Bara titta på denna fantastiska frukost!! Äntligen så fick jag min avokadomacka och mina pocherade egg som jag suktar efter way too long.

Just nu sitter vi kvar på detta mysiga café och ska alldeles strax bege oss mot beachen. I eftermiddag väntas poolparty, ska bli så kul!

Nu har vi kommit fram till Phi Phi och vi stortrivs redan. Denna ö har lite av allt, mysiga gågator, fina stränder och bra fest. När vi kom hit igår åt vi lunch och drack en smoothie i varsin hängmatta på stranden. Underbart!

Kvällen igår började på en mysig restaurang med en god pasta och varsin drink och slutade upp med party på stranden.

Igår var vår sista dag på Koh Tao så vi bestämde oss för att ta en longtailbåt över till ön Nang Yuan vilket var otroligt fint! Kristallklart vatten och kritvit sand, trivdes som fisken i vattnet.

Äntligen!! Efter 4 dagar av slit och plugg är vi äntligen certifierade dykare. Samtidigt som det har varit påfrestande så har det också varit en helt fantastisk upplevelse. Vi tog en intensiv kurs där vi hann med 4 olika dyk, några teorilektioner samt ett slutligt prov. Nu kan vi dyka överallt i hela världen, amaaazing!!

+ Extremt billigt med mat, boende, transport, utflykter, you name it. Här kan du unna dig den där dyrare rätten på menyn, kanske en efterrätt också eller varför inte hyra en tuktuk som kan köra runt på dig hela dagen. Du kan leva i "lyx" för en billig peng.

+ Södra Indien, hit borde du verkligen åka! En mycket härligare och lugnare atmosfär i jämförelse med norra. Vi besökte en by uppe i bergen där vi trekadde i teplantage över molnen. Vi hyrde också en privat husbåt som vi spenderade natten i flytandes på floden med vår egna kapten och kock. TIPS till dig som vill göra något utöver det vanliga. Fortfarande billigt.

+ Maten! Jag var inte ett jättefan av indisk mat innan vi kom dit men blev positivt överraskad. Deras smaker och kryddor är helt fantastiska! Mina favoriträtter måste nog vara Chana Masala, Biryani och alla deras olika bröd. Våga testa nya smaker men säg till att du vill ha less spice haha.. Ibland var maten så stark att den inte gick att äta:(

+ Taj Mahal, ett oerhört vackert ställe. Värt att få se och fota trots att staden Agra som palatset ligger i inte är något att hänga i julgranen. Trots detta är det helt klart värt ett besök om du ändå ska till de norra delarna.

+ Varkala och Palolem, mina favoritställen for sure! Här finner du ett helt annat lugn och fina stränder. Här finner du både hippies och backpackers som vi. Här åkte vi på båttur där vi såg delfiner, testade yoga och åt god nyttig mat och testade en massa olika juicer.

+ Den outvecklade turismen. Eftersom inte lika många turister åker hit är också alla upplevelser/utflykter bättre kvalité på och naturen mindre förstörd av turismen.

- Äckliga snubbar. En sak som försämrade många upplevelser för oss är de män som inte har någon respekt för kvinnor. Det var inte lika illa som jag trodde men det var inte speciellt trevligt alltid. Blickar, förnedrande ord och kameror överallt. Förmodligen har de aldrig sett blonda tjejer innan så det smygfotades konstant. Tyvärr ser deras kultur ut såhär och det finns inte så mycket att göra åt.

- Den gaaalna trafiken och den långsamma servicen. I Indien, framförallt i de norra delarna kör folk som riktiga idioter. Det finns inga trafikregler överhuvudtaget, snabbast först helt enkelt. I början var jag livrädd men tillslut så blev man van vid alla tutor och nära döden upplevelser. Vill du ha hjälp med något kommer det att ta flera hundra år och ofta är saker för dem helt omöjliga att lösa. It's their way or no way. Även det blev man van vid.

- Skräpigt, oerhört skitigt i stort sett över allt. Så himla tråkigt att de förstör miljön och omgivningen på det sättet. Hur svårt ska det vara med en soptunna liksom?!

- Åk inte till New Delhi! Denna stad är ett fullständigt kaos. Vi tog oss endast härifrån från flygplatsen och busstationen och det var hemskt. Nu har vi ju inte sett och upplevt stadens rättvisa men efter de få timmar vi spenderade där är det en sak som är säker, vi kommer aldrig att återvända dit!

