördags låg vi vid poolen och tog varsin thaimassage på Koh san. En chill dag blev det. På kvällen tog vi nattbuss till Koh Samui. Precis när vi gått på så går min flippies aka flip-flops sönder.. Vad är det för liv? Plus att de två äckliga tyskarna som satt framför oss luktade så mycket sur svett att jag fick kväljningar. Köp en deo för 30 baht lixom. Vid 01 så stannade bussen för mat?? Så det vara bara att gå av med en sko och äta lite ris. Nu är klockan 8 och vi väntar på färjan som går 11.

Hadee

Imorse åkte vi, efter lite strul och irritation till ett elefant camp. När vi bokade sa de att man endast tog hand om elefanterna, tillverkade vitaminer, lärde sig kommunicera och förstå dem. Men när vi kom dit insåg vi ganska snabbt att hela denna dagen skulle bestå av att rida barbacka på dem. Vi fick alla byta om till jeansshortor och jeansshorts (hur tänker dem när det är 40 graders värme??). Vi fick mata dem och tvätta dem. När vi red på elefanten så började den göra motstånd och morra och trumpeta så då blev man ju lite orolig. Det var en rolig dag dock lite överprisad men men. Efter det hängde vi vid poolen och bokade biljetter till Bangkok.. Något vi skulle gjort tidigare då de enda platserna som fanns kvar var på tåget som går 15.30 med fläkt inte AC och då anländer man till Bangkok 04.00 på morgonen... :))) men vad ska man göra vi får bara make it work helt enkelt! Nu ska vi ut och äta middag, Hadee

Tidigt imorse kom vi fram till Chiang Mai. Vi tog oss till ett hotell i centrum som lät nice och checkade in och fräschade till oss. Anna hade läst om ett ställe som heter Dada Café som vi gick till och mums vad gott det var. Så fräscht och mysigt. Vi gick runt och utforskade lite samt bokade en dagstur som vi ska på imorgon. Man kännedom huvudet och kroppen att man har fått för lite sömn och bytet mellan kallt och varmt bidraga också till att man känner som som en sengångare med huvudverk! Jag tog en thaimassage som hjälpte lite faktiskt sen gick vi och åt lunch på Dada Café igen hehe. Dock så såg vi en mus springa på en hylla när vi gick därifrån.. Vi dog lite på hotellrummet och planerade vår nästa resa. Efter ett tag tog vi oss ut i värmen och kollade runt, pt middag och gick hem och fixa i för imorgon då vi ska träffa elefanter.
Hadee

Godmorgon, nej det var det verkligen inte!
Vi har bott på hostel i Hanoi med en killa som snarkat så högt att man får panik och vill slå ihjäl honom. Andra kvällen tig han även sömntabletter för han "sov inte så bra" det var det värsta jag hört på hela resan. Han höll alla vakna två nätter i ras plus att han fes som jag vet inte vad den andra natten.. Jag gick till frukosten 06.30 för att jag fick damp på honom.. MEN iallafall flygresan gick snabbt och smidigt till Bangkok. Vi hängde lite där på tågstationen och tog nattåget till Chiang Mai. Först var det bänkar man satt på sen kom en kille och bäddade åt en så man kunde gå och lägga sig. Oturs-ina var framme igen för när jag skulle gå på toa, som förövrigt var ett hål ner till spåret. Så stannar tåget och jag, som är på toa flyger framåt och är så nära SÅ NÄRA att faceplanta ner i toan. Istället slog jag sönder min handflata när jag desperat försökte ta emot mig själv. Det var lite kallt på tåget annars tror jag att jag sov bättre denna natt än de två tidigare..
Hadee

Idag ( Lördag) var vi på en dagsutflykt to Halong Bay. Det tog ca 4h att åka dit. När vi kom fram till båten så serverades det lunch direkt, en vanlig vietnamesisk buffé. Vi stannade och fick åka små båtar som en local körde igenom en grotta och kolla på omgivningen. Vårt andra stop var en grotta som man fick gå in i och våran guide förklarade hur den hittats och lite andra småsaker. Halong Bay ska ju vara väldigt fint men tyvärr så var det fult väder idag så vi fick inte riktigt se det där magiska men det var fint ändå! Vi kom hem runt 9 och åt en snabb middag. Facetimade med mor min live från mello då också, vilket var så kul❤️

