​Nu har jag vart här i lite över 9 månader! Jag tycker att det är helt galet att jag kommer hem om mindre än 3 månader :D Har även skickat in när och vart ifrån jag vill flyga! Nu närmar det sig!!!!!!

Just nu har jag väldigt blandade känslor eftersom det är såpass snart jag kommer lämna min värdfamilj. Jag kommer sakna dem så otrolig mycket. Värdmammans jätte goda mat, värdpappans skämt, värdflickans lappar där hon skriver att hon älskar mig och lilla värdpojken som växer och lär sig nya saker hela tiden. Men ändå vill jag hem för jag saknar alla väldigt mycket, vill gärna resa till andra länder och lära mig andra kulturer!

Jag tycker att det har vart mycket lättare att vara här än vad jag trodde! Kanske för att det finns så många svenskar här och det är lätt att prata med alla hemma. Det som är svårt just nu är att alla mina vänner åker hem då deras år är slut så jag har fått säga hejdå till många! Jag kommer att se svenskarna igen men det var ändå en trygghet att ha dom här.

Nu börjar nedräkningen :D

Hej! Nu var det längesedan jag skrev men jag har inte gjort något jätte "speciellt" på ett tag! Så jag tänkte att jag kan skriva om flera saker i ett inlägg istället :D

För ett tag sedan åkte jag och en kompis in till San Francisco innan hennes år var slut. Vi gjorde massa turistiga saker som China Town, Lombard Street, Cable car, Ghiradelli Square, The Painted Laidies, Fishermans Wharf och åt på In-N-Out. Det var jätte mysigt och det var en bra avslutning på hennes år!

Sen Spenderade jag en helg med familjen hos min värd pappas kusin som bor i Redding, CA. Det var väldigt kul och hennes pojkvän är polis som vi också hälsade på. Han tyckte det var kul att jag inte har hållit i ett riktigt vapen innan så han hämtade några. Han gav mig ett stort hagelgevär som vägde JÄTTE mycket så min arm darrade när jag höll i det. De var oladdade såklart! Min värdpappa vill ta mig tillbaka dit så han kan lära mig att skjuta! Haha!

För två veckor sedan var det Pride paraden i San Francisco så jag och två andra kompisar åkte in på lördagen och bodde på hotell så vi slapp stressa med tåget på morgonen. Det var väldigt roligt och fint eftersom de hedrade offren i skjutningen i Orlando. Polisen, FBI, brandmän och sherifferna var också med i paraden! Väldigt många företag och affärer var också med som Apple, Facebook, Macy's, GAP, Nordstrom, Safeway, Uber,m.m. Jag tog lite bilder men inte så mycket eftersom minnet på mobilen blev fullt!

Kvällen innan så gick vi en promenad till hamnen och vi såg Oakland bron tändas! :D

Sen var det 4:de juli i helgen och jag var med familjen till Sonoma som ligger ca 2 timmar bort. Dock tog det längre för oss eftersom det var kö till Golden Gate bron. Men det var mycket bättre när vi var över! Huset var jätte fint och vi hade jacuzzi och pool! Amerikanare är väldigt patriotiska av sig och har massa flaggor överallt. De sände även live från New York där de hade massa artister som uppträdde och de hade fyrverkerier. Vi tog det dock lugnt och satt vid eldstaden och gjorde s'mores. Det var väldigt mysigt :D

Idag ska jag och familjen till deras kompisar och äta middag. De ska bjuda in andra kompisar som är svenskar som jag ska få träffa!

Jag har inte skrivit på ett tag för att jag inte har gjort något speciellt. Men nu i helgen var jag och familjen i Lake Tahoe! Det var jätte mysigt och jag älskade det!! Vi och två andra familjer som min värdfamilj är vänner med bodde i ett stort hus. Det var väldigt kallt i sjön för att bada i men det fanns en pool som vi kunde använda! Dock kunde vi fortfarande sola på stranden och ha de snötäckta bergen som utsikt!

Alla hus där var jätte vackra och stora. Helt sjukt att de husen är någons andra hem eftersom det är väldigt få som har det som en permanent bostad.

Nu blir det tillbaka till verkligheten igen!

