Idag har vi roat oss på en vattenpark! Vi blev verkligen som barn igen. Och trots att det fanns en hel del häftiga attraktioner så befann vi oss mest i barntornet haha. Sjukt kul!

Nu är vi helt slut efter en hel dag i solen, så vi har vilat ngn timme och snart e det dags för käk. Jag som fått omättlig hunger är överlycklig, kvittar dessvärre hur mycket jag äter för jag blir ALDRIG mätt. Mask? I think so.

Hej ifrån Hua hin!

Efter 11 timmars resa är vi nu i paradiset ovan. Som nämnt är Hua hin väldigt turistigt och för den äldra generationen, inte oss emot alls! Skönt att bara njuta av sista tiden. Vi bor dessutom väldigt fint på ett svenskägt hotell, som serverar köttbullar!!!!! Vi sitter alltså i detta nu och väntar på dem hehe.

Idag har vi mest bara varit. Solat och badat om vartannat, väldigt härligt. Ikväll blir det shopping och massage och imorgo bär det av till ett badland, tjoho!

Haft en väldigt härlig dag idag! Dagen började relativt sent då det som sagt var half moon party igår. Vi passade på att sova ut och sen gick vi och åt en väldigt god frukost här på resorten. Väl där bestämde vi oss för att detta var sista dagen för oss i koh phangan. Vi drar imorgon vidare till turistparadiset Hua hin! Där spenderar vi 4 nätter innan det bär av mot bangkok och så småningom hemfärd.. sorgligt men skönt, kan inte bärga mig från att träffa min familj och min älskade max.

Sedan har dagen bara bestått av sol och bad. Inte mig emot, är lite det jag lever för. Vi har även bekantat oss med hunden ovanför, som i detta nu kl 21.40 ligger utanför vår dörr till vår bungalow. Hon följde även med oss till butiken 10 min härifrån innan <3 Enda vi gjorde var att ge henne lite vatten och vi har redan gjort så mycket inverkan på denna fina hund. Herregud vad det känns jobbigt att lämna henne imorgon. För att ni ska sluta fundera, så ja, hon är en hemlös hund och klart det är lite risky att klappa henne, men sånt kan man oroa sig för i ett annat liv.

Vi avslutade dagen på en alldeles för fin restaurang som spräckte budgeten rejält, men det var vi väl värda?

Har varit lite frånvarande här, och det är på grund av att jag dagen efter min födelsedag blev inlagd. Förstår att många kommer tro att det var för alkoholen, men så är inte fallet. Jag har nömligen en bakterie i magen som gjorde att jag kräkte otroligt många gånger och tillsist kräkte jag blod så vi bestämde oss för att åka in. Fick stanna en natt på sjukan. Har nu 6 olika piller att ta varje dag för att bli av med bakterien. Hela detta kalaset skulle kostat mig 9000 svenska kronor, men färsäkringen tog hand om allt!!

Efter någon dags kurerande så har vi nu bytat ö till koh phangan. Här vankades half moon party igår, ett party i djungeln där alla har målat sig i UV färg. Väldigt kul, men vi tillhör ju nu den äldra generationen och drog hem tidigt. Obs, såklart drack jag ingen alkohol, livnärde mig på sprite och antibiotika.

Nu bor vi på en resort och har det jäkligt najs, vi skulle egentligen bo på hostel men vårt rum såg ut att vara från en scen i taken så vi flydde därifrån till denna resorten. Här betalar vi 110kr per person per natt och det är ju inte heller helt dumt.

Var några dagar sedan nu och sen vi hördes sist så har vi hunnit med en del, bland annat kommit fram till Koh samui och varit här i tre dagar. När vi kom hit så var det thailändskt nyår, som kallas songkran, och det innebär VATTENKRIG. Vi gick alltså med hela vår packning genom ett stort jäkla vattenkrig, allt var blött.. men det var så kul! Sveriges nyår kan slänga sig i väggen, en riktig folkfest som utstrålade extrem lycka!

Igår chillade vi bara hela dagen, först på stranden och sen åt vi den godaste maten någonsin!! Herrejisses, vi kommer definitivt gå dit igen. Och sen blev det shopping för hela slanten.

Sist men inte minst så har vi idag åkt 4w4 runt koh samui. Sjukt kul och läskigt! Vi såg vattenfall, en mumifierad munk, stora buddha och en fantastisk vy. En bra dag som gjorde oss helt utmattade. Så nu har vi vilat en runda och snart e det dags för käk, vi ska på jakt efter kebab idag för vi har sjuka cravings. Sen så fyller ju en liten pingla år imorgon ;)))))

Hej ifrån bussen till Koh samui!

Idag lämnar vi krabi regionen och tar oss tvärs över landet till ön Koh samui. Först väntar en tre timmars bussresa till hamnen där vi ska ta båt till Koh samui. Vi åkte runr 9,30 och förväntas vara framme runt 15-16. Sämsta med att vara ute och backpacka är helt klart att ta sig mellan olika ställen, det tar både tid och tålamod.

Igår var vi på en rundresa på öarna som ligger utanför Ao nang. Det var verkligen idylliskt, vit strand och klart blått vatten som ni ser på bilderna. Helt klart vartenda öre! Dock fick vi alldeles för mycket sol för att det ska vara hälsosamt, så nu ligger samtliga tre inne med em hemsk bränna i ansiktet. Obs!! Vi alla smörjde in oss rejält, men solen hör bryter igenom varje barriär.

