Sist men inte minst på denna resa hamnade vi till sist i Amsterdam. Lagom till detta hade jag dragit på mig en rejäl förkylning från Paris och mådde allmänt dåligt i värmen. I denna stad bodde vi på ett hostel i ett rum med ca 20 andra tjejer. Pluset med detta hostel var dock att det var gratis frukost. Första dagen strosade vi runt och shoppade lite till våra familjer hemma i Sveadalen, besökte Anne Frank House och kollade på gulliga hus. Jag unnade mig Vapiano för sista gången denna resa (levde typ på det i Berlin) Sista dagen hade jag feber, kollade på film (Tfios såklart) och tyckte synd om mig själv i princip. Natten innan låg jag och svettades som en gris bland alla dessa andra 20 tjejer i ett rum utan ac med en rinnande näsa och partybåtar som passerade på kanalen utanför fönstret stup i kvarten. Inte min definition av kul, men jag överlevde. Dock ville jag inte ligga inne hela dagen min sista dag så vi pallrade oss ut och letade upp bänken som Hazel och Augustus sitter på i filmen The Fault in Our Stars när Augustus berättar att han har fått cancer igen och kommer dö och kände dessa fiktiva karaktärers sorg en stund.

Tror även att en skådespelare från en ganska okänd serie bodde på samma hostel som oss. Han var söt, riktigt söt men vågade inte gå fram och hälsa även fast vi hade ögonkontakt en del (hah wow vad cheesy det där lät, kanske bara inbildade mig ändå. Kanske hade jag gått fram om jag inte hade varit sjuk men ville inte stå där snörvla på honom liksom. Aja, bättre lycka nästa gång, dock så är jag ganska säker på att det var han (might have done some instagram stalking).

Amsterdam var ett mysigt om än nedstämt avslut på resan med tanke på all sorglig historia som finns i staden. Oavsett om den är fiktiv eller inte fiktiv. Att jag var sjuk gjorde inte det hela bättre heller. Skulle gärna åka tillbaka till Amsterdam någon gång på en weekend och testa på utelivet, vilket vi inte gjorde pga obvious reasons.

Vloggade inte i Amsterdam vilket kanske är ganska uppenbart eftersom vi inte gjorde så mycket men om ni kollar på videon jag gjorde i efterhand som innehåller klipp från alla ställen kan man skymta några från Amsterdam:

Hoppas ni tyckt om denna lilla summering av min tågluff. Jag vet i alla fall att jag kommer vara tacksam för att jag skrev ner detta senare i livet som en liten minnesdagbok som jag kan leta upp och kolla tillbaka i. Mitt minne är inte alltid det bästa.

Tills nästa gång, Kram Ida

Bonjour!

Näst sista stället vi var på var Paris. Underbara Paris. Här gjorde även min syster oss sällskap i och en till lägenhet som vi hittat via Airbnb. Se om ni kan hitta henne på mina vloggar! Hon kan ses i bakgrunden men vi gjorde en rolig grej av det att hon inte skulle vara med helt, fråga inte varför, kolla bara om ni kan se henne.

I alla fall så gjorde vi det mesta man vill och ska se och göra i Paris. Vi åkte upp till toppen av Eiffel Tornet, såg Triumf Bågen, Louvren, Notre Dame, Sacré Coeur, Versailles. Nu när jag tänker tillbaka på det förstår jag inte hur vi hann med allt. Herregud vad mycket vi hann göra. Å juste, vi åt macarones på LaDureé också, bästa jag unnade mig på resan som kostade lite för mycket pengar egentligen förutom kanske glassen i Italien. Sista dagen i Paris åkte vi till Disneyland och jag svär att typ var lyckligaste stunden i mitt liv när vi satt där och kollade på the firework show på slutet av dagen (utom kanske när jag tog studenten), Sofia grät till och med en liten skvätt och det var inte långt bort för mig heller kan jag säga. Haha, det låter säkert helknasigt men kan inte förklara det egentligen. Man måste helt enkelt uppleva det för att förstå känslan och magin som finns på det där stället. Disneyland är typ bästa plastsen på jorden, punkt.