Tjo
Igår besökte vi paradise cave och wow vad stor och fin den var! Värd att se om du har vägarna förbi. Dock så gjorde jag värsta vurpan när vi skulle gå in i den och skrapade upp armbågen.. Så typiskt mig och nu är den helt svullen och lite infekterad. Efter det blev vi avsläppta på vårt hotell där vi förvarade våra väskor och satt där i regnet och blåsten och väntade på att tiden skulle gå. Igår var det kallt och regningt så allt man ville var att krypa ner i en varm säng eller ta en varm dusch! Nattbussen gick bra även fast det luktade apa från toan så man höll på att spy. Vid 06 kom vi fram till Hanoi imorse och hela staden sov. Vi smög in på vårt hostel och la oss på varsin soffa i receptionen och väntade på att frukosten skulle öppna. Till vår förvåning så var vi inte först dit! Efter tre koppar med varmt te insåg jag att jag nig sk ta mitt te i en soppskål imorgon, då slipper jag gå och hämta mer hela tiden. Vi har hunnit utforskat Hanoi, som inte är så mycket att se faktiskt och bokat en dagstur till Halong Bay imorgon. Vi tog en drink vid en mysig pub och spanade in natt marknaden. Vi bor i ett 6 persons doorm och vid 22 så låg all i vårt rum och sov.. Det er for vildt! Vi har även planerat om hela vår rutt då vi inte kan åka till Laos för de skjuter civila så vi bokade ett flyg till Bangkok på söndag så åker vi direkt upp till Chang mai och sen ner till Bangkok igen så vi in fira Annas födelsedag ( den 17:e mars aka st patricksday) på Koh SAN road!!
Godnatt mina vänner, hadeee😉

Hallå i stugan
Igår vakande vi av att telefonen ringde 06.30 från receptionen och de sa att vår bussar här. Nej det är inte vår buss sa jag och la på och somnade om. Då ringde det igen och de förklarade att det är vår buss och att vu måste komma ner nu. Då förstod vi att det måste skett något missförstånd i kommunikationen för vi trodde att vår buss gick 09,45 men vi hade inte tid att fundera över det utan pressade ner allt i väskan och lunkade ner. Jag såg ut som clown hela dagen för jag hann inte ens tänka på vad jag slängde på mig men äsch det var ett fashion statement! Vi stannade och kollade på en gammal kyrka innan vi pt lunch som var en standard vietnamesiskt plockningen typ. Efter det var Anna och jag de ändå som skulle åka till Dark Cave och jag har ingen aning om vad de andra i gruppen gjorde då. Vi fick byta om till bikini, sele, flytväst och hjälm. Först åkte man zipline ner över vattnet till en plats bredvid grottan. Sedan simmade vi till grottan som var så cool. Efter det gick man i smala vägar och det blev lerigare och lerigare tills man kom till slutet där det var en stor lerpöl där man låg och flöt. Wow det var en sån konstig känsla att bada i lera, man hade lixom inte kontroll över kroppen. Det var mörkt i grottan så alla hade pannlampor på hjälmarna och det bidrog till den här spännande stämningen. Eftersom vi blev helt leriga så tog vi inga bilder men här är några från Google som ser exakt ut som igår. Efter leran paddlade man tillbaka till "basen" och åkte zipline ut i vattnet och hoppade av, gick en hinderbana högt över vattnet som slutade med att jag har blåmärken över hela kroppen och ganska ont haha! Sen åkte vi till hotellet där vi åt mat och slappade.

Hej alla fans.
Igår köpte jag ätpinnar och en kimono. Vi tog bussen hit till Huè som tog kanske 4 timmar. Vi hade bokat ett hotell som fått bra recensioner men när vi gick in genom vår dörr så möttes man av en stark mögeldoft, Ush. Men vi överlever. Idag så har vi kollat på the Citadel som ska vara fint och det var det! Dock var det extremt varmt så vi läkare önder, på riktigt så bara rann det svett och vi såg ut som att vi typ duschat. Efter det tog vi en lunch som båda verkligen behövde då vi höll på att svimma. Jag läste även ut min bok catching fire och överlever fast jag både läst den och sett den flera gånger så var den lika bra. Efter en god middag så ligger vi och kollar på pitch perfect 2 som är dubbad.. Jag fick även en sån extrem vatten craving att jag drack typ en liter.. Måste vara möglet. Aja imorgon ska vi checka ut och åka på en 2 days 1 night trip och utforska några grottor vilket ska bli kul. Sen tar vi nattbussen till Hanoi!

