Vi befinner oss nu i Airlie beach, där vi spenderade natten. Gårdagen bjöd på skyfall och vi kände mest "välkommen till Australiens regnperiod". Dagen spenderades med att äta gott och se oss omkring i den lilla staden. I skrivandes stund sitter vi och väntar på att tiden ska ticka lite snabbare så vi kan gå ombord på vårt lilla skepp som ska segla oss ut till Whitesunday island, där vi kommer spendera de kommande två nätterna. Vi hoppas på finare väder och massa skojigheter!

Ha det gött så hörs vi när vi är tillbaka på fastlandet igen.

Tur vi hade sparat dessa små ponchos, då det fick stå för dagens outfit igen..

Tidigt torsdag morgon satte vi oss på bussen mot paradis ön Fraser Island. Där hade vi med Nomads bokat en tag along tour vilket innebär att om du är över 21 och haft körkort i två år får du köra på ön som endast består av sand. Sorgligt nog så har vi ett år kvar och fick istället åka med i ledfordomet. Turen bestod av tre dagar och två nätter där vi övernattade på en resort. Lyckligt nog hade vi bokat rum och inte tält eller tipi som det kallades, då dom sov i "sovsäckar" som endast var ett ihopsytt lakan på tunna stolsmadrasser utan kuddar.. Ibland ska man ha turen på sin sida.

Första dagen spenderades vid lake Mckenzie vilket var en sjö som låg 120 meter över vattenytan. Vattnet här är så rent att den inte passar sig för djurliv, detta innebar också att den var så klar som den kan bli. Här hängde vi med tre sköna snubbar från Malmö som vi precis träffat, dom blev vårt sällskap under hela resan. Dagen avslutades med ett beachparty på stranden tillsammans med den andra gruppen och alla Dingos som lever vilt på ön. Vi var tvungna att vara riktigt försiktiga då Dingosarna var en stor fara här nere då de som våran guide sa är "killer machines".

Lake Mackenzie

Dag nummer två var hektiskt då vi hade fyra olika stopp. Dagen började med en vistelse till champagne pools, som fått sitt namn från att vattnet bubblar när havsvatten kommer in i de naturliga poolerna. Efter det åkte vi vidare till en utsikts plats där man såg ut över västra och östra delarna av ön. Sedan blev det ett litet lunchstop eller snarare mackstopp då det var det ända vi fick till lunch, innan vi drog vidare mot ett strandat skepp. Det byggdes 1905 och var systerskepp till Titanic och blev strandat på Fraser runt 1960. Efter ett kort stopp där bar det av mot Eli Creek vilket är en flod av källvatten vilket innebar att det var så rent så att man kunde dricka det. Här chillade vi längs med floden i badringar som strömmen sakta men säkert förde med sig. Vi träffade även på Amanda och Ellen hemifrån som råkade befinna sig på exakt samma ställe som oss. På kvällen blev det lite chillt drickande tillsammans med alla andra från våran grupp.

Champagne pools

Utkiksplatsen och skeppet

Eli creek

Tredje och sista dagen spenderades med att ta en hike genom regnskog och sanddyner till Lake Wabby. Tillskillnad från Lake Mckenzie så är detta en grön färskvatten sjö och var hem till många olika fiskarter, till exempel fisken man har i fiskspa. Detta gjorde att vi kunde sitta där i vattnet och få en gratis spabehandling ute i det vilda. Här fick vi även se lite av naturen på ön bland annat en orm som låg och solade på sidan av stigen... Sedan drog vi vidare till ett lunchstop innan vi började dra oss tillbaka till Nosa igen.

Man kan helt klart summera dessa dagar som helt fantastiska! Denna ö var så otroligt fin och det fanns massvis att göra. Detta tillsammans med underbart sällskap gjorde denna lilla trip helt fantastisk. Tror vi inte har skrattat så mycket som vi gjort på dessa tre dagar under hela vår östkustresa.