Vlogg från Paris:

Efter Paris kände jag mig klar, var supernära på att flyga med syrran hem till Sverige. Tror att det hektiska schemat i Paris och att syrran skulle lämna oss gjorde att jag längtade hem och det faktum att jag slapp oroa mig hela tiden hur vi skulle få i oss mat och vart vi skulle sova för natten. (vi hade inte förbokat nästa ställe) Hemma lät helt enkelt ganska bra för mig just då. Dock är jag glad att jag valde att stanna kvar och ta tåget till nästa ställe, Amsterdam. Det som höll mig kvar var det faktum att vi sedan tidigare hade bokat flyg hem från Amsterdam och jag ville inte "förlora " de pengarna även fast jag kanske skulle tjänat på att åka hem då eftersom det kostar att bo, äta och leva. Men om Amsterdam får ni höra om imorgon.

Hej Hopp!

Härnäst bar det av till Nice på Franska Rivieran.

Innan vi åkte hade jag mina tvivel på att åka till Frankrike med tanke på vad som hade hänt där de senaste året. Men så tänkte jag att jag inte bara kan sluta leva för vad som hänt eftersom det betydde att "de" vunnit om det blev så, om ni förstå vad jag menar. Som tur var råkade vi inte ut för något men det märktes att säkerheten på platser där mycket folk rör sig hade ökats. En k-pist på en shopping gata var det inte så ovanligt att man såg.

I Nice bodde vi än en gång på ett airbnb, mitt på shoppinggatan, med ca 2 minuter till stranden, en säng och ett litet kök och toalett. Mer behöver man inte. I Nice spenderade vi näst intill all tid på stranden. Nån av dagarna åkte vi med tåg till en liten mindre by 5 minuter från Nice med världens mysigaste strand. Det enda jag saknade på denna strand var några rejäla klippor man kunde hopp i vattnet från, är ju lite utav en adrenalinsökare/äventyrare och hade gärna hoppat från en 10 meterhög klippa. Saknade även mitt cyklop som jag hade lämnat hemma (kändes inte värt att ta med),då jag är vann vid att spendera mycket mer tid i vattnet annat än att bara doppa mig. Övervägde seriöst att köpa sånna där fula simglasögon så att jag åtminstone skulle kunna se lite under vattnet men jag motstod det begäret. Vi åt glass, tog en förmiddags tur till Monaco och kollade på alla lyxbåtar och bilar där. Vi åkte även till Cannes helt i onödan med ett tåg som tog ca 40 minuter enkel resa för att stanna där i ca 20 minuter. Vill ni veta mer så kan ni kolla vloggen.

Här nedanför kan ni se vloggen från Franska Rivieran och allt om Cannes trippen:

Hallon!

Nu har vi tagit oss vidare till Rom och det var här vi kom på den fantastiska idéen att vi kunde bo på Airbnbs. Bästa som någonsin kunde hända enligt mig. Vi hittade en supergullig liten lägenhet (om man ens kan kalla den det) med 5 minuters gångavstånd till Colosseum och en ganska stor supermarket. Från och med denna stund skulle Sofia leva på havregrynsgröt och jag på pasta pesto med mozarella och salami resten av resan. Billigt och bra. Även fast att boendet kostade lite mer än att bo på hostel sparade vi på långa vägar in det på att göra egen mat.

Första dagen i Rom regnade det så vi gav oss själva en ledig dag och vi låg inne och kollade på filmer som utspelade sig i Rom hela dagen (halleluja för eget wifi) förutom en snabb tur till Colosseum. Andra dagen var vi turister 2.0 och såg allt man ska se i Rom förutom Vatikanstaten på en enda dag. Colosseum igen, Pantheon, Fontana di Trevi, Spanska trappan och mitt i allt detta hann vi även med lite shopping på Brandy Melville där jag spenderade på tok för mycket pengar.