Tjo
Igår sov vi ut och tog det lugnt på morgonen. Här på hostelet så serverar de frukost på taket som var helt okej. Vi hyrde cyklar och cyklade runt lite och ner till stranden. Det var en fin strand och jag låg i solstol och läste typ hela tiden för att det var så skönt! Vattnet var lite kallt men två dopp blev det ändå. Efter det så bokade vi bussbiljetter till Hue som går klockan 13.30 idag. Vi körde ett yogapass på rummet innan vi gick ut i stan och kollade. Det är så fint när det blir mörk och alla lampor och lyktor tänds.

Nu är klockan 8 och jag vaknade av att Anna höll på att rodda och kunde inte somna om så jag har packat min väska och importerat bilder från kameran.

Hejsvej
Igår så hängde vi på stranden, jag brände mig lite här och där. När jag smörjer in mig med solkräm så missar jag alltid fläckar av någon anledning. Vi åt lite och bara väntade in bussen typ. Vi tog en nattbuss till Hoi an sol tog ca 12h och jag var fett taggad på att bara ligga där och kolla ut genom fönstret. MEN såklart fick jag plats i mitten och kunde inte titta ut genom något fönster utan fick kolla upp i det spyfärgade taket bara. Ush det var ingen rolig resa och ser inte fram emot nästa.. Vi kom fram vid 07 och fick checka in på vårt hotel vid 13 så mellan det irrade vi mest runt i gamla stan och shoppade. Med för lite sömn var jag som en zombie. Mitt i allt så gick min flipflop sönder så då fick jag bara köpa första jag hittade för jag kunde inte gå runt med en sko. En liten väska, en klänning och ett par sandaler hann jag även köpa innan jag hejdade mig själv. Nu har jag duschat och är så ren och fräscht, bästa känslan. Anna sover så jag har fördrivit tiden med att sminka mig lite, kolla lite sociala medier och annat. Ikväll ska vi gå runt ett till varv i gamla stan och antagligen lägga oss tidigt!

Shoo
Efter lite Rumbyte och frulle så var vi påväg till båten. Idag hade vi nämligen bokat en 4 Island tour här i Nah Trang. Vi var de enda vita tjejer ombord så vi fick lite speciel treatment alla försökte typ bära av oss och vara väldig hjälpsamma hela tiden. Men det var expertis först hoppade vi från taket på båten några gånger och badade i väldigt fint vatten. Lunch bjöd den på och oj vad mycket gott man fick mums! Efter det var det lite underhållning i form av att personalen uppträdde som ett boyband.. Det var ju inte som boymachine om man säger så😉 sen så skulle alla säga vilket land de kom ifrån och så ropade de upp ens land och man skulle då gå upp på scenen och framföra en sång från sitt land. Anna och jag försökte smälta in men det var rätt svårt och såklart skrek dem SWEDEN och var super taggade och vi försökte skaka lite på huvudet för att slippa men då började hela båten att ropa jo sweden så vi fick gå upp och köra små grodorna.. Efter det var det happy hour dvs alla skulle hoppa ner i vattnet och flyta runt i en ring. De hade en "flytande bar" som man hala fast i och drack fanta vid. Det var så extremt konstigt och roligt. Vi Chillade vid en strand och sen hem igen. Jag har fixat mina ögonbryn dvs format och färgat dem och är såå nöjd. Idag köpte vi även varsin klänning och jag är så nöjd med min. Godnatt och hadee!

Hallå där,
Igår åt vi middag på en mexikansk restaurang som låg bredvid vårt hostel. Det verkar vara ett poppis tema här i Mui Ne. Efter det hängde vi lite på hostelet och spelade fussball. Sen gick vi och kollade vad white Dragon (en klubb) hade att erbjuda. Det fanns lite allt möjligt där och efter lite tvekande så gick vi in. Först satt vi i sackosäckar på stranden med havet som utsikt och pratade med några kompisar. Sen avancerade vi till dansgolvet. 59% av tiden stod vi och skrattade åt hur folk dansade alltså det var några moves som jag fick svårt att andas när jag såg. Det var en rolig kväll och när vi gick hem höll vi på att kliva på två feta gråa råttor som sprang från några sopor på trottoaren rakt mot oss. Jag blev så chockad att jag skrek och gjorde höga knän bort därifrån.