Efter en utmattande dag fick vi ta vår dagliga vila och efter det väntade käk. Vi hade även lämnat in alla våra kläder på tvätt, välbehövligt!! Så vi var och hämtade dem hos gumman här nedanför på bilden. Mysisgaste människan jag träffat, så jäkla snäll. Såklart kunde vi inte hålla oss från att föreviga vår lilla thaimormor med en bild och varsitt armband. Hon hade nämligen en liten souvenir butik också, nu pryder varsitt armband våra armar.

Nu ska jag försöka sova lite, ett par timmar till to go!

hallå!

Sedan vi hördes senast har vi rest i hela 16 timmar från Vietnam, sovit en natt i phuket och tagit en buss i 3-4 timmar till Ao nang, krabi! Vi kände direkt att phuket inte var ngt för oss så imorse kl 07 lämnade vi. Bokade ett boende igårkväll, hamnade en bit utanför centrum men rummet är jättefint! Så vi bokade 2 nätter till och hyrde mopeder för att kunna ta oss lätt runt här. Äntligen!! Har saknat det så mycket att köra moppe. Så vi tog tillfället i akt och drog till stranden och nu ikväll körde vi in till centrum för käk.

Det här va jag innan idag, glad i hågen över att få hyrt moppe. Lyckligt ovetandes om kvällens moppetur i monsunregn!!! Fy satan, så mkt har jag inte frusit sen jag lämnade sverige den 20e mars.

Såhör såg vi ut efteråt, blöta ända in på trosorna. Synd bara att det var våra sista par, så imorgon blir det en troslös dag, heja!!

Sista dagen i Vietnam idag! Iallafall för denna gången.

Är faktiskt väldigt glad över att vi ska vidare till thailand imorgon. Behöver sol och bad efter kokheta dagar i storstaden. Jag är verkligen en person som tar stränder före storstäder alla dagar i veckan.

Sista dagen har iallafall bestått av en liten promenad i staden. Vi gick till postoffice för att Fanny skulle posta lite brev och påvägen såg vi även vietnamesiska Notre Dame. Bilden är tagen av er otroligt trevlig liten gumma som gick med oss en bit av vägen efter hon hjälpt oss över övergångsstället haha. Människor här vet tyvärr inte att man måste STANNA eller iallafall så mycket som att bromsa in vid ett övergångsställe. Det är en kamp mellan liv och död att korsa vägen..

Dagen fortsatte med lite käk, lite shopping och handling av snacks till imorgon. Nu ligger vi nerbäddade och redo för att sova, taxin hämtar oss 05.30 imorgon..

Tänkte bara lite snabbt nämna att vi var i Cu chi tunnels och Cao dai templet igår. Två lärorika ställen att besöka! Cu chi tunnlarna användes för att skydda befolkningen mot amerikanarna under vietnamkriget. Otroligt spännande och vi fick även testa att krypa ner i tunnlarna. Såklart fick jag panik och fick avbryta tyvärr. Men det räckte för mig att se videos från fanny o fanny senare haha.

Cao dai templet var även det spännande. Cao dai uppstod som religion när fransmännen koloniserade Vietnam och förbjöd buddhism. Annorlunda religion som hade en minst sagt säregen mässa, men kul att ha upplevt.

Tjena!

Sedan vi hördes senast har vi shoppat, shoppat, ätit lite gott och besökt krigsmuseét. På det sistnämnda lärde vi oss både hemska och lärorika fakta om Vietnamkriget. Usch vad människor kan vara grymma mot varandra.

Idag var vi trötta efter en lärorik dag, så vi intog poolen på ett närliggande hotell. Verkligen en dag vi bara unnat oss saker, god mat och dricka hela dagen. Och den fortsätter med varsin drink på en skybar. Najz!

Imorgon ska vi vara kulturella igen och åka på en heldagstur till ett tempel och Cu chi tunnlarna. Mer om det imorgon!

Som ni ser på bilden ovan var vi inte jätteinspirerade imorse när vi hade suttit av 6 timmars mellanlandning i Kuala lumpur.

Igår började dagen med att vi vinkade hejdå till Josse och Bea, chillade vid poolen och sen tog vi oss trots många om och men till flygplatsen på Bali. Vi hade nämligen bokat en chaufför till flygplatsen, vi var ute i god tid men det slutade med att han hämtade upp oss en timme försent på grund av trafiken.. Såklart var det väldigt mycket trafik påväg till flygplatsen också och mannen vi åkte körde som om han hade dödsångest. Herregud, det är ett under att vi överlevde!

Efter 3 timmars flyg till Kuala lumpur, en mellanlandning på 6 timmar och ett till flyg på 2 timmar så hamnade vi imorse i Ho chi minh, Vietnam! Tack o lov fick vi checka in nästan direkt när vi kom kl 10 imorse och vi passade på att sova ikapp vad vi missat under natten. Sedan har resten av dagen gått i shoppingens tecken. Här är ju så sjukt billigt!! Detta kommer inte sluta bra..

Nu är klockan 23 och vi tänkte släcka för dagen, imorgon blir det ett besök på krigsmuseet för att lära oss mer om vietnamkriget!