Kombinerade vloggen från Rom med den från Italienska Rivieran så tar det nu på en gång.

Femte stoppet på luffen var Italienska Rivieran. Någon dag ska jag komma tillbaka till detta ställe med min framtida man på typ smekmånad. Hela området skriker lyx och romantik samtidigt som det är småskaligt och mysigt. Vi bodde i Genoa som är en av de större städerna i området och tog tåget ut till de mindre byarna på dagarna. Första dagen blev den Riomaggiore och Monterosso och andra dagen blev den nått ställe som hette något med Margherita (säger det säkert i vloggen om ni vill veta exakt) Vi unnade oss riktiga restaurangbesök med Pizza, Pasta och riktig Italiensk glass. Vi tog tåget tidigt på morgonen från Genoa och hem sent på kvällen igen. Här övergick resan lite från bara att uppleva till att faktiskt vara på semester och koppla av. Vi solade, badade och drack min favoritläsk som finns i Italien (Lemon soda, kall är den det bästa som finns en varm dag i Italien)

Under denna tid bodde vi via Airbnb hos en familj i Genoa i ett utav deras rum. Lägenheten låg i en kyrka och det var allmänt spännande. Man fick en direkt inblick hur det var att leva som en italiensk familj, mycket mat, kärlek och stolthet. Sista kvällen vi bodde hos dem bjöd de på avskedsmiddag på deras terass bestående av pasta pesto och någon paj med grönsaker i. Det var supergott även fast att den mesta av tiden spenderades åt att skratta åt mig och Sofia för att vi inte kunde äta pastan ordentligt (vi fick bara en gaffel). Skrattar lite för mig själv när jag tänker tillbaka på det och hur f*n vi hamnade hos en italiensk familj i Genoa ätandes hemmagjord pasta pesto med halva deras släkt ungefär. Ett minne för livet minst sagt.

Här nedan hittar ni vloggen från både Rom och Venedig:

Hejsan!

Nästa stopp på resan var Venedig. Vi åkte hit från Berlin med först ett 6 timmars tåg till München för att sedan hoppa på ett nattåg till Venedig. Det hela tog ca 20 timmar. Vi hade bestämt i förväg att vi inte skulle stanna ens en dag i Venedig eftersom det är ofattbart dyrt där. Så vi kom till staden tidigt på morgonen (ca. 9 kanske) och stannade i ungefär 4 timmar då vi tog tåget till Rom.

Venedig är fantastiskt. Man skulle kunna stanna där hur länge som helst och hitta allt mer gulliga kanaler och broar att vandra över. Det här var det första och enda stället på hela tågluffen som jag redan hade varit på tidigare. Sofia hade dock inte varit här och ville gärna så jag tänkte "visst, varför inte" Den mesta av tiden vi var i Venedig spenderade vi med att strosa runt i gränderna och fota men vi gick även till det turistiga så som Markusplatsen (?) och Suckarnas bro. Inte så mycket att se enligt mig men är man i Venedig så måste man nästan. Vi åt lunch och bråkade om vad vi åt (Sofia åt en Magnum glass och jag Pommes Frites med ketchup) och sedan satt vi oss på tåget till Rom.

Shortsen jag har på mig på bilderna köpte jag på rea på Urban Outfitters i Berlin och är seriöst de bästa shorts jag äger. De är söta, sköna och luftiga, vad mer kan man begära. Det mest fantastiska var att det fanns ett par kvar i stl xs, bestämde mig för att prova ändå och jag kom i dem? Satt som en smäck trots min ganska generösa rumpa?

Vloggade Venedig som ni kan se nedan:

Hej igen!