- Dåligt wifi.. ​Tyvärr är internet extremt dåligt i nästan hela Indien. Trots att det står att det finns wifi är det oftast långsamt.

3 snabba tips!
- Förhandla alltid om priset innan. De kommer försöka lura dig så försök få ner priset med minst 30%.

- Var försiktig med maten och använd handsprit regelbundet. Detta gjorde så att vi klarade oss ifrån värre magsjukor.

- Boka tåg i förväg om du vill transportera dig på detta sätt, går ej boka på något annat sätt.

Over all är Indien ett helt fantastiskt land och jag är så glad att jag besökt det. Jag har lärt mig otroligt mycket om människor och om livet. Jag har verkligen insett hur tacksam jag är för det liv jag lever och för det jag har och får uppleva. Har ni några andra frågor är det bara att kommentera så svarar jag mer än gärna :)

Hej på er fina ni!! Hur mår ni? Eftersom wifi har varit så långsamt har inläggen kommit ut i efterhand vilket jag hoppas är okej. Finally så ligger jag i fas, vi får se hur länge det fortsätter ;) tiden räcker inte alltid till tyvärr..

Just nu är vi på en annan ö som heter Koh Tao. Här ska vi nämligen ta dykarcertifikat! Ska bli så häftigt men framförallt en enorm möjlighet för oss eftersom vi får chansen till att dyka när och var vi vill under resan. Idag hade vi våra första lektioner och sedan gick vi igenom alla regler i poolen. Var kanske inte det roligaste jag gjort men verkligen viktigt. Vi är en grupp på 6 personer och vi har 2 instruktörer vilket är lagom. Kan verkligen rekommendera er detta ställe för alla er som är sugna på att dyka och ta certifikat. Oerhört prisvärt men samtidigt professionellt.

Idag har vi firat alla hjärtans dag med en god frukost, en latte och sallad till lunch och sen en god middag i solnedgången. Inte nog med det så har vi också unnat oss varsin thai massage, sååå nice! Hur har eran dag varit? Firat med era nära och kära? Jag är så glad att jag fått vara tillsammans med mina tjejer idag också trots att vi gör detta i princip varje dag haha.. Jag uppskattar er så mycket och ni är världens bästa! So happiiii att jag får uppleva allt detta med er, de bästa travelbuddies man kan önska sig. Jag vill också skicka en massa kärlek och kramar hem till Sverige, saknar er<3

Imorgon är klockan ställd på 07.00 och då står vårt första "riktiga" dyk på schemat, spännande!

Nu har vi lämnat Bangkok och efter en lååång bussresa och färja var vi äntligen framme på Koh Samui. Vi bekantade oss med området innan vi började fixa oss inför kvällens Full Moon Party. Vi åkte över till Koh Pangan med speedboat, en nära döden upplevelse that's for sure. Vågorna var flera meter höga, båten höll på att välta och vi på riktigt flög flera meter upp i luften, usch säger jag bara..

När vi var framme på Koh Pangan stod håret åt alla möjliga håll och sminket rann ner längs kinderna haha;) Wellwell, vi hade verkligen den roligaste kvällen på länge trots denna skräckupplevelsen. Träffade så mycket blandat folk och stämningen var amazing!

Sista kvällen i Bangkok startades med cocktails på hotellets rooftop bar. Utan tvekan en av de finaste sky barer jag någonsin varit på. Utsikten var heeelt outstanding!! Det är även här som Hangover 2 spelades in, lite små häftigt faktiskt..

Efter några drinkar köpte vi med oss middag till hotellrummet och fortsatte kvällen där med massa dans och musik. Tanken var att vi skulle gå ut men så blev inte fallet eftersom alla ställen stängde tidigt pga någon slags holiday, lite sad men vi hade jätteroligt ändå.

Väl framme i en ny stad är sightseeing ett måste enligt mig. Vi åkte båt på floden, såg flera olika tempel och den berömda sleeping buddhan som finns i Wat Pho. Alltid kul att bekanta sig med en stad och se nya saker. Bangkok har gjort mig mycket positivt överraskad!

En lunchpaus mitt i allt shoppande. Åt en jättegod carbonara och efter maten unnade vi oss den godaste italienska glassen.