Lite hus som jag vågade ta kort på:

Äntligen kom jag till den staden jag har dröm om såååååå länge! Jag och en kompis tog bussen dit under natten så vi kom dit på morgonen. Vi åt frukost på Union Station och sen tog vi tåget till vårt hostel som låg på Hollywood Boulevard. När vi var framme på vårt hostel och hade lämnat väskorna gick vi hela Walk Of Fame, som tog rätt lång tid eftersom det var hela Hollywood Boulevard och två tvärgator! Jag tog bilder på alla kändisar som jag kände igen så min kamera är full av kändisars stjärnor. Efter det tog vi en buss som man kan hoppa av och på beroende vart man vill åka! Vi åkte till Beverly Hills och Santa Monica Pier!

I Beverly Hills bor nästan bara kändisar och andra rika människor. I Man brukar ha sina soptunnor framför huset som sopbilen hämtar upp men där har de soptunnorna i en gränd bakom husen så det ska se finare ut. Sen har de även silver målade brandposter istället för de gula de har i Los Angeles (och där jag bor) för att det ska se lite mer exklusivt ut.

På lördagen åkte vi till Universal Studios och hade jätte roligt! Vi gick runt i Harry Potter delen och jag var överlycklig!!!! Det kändes som om man klev in i en film eftersom det var så välgjort. Alla affärer och slottet jätte fint gjort. Vi var dock inte in i Ollivanders eftersom det var en timmas kö för att komma in. De hade en villigt rolig attraktion inne i slottet som vi åkte flera gånger. Sen fanns det ett mini Springfield med alla Simpsons karaktärer. Moe's bar, Lard Lad's Douhgnuts, Kwik E Mart och Krusty Land fanns där. Attraktionen i Krusty Land var helt ok men eftersom det var etter Harry Potter så hade den mycket att leva upp till! Vi gick sedan och åkte Jurrasic Park attraktionen som var en blandning av Colorado och Flumride från Liseberg. Och den sista vi åke var Mumien berg-och-dal banan som var i mörker och sen gick den baklänges! Jätte roligt!! Sen gjorde vi en rundtur där de spelar in serier och filmer! När vi kände oss klara gick vi runt utanför Universal och köpte lite souvenirer och kollade på bio.

På den sista dagen gick vi upp till Hollywood skylten (så nära man kan komma). Det tog ca 1,5 timmar dit från vårt hostel, men helt klart värt varenda steg! Vi tog bussen tillbaka och jag kom hem vid fyra på morgonen för att sen gå upp sju för att jobba! Så jag var för trött att skriva igår efter jobbet!

​Såg denna parkeringen och blev väldigt imponerad!

Jag spenderade mesta delen av min helg inne i San Francisco! I lördags åkte jag och en annan aupair från England (Wales) till SF för vår fotoklass. Vi går i samma klass och vi skulle alla mötas för att ta bilder tillsammans. Det var jätte kul och hon är väldigt rolig att umgås med. Vi åkte hem tillsammans för hon skulle jobba. Jag lämnade kameran hemma, tog min väska och tog tåget tillbaka till SF för att träffa mina svenska aupair kompisar. Vi hade bokat ett hotellrum som vi alla delade och hade en jätte rolig helg! Man måste fira Valborg även när man är i ett annat land. När jag kom hem fikade jag med en som inte kunde hänga med i helgen och sen var jag så trött att jag somnade väldigt tidigt! Nästa helg kommer att bli RIKTIGT rolig!!!

Jag var på Ikea idag! Jag har inte vart där innan men jag tänkte att jag måste få se hur Ikea är i USA. Jag gick inte runt så mycket bland möblerna för det jag såg var exakt som hemma bara att det står vad det är för något på engelska över de svenska namnen!

Jag åt på restaurangen och hade köttbullar, potatismos, brun sås och lingonsylt!

Sen efteråt gick jag till den lilla delen där de hade svensk mat m.m. De hade mer saker än vad jag trodde! En amerikansk flicka var i extas över den lilla väggen med lösgodis! Undrar hur hon skulle reagera med det stora utbudet av lösgodis i Sverige!!
Lägger upp lite bilder på det mesta som jag hittade!

​Hej! I veckan har jag jobbat som vanligt. I onsdags hade jag min andra lektion och vi visade upp bilderna vi tog som vi hade i "läxa". Jag var väldigt nervös, men det gick bra!