Imorse bokade vi bussbiljett till Nah Trang och checkade ut. Det blev lite stressig men we made it. Efter lite frulle och kort poolhäng så gick vi till busstationen eller ja vi tog en taxi. Vi skulle vara där 12.30 men bussen åkte inte förens runt 14. Nerver trust a vietnamese när han säger att bussen kommer om 10 min säger jag bara. Deras klockor verkar gå annorlunda typ. Men men nu sitter eller ja ligger vi på bussen för det var en liggbuss och är snart framme i Nah Trang.
Ha en bra dag babes!

Hey babes
Idag är det ingen vanlig dag för idag är det Johannas födelsedag. Grattis världen bästa! 20 År och grjejer❤️🎉
Idag har vi kollat in havet som inte hade någon strand utan endast stenar. Lite av en besvikelse men vi hängde vid poolen istället. Vid halv två åkte vi på en tur med ett roligt gäng. Vi såg ett vattenfall ( man fick gå i vatten för att komma dit), en fiskeby och 2 olika sanddyns områden. Det var coolt dock har man sand överallt.. Vid den första så hyrde vi en fyrhjuling och körde omkring och vid den andra satt vi högst upp på en sanddyna och kollade på solnedgången! Mys. Nu har vi duschat bort all sand och ska gå och äta mat sen är det backpacker tuesday på en klubb i närheten som vi ska checka in!
Hadee

Imorse tog vi bussen till Mui Ne och oj vilken skillnad det är på vädret! Vi har nu checkat in på ett as nice hostel och hängt vid poolen hela dagen. Vi åt middag på ett supermysigt ställe som heter Joe's. Quesedillas och sangria blev det och oj vad gott det var. Efteråt tog vi någradrinkar här på hostelet och en ödla hoppade ner i mitt glas?! Blev så chockad att jag miste talförmågan medans Anna höll på att kvävas av sitt eget skratt.
Nu är det lite blogg och sociala medier mys innan vi ska sova. Imorgon ska vi ta en efterlängtad sovmorgon och äta frukost här. Sen tänkte vi hänga vid poolen och kanske kolla in stranden. Vid 13.30 har vi bokat en tur till sanddynerna som avslutas med att kolla på solnedgången. Myyzz.
Hadee

Det här inlägget skulle ha lagts upp i söndags men företaget var sjukt sega med att dela bilderna.. Suck.

Imorse var vi uppe med tuppen då vi efter en snabb frulle på hostelet blev upphämtade av vår guide Rock. Vi åkte ca 30 min med en minibuss som spelade känslosamma ballader. Sen bytte vi till en rysk jeep som vi åkte off road i ca 40 min och då spelades alla hits som släpptes mellan 2010 och 2014. Lite Katy Perry, pink och what doesn't kill you makes you stronger. Mer passande skulle kanske varit bumpy Ride eller we Will rock you för oj vad det skumpade. Det var iallafall väldigt roligt och utsikten var fantastisk. Eftersom det hade skett ett dödsfall här i Dalat för två dagar sedan så var det inte så många som vågade testa canyoning dvs det var bara jag och Anna på turen. Men Hey en private tour med 2 tour guides och all the attention var på oss, MED LIKE **VIP**.

Först övade vi och gick igen safetyinstructions och sånt sen tog vi på oss våtdräkt, sele, hjälm och handskar. Vi klättrade ner för 6 vattenfall sammanlagt och det högsta var 65m! Det var läskigt men så kul. Till lunch dukade våra guys ut färsk frukt, kyckling baguetter och fika. Vi satt mitt i vattenfallet och hade världens utsikt över dalen och det var supermysigt. Vi fick också glida ner för berget och hoppa 5 och 7m ner i ett vattenfall. När vi gjort allt detta trodde jag att jag överlevt det värsta men oj vad fel jag hade..

När vi var klara och skulle gå tillbaka så började vi tracka uppför backen bredvid all vattenfall som vi klättrat nerför och oj säger jag bara.. Det var det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv typ. Jag kände mig som deltagarn i Biggest Loser första veckan när de typ ska springa över en gräsmatta och några ramlar och inte kommer upp igen. Det kändes som att jag andades genom ett sugrör och synen blev helt suddig. Jag lät som en som rökt 4 paket cigg om dagen i 65 år. Fick huvudverk och trodde jag skulle spy. Jag skulle ha börjat gråta men jag orkade inte. Jag överdriver inte ens så illa var det faktiskt! Men kom tillslut upp och överlevde! En riktigt rolig dag och jag rekommenderar alla att testa!