Andra stoppet på denna tågluff var som sagt Berlin! Även där var det supervarmt så där i slutet av Augusti. Här gjorde vi många turistiga saker så som att besöka Berlinmuren, åka upp i det höga tornet som jag glömt namnet på (tv-tower?) och minnesmärket för förintelsen. Vi var även ut en kväll på en av stadens många klubbar. Matrix hette den vi gick på och det var kul. Tror hela klubben hade sju dansgolv totalt med massa olika musikstilar på varsitt golv. Vi hamnade dock mest på dansgolvet som spelade massa gamla godingar som Michael Jackson, Brittney Spears osv. Nån snubbe gick runt och tog kort så nedan kan ni se två bilder från det. Åker gärna tillbaka till Berlin någon annan gång när jag är lite äldre och har större budget för det fanns många museum och restauranger som jag gärna besökt men inte kände att jag ville lägga pengar på just där och då.

Även fast att jag hade roligt i Berlin var det troligen det sämsta stället vi var på enligt mig. Men det kanske helt beror på att jag var "sleep deprived" eller var det nu heter. Mellan stunderna man inte svettades ihjäl på nätterna för att det var så varmt (hade ingen ac på hostellet) och att killen/gubben i sängen bredvid lät som en motorsåg så sov man inte så mycket.

Snacka om att mina kläder som jag hade på mig kvällen var super äckliga då denna bild togs. Dansade som en galning i värmen.

Tyvärr vloggade jag inte Berlin, hade inte orken helt enklet. Men nästa ställe vi stannade på efter ca 20 timmar på ett tåg (varav ett var ett nattåg) vloggade jag, nämligen Venedig, som ni får läsa om i nästa inlägg.

Hallon!

Var ett tag sedan sist jag skrev här men tänkte i alla fall nu uppdatera er om min fantastiska tågluff. Bättre sent än aldrig och kommer vara kul att kunna kolla tillbaka på via bloggen om nått år.

Första stoppet på denna resa var Köpenhamn, hade inga höga förhoppningar på detta ställe då jag mest såg det som ett stopp på vägen ner till resten av Europa. Men oj vad fel jag hade. Köpenhamn visade sig vara ett av de bättre ställena vi stannade på. Dock var ju alla bra på sitt sätt men ändå. Det mesta vi gjorde där var att gå, äta och gå lite till. Svettades floder eftersom det var ca 30 grader där i slutet av Augusti, vet inte riktigt hur vi tänkte där.

Vloggade även denna vistelse som ni kan se nedan:

Efter Köpenhamn bar det av med nattbuss (!!) till Berlin som ni kan läsa om i nästa inlägg.

Kram, Ida

​En liten video från när jag firade Midsommar uppe i Åre med några vänner, syrran och kusinen.

Tyvärr blev jag sjuk under helgen så kände egentligen inte alls för att ge mig ut på de äventyr vi var på. Men så tänkte jag ju att man inte kan åka till Åre bara för att ligga i en soffa å kolla på GG för att man är sjuk. Så jag tog tjuren vid hornen och gjorde allt vi planerat ändå. Bland annat cyklade jag downhill från 1oish till 4 på eftermiddagen med feber. Utöver det åkte vi upp på skutan på midsommarafton och vandrade till toppen där vi gjorde midsommarkransar och sedan var jag så kreativ att jag kom på att vi skulle ta med oss skärtlappar som vi kunde åka ner på. Skitkul! Vi var också och kollade in både Tännforsen och Ristafallet som båda ligger väldigt nära Åre, så magiskt och vackert, jag vet inte men det är något speciellt med att se vattenfall med regnbågar över sig.

Tills nästa gång,

Kram Ida

Orkar inte beskriva studenten och hur den var, obeskrivlig var den helt enkelt. Gjorde därför en video så jag slipper förklara! Hoppas ni gillar den, verkligen ett minne för livet och videon kommer hjälpa mig komma ihåg när jag blivit gamla och glömt hur det var och kändes.
Så glad över att jag valde å filma hela grejen!

​Gjorde en liten video från veckan i Valtournenche med ett gäng och ovanför är resultatet. Första gången jag gör en youtube video så döm inte så hårt haha! Jag tycker i alla fall att den blev hyfsad.

Skriver mer om resan i sin helhet någon annan gång men orkar inte just nu då jag blev sjuk när vi kom hem. Ha det gött tills vidare :)