I lördags träffade jag först en kompis för planering av vår resa vi kommer göra till LA i maj! Efter det gick vi till en frukost resturang och träffade två andra kompisar på brunch. Jag tog en kaffe latte och en cholkadvåffla med grädde och jordgubbar!!!

I söndags hade vi en field trip med fotokursen och vi möttes i en stad där de hade en farmers market. De sålde massa frukt, bär och grönsaker. En tjej sålde sina egna salladsdressingar och en annan sålde jätte goda kakor. Vi gick runt och tog bilder på alla där och vi fick se mycket! Jag tyckte det var riktigt roligt eftersom de i kursen är så snälla och roliga. han som håller i kursen sa att han tycker det är häftigt astman inte kan höra att jag inte är ifrån USA! Jag blev jätte glad eftersom mitt mål är att ha så bra amerikansk dialekt som möjligt.

Idag har jag bokat tid för klippning imorgon!!!! Äntligen får jag kortare hår :D

Nu har jag inte skrivit ett tag eftersom det har vart fullt upp efter Hawaii.

I helgen åkte jag till Seattle med tre kompisar. Två tjejer från Sverige och en tjej ifrån Kina. Jag hade svårt att sova innan så jag somnade vid 01.00 på natten och fick gå upp 03.00 för att göra mig klar till planet. Jag kände mig inte trött, men jag var väldigt spänd och glad för att se en ny stad med vänner!

Flygplansresan tog bara 2 timmar och 37 min! vi åkte till vårt hostel och lämnade väskorna. Sen satte vi oss på ett kafé som var nära den första Starbucks. Vi ville egentligen fika där men kön var alldeles för lång och vi var för trötta för det!Vi gick sen till Space Needle och åkte upp där! Sen gick vi till ett glas museum som heter Chihuly Garden and Glass. Det var så otroligt vackra glasskulpturer! Påväg hem gick vi in på ett konstmuseum. Vi visade upp ett mail från Stanford University som säger att vi är studenter där, så vi fick rabatt för att komma in!

Nästa dag var min födelsedag! WOHO! Tjejen från Kina åkte hem på morgonen för hon hade mycket att göra dagen efter! Vi åt frukost och sen gick vi och köpte biljetter till Seattle Great Wheel och en rundtur med en båt runt hamnen. Vi tog en drink var för att fira mig på båten! Dock frågade de inte om ID så jag blev lite besviken att jag inte kunde visa att jag var 21! Vi avslutade dagen med en jätte god middag och sen flygplan tillbaka! De två dagarna var så roliga och vi skrattade nästan hela tiden (kanske för vi var så trötta)! Vill resa med de igen snart!!!

Första Starbucks!

Pippi på engelska i en bokaffär!

På Post Alley finns en vägg FULL av tuggummi! Väldigt äckligt!!!

Jag reste till Hawaii med familjen och det är det häftigaste jag har vart med om!

Ön vi åkte till heter Kauai och staden heter Piopu. Kauai är den äldsta ön och den fjärde största av Hawaii öarna. Den skapades av att vulkanen Wai'ale'ale fick ett utbrott och exploderade. Den kallas trädgårds ön för den är så grön och har väldigt mycket träd och blommor. Det var den första ön att bli upptäckt av James Cook. Ön hade en stor orkan för flera årseden som spridde runt alla höns och tuppar, så nu är alla fria och springer runt hur de vill. Kauai är en populär plats att spela in filmer. Några kända är: Blue Hawaii, King Kong, Raiders of the lost ark, Lord of the flies, Jurrasic Park, Jurrasic World, 6 days/7 nights, Avatar, Pirates of the Caribbean: On stranger tider. De planterade massa frän från Afrika i hopp om att ha som ved, men eftersom de drar åt sig massa vatten och eftersom det regnar så mycket på ön så var de aldrig tillräckligt torra att ha som ved! Så nu är det massa sånna träd och ingen vet vad de ska göra med dem.

Vi kom dit på lördagen och eftersom de fortfarande städade vårt rum/lägenhet så handlade vi mat och sen gick till poolen. Vi solade och badade i några timmar tills vi kunde gå in. Det var jätte fint! Vi hade två sovrum, två badrum, kök och vardagsrum.