! Hadee

Igår så gick vi runt och utforskade Dalat. Vi fick runt en stor sjö där vi stannade på en ö och fikade och det var så mysigt. Lite likt en magisk trädgård. Vi hittade även ett Big C under marken där shoppa lite. Sen bekantade vi oss lite med våra 2 roomies som var från Seattle. Middag åt vi på en Italiens restaurang. Mums. Det blev en mysiga helt enkelt.
Hadee

Long time no seen, eller vad man nu säger. I onsdags så åkte vi och kollade på Cu Chi tunnels vilket var väldigt intressant. Vi åkte med en tour guide som var väldigt rolig. Jag kröp lite i tunnlarna och usch vad trång det var!! På kvällen åt vi middag och satte oss på en skybar, det är så fin utsikt.

I torsdags åkte vi upp i Bitexco financial tower som är det femte högsta i världen. Där såg vi ut över hela Saigon. Efter det gick vi runt och kollade i lite affärer och på en marknad. På marknaden så började jag må väldigt dåligt så vi gick tillbaka till hotellet där jag somnade direkt. Hade feber och var helt yr men mådde bättre på kvällen. Det var kort och intensivt Ush.

I fredags var vi lite spontana och bokade en busstur till Dalat som tog ca 7h. Denna gång var det en ligg/sitt buss och vi var lite förstora för den hehe. Men när de bredvid gått av och vi fick mer space så var det så mysigt och ligga där och lyssna på musik och bara njuta av utsikten!

Idag så har vi gått omkring och checkat in Dalat och oj vad jag gillar staden. Det är svalare här för vi är så högt upp så man måste ha tjocktröja och långbyxor. De som bor här går runt med dunjackor och mössor haha. Planen var att vi skulle åka och testa Canyoing men alla turer var inställda då det var tre brittiska turister som dog i vattenfallet igår. Vi bokade med ett företag som heter Gecko travels och åker imorgon till ett annat område istället. Det ska bli så kul. Nu har vi precis checkat in på ett hostel och ska prova på att bo i ett doorm för första gången!

Efter War museum idag så tog vi det lite lugnt på hotellrummet. Runt sex så gick vi ner på the mainstreet eller vad man nu ska kalla det. Gatan där alla barer, klubbar och restauranger ligger på menar jag. Vi bor bara en gata bort men man hör inte ett ljud när vi är i vårt rum så det måste vara bra isolerat. Iallafall tillbaka till det jag ville berätta, vi åt middag på ett mysigt ställe med balkong över gatan så man hade bra utsikt och kunde sitta och titta på allt som hände. Efter det gick vi runt och tittade lite och tänkte gå upp till en väldigt fancy skybar men vi kom inte in pga att "man inte får ha flipflops, det bryter mot dresscoden" MAN BA URSÄKTA? Det här är mina nya fina sandaler och inte några fula flipflops? Anyways vi sopade den idéen och gick till en annan skybar som låg i närheten och wow vilken utsikt! Det var så fint och drinkarna var så goda🔛🔝. Nu ligger vi och lyssnar på podcast och ska snart sova.

Hola¡
Vad har vi gjort de senaste dagarna? JO det ska jag berätta för er. Vi har legat vid stranden och läst, badat i havet, myst med katter, ätit middag på en indisk resturang, fikat, flugit till Ho chi minh, fått våra naglar slaktade  och gått på War museum. Här kommer lite bilder👅

Vi hade det superbra i Kampott, två dagar var precis lagom. Nu är vi i Vietnam i Phu Quoc. Resan hit gick jättebra och vi kom fram runt fyra i torsdagskväll. Då var mission ett att få i oss mat och mission två att se oss omkring. Här är valutan dong och att sätta sig in i den var inte en dans på rosor för mig.

Igår ( fredag) så låg vi och Chillade på stranden hela dagen och badade i havet. Vi spanade även in nightmarket men det var inget speciellt. Vi åt sushi till middag och avslutade kvällen men att kolla på 22 jumpstreet som gick på tv.