Natten spenderades i Noosa igen, denna gång lite bättre med lördagsmys och härligt sällskap från Malmö-grabbarna.

Wabby

Vårt sista lunchstopp som var helt underbart vackert. Vi avslutade vår tid på Fraser Island på absolut bästa sätt!

Tidigt igår morse satte vi oss på bussen mot Australia Zoo! Vi hade en underbar dag i det svalkande kalla regnet som hängde med oss hela dagen. Det var först då vi stod och väntade på bussen på väg upp till Noosa som solen valde att titta fram lite. Men men vad gör väl det när man får spendera en hel dag på Zoo, klappa kängurus och koalor, kolla på olika shower med krokodiler och tigrar samt se en underhållande lite galen giraff som hoppade runt med glädjeskutt och gjorde tvärtemot vad alla andra giraffer gjorde. Vi hade en bra dag trots allt!

Regnponchon blev vår bästa vän denna regniga dag.

Dagens outfit. Både glada o lite sura över allt som hände på zoo:t. En sprucken mobil var en av sakerna...

Detta kan vara det mest onödigaste stoppet hittills, men vi mellanlandar endast här innan vi drar vidare mot Fraser Island imorgon. Boendet är inte det bästa då vi bor i som bunkrar tillsammans med 16 andra personer. Med galler för fönsterna och träskiva för fönstret ovan Isabells säng resulterade det stora skyfallet som kom under natten i en våt säng för Isabells del. Vi längtar tills denna vistelse är över!! Så Nomads i Noosa är inget vi skulle rekommendera till någon.

Eftersom att det regnade igår kunde vi inte göra så mycket, vad vi hittar på idag för att spendera tiden innan vi åker vidare till paradis ön väntar att se. Skulle dock gissa på att vi spenderar dagen ätandes.

Brisbane var en fin men tråkig stad kanske för att vi var här en söndag och måndag. På söndag kväll var tanken att vi skulle gå ut och äta och dricka drinkar i south bank för en eventuell utgång med en vän vi mötte upp från Baryon Bay. Vi åt på en mysig mexikansk resturang och drack sangria, dock när vi skulle gå vidare så hade alla andra ställen stängt. Detta slutade med att vi gick runt i området kollade in den fejkade stranden, tog kort på den kända skylten för att sedan bege oss hemåt.

Måndagen började med en härlig frukost som vi fick av hostlet. Resten av dagen spenderades som turister, vi gick runt i de olika butikerna nere på stan och kollade in betonic garden. Det blev en tidig kväll då vi skulle gå upp tidigt dan efter för att gå på zoo.

Östkustens feststad!
Här var utelivet betydlig bättre och vi hade en av våra roligaste utekvällar på länge! Vi köpte biljetter till en bar crawl, alltså en pubbrunda som äger rum under helgerna. Här gick vi tillsammans med kanske 100 andra personer runt från bar till bar och dansade hela natten lång på surfers många olika nattklubbar. Efter
en galen natt som slutade med en liten nap på toan, bestämde vi oss för att spendera vår kommande dag på stranden. Senare åt vi god mat och gjorde inte så mycket. Tanken var att vi skulle gått ut både fredag och lördag men på lördagen gick vi mellan klubbarna till shoppingbutiker istället. Det blev en lugn kväll.

Fyra nätter spenderades i denna lilla hippie stad som har en sån härlig och avslappnad atmosfär. Folk glider runt barfota på gatorna bärandes på surfingbrädor, sittandes under träd i små grupper och filosoferar om livet och allmänt bara lever i nuet. Vi som inte surfar kände att stranden fick duga så där spenderade vi den mesta av våran tid.

Andra dagen gick vi upp till The lighthouse uppe på ett berg, (det vill säga en liten fyr) för att kolla på soluppgången. Det blev en tidig morgon då solen gick upp redan halv sju och då det var cirka en 45 minuters promenad upp dit. Men att se soluppgången där uppe vid fyren, med utsikt över hela Byron Bay gjorde det så värt den tidiga morgonen!