På söndagen hade jag hela dagen ledig och jag beställde tid till Zipline. Zipline är att man sitter i en sele som sitter fast i en lina som man åker på! Det var sjukt roligt! Det var 8 linor och den sista var den längsta som är över 800 meter lång. Jag tog inte med mig mobilen eller kameran för jag ville inte tappa det, men nu i efterhand önskade jag att jag gjorde det! Det kändes som om man åkte genom en djungel och sen i slutet så var det en jätte fin utsikt! Jag tog en bild från deras hemsida som visar lite hur det var! Man har alltid två guider. En som skickar iväg och en som fångar. Vi var 9 personer i gruppen och de två bästa guiderna man kan önska sig som alltid sa roliga skämt. Det gjorde att det inte var lika läskigt.

Sen "jobbade" jag lite på morgonen på måndagen och på eftermiddag/kväll. Jobbade=sitta vid poolen och umgås med barnen. Sen lägga dom och kolla på TV.

På tisdagsmorgonen åkte jag helikopter runt ön! Det var också en helt galen upplevelse som jag är glad att jag vågade göra! Jag satt bredvid piloten och det var väldigt läskigt eftersom men var så nära och det kändes som om man skulle ramla över när nosan på helikoptern pekade neråt. Lite bilder från resan:

Detta vattenfallet kallar Jurassic Falls eftersom det är med i filmen! Det är det vattenfallet som de landar vid i början av filmen!

Detta är Waimea Canyon! Den är 16 km lång. Mycket mindre än Grand Canyon men ändå jätte coolt! Waimea betyder "Reddish Water"/"Rödaktigt vatten" på Hawaiianska.

Detta är Na Pali kusten och är så vackert! Det var svårt att ta fina bilder men bergen är väldigt häftiga! Na Pali betyder "The Rocks"/ "Stenarna" på Hawaiianska.

Det finns MASSA vattenfall för det regnar väldigt mycket på Kauai.

Detta var en vulkan innan som exploderade för JÄTTE längesedan när ön skapades. Den heter Mount Wai'ale'ale som är en av de regnigaste platserna på jorden. Det regnar i genomsnitt 11,500 mm varje år. Det är därför det är så grönt!

Den första bilden visar delen av vulkanen som sprängdes bort. Andra bilden visar kratern och den tredje visar två vattenfall som där. Det finns MASSA vattenfall där när det regnar, men denna dagen var det klar himmel.

Bilder från hotellet och andra saker jag hittade:

Igår var jag och värdfamiljen inbjudna av deras vänner till att gå till Facebooks huvudkontor. En av vännerna jobbar där som advokat, så han och hans fru ville att vi skulle se hur det såg ut. Jag har alltid trott att det var en stor rektangulär byggnad, men det var det inte! Det var flera byggnader i olika färger. Utanför stod det Facebook cyklar och hjälmar till de som cyklar till jobbet. Man behöver inte parkera för det är "valet parking" alttå man ger nycklarna till en som parkerar bilen åt en. Man måste känna nån som jobbar där för att kunna komma in. När vi kom in var det som en liten stad. De har frisör (gratis), tandläkare(gratis), läkare (gratis), spa behandling(gratis), gym (gratis), verkstad (gratis), arkad (gratis), kaféer (gratis untom ett), restauranger (gratis), cykel verkstad (gratis) och ett ställe att lämna sin tvätt (gratis). Det är helt galet att de anställda får ALLT gratis. det finns till och med ett ställe de kan hämta ut gratis elektroniksaker som tangentbord, laddare och hörlurar. Obegränsad mat och snacks. De behöver aldrig laga mat eftersom de tar bara med sig från jobbet. Det finns italiensk, jamaicansk och indiskt m.m.

Jag plockade på mig massa saker när jag var där.

Hans fru visade runt oss och berättade allt som finns att berätta om stället. Vi fick se vart alla på Instagram sitter och vart Mark Zuckerberg satt innan och arbetade. Vi hade det jätte roligt och vi kommer att komma tillbaka för att se den nya byggnaden och även för att äta lunch då fler ställen är öppna.

Nu ska jag sova eftersom det blir Hawaii tidigt på morgonen!