Idag är det lördag och vi har varit på utflykt hela dagen. Det började med att vi blev upphämtade vid 08.30 vid hotellet och åkte och besökte en pearl farm, man blev lite sugen på ett halsband eller två😉 sen åkte vi till hamnen och gick på vår båt. Vi har snorklat på två olika ställen och fiskat. Både jag och Anna fick varsin firre och det var det inte så många som fick! Vi fick lunch på båten och på eftermiddagen åkte vi till en fin strand där vi var i ca 1h innan det var dags att åka hem. Vi träffade några roliga italienare på båten som vi ska träffa ikväll. Nu har vi precis checkat in på vårt nya hostel där vi ska spendera två nätter innan vi flyger till Ho Chi Minh.
Nu är jag superhungrig så vi hörs!
Hade

Vi har planerat att stanna två dagar i Kampott. Igår kom vi och checkade in på ett guesthouse i centrum. Vi tog ett rum med fläkt men det var som att vara i en bastu så vi köpte till AC.. Efter att ha gått runt och kollat lite så bokade vi en sunset + firefly Cruise. Den var väldigt mysig då man satt på taket av en båt och hade väldigt bra utsikt över floden och solnedgången.

UPDATE
Jag hade visst börjat skriva på ett inlägg i Kampott men glömt bort det så här kommer det plus lite pålägg. Dag två så gick vi en promenad och tog det mest lugnt. Vi bokade buss till Phu Quoc, kollade solnedgången som var ännu finare än dagen innan och åt god mat.

Just nu sitter jag i en minibuss påväg till Kampot. Av någon konstig anledning så var Anna och jag de enda med bestämda platser så jag fick sitta längst fram med chauffören. Klagar verkligen inte då jag har ett stort och skönt säte med benutrymme. Har tänkt på att de missbrukar ordet VIP är i Kambodja. Allt är VIP haha.

I måndags åt vi sushi på ett ställe som låg där vi bodde och oj vad gott det var! Jag är ingen sushilover men det vattnas i munnen bara jag tänker på den SÅ god var den.

Igår så tog vi sovmorgon och gud vad skönt det var. Efter frukosten tog vi varsin massage på ett spa och sen åt vi snabbnudlar på rummet, man måste ju ha lite kontraster ;) efter poolhäng så var vi heelt slut? Jag somnade till och med. En riktig slappardag med andra ord. Efter en Fancy middag på BK så kollade vi lite netflix ( som vi upptäckte idag att man kan kolla på här..) och sen slocknade då vi skulle upp 7 idag!

Efter en frukost på hotellet så åkte vi till Dödens fält. Choueng Ek är det mest kända av över 300 Dödens fält i hela Kambodja. Vi gick runt och lyssnade på en audiotour även idag fast idag fanns den på svenska. Det var väldigt hemska berättelser och jag tror inte att man riktigt förstår att detta faktiskt hänt på riktigt förens man ser alla massgravar, skyltar, byggnader, redskap och offrens ben, kläder och tänder. Dödens träd där de mördade barn och kvinnor och det magiska trädet, där de spelade musik ifrån på nätterna för att offrens skrik inte skulle höras var två saker som verkligen var obehagliga. Vi fick även höra berättelse från överlevare och gick in i en minnesstupa. Där fick vi se 17 våningar med ben,kranium och annat de grävt upp ur massgravarna.

Efter dödens fält så åkte vi och åt lunch på en restaurang nära hotellet. Det var en upplevelse.. Anna tog ris med teblad och torkade bönor medan jag fick en tebladssallad (vilket inte var det jag beställde). Det var väldigt äckligt men vi kämpade i oss några tuggor! Dum som jag var tog jag en tugga av en chilli och oj vad starkt det var.

Efter det åkte vi till Central Market som var betydligt bättre än Night Market som vi var på igår. Jag fick med mig ett par tofflor hem och Anna köpte ett par solglasögon och en ny ryggsäck. Jag har fått ont av att gå och spänna stortån med flipflops hela tiden så det ska bli skönt att få gå med mina nya skor! Efter det plus en sväng på ett mall i närheten var vi helt slut så vi unnade oss varsin glass, mums! Nu ligger vi på hotellet och samlar krafter för ikväll.
Hadee

Efter vi besökt fängelset ville vi göra något som man blev lite gladare av så vi bestämde oss för att gå på ett kattcafé. Det är precis vad det låter som, ett kafé fullt med mysiga katter! Inträde kostar 5 dollar och då fick man valfri dryck. Anna tog en jordgubbssmoothie och jag en med blåbärssmak som var riktigt goda. Personalen var supergulliga och vi fick mata och gosa med katterna så länge vi ville. Det fanns även två kramiga chihuor som hängde med katterna. Vi stannade en dryg timme. Här är en liten film som jag klippt ihop lite snabbt på mobilen därav den dåliga redigeringen men hoppas det blev bra ändå!