För övrigt spenderade vi vår tid i Byron med att strosa runt i alla små söta butiker, hängde lite på vårt hostel som höll i olika aktiviteter varje kväll och vi provade även på vad utelivet hade att erbjuda. Kanske inte de bäst klubbarna vi vart på men vi hade kul ändå.

Efter en månads resande på Nya Zeeland så var det dags att flyga tillbaka "hem". Även fast vi hade en fantastisk resa så var det ändå skönt att komma tillbaka till något man kände igen. Här stannade vi hos en kompis en bit utanför stan vilket innebar en lägenhet med eget kök, mer lyx än vi haft på länge!

Även fast Mardi Gras (Ungefär som Pride hemma) pågick och det var fest i hela stan hade vi endast hemmakvällar framför film och serier. Efter en månads festande från och till var det skönt att bara ta det lugnt några dagar. Förutom det så gjorde vi alla måsten, köpte ryggsäckar då det är smidigare att resa med, packade om till lättare väskor och förvarade saker inne i Sydney. Efter fyra härliga och lugna dagar bar det av mot östkusten och fart i vardagen igen.

Äntligen kunde vi lyxa till det igen med vad vi kallar vår typiska "Sydney frukost".

Blommor som vi köpte till vår snälla vän som lät oss bo där.

Röran av kläder vi försökte rensa upp och packa om i ryggsäckar innan vi åkte. Efter mycket om och men bar vi äntligen på våra proppade ryggsäckar på väg mot bussen, vi kände oss nu som riktiga backpackers. Vi passade in för en gångs skull haha

27 Februari - 2 Mars

Vårt sista stopp på vår resa i Nya Zeeland var Aukland där allt började, där vi hoppade på vår lilla Kiwi buss och startade vår resa ner i landet. Vi kan inte annat än säga att vi älskade Nya Zeeland och dess vackra natur! Vi har festat, hikat i underbart vacker natur, klättrat i grottor och vattenfall, hoppat fallskärm, fått känna på en del av den inhemska maori kulturen, men framförallt träffat massa nya härliga människor och gjort vänner för livet.

Våra sista dagar tog vi det mest lugnt och strosade runt i stan som vi inte hann utforska så mycket när vi landade första dan. Vi tog en lite promenad upp till en liten park mitt i stan, gick på bio, gick ut och käkade mat på små mysiga restauranger och shoppade.

Vi mötte även upp två vänner från lilla Etuna som vi gick ut och käkade samt tog några drinkar med. Vi mötte också på en av våra vänner från kiwi bussen av en slump vilket var jätte kul.

Så mycket mer än detta gjorde vi inte i Aukland. Vi var vid det här laget rätt trötta på nya Zeeland efter att ha spenderat nästan en månad på resande fot, så allt vi ville var mest att få komma tillbaka till vårt saknade Sydney.

Från vårt lilla chill i parken

Första bilden från vårt första rum som vi bidde i första natten men som vi uppdaterade ifrån senare då vi bodde mitt i en galleria i källaren. Visade sig att vi hamnat i ett budget rum utan varken fönster eller AC. Det var heller inte särskilt städat, men för några dollar extra fick vi ett mycket bättre rum. Dock hade dom inte riktigt tänkt till hur dom ställt sängarna vilket Issas min avslöjar på andra bilden.

25-26 februari

Pågrund av att vi tyckte om Taupo så mycket första gången vi var här bestämde vi oss för att spendera ytterligare två nätter. Det blev utgång med våra roomies, ett gäng härliga britter. Förutom utgång njöt vi bara av den härliga atmosfären och den vackra sjön. Vi unnade oss också en mysig middag nere vid vattnet innan vi satte oss på bussen mot vårt sista stop i Nya Zeeland.

Bilder från våra dagar i Taupo

Två stopp som vi gjorde på vägen upp till Aukland.