Nu lämnar vi Noosa alldeles strax
I Brisbane planerar vi att käka wraps med lax

För det har vi inte ätit sen vi kom
Nom nom nom nom nom

Bussresan ska bli ganska kul
Trots att min bok är dålig och jag är ful

Ikväll ska vi ut o parta
För att hitta till klubben kan vi behöva en karta

Tur att vi har en britt som hjälper oss
Han vet verkligen hur man släpper loss

Han heter Dan
Och är av Coldplay ett stort fan

Hejdå hoppas bussresan går fort
Vi lovar att inte göra något inte ni skulle gjort

Tjollahopp,

Nu börjar klockan ticka in på eftermiddag och vi har pallrat oss upp från stranden, käkat lunch och ligger i nuläget och chillar vid poolen. På stranden var det fullsmockat med människor, det är ju trots allt torsdag och man tar med glädje en långhelg i Noosa som är en av Brisbaneinvånarnas favvosemesterorter bara två timmar bort.

Några av våra nya roomies är två brittiska killar som är jättetrevliga och de hittade oss på stranden. Vi låg och snicksnacka med dem varvat med svalkande dopp i havet, det är såååå varmt idag och man blir mosig (och bränd) när man är för länge i solen.

Min enda plan för eftermiddagen är att ge mig ut på en löptur (hjälp, inte sprungit på alldeles för länge) lite senare. Det ska bli skönt att få röra lite på sig.

Hoppas ni har det bra hemma,

Saknar er!

Pussar,

Ika

Här kommer en liten snutt med det vi filmade på Fraser Island. Vi har fortfarande material att redigera från Magnetic Island, Whitsundays och lite strövideos här och där men det kommer lite hipp som happ. Puss!

Äntligen så har vi lyckats få upp videon från vattenfallsutflykten uppe i Cairns på youtube. Det känns som en evighet sen vilket det faktiskt lite var. På lördag har vi varit i Australien i en månad. Tjoho partaj, time to celebrateeee

"God" eftermiddag allihopa!

Idag mår man som man förtjänar. Kul kväll igår med inte den minsta tanke på att man skulle spendera hela nästkommande dag i en kanot och paddla. Gör inte om det misstaget igen i alla fall haha.

Idag har vi som sagt paddlat kanot och utöver det fantastiska måendet var det en otroligt fin upplevelse. Vi blev upphämtade i en van och körda till hamnen där vi fick hoppa på en liten båt som tog ungefär 20 personer. Därifrån tog det drygt en timme ut till Fig Tree Point där vi påbörjade paddlingen. Vi hamnade i grupp två vilket innebar att vi skulle få paddla efter lunch och fram till dess gled vi sakta runt på båten genom Evergladesfloden, solade och snackade med våra medresenärer. Det var tre jättehärliga italienare och en mexikan som var här på en snabbsemester, de pluggar i Sydney och hade lov nu. Av dem blev vi inbjudna till både nyårs- och julpartaj i Sydney och de lovade bjuda på internationellt julbord. Haha, de var lite halvtokiga men väldigt trevliga.

När det var vår tur att paddla hoppade Maja och jag ner i båten och satte oss av misstag vända åt fel håll. Vi paddlade tappert på i säkert en kvart innan någon sa till oss att vi satt fel. Hahaha och där satt vi och förstod inte varför vi hela tiden styrde så snett. Vi är vid detta laget ganska vana vid sådana här inslag i vardagen då i alla fall jag är ganska klumpig och dessvärre i vissa lägen lite ouppmärksam. Meeeen det är väl bara charmigt eller vad säger ni. He he.

Kvällen kommer gå i vilans tecken och om det hade varit socialt accepterat hade jag gått o lagt mig redan nu. Imorgon står sol och bad på schemat och på fredag sätter vi fart mot Brisbane. Det ska bli så kul med första riktiga storstaden!

Cheers,

God morgon!

Igår kom vi fram till den charmiga kuststaden Noosa. Jag vågar säga stad eftersom det är det första nåågot större ställer vi kommer till efter massa små (mysiga) hålor. Vi fick inte tillgång till vårt rum direkt, däremot fick vi använda köket medan vi väntade så vi begav oss ut till mataffären för att handla och påbörja den veckoenliga matlådelagningen. Vi är lagom trötta på pasta pesto och pasta med tomatsås så för första gången sen vi kom hit köpte vi två kycklingfiléer var!! Muuuuuums vad gott det var. Det blev inte särskilt dyrt alls och faktiskt riktigt lyckat. Vet inte om jag har någon/några backapackerföljare men tänkte att jag slänger in receptet ändå haha, säg tjoho till Ikas matblogg!

Lök
Salt
Peppar
Citron

Dagens lunch och middag beror mycket på vad det är extrapriser på i affären. Igår fick vi till exempel jättebillig paprika och purjolök om vi valde dem som var nära på att gå ut istället för de pinfärska och kycklingen kostade bara 45 kr för två stora, färska filéer. Matlåda till 4 måltider och jag är nere på 25 spänn per måltid. Inte illa pinkat!

Kvällen spenderades i hostelets bar med våra svenska kompanjoner som vi stötte på även här. Känns nästan som om vi reser tillsammans alla fyra ibland men efter Noosa skiljs våra vägar ganska så säkert åt. Tråkigt men samtidigt kul för istället väntar nya äventyr och rövartåg

Tjohej,
Ät en lussebulle eller två för mig
Och kanske en liten pepparkaka,
För som vi längtar efter att få julbaka
Glad första advent alla nära o kära,
Hur Australiensarna firar jul har vi kvar att lära

X O X O

Ika

KOLLA MIN SNYGGA KOMPIS. VISST ÄR HON EN PINGLA!!!!!

Hej gänget!

Nu är vi tillbaka i Rainbow Beach efter tre fantastiska dagar ute på världens största sandö. Till middag idag blev det bananpannkaka, vi var båda alldeles för trötta för att orka laga något ordentligt. Dessutom har vi ätit så mycket vitt bröd ute på ön att banan och ägg kändes mer än lagom. Vita rostisar med jordnötssmör och sylt verkar inte vara någon lågoddsare bland backpackers och Maja och jag saknade vår gröt haha.

På Fraser körde vi runt i fyra små truckar i sand, vatten och bushterräng. Det var så kul haha trots att lilla rumpan fick ta en del stryk. I vår bil var det guiden som körde eftersom att ingen var över 21. Vi hamnade med sex 18-åriga tyskar och en kanadensare och jag säger bara herregud och fyfan. Haha. Vi har lyssnat på housemusik nonstop på högsta volym, suttit och raveat och lyssnat på vem som ska bli fullast under kvällen. Det kändes som att vi satt i bilen tillsammans med 15 och inte 18-åringar och vi var lagom roade. Resten av gruppen var däremot störtskön och vi hade så kul.

Vi besökte Lake McKenzie, Eli Creek, Champagne Pools, Indian Head, ett gammalt skeppsvrak och Lake Wabby. Det skönaste doppet ägde rum i sistnämnda sjö eftersom det krävdes en 40 minuters promenad genom buschen och enorma sanddyner i gassande sol för att ta sig dit. Där fanns det även små fiskar som bland annat livnär sig på död hud och vi passade på att unna oss lite fotpeeling. Haha.

Peelingen fortsatte i Lake McKenzie där man liksom på Whitehaven Beach kan använda sanden till att tvätta hår, borsta tänder och som kroppsscrub. Så coolt! Favvostoppen var annars Champagne Pools där det var hur kul som helst att bada och Indian Head där vi kunde spana ner på en och annan haj och sköldpadda i havet (långt) nedanför oss. Stackars sköldpadda.

Kvällarna spenderades på campingen med massa goon och trevligt sällskap (förvånande va?) och jag lyckades faktiskt sova ganska bra i tältet. Det var rent utav ganska mysigt! Något mindre mysigt var emellertid när Andrew, en av alla miljoner britter vi träffat här, hittade en stor (!) pytonorm precis utanför vårt tält. "Hey, Maja and Ika u wanna se something cool?", nästan läskigare än att hitta ormen var att någon minut senare kolla på när guiden kom upp, såg ormen och nonchalant plocka upp den och bar ner den till campet för att skrämma lite folk. Australiensare är helt galna, om inte det här är ett bevis på det så vet jag inte vad.

Nu måste jag kila,

Wi-fi är sämst här så inlägget kommer väl upp när det kommer upp. Hoppas ni inte har tappat intresset för mig och lilla bloggen hihi

Många pussar och kramar,

Hej igen,

Här kommer lite bilder på vårt egna BEACH HOUSE. Japp ni hörde rätt, vi har fått ett tvåvånings(rad)hus nere vid stranden som vi delar med två andra franska tjejer. Hur det gick till har vi ingen aning om men vi tackar och bugar. Eget kök, TV, eget rum med dubbelsäng (!) och balkong! Ikväll kommer vi sova gott!

Och inte slutar det där. Majas pappa skickade precis iväg ett julklappssms till oss och gissa om vi blev glada, i låg nämligen biljetter till Håkan Hellströms Ullevikonsert i juli. TACK CALLE!!!! (Ping mamma o pappa, det är mer än välkommet med sådana överraskningar).

Hörs efter Fraser,

Kramis,

Ika

Edit: det här inlägget laddas upp låångt i efterhand på grund av katastrofalt internet. Skyller på våra hostel haha.

Jag får börja med att säga förlåt för katastrofal uppdatering de senaste dagarna och be om ursäkt på förhand för de nästkommande dagarna då vi nu befinner oss i Rainbow Beach och ska ut till Fraser Island och campa (utan wi-fi) i tre dagar. I 1770 var det full rulle hela tiden, wi-fi funkade bara nere i "the common area" och jag fick extemt konstiga sovvanor (=sov nästan ingenting) efter nattbussfärden. Det fanns med andra ord varken tid eller ork för bloggen men det får vara okej det också. Livet i första hand, tjohej!

Våra dagar i 1770 var i alla fall hur bra som helst och jag hade jättekul, mycket tack vare hostelet och umgänget! Som jag skrivit innan var det en väldigt avslappnad, mysig och inbjudande miljö och vi stormtrivdes. Dessutom stötte vi på Philip och John, två svenska killar vi träffade ute i Cairns, utan att veta att vi skulle bo på samma hostel vilket var himla trevligt. Trots att de var 08or var de roliga och stod ut med oss i hela två dagar. Stor eloge!

Tillsammans med dem och en drös andra människor hoppade vi i onsdags morse in i en minivan och satte fart mot Spring Beach för att surfa. Det var så kul men svårt och jobbigt! Våra instruktörer Lorenzo och Wes var duktiga och det kändes hyfsat säkert. Wes bor och jobbar för boende på Cool Bananas och hade som motto att "Drinking rum before 10am doesn't make you an alcoholic. It means you're a pirate" och något i stil med "Always be a unicorn. Unless you can be a pirate. Then always be a pirate". Haha.

På eftermiddagen hade vi skrivit upp oss på "Sunset Tour" och var iväg hela eftermiddagen. Under turen fick vi se och mata kängurus, fiskar, se James Cook-monumentet och gå två olika bushwalks. Den sista bushwalken avslutades uppe på en kulle med en fantastisk utsikt över havet och solnedgången. Vi fick ost, kex, salami och vin (efterlängtad "charkis"bricka!!!) och njöt till max. Kvällen avslutades som övriga kvällar på hostelets uteplats med öl, goon och kortspel.

Vi saknar redan 1770 och jag hade gärna stannat lite längre. Nu ligger jag i sängen och är hur trött som helst. Ikväll släcker vi ner tidigt,

Puss på er,

Ika

Nu har vi kommit fram och hunnit landa på nya hostelet efter en natt med lite sömn och frossa i den kalla bussen utan varken långbyxor eller filt. Till slut tog Maja upp sin lilla badhanduk (som vi inte tvättat efter seglingen) och så hade vi den som filt haha. På nästa nattbuss är det tjocktröja och yogapants som gäller!

Vi blev upphämtade på busstationen som låg i centrum (vääldigt litet) av Agnes Water/1770 och körda till Cool Bananas där vi nu bor. Jag vet faktiskt inte vilket namn som är vanligast att använda, vi får höra oss för. 1770 är året då James Cook lyckades ta sig ut från en bukt där det kryllade av krokodiler och kluriga rev och ner längs med kusten. Han hamnade i den här lilla byn som helt enkelt fick namnet 1770. Här är 1700, 1800 och till och med tidigt 1900-tal vääääääldigt gammalt enligt alla Australiensare och man får påminna sig om att det faktiskt inte har bott människor här lika länge som i Europa.

Just nu ligger Maja och sover och jag chillar i skuggan med en bok. Klockan 12 öppnar "tvättstugan" och vi har laddat upp med fem tvättar och tjugo endollarmynt, vi har nämligen inte tvättat sedan Cairns (skäms) så det är verkligen dags. Det är segt att det kostar att tvätta vilket gör att man drar på det så länge det går. Här är det i alla fall billigare än i Chamonix, 28 istället för 60 kronor per tvätt!! Rena rama rånet!!!

Annars då? Hostelet verkar riktigt fräscht och "familjärt" med en väldigt inbjudande atmosfär. Det finns surfbrädor och cyklar att hyra och gratis kaffe och te. Till och med mjölk till kaffet bjuder de på om man skulle vilja ha det, små detaljer man uppskattar som en snål (fattig) backpacker. Vi får se vad som händer i eftermiddag, vi är i alla fall läskigt taggade på att laga tacos. Vi har i princip utan att menat det blivit vegetarianer (pesceterianer kanske man får säga för känsliga vegomänniskor, vi äter ju tonfisk haha) sedan vi kom hit, de enda gångerna vi ätit kött och kyckling är när vi har fått gratis lunch/middag. Därför skulle tacos med god och dyr köttfärs sitta riktigt fint just nu!

Puss och kram

Hej solstrålar!

Har ni fått se några idag? Solstrålar alltså. Jag slår vad om att ni i alla fall har fått se fler än vad vi har här borta på andra sidan klotet. Det har regnat titt som tätt hela dagen vilket har resulterat i att vi mestadels hängt inomhus. Det är, trots dåligt väder, 27 grader och regnet kommer i skurar och öser ner i några minuter innan det avtar för att sedan börja igen. Det känns verkligen tropiskt haha (och lite som en gammal hederlig svensk midsommar).

Vi har trots huvudvärk och allmänt trött tillstånd (gick upp kl sex i fredags, kl fem i helgen och vid sju idag) lyckats vara hyfsat effektiva och fått bokat några nya bussar och hostels och har nu en spikad tidsplan fram till Sydney. Maja tog hand om bussdelen och jag bokade boenden, vi märker att det blir dyrare och dyrare ju längre ner längs med kusten vi kommer. Framförallt Surfers Paradise och Byron Bay har riktigt saftiga hostelpriser vilket var en mindre trevlig upptäckt. Utöver boende och aktiviteter lever vi billigare än vi räknade med att göra hemifrån och vi hoppas på att hålla vår budget i slutändan ändå hehe.

Imorse checkade vi ut från Beaches och i nuläget chillar vi i en soffa i allrummet som man kan fråga sig hur många svettiga, ofräscha backpackers befunnit sig i innan vi själva. Mmmm mysigt. Klockan nio hoppar vi på en nattbuss mot Agnes Water/1770 (två namn på samma by) där vi ska spendera några dygn innan vi fortsätter ner mot Rainbow Beach och Fraser Island.

Ha en fin dag,

Ika

Tråkigt med regn men det gör egentligen inte så mycket. Vi har tid på oss att bli bruna och fina och det är faktiskt ganska skönt med en dag i skuggan också, bara vi slipper spöregnet när vi det är dags att ta sig bort till bussen en kvarts promenad